Til Odelstinget
Lov om grunnskolen og den vidaregåande opplæringa (opplæringslova)
setter rammene for grunnopplæringa, og klargjør de rettigheter og
plikter som skoleeiere og elever har. Loven skal være en garantist
for at elever, uavhengig av hjemkommune og skole, skal ha like rettigheter
og like plikter uavhengig av hvilken kommune de bor i. Opplæringsloven
kan imidlertid oppleves som rigid på enkelte områder for skoleeiere
og skoleleder. Den kan være til hinder for at skoleeiere og skoleledere
får lov til å organisere undervisningen slik de finner best og til
det beste for elevene på enkelte områder. Opplæringsloven § 8-2 fastsetter
rammene for opplæring i og inndeling av elevgrupper. Bestemmelsen
har følgende formulering:
Elevane kan delast i grupper etter behov. Gruppene må ikkje vere
større enn det som er pedagogisk og tryggleiksmessig forsvarleg.
Organiseringa skal vareta elevane sitt behov for sosialt tilhør.
Til vanleg skal organiseringa ikkje skje etter fagleg nivå, kjønn eller
etnisk tilhør.
Kvar elev skal vere knytt til ein lærar (kontaktlærar) som har
særleg ansvar for dei praktiske, administrative og sosialpedagogiske
gjeremåla som gjeld eleven, mellom anna kontakten med heimen.
Forslagsstillerne mener at det bør være opp til den enkelte skoleeier
og skole å avgjøre hvordan undervisningen skal organiseres, og hvordan
inndelingen av elever skal foregå i de enkelte fag. Ulik geografi og
ulike historiske og sosiokulturelle forhold gjør at det som er riktig
måte å organisere undervisningen på i Oslo kommune, ikke nødvendigvis
gjelder for Etnedal kommune. I tillegg må hver enkelt rektor og
klasseleder ha mulighet til å organisere undervisningen på den måten
han eller hun finner er best for elevenes faglige utbytte.
Forslagsstillerne er i tillegg av den oppfatning at differensiering
av undervisningen etter faglig nivå er til det beste for både elevene
og lærerne siden man da i større grad kan få tilpasset undervisningen
etter den individuelle elevens faglige nivå. Forslagsstillerne mener
derfor at opplæringsloven § 8-2, første ledd, siste setning om forbud
mot organisering av elever etter faglig nivå, står i en viss kontrast
til opplæringsloven § 1-3, der det står:
"Opplæringa skal tilpassast evnene og føresetnadene hjå den
enkelte eleven, lærlingen og lærekandidaten."
Forslagsstillerne mener i tillegg at dagens formulering om at
det til "vanlig ikkje skal skje" er uklar, og at det åpner opp for
mye skjønn. Det er vanskelig for den enkelte skoleeier, skoleleder
eller lærer å vite hvilke grenser begrepet "til vanlig" faktisk
inneholder. Flere skoler har vært i tvil om hvordan denne bestemmelsen
skal tolkes, og forslagsstillerne vil nedenfor vise et par eksempler
på dette.
Kringsjå skole i Lillehammer kommune praktiserte deling av tre
fag etter kjønn i skoleåret 2007–2008 (Gudbrandsdølen Dagningen,
15. november 2007). 6. trinn ved Kringsjå skole praktiserte gutte- og
jenteklasser i fagene natur og miljø, kunst- og håndverk og gym.
Disse tiltakene ble satt i gang fordi skolen tidligere hadde hatt
problemer med bråk, og skolen ønsket derfor å bedre klassemiljøet.
Foreldrene var positive til tiltaket, og mente at miljøet i klassen
var blitt bedre etter at man startet med inndeling av enkelte fag
etter kjønn. Lærerne ved skolen mente denne organiseringen av undervisningen
var med på å redusere konfliktnivået blant elevene, og at organiseringen
ikke kunne være i strid med opplæringsloven siden delingen av klassen
bare skjedde et fåtall timer i uken.
På bakgrunn av at det fra enkelte hold ble påstått at denne praksisen
var i strid med opplæringsloven, stilte stortingsrepresentant Anders
Anundsen skriftlig spørsmål til statsråd Bård Vegar Solhjell om
dette var innenfor eller utenfor lovens rammer (Dokument nr. 15:248
(2007–2008). I svaret skriver blant annet statsråden dette:
"Hva som vil være tillatt i det konkrete tilfellet må vurderes
ut fra en forsvarlig og skjønnsmessig avveining. På generell basis
og på bakgrunn av ovennevnte kriterier kan ikke skolen ha gruppeorganisering
som en normalordning. Faste og langvarige inndelinger er etter disse
kriteriene ikke tillatt."
Forslagsstillerne mener at dette svaret ikke er tilfredsstillende,
og at det fortsatt er uklart for opplæringsinstitusjonene hva som
egentlig menes med denne paragrafen i opplæringsloven. I tillegg
mener forslagsstillerne at den blir tidvis tolket for snevert av ulike
fylkemannsembeter og av Utdanningsdirektoratet. Ytterligere et eksempel
på dette er Slemmestad ungdomsskole i Røyken kommune, der skolen
organiserer elevene i grupper basert på elevens interesser.
Ved denne ungdomsskolen har de ved inntak organisert flere elever
i en egen "idrettsklasse" der opptak er basert på interesse for
idrettsfag. Utdanningsdirektoratet mener dette er i strid med opplæringsloven,
mens Røyken kommune mener dette ikke er tilfellet siden organisering
av gruppene er på bakgrunn av "interesse", og inndeling etter interesse
ikke er omfattet av opplæringslova.
Forslagsstillerne mener, på bakgrunn av bl.a. ovennevnte eksempler,
at både tolkningen av lovteksten og selve lovteksten hindrer skolene
i Norge å gi elevene tilpasset opplæring basert på individuelle ferdigheter
og behov. Forslagsstillerne vil også vise til Pisa-undersøkelsen
fra 2006 der det kommer frem at Norge er det landet i Norden der
faglig differensiering på tvers av klassetrinn finner sted i minst grad.
Forslagsstillerne mener de norske faglige resultatene taler for
seg selv, og at opplæringsloven § 8-2, første ledd, siste punktum,
er til hinder for at skoleeiere og skoleledere tør å ta sjansen
på å organisere undervisningen i grupper på den måten de mener gir størst
faglig utbytte.
Forslagsstillerne vil imidlertid presisere at endringsforslaget
ikke vil ha betydning for inndeling i grupper etter etnisk opprinnelse,
som i dag er særskilt nevnt i bestemmelsen. Forslagsstillerne anser
det som klart at en inndeling i grupper ut fra etnisk opprinnelse
som eneste kriterium vil være rasistisk og klart i strid med norsk
straffelov. Derfor mener forslagsstillerne at det er unødvendig
med en særlig bestemmelse om dette i opplæringsloven når øvrige
begrensninger for gruppeinndelingen blir fjernet.
Forslagsstillerne har imidlertid merket seg at det ved flere
skoler skjer en varig inndeling av klasser basert på kjønn i gym
og svømming. Bakgrunnen for inndelingen har vært av religiøs og
kulturell art. Forslagsstillerne vil presisere at det ikke skal
være anledning til å dele inn grupper etter kjønn eller annen gruppetilhørighet,
annet enn inndeling på rent pedagogisk grunnlag. Dette er foreslått
presisert i lovteksten.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
Vedtak til lov
om endringer i lov 17. juli 1998 nr. 61 om
grunnskolen og den vidaregåande opplæringa
(opplæringslova)
I
I lov 17. juli 1998 nr. 61 om grunnskolen og den vidaregåande
opplæringa (opplæringslova) gjøres følgende endring:
§ 8-2 første ledd skal lyde:
Elevane kan delast i grupper etter behov. Inndelinga må vere
pedagogisk grunngiven. Gruppene må ikkje vere større enn det som
er pedagogisk og tryggleiksmessig forsvarleg. Organiseringa skal
vareta elevane sitt behov for sosialt tilhøyring.
II
Loven trer i kraft straks.
4. mai 2009