Til Stortinget
Forslagsstillerne regner personvern som en grunnleggende frihet.
I takt med samfunnsutviklingen endres også trusselen mot våre friheter.
Særlig teknologiutviklingen øker presset på personvernet, både gjennom
økte muligheter for sammenstilling av personopplysninger som man
frivillig gir fra seg til ulike aktører, og gjennom innhenting av
personopplysninger uten at den opplysningene gjelder vet om eller
har godkjent det.
For at folk skal kunne realisere sine liv i frihet, må de ha
en beskyttet privatsfære. Den liberale rettsstaten skal garantere
for slike rettigheter. Innenfor justissektoren har det gjennom de
siste tiårene skjedd omfattende lovendringer i flere land, blant
annet for å bekjempe terrorisme. Det har vært flere eksempler på
at både personvernet, ytringsfriheten og innovasjonen blir svekket
gjennom gradvise steg i de gode hensikters navn. Kampen mot internasjonal
terrorisme har legitimert store inngrep i privatlivet til borgerne.
Også i Norge brukes kampen mot terror som begrunnelse for å gi
myndigheter og private aktører flere hjemler til å drive overvåkning
av befolkningen. Forslagsstillerne mener at ethvert land skal og
må beskytte sine borgere mot alvorlige trusler, og anerkjenner at
etterretning blir et stadig viktigere verktøy i bekjempelsen av
alvorlig kriminalitet. Det viktige er at denne utviklingen må skje
på demokratiets premisser. Rettsstaten omfatter også Internett. Ulike
former for masseregistrering av personopplysninger er blitt enklere
og billigere enn noensinne. Når vestlige selskaper utvikler overvåkningsprogrammer
for sine myndigheter, er det naivt å tro at det ikke går ut over de
samme myndighetenes meningsfeller i andre deler av verden – demokratiforkjempere,
journalister og menneskerettighetsaktivister som beveger seg i farlige
regioner verden over.
Forslagsstillerne viser til NOU 2009:1 Individ og integritet
– Personvern i det digitale samfunnet. Personvernkommisjonen, som
utarbeidet utredningen, gikk gjennom medier og personvern, barn
og unges personvern, personvern i arbeidslivet, i helsesektoren og
i samferdselssektoren, samt organisering av personvernmyndighetene.
Kommisjonen tok imidlertid ikke for seg personvern i justissektoren
spesielt, og dette var heller ikke en vesentlig del av Meld. St.
11 (2012–2013) Personvern – utsikter og utfordringar.
Forslagsstillerne viser til at Datatilsynet i sin høringsuttalelse
til Prop. 68 L (2015–2016) om endring i straffeprosessloven, som
i skrivende stund er til behandling i Stortinget, slår fast at det
ikke er foretatt en samlet gjennomgang av personvernets kår i justissektoren.
Tilsynet anbefaler en ny personvernkommisjon på dette området, som
kan vurdere status og utfordringer for personvernet i sektoren:
hvordan personvernet kan avveies mot andre, tungtveiende interesser;
viktige prinsipper for personvern i justissektoren spesielt (målrettethet,
proporsjonalitet, rettslig grunnlag mv.); en analysemodell for personvern
i justissektoren; og å se helhetlig på behovet for, og effekten
av, hjemler og tiltak som allerede er innført. Forslagsstillerne
mener disse momentene bør inngå i mandatet for en ny personvernkommisjon.
Forslagsstillerne foreslår at denne kommisjonen settes ned av
Stortinget selv. Dette kan for det første motvirke at sammensetningen
av en ny kommisjon i for stor grad preges av medlemmer med den samme juridiske
og interessepolitiske bakgrunn som tidligere lignende utredninger.
For det andre har Stortinget gjennom EOS-utvalget allerede en sterkere
direkte tilknytning til personvern i justissektoren enn på andre
samfunnsområder. Forslagsstillerne mener at i en situasjon med fragmentert
lovgivning når det gjelder borgernes forhold til rettsmakten, er
det naturlig at den av borgerne direkte valgte lovgivende forsamling
har det direkte ansvaret for en helhetlig gjennomgang.
Overvåkning utfordrer det sosiale limet i samfunnet. Ikke bare
kan omfattende overvåkning føre til en nedkjølende virkning (chilling effect) på debattklimaet og den
frie utvekslingen av ideer, det kan også forvitre tilliten folk
imellom, og tilliten folk har til myndighetene.
Norge er preget av en høy grad av tillit – til staten, til hverandre,
til mediene – sammenlignet med andre land. Det er imidlertid dypt
menneskelig å forandre adferd når man vet at man blir iakttatt.
Dersom folk begynner å legge bånd på seg av frykt for overvåkning,
kan man ende opp med en svekket tillit i samfunnet. Det handler
ikke nødvendigvis om å skjule noe ulovlig. Over halvparten av de
spurte i en tysk undersøkelse svarte i 2008 at Datalagringsdirektivet gjorde
at de ville unngå å kontakte psykolog eller rusrådgivning, bare
fordi det ble registrert. Når personvernet svekkes, svekkes også
individets frihet, handlingsrom og autonomi.
Kampen for frihet er ikke vunnet en gang for alle, heller ikke
i Norge. Våre friheter blir daglig utfordret i møte med ny teknologi.
Å sikre borgernes trygghet er etter forslagsstillernes syn blant
en liberal stats viktigste oppgaver. I dette arbeidet må kampen
for personvern og rettsstatlige prinsipper etter forslagsstillernes
syn alltid ha høy prioritet, enten striden står om borgerrettigheter
på gata og på nettet eller registrering av personopplysninger.
Et sterkt vern om den enkeltes privatliv er etter forslagsstillernes
syn avgjørende for frihet og for demokratiet. Frihet forutsetter
vern mot utilbørlig registrering, overvåkning og inngripen i privatlivet.
Borgerrettighetene skal vernes like godt i den digitale som i den
analoge verden. Overvåkning av bevegelser gjør etterforskning enklere,
men må veies mot retten til reell bevegelsesfrihet. Lokaliseringsteknologi i
private tekniske enheter kan medføre kontinuerlig lagring av geografisk
lokasjon.
Forslagsstillerne mener det har blitt fattet en rekke beslutninger
i mange land som i sum har bidratt til å svekke borgernes rett til
privatliv og frihet fra overvåkning. Mange av disse beslutningene
har hver for seg hatt begrensede konsekvenser for personvernet, og
har fremstått som fornuftige avveininger mellom behovet for trygghet
i samfunnet og de overordnede borgerrettigheter rettsstaten er bygget
på. Det er imidlertid svært sjelden summen av slike beslutninger
blir vurdert helhetlig. I stedet tar man stadig små skritt i gal
retning, og risikoen for at veien etter en tid vil lede inn i et
overvåkningssamfunn som ingen vil ønske seg, vokser. Forslagsstillerne
mener derfor det er behov for en helhetlig vurdering av alle tiltak
og beslutninger som har konsekvenser for personvernet, med et særlig
blikk på justissektoren og tilhørende områder i forsvarssektoren,
samt et grundig arbeid for å sikre personvernets kår i en digital
tidsalder.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
Stortinget ber presidentskapet fremme forslag til mandat og sammensetning
for en kommisjon som skal utrede personvernets sårbarhet i justissektoren
i en digital tidsalder, der kommisjonen ser helhetlig på behovet
for, og effekten av, hjemler og tiltak som allerede er gjennomført,
vurderer viktige prinsipper for personvern i justissektoren, og
fremmer forslag til hvordan borgernes personvern kan styrkes i lys
av de lovendringer som er innført de siste årene for å motarbeide
terrorisme og annen kriminalitet.
11. mai 2016