Til Stortinget
Helsetjenesten skal sikre at pasientene får helsehjelp av høy
kvalitet når de trenger det. De fleste pasienter opplever god og
trygg behandling i den norske helsetjenesten. En rapport utarbeidet
av professor Peter F. Hjort for Helsedirektoratet i 2003, viser imidlertid
at pasientene utsettes for et betydelig omfang av feil og uheldige
hendelser. Internasjonale tall overført til norske forhold skulle
tilsi at såkalte "uheldige hendelser" i helsevesenet årlig fører
til 2 000 dødsfall og 15 000 varig skadede pasienter. Forslagsstillerne
mener at pasienter som opplever feil og uheldige hendelser i helsetjenesten,
får god oppfølging og at deres rettssikkerhet blir ivaretatt.
I henhold til lov om helsepersonell § 55 og pasientrettighetsloven
§ 7-4 har pasienten, eller den han gir fullmakt, rett til å anmode
Helsetilsynet om å vurdere om det foreligger brudd på helsepersonelloven eller
bestemmelser fastsatt i medhold av denne. Helsetilsynet skal vurdere
anmodningen, og kan ta opp forhold som ikke er berørt i denne. Dersom
Helsetilsynet i fylket mener det er grunnlag for å ilegge reaksjoner
etter helsepersonellovens kapittel 11, skal saken forelegges for
Statens helsetilsyn. Helsetilsynet i fylket eller Statens helsetilsyn
skal gi den som fremmet anmodningen en orientering om sitt vedtak,
og en kort begrunnelse for dette. Den som har fremsatt anmodningen,
er imidlertid ikke å anse som part i saken i henhold til helsepersonelloven,
jf. Ot. prp. nr. 13 (1998–1999). Dette innebærer at vedkommende verken
får innsyn i sakens dokumenter som part, eller har anledning til
å påklage vedtaket fra Helsetilsynet. Helsetilsynet kan etter en
konkret vurdering gi pasienten eller dennes representant innsyn
i saken, med mindre dette hindres av taushetsplikten. Dette fremgår
av et brev fra Helse- og omsorgsdepartementet til pasientombudskollegiet
av 13. desember 2005.
For pasienter som opplever feil fra helsepersonellets side, er
det avgjørende at man blir hørt og tatt på alvor. Pasienter og pårørende
kan ha vesentlig informasjon som må komme frem når Helsetilsynet
vurderer uheldige hendelser og behovet for reaksjoner i forhold
til dette. Det kan oppleves som urimelig at pasienter som rammes
av feil, ikke er part i en sak som gjelder den behandlingen de selv
har fått i helsetjenesten. Manglende innsynsrett og klageadgang
for pasientene er derfor et problem av hensyn til pasientenes rettssikkerhet,
og kan forhindre at sakens realiteter kommer frem. Dette kan svekke
tilliten til helsetjenesten. En skjønnsmessig adgang for Helsetilsynet
til å gi pasientene innsynsrett gir ikke tilstrekkelig rettssikkerhet.
Pasientombudskollegiet har også tatt til orde for å gi pasienter
innsynsrett i slike saker, i en henvendelse til Helse- og omsorgsdepartementet
av 20. april 2005. Helse- og omsorgsdepartementet avviste dette
i brev av 13. desember 2005.
Etter forslagsstillernes vurdering bør pasienten eller dennes
representant gis partsrettigheter som både gir innsynsrett og adgang
til å påklage Helsetilsynets vurderinger av pliktbrudd etter helsepersonelloven,
i saker der pasienten har anmodet om en vurdering av dette. Dette
vil styrke pasientenes rettssikkerhet, og bidra til et bedre beslutningsgrunnlag
i sakene. På denne måten vil også tilliten til helsetjenesten styrkes.
Det er også viktig at disse sakene gis en grundig og betryggende
behandling, som et grunnlag for arbeidet med kvalitet og sikkerhet
i helsetjenesten. Det må avklares hvordan pasientenes pårørende
kan gis tilsvarende rettigheter i tilfeller der pasienten selv ikke
selv kan ivareta sine rettigheter, eller gi fullmakt til representasjon.
Det må samtidig innføres regler som beskytter taushetsbelagt informasjon
og ivaretar helsepersonellets krav på personvern.
På bakgrunn av dette fremmes følgende
forslag:
Stortinget ber regjeringen fremme forslag til lovendring som
sikrer at pasienten, eller den han/hun gir fullmakt, anses som part
i saker der vedkommende har anmodet Helsetilsynet om en vurdering
av brudd på helsepersonellovens bestemmelser. Lovendringen må sikre
at pasienten eller vedkommendes representant har rett til innsyn
i sakens dokumenter, samt adgang til å påklage vedtaket fra Helsetilsynet.
Det må samtidig innføres regler som beskytter taushetsbelagt informasjon
og ivaretar alle parters krav på personvern.
26. mars 2010