Situasjonen med økende innslag av kriminalitet og sosial dumping
i den grenseoverskridende transportsektoren er svært alvorlig, både
når det gjelder arbeidsvilkårene for sjåførene, konkurransevilkårene for
seriøse bedrifter og ikke minst for trafikksikkerheten på veiene.
Underbetalte sjåfører som ofte ikke overholder hviletider, bryter
trafikkregler, med mangelfull eller ikke-eksisterende kompetanse
på norske vei- og kjøreforhold, med dårlig utrustede biler, blir
et vanligere innslag på norske veier. Dette er en trussel mot trafikksikkerheten,
det skaper press på lønns- og arbeidsvilkår i bransjen samt uholdbare
konkurransevilkår for seriøse transportører. Ofte går det så galt
at det ender med ulykker før de useriøse aktørene stanses.
Det er ikke først og fremst behov for mange nye reguleringer
og pålegg for å få bukt med denne uønskede utviklingen i transportsektoren.
Det er behov for å styrke samhandlingen mellom de forskjellige etatene
og styrke deres muligheter til å håndheve dagens regelverk som for
ofte brytes. Økte ressurser til kontroller, som ved grenseovergangene,
må prioriteres. I tillegg til økt håndheving av eksisterende regler er
det nødvendig å vurdere noen skjerpede krav til utstyr og kompetanse
hos sjåførene og kjøretøyene, samt virksomheter som kjøper transporttjenester
og deres medansvar.
Forslagsstillerne mener det er et problem at virksomheter som
kjøper transporttjenester, både direkte eller via underleverandører,
i dag ikke har et medansvar for at transportøren har de nødvendige
forsikringer, sertifikater, sikkerhetsforanstaltninger osv. i orden.
Transportkjøper kan derfor kjøpe tjenester til en urimelig lav
pris, og dermed bidra til å undergrave den seriøse delen av transportbransjen,
samtidig som kjøper ikke har noe økonomisk eller annet ansvar hvis
en ulykke eller et uhell skulle inntreffe. For eksempel vil en transportør
som systematisk bryter loven og unnlater å betale bompenger, være
billigere enn en transportør som driver innenfor regelverket. Det
bør derfor utredes om ikke transportkjøper (virksomheter) skal ha
et medansvar for at transporten foregår under forskriftsmessige
forhold.
For regjeringen Stoltenberg var kampen mot sosial dumping en
hovedprioritet. regjeringen Stoltenberg la derfor frem, og gjennomførte,
to handlingsplaner mot sosial dumping fra 2005–2013. I mai 2013
la daværende regjering frem en tredje handlingsplan. I denne planen
har sikkerhet og sosial dumping i transportsektoren et hovedfokus.
Lanseringen av et nytt bransjeprogram for transportsektoren er i
handlingsplan 3 ett av virkemidlene for å komme den uheldige utviklingen
til livs.
Forslagsstillerne mener det er viktig at regjeringen i samarbeid
med partene i transportsektoren raskt kommer fram til konkrete tiltak
mot den uønskede utviklingen man ser brer om seg i deler av transportbransjen.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
Stortinget ber regjeringen utarbeide og legge frem for Stortinget
tiltak for å stanse utviklingen med sosial dumping, kriminalitet
og økt sikkerhetsrisiko i transportsektoren, herunder vurdering
av å innføre:
1. Juridisk, økonomisk og forsikringsmessig
medansvar for oppdragsgiver (virksomheter) ved kjøp av transporttjenester.
2. Regionale verneombud for transportsektoren som kan bidra
til å få oversikt over, samt avdekke, ulovlige og uønskede forhold
i sektoren.
3. Styrke, samt bedre samordningen av Tollvesenet, påtalemyndighetene,
vegmyndighetene, Biltilsynet og skattemyndighetenes arbeid mot transportkriminalitet.
4. Bedre kontroll- og sanksjonsmuligheter: Vegmyndighetene
og politiet må få tydeligere retningslinjer og myndighet til å kunne
holde igjen kjøretøy som viser seg ikke å være egnet for norske
vegforhold. Mulighetene for å avsløre falske førerkort må bedres.
5. Krav om at det skal være betalt inn penger på de obligatoriske
bompengebrikkene før det aktuelle transportmiddel krysser norsk
grense.
6. Innskjerpede regler for kabotasjekjøring i godstransporten,
herunder vurdering av de finske reglene for kabotasje.
7. Økte krav til utstyr og kompetanse for sjåfører på vinterføre:
krav om glattkjøringskurs for alle sjåfører, samt strengere krav
til kvalitet på vinterdekk, deriblant krav om vinterdekk på tilhengere.
8. Et sentralt nettbasert register over alle transportoppdrag
som pågår i Norge, slik at det blir enklere for myndighetene å føre
kontroll.
9. Hvordan kabotasjekjøring innen turbilbransjen bør reguleres.
10. Styrke informasjons- og holdningsarbeidet knyttet til
sosial dumping i transport- og logistikkbransjen.