Det lovfestede formålet til Nav er å «møte det enkelte mennesket
med respekt, bidra til sosial og økonomisk trygghet og fremme overgang
til arbeid og aktiv virksomhet.»
Skal Nav klare det, er det nødvendig å sikre at hver enkelt borger
kan møte Nav på en god og trygg måte, få god veiledning og hjelp
til å finne frem i systemet.
Det har vært reist sterk kritikk mot arbeids- og velferdsforvaltningen
for svikt i saksbehandlingen av enkeltsaker og mangelfulle rutiner.
Riksrevisjonen har dokumentert omfattende problemer med tanke på kvalitet
i de tjenestene Nav utøver og hvordan Nav driver myndighetsutøvelse.
Brukerorganisasjoner og et nær samlet politisk Norge har sett de
problemene som finnes.
Befolkningen trenger et Nav som fungerer. For de fleste vil møtene
fungere greit, men når det oppstår misforståelser, problemer eller
personer ikke når frem på den måten de ønsker, trenger man noen
som på en enkel måte kan hjelpe Nav og dem som bruker Nav til å
forstå hverandre, til å sikre at de som trenger Nav får riktig og
god informasjon og i tillegg veilede om hvordan systemene fungerer.
Det er nødvendig med et Nav-ombud.
Det er i dag, fra statlig side, utbygd fylkesvise pasient- og
brukerombud som dekker den statlige spesialisthelsetjenesten samt
det meste av de kommunale helse- og omsorgstjenestene. I tillegg
er det i enkelte kommuner etablert ombudsordninger som blant annet
bistår innbyggerne når det gjelder spørsmål om økonomisk sosialhjelp.
Behovet for en ombudsordning for brukere av arbeids- og velferdsforvaltningen
har blitt tatt opp fra flere hold. Hovedformålet med å etablere
en faglig uavhengig ombudsordning for arbeids- og velferdsforvaltningen
vil være å bidra til å styrke brukernes rettssikkerhet gjennom oppfølging
av enkelthenvendelser, særlig rettet mot klager som ikke passer
inn i de formelle klageordningene som for eksempel klager vedrørende
tilgjengelighet, saksbehandlingstid, kvalitet på tjenester, saksbehandleres
oppførsel, manglende gjennomføring av vedtak og andre lignende forhold.
Tradisjonelle rettshjelpsoppgaver, som blant annet bistand til
å sette opp klager, informere om regelverk og representere enkeltbrukere
overfor forvaltningen, vil også være viktige oppgaver. I tillegg
vil et ombud kunne gi tilbakemeldinger til forvaltningen om systematiske
feil og mangler basert på de mottatte erfaringer fra mennesker som
møter Nav.
Et ombud for arbeids- og velferdsforvaltningen vil kunne utfylle
det viktige arbeidet rettighetshjelp fra organisasjoner gjør. Ombudet
supplerer også Sivilombudsmannen og den offentlige rettshjelpsordningen.
Den forsterkede rettssikkerheten en ombudsordning representerer,
er godt begrunnet fordi tjenestene Nav forvalter er så avgjørende
viktig for dem som trenger Nav.
Forslagsstiller viser til merknad fra Fremskrittspartiets, Høyres
og Kristelig Folkepartis representanter, senest i Innst. 416 S (2012–2013).
Der foreslår disse partienes representanter rask innføring av et ombud.
«Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig
Folkeparti har merket seg at regjeringen ved flere anledninger siden
2009 uttalt at man vil vurdere innføringen av Nav-ombud, og at man
vil fremlegge en egen sak for Stortinget om dette. Fire år er snart
gått uten at regjeringen har fremlagt egen sak om Nav-ombud.
Disse medlemmer mener det er behov for et Nav-ombud etter modell
fra pasient- og brukerombudet, og for å legge til rette for dialog
mellom Nav og brukerne, og sikre at ikke mangelfull oppfølging og
bistand skal føre til et for dårlig tilbud til brukerne.
Disse medlemmer fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:
'Stortinget ber regjeringen innen utgangen av 2013 fremme
forslag om oppretting av Nav-ombud etter modell fra pasient- og
brukerombudet.'»
Etter stortingsvalget i september 2013 skulle det, med det som
bakteppe, være et klart flertall for å innføre Nav-ombud raskt.
18. juni 2013 sa daværende stortingsrepresentant, og nåværende
arbeids- og sosialminister, Robert Eriksson følgende i Stortinget:
«En av mine saker, som jeg har kjempet for i snart åtte år,
er å få på plass et Nav-ombud. Jeg ble veldig glad da jeg så den
nye regjeringsplattformen, der man skulle vurdere et Nav-ombud.
Ennå har det ikke kommet noe på det området.»
Samme dag uttaler Høyres stortingsrepresentant, Torbjørn Røe
Isaksen, følgende:
«Når Høyre har gått igjennom forslagene, er det mange
forslag vi støtter. Vi har bl.a. vært enig i behovet for et Nav-ombud
– ikke for å få et ombud etter modell fra f.eks. barneombudet, men
etter modell fra pasientombudet – som skal være en slags fasilitator for
dialog, for å bruke en uttrykksmåte som kanskje kunne kommet fra
Utenriksdepartementet, mellom bruker og system.
Mange saker kunne kanskje unngått å komme til klagebehandling
dersom man hadde hatt en litt bedre dialog – man kunne satt seg
ned med en tredjepart og løst det på den måten istedenfor å gjøre
det til en langtrukken klageprosess.»
Forslagsstiller vil invitere de to nåværende statsråders partier,
sammen med Kristelig Folkepartis representant, til endelig å få
innført Nav-ombud.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
Stortinget ber regjeringen snarest mulig fremme forslag om oppretting
av Nav-ombud etter modell fra pasient- og brukerombudet.