År 2003 den 12. juni holdtes Odelsting, hvor da ble gjort slikt
§ 1
Formål
Formålet med loven er å regulere statens
overtakelse av matforvaltning fra kommunene og de tvister som kan
oppstå i den forbindelse.
§ 2 Formuesposisjoner
Fra og med ikrafttredelse av denne loven har staten rett
og plikt til å overta alle formuesposisjonene, herunder
rettigheter og plikter, som hovedsakelig kan knyttes til kommunens
virksomhet innen tilsyn med næringsmidler og kjøttkontroll,
med unntak av de formuesposisjoner som fremgår av annet
ledd.
Staten har ikke rett og plikt til å overta tomter, bygninger
og lokaler fra kommunene. I de tilfeller hvor staten ikke overtar
tomter, bygninger og lokaler fra kommunene, skal staten ha rett
til å disponere de tomter, bygninger og lokaler som fortrinnsvis
kan knyttes til kommunens virksomhet innen tilsyn med næringsmidler
og kjøttkontroll.
Lov 6. april 1984 nr. 17 om vederlag ved oreigning av fast
eiendom, får ikke anvendelse på overtakelsen.
§ 3 Forholdet til fordringshavere
og andre
rettighetshavere
Dersom det i forbindelse med overføring til staten av
rettigheter og plikter, som nevnt i § 2, overføres gjeld
eller andre forpliktelser, er det frigjørende for kommunen.
Fordringshavere og andre rettighetshavere kan ikke motsette
seg overføringen eller gjøre gjeldende at overføringen
utgjør en bortfallsgrunn for rettsforholdet.
§ 4 Innsyn
Kommunene skal gi staten nødvendig innsyn i og tilgang
til kommunens virksomhet innen matforvaltning.
§ 5 Gebyr- og avgiftsfritak
Det skal ikke betales dokumentavgift etter § 6
i lov 12. desember 1975 nr. 59 om dokumentavgift, omregistreringsavgift
etter § 1 i lov 19. juni 1959 nr. 2 om avgifter vedrørende
kjøretøy og båter eller rettsgebyr etter §§ 21
og 24 i lov 17. desember 1982 nr. 86 om rettsgebyr i forbindelse
med statens overtakelse av formuesposisjoner som er en direkte følge
av denne loven.
§ 6 Tvisteløsning
Både staten og vedkommende kommune kan kreve at
spørsmål som gjelder nærmere klargjøring
og konkretisering av hvilke formuesposisjoner staten har rett og
plikt til å overta fra den enkelte kommune etter § 2,
skal avgjøres av en nemnd. Nemnda vurderer ikke hvilke
konkrete gjeldsforpliktelser staten har rett og plikt til å tre
inn i.
Både staten og vedkommende kommune kan kreve at
spørsmålet om hvilken årsverkramme som
skal legges til grunn for overføring av personell fra den
enkelte kommune, skal avgjøres av nemnda.
Nemnda skal ha fem medlemmer. Departementet oppnevner to
medlemmer og varamedlemmer for disse til nemnda. Kommunenes Sentralforbund
oppnevner to medlemmer og varamedlemmer for disse til nemnda. I
tillegg utpeker førstelagmannen i Borgarting leder for
nemnda og leders varamedlem. Nemndas leder og leders varamedlem
skal ha de egenskapene som er foreskrevet for dommere, se domstolsloven § 53,
jf. § 54 annet ledd.
Nemndas avgjørelse, som treffes ved kjennelse, skal
være begrunnet.
Utgiftene til nemndas virksomhet dekkes i henhold til bestemmelsene
i tvistemålsloven kapittel 13.
Departementet kan gi nærmere regler for nemndas virksomhet.
Spørsmål om rettigheter og plikter etter § 2
kan ikke bringes inn for de alminnelige domstoler før muligheten
til å få saken avgjort av nemnd er nyttet. Søksmål
om statens rettigheter eller plikter etter § 2 har ikke
oppsettende virkning.
§ 7 Nærmere
overgangsbestemmelser
Kongen kan gi nærmere overgangsbestemmelser.
§ 8 Ikraftsetting
Loven trer i kraft fra den tid Kongen bestemmer.
Ågot Valle |
Sigvald Oppebøen Hansen |
president |
sekretær |