Til Stortinget
Befolkningen i og rundt Oslo øker svært raskt, og dette bør få
konsekvenser for finansieringen av transportinfrastruktur i regionen.
I Statistisk sentralbyrå (SSB)s befolkningsfremskrivning for
2011–2060 er befolkningen i Oslo kommune forventet å øke fra 599 000
innbyggere i 2011 til 786 000 innbyggere i 2030. I den samme fremskrivningen
er befolkningen i Akershus forventet å øke fra 546 000 innbyggere
til 714 000 innbyggere. Totalt forventer SSB at befolkningen i Oslo
og Akershus vil øke til 1,5 mill. innbyggere. I tillegg til denne
befolkningsøkningen har Oslo også randkommuner i Buskerud som Røyken,
Lier og Drammen der befolkningen også er forventet å øke kraftig.
Enkelte av forutsetningene i SSBs befolkningsfremskrivninger gjør
at det er god grunn til å tro at den reelle veksten blir langt høyere,
for eksempel antar SSB at nettoinnvandringen vil synke kraftig i
årene fremover. Kalkyler knyttet til Oslopakke 3 viser at det i
2030 vil være 600 000 nye bilturer, og 250 000 flere kollektivreisende
hver dag i Oslo-regionen. Dette er ikke teknisk mulig med dagens
infrastruktur.
Det er lett å tenke at år 2030 er langt inn i fremtiden, og at
dette ikke er noe man trenger å bekymre seg om på lenge. Når det
gjelder bygging av infrastruktur er 2030 imidlertid ikke lenge til,
for eksempel tar det med dagens planprosess minst 9 år å bygge en
ny vei. Å få på plass nye t-banelinjer og togtunneler kan fort ta
enda lengre tid. Byggingen av ny transportinfrastruktur i og rundt
Oslo er svært dyrt, men Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet har allikevel overlatt mye av finansieringen til Oslo-bilistene
gjennom bompengefinansieringen av Oslopakke 3. I 2011 ble nær 45
pst. av tiltakene i Oslopakke 3 finansiert med bompenger, men dette dreide
seg hovedsakelig om jernbaneprosjekter.
Oslopakke 3 hadde i utgangspunktet en ramme på ca. 53,4 mrd.
kroner. 38,9 mrd. kroner kommer fra bompengeinnkreving, og 12,4
mrd. kroner fra statsbudsjettet. En stor del av bompengene går direkte
til kollektivtransport. Kollektivandelen er 38,4 prosent. I svar
på skriftlig spørsmål nr. 1197 (2010–2011) fra stortingsrepresentant
Bård Hoksrud til samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa kommer
det frem at brutto bompengeinntekter for hovedveiutbyggingen i Oslo
og Akershus var på 2 143,9 mill. kroner i 2010, mens netto bompengeinntekter
var på 1 877,3 mill. kroner. Netto finanskostnader var 2 mill. kroner,
mens driftskostnadene ved bomanlegget var på 264,6 mill. kroner.
Nye tall fra Oslopakke 3-sekretariatet viser at Oslopakke 3 må
reforhandles blant annet grunnet kostnadsøkninger som gjør at prisen
for Oslopakke 3 har økt til rundt 100 mrd. kroner. Finansieringsbehovet er
forventet å være på 74 mrd. kroner per 1. januar 2014, men hvis
man tenker seg videreføring av dagens bevilgninger fra 2014 på 3
mrd. kroner i året mangler det 35 mrd. kroner. Det betyr at viktige
planlagte prosjekter kan bli kuttet. Dette er ekstra ille der bilistene
har forhåndsbetalt bompenger, noe som er tilfellet på det såkalte
Bærumssnittet der bilistene betalte 1,2 mrd. kroner i 2011 som skulle
gå til ny E18 Vestkorridoren – et av de aller viktigste samferdselsprosjektene
i Oslopakke 3.
Ett mulig utfall av eventuelle reforhandlinger er økte bompenger
for bilistene. Rushtidsavgift på 46 kroner i Oslo og 23 kroner i
Bærum mellom kl. 6.00–10.00 og mellom kl. 14.00–18.00 vil kunne
gi 370 mill. kroner ekstra. Et nytt bompengesnitt mellom Oslo og
Akershus i nord-øst og fra Buskerud til Akershus vil gi 350 mill.
kroner i økte inntekter. Nye bomsnitt rundt tettsteder som Sandvika,
Asker, Lillestrøm, Lørenskog, Jessheim og Ski vil kunne gi 350 mill.
kroner årlig. En krone ekstra i billettkostnad per kollektivreise
vil gi 300 mill. kroner. Det er mange muligheter, men felles for
disse forslagene er at folk flest må betale enda mer for infrastrukturinvesteringer
som burde vært finansiert av staten.
Forslagsstillerne mener at staten bør ta regningen for ny infrastruktur
i og rundt Oslo. Da Oslo bystyre behandlet Oslopakke 3 25. oktober
2006, fremmet Fremskrittspartiet forslag om folkeavstemning om saken
på grunn av den omfattende bompengeinnkrevingen. Forslaget fikk
dessverre bare Fremskrittspartiets egne stemmer i bystyret. På Stortinget
har Fremskrittspartiets representanter gått inn for statlig fullfinansiering
av Oslopakke 3, i blant annet Innst. 96 S (2009–2010). Forslagsstillerne
mener at det er et grunnleggende prinsipp for alle oslopakkene at
forvaltningsansvaret for vei, jernbane og kollektivtrafikk ligger
fast, slik at det for eksempel ikke brukes bompenger til å finansiere
jernbaneinvesteringer eller jernbanemateriell, som er et statlig
ansvar selv med regjeringens politikk.
Forslagsstillerne viser til merknader fra kommunal- og forvaltningskomiteen
i Innst. S. nr. 165 (2007–2008), jf. St.meld. nr. 31 (2006–2007)
Hovedstadsmeldingen:
«Komiteen erkjenner at Oslo er i direkte konkurranse
med storbyregionene København-Malmö, Stockholm og Helsingfors, og
at økt konkurranseevne for hovedstadsregionen er av strategisk betydning for
Norge og norsk næringsliv.
Komiteen viser til at Oslo og Oslo-regionen spiller en hovedrolle
i den nye kunnskapsøkonomien. Viktige utdannings- og forskningsinstitusjoner
samt store og kunnskapsintensive bedrifter er lokalisert i regionen.»
Dette tilsier at staten bør finansiere transportinfrastruktur
i Oslo, slik Fremskrittspartiets representanter blant annet foreslo
i forbindelse med statsbudsjettet for 2012, der det ble fremmet
et konkret forslag om storbyfond på 100 mrd. kroner til vei- og
kollektivbasert infrastruktur i Oslo og de tre andre norske storbyene.
Forslagsstillerne vil på denne bakgrunn fremme følgende
forslag:
Stortinget ber regjeringen legge frem forslag om statlig fullfinansiering
av Oslopakke 3.
9. februar 2012