År 2005 den 10. juni holdtes Odelsting, hvor da ble gjort slikt
§ 1 Formål
Barnehagen skal gi barn under opplæringspliktig alder
gode utviklings- og aktivitetsmuligheter i nær forståelse
og samarbeid med barnas hjem.
Barnehagen skal hjelpe til med å gi barna en oppdragelse
i samsvar med kristne grunnverdier.
Eiere av private barnehager kan i vedtektene bestemme at
andre ledd ikke skal gjelde.
Private barnehager og barnehager eiet eller drevet av menigheter
innen Den norske kirke kan i vedtektene fastsette særlige
bestemmelser om livssynsformål.
§ 2 Barnehagens innhold
Barnehagen skal være en pedagogisk virksomhet.
Barnehagen skal bistå hjemmene i deres omsorgs- og
oppdrageroppgaver, og på den måten skape et godt grunnlag
for barnas utvikling, livslange læring og aktive deltakelse
i et demokratisk samfunn.
Omsorg, oppdragelse og læring i barnehagen skal fremme
menneskelig likeverd, likestilling, åndsfrihet, toleranse,
helse og forståelse for bærekraftig utvikling.
Barnehagen skal gi barn muligheter for lek, livsutfoldelse og meningsfylte
opplevelser og aktiviteter i trygge og samtidig utfordrende omgivelser.
Barnehagen skal ta hensyn til barnas alder, funksjonsnivå,
kjønn, sosiale, etniske og kulturelle bakgrunn, herunder
samiske barns språk og kultur.
Barnehagen skal gi barn grunnleggende kunnskap på sentrale
og aktuelle områder. Barnehagen skal støtte barns
nysgjerrighet, kreativitet og vitebegjær og gi utfordringer
med utgangspunkt i barnets interesser, kunnskaper og ferdigheter.
Barnehagen skal formidle verdier og kultur, gi rom for
barns egen kulturskaping og bidra til at alle barn får
oppleve glede og mestring i et sosialt og kulturelt fellesskap.
Departementet fastsetter en rammeplan for barnehagen. Rammeplanen
skal gi retningslinjer for barnehagens innhold og oppgaver.
Barnehagens eier kan tilpasse rammeplanen til lokale forhold.
Med utgangspunkt i rammeplan for barnehagen skal samarbeidsutvalget
for hver barnehage fastsette en årsplan for den pedagogiske
virksomheten.
§ 3 Barns rett til medvirkning
Barn i barnehagen har rett til å gi uttrykk for
sitt syn på barnehagens daglige virksomhet.
Barn skal jevnlig få mulighet til aktiv deltakelse
i planlegging og vurdering av barnehagens virksomhet.
Barnets synspunkter skal tillegges vekt i samsvar med dets
alder og modenhet.
§ 4 Foreldreråd og samarbeidsutvalg
For å sikre samarbeidet med barnas hjem, skal hver
barnehage ha et foreldreråd og et samarbeidsutvalg.
Foreldrerådet består av foreldrene/de
foresatte til alle barna og skal fremme deres fellesinteresser og
bidra til at samarbeidet mellom barnehagen og foreldregruppen skaper
et godt barnehagemiljø. Er det i forskrift etter § 15
satt maksimalgrense for foreldrebetaling, kan bare foreldrerådet
samtykke i foreldrebetaling ut over dette.
Samarbeidsutvalget skal være et rådgivende,
kontaktskapende og samordnende organ. Samarbeidsutvalget består
av foreldre/foresatte og ansatte i barnehagen, slik at
hver gruppe er likt representert. Barnehagens eier kan delta etter
eget ønske, men ikke med flere representanter enn hver
av de andre gruppene.
Barnehageeieren skal sørge for at saker av viktighet
forelegges foreldrerådet og samarbeidsutvalget.
§ 5 Felles samarbeidsutvalg for barnehage
og skole
Kommunen kan bestemme at det skal være felles samarbeidsutvalg
for kommunal barnehage og grunnskole. Der begge parter ønsker
det, kan det etableres tilsvarende ordning for privat barnehage
og kommunal eller privat skole. Samarbeidsutvalget settes også i slike
tilfeller sammen etter § 4 tredje ledd, men slik at foreldre/foresatte
og ansatte fra både barnehagen og skolen skal være
representert, jf. lov om grunnskolen og den vidaregåande
opplæringa (opplæringslova) § 11-1 fjerde
ledd.
§ 6 Virksomhetens plikt til å søke
godkjenning
Virksomheter som har ansvar for barn under opplæringspliktig
alder, plikter å søke godkjenning som barnehage
når:
a) virksomheten er regelmessig og ett eller flere barn
har en ukentlig oppholdstid på mer enn 20 timer, og
b) antall barn som er til stede samtidig er ti eller flere
når barna er tre år eller eldre, eventuelt fem
eller flere når barna er under tre år, og
c) virksomheten utføres mot godtgjøring.
Virksomheter etter første ledd må være
godkjent før driften settes i gang.
§ 7 Barnehageeierens ansvar
Barnehageeieren skal drive virksomheten i samsvar med gjeldende
lover og regelverk.
Barnehageeieren må legge fram opplysninger om regnskapsdata
og tjenestedata etter forskrifter fastsatt av departementet.
Barnehageeieren plikter å gi barnets bostedskommune
de opplysninger som er nødvendige for å kunne føre
et register som nevnt i § 8 fjerde ledd.
Barnehageeieren skal fastsette barnehagens vedtekter. Vedtektene
skal gi opplysninger som er av betydning for foreldrenes/de
foresattes forhold til barnehagen, herunder
a) eierforhold,
b) formål, jf. § 1 fjerde ledd, herunder
eventuell reservasjon fra § 1 annet ledd, jf. tredje ledd,
c) opptakskriterier,
d) antall medlemmer i samarbeidsutvalget,
e) barnehagens åpningstid.
Godkjente virksomheter skal være registrert i
Enhetsregisteret.
§ 8 Kommunens ansvar
Kommunen er lokal barnehagemyndighet. Kommunen skal gi
veiledning og påse at barnehagene drives i samsvar med
gjeldende regelverk.
Kommunen har plikt til å sørge for at
det finnes et tilstrekkelig antall barnehageplasser for barn under opplæringspliktig
alder. Utbyggingsmønster og driftsformer skal tilpasses
lokale forhold og behov.
Kommunen har ansvaret for at barnehagetilbudet til samiske
barn i samiske distrikt bygger på samisk språk
og kultur. I øvrige kommuner skal forholdene legges til
rette for at samiske barn kan sikre og utvikle sitt språk
og sin kultur.
Hver kommune skal opprette og føre register til bruk
for trygdekontorene i forbindelse med kontroll av beregning og utbetaling
av kontantstøtte etter kontantstøtteloven. Registeret
kan samkjøres mot trygdekontorets register over mottakere
av kontantstøtte. Departementet gir forskrifter med utfyllende
bestemmelser om føringen av registeret, hvilke opplysninger registeret
skal inneholde og behandlingen av disse opplysningene.
Kommunen har rett til innsyn i dokumenter og adgang til
barnehagelokaler i den utstrekning dette anses nødvendig
for å ivareta kommunens oppgaver.
Kommunen forvalter tilskuddene til ikke-kommunale barnehager
i kommunen.
§ 9 Fylkesmannens ansvar
Fylkesmannen skal veilede kommuner og eiere av virksomheter
etter denne lov og er klageinstans i forhold til vedtak fattet av
kommunen etter loven §§ 10, 11, 16, 17
og 18 og der det følger av forskrifter gitt i medhold av
denne lov.
Fylkesmannen fører tilsyn med at kommunen utfører
de oppgaver den som barnehagemyndighet er pålagt etter
denne lov.
Fylkesmannen har rett til innsyn i dokumenter og adgang
til barnehagelokaler i den utstrekning dette anses nødvendig
for å ivareta fylkesmannens oppgaver.
§ 10 Godkjenning
Kommunen avgjør søknad om godkjenning
etter en vurdering av barnehagens egnethet i forhold til formål
og innhold, jf. §§ 1 og 2.
Kommunen kan ved godkjenningen sette vilkår for
driften med hensyn til antall barn, barnas alder og oppholdstid.
Kommunens vedtak kan påklages til fylkesmannen.
§ 11 Familiebarnehager
Godkjenning av familiebarnehager omfatter virksomhetens
organisering og det enkelte hjems egnethet som lokale for familiebarnehagedrift.
Departementet kan gi forskrifter om godkjenning og drift
av familiebarnehager.
§ 12 Samordnet opptaksprosess i kommunen
Alle godkjente barnehager i kommunen skal samarbeide om
opptak av barn. Kommunen skal legge til rette for en samordnet opptaksprosess,
der det tas hensyn til barnehagenes mangfold og egenart. Brukernes ønsker
og behov skal tillegges stor vekt ved selve opptaket. Ved en samordnet
opptaksprosess skal likebehandling av barn og likebehandling av
kommunale og private barnehager sikres.
Forvaltningsloven kapittel IV-VI gjelder ikke for opptak
i barnehage. Kongen gir forskrift om behandling av søknader
om opptak i barnehage.
§ 13 Prioritet ved opptak
Barn med nedsatt funksjonsevne har rett til prioritet ved
opptak i barnehage. Det skal foretas en sakkyndig vurdering for å vurdere
om barnet har nedsatt funksjonsevne.
Barn som det er fattet vedtak om etter lov om barneverntjenester §§ 4-12
og 4-4 annet og fjerde ledd, har rett til prioritet ved opptak i
barnehage.
Kommunen har ansvaret for at barn med rett til prioritet
får plass i barnehage.
§ 14 Offentlig tilskudd til private barnehager
Godkjente barnehager skal behandles likeverdig i forhold
til offentlige tilskudd. Kongen kan gi forskrifter med nærmere
bestemmelser om hva som menes med likeverdig behandling.
§ 15 Foreldrebetaling
Kongen kan gi forskrifter med nærmere bestemmelser
om foreldrebetaling i barnehagen, herunder søskenmoderasjon,
inntektsgradering og maksimalgrense.
§ 16 Tilsyn
Kommunen fører tilsyn med virksomheter etter denne
lov. Kommunen kan gi pålegg om retting av uforsvarlige
eller ulovlige forhold ved godkjente eller godkjenningspliktige
virksomheter. Hvis fristen for å etterkomme pålegget
ikke overholdes, eller hvis forholdet ikke lar seg rette, kan kommunen
vedta tidsbegrenset eller varig stenging av virksomheten. Kommunens
stengingsvedtak skal sendes fylkesmannen til orientering. Vedtak
om retting og stenging kan påklages til fylkesmannen.
§ 17 Styrer
Barnehagen skal ha en forsvarlig pedagogisk og administrativ
ledelse.
Barnehagen skal ha en daglig leder som har utdanning som
førskolelærer eller annen høgskoleutdanning
som gir barnefaglig og pedagogisk kompetanse.
Kommunen kan innvilge dispensasjon fra utdanningskravet
etter andre ledd. Kommunens vedtak kan påklages til fylkesmannen.
Departementet gir nærmere forskrifter om dispensasjon
fra utdanningskravet og om godkjenning av utenlandske utdanninger.
§ 18 Barnehagens øvrige personale
Pedagogiske ledere må ha utdanning som førskolelærer.
Likeverdig med førskolelærerutdanning
er annen treårig pedagogisk utdanning på høgskolenivå med
videreutdanning i barnehagepedagogikk.
Kommunen kan gi dispensasjon fra utdanningskravet i første
ledd. Kommunens vedtak kan påklages til fylkesmannen.
Departementet gir forskrifter om dispensasjon, om godkjenning
av utenlandske utdanninger og om unntak fra utdanningskravet for
personale som arbeider i barnehagen på nattid.
Bemanningen må være tilstrekkelig til
at personalet kan drive en tilfredsstillende pedagogisk virksomhet.
Departementet gir utfyllende forskrifter om pedagogisk
bemanning.
§ 19 Politiattest
Den som skal arbeide i barnehage må legge fram tilfredsstillende
politiattest. Attesten skal vise om vedkommende er siktet, tiltalt
eller dømt for seksuelle overgrep mot barn.
Personer som er dømt for seksuelle overgrep mot barn,
er utelukket fra arbeid i barnehager.
Kommunen kan kreve politiattest etter første ledd også for
andre personer som regelmessig oppholder seg i barnehagen.
Departementet gir utfyllende forskrifter om politiattester.
§ 20 Taushetsplikt
For virksomheter etter denne lov gjelder reglene om taushetsplikt
i forvaltningsloven §§ 13 til 13f tilsvarende.
§ 21 Opplysningsplikt til sosialtjenesten
Barnehagepersonalet skal gi sosialtjenesten bistand i klientsaker.
De skal i sitt arbeid være oppmerksom på forhold
som bør føre til tiltak fra sosialtjenestens side,
og de skal av eget tiltak gi sosialtjenesten opplysninger om slike
forhold. Av eget tiltak kan opplysninger bare gis etter samtykke
fra klienten, eller så langt opplysningene ellers kan gis
uten hinder av taushetsplikt. Opplysninger skal normalt gis av styrer.
§ 22 Opplysningsplikt til barneverntjenesten
Barnehagepersonalet skal i sitt arbeid være oppmerksom
på forhold som kan føre til tiltak fra barneverntjenestens
side.
Uten hinder av taushetsplikt skal barnehagepersonalet av
eget tiltak gi opplysninger til barneverntjenesten, når
det er grunn til å tro at et barn blir mishandlet i hjemmet
eller det foreligger andre former for alvorlig omsorgssvikt, jf.
lov om barneverntjenester § 4-10, § 4-11, § 4-12,
eller når et barn har vist vedvarende alvorlige adferdsvansker,
jf. samme lov § 4-24. Også etter pålegg
fra de organer som er ansvarlige for gjennomføringen av
lov om barneverntjenester, plikter barnehagepersonalet å gi
slike opplysninger. Opplysninger skal normalt gis av styrer.
§ 23 Helsekontroll av barn og personale
Før et barn begynner i barnehage, skal det legges fram
erklæring om barnets helse. Dersom barnet har møtt
til de ordinære undersøkelser på helsestasjon, kan
slik erklæring gis av barnets foresatte.
Barnehagens personale har plikt til å gjennomgå tuberkulosekontroll
i henhold til gjeldende regelverk.
§ 24 Øvingsopplæring
Barnehagens eier plikter å stille barnehagen til disposisjon
for øvingsopplæring for studenter som tar førskolelærerutdanning.
Barnehagens styrer og pedagogiske ledere plikter å veilede
studenter i slik øvingsopplæring.
§ 25 Lovens anvendelse på Svalbard
Kongen kan gi forskrift om lovens anvendelse på Svalbard
og kan fastsette særlige regler under hensyn til de stedlige
forhold.
§ 26 Ikrafttredelse. Endringer i andre lover
Loven trer i kraft fra den dag Kongen bestemmer.
Når loven trer i kraft, oppheves lov 5. mai 1995
nr. 19 om barnehager. Vedtak som er truffet etter denne loven, gjelder
inntil de faller bort eller blir endret etter loven her.
Lov 19. juni 1997 nr. 64 om endringer i lov 5. mai 1995
nr. 19 om barnehager oppheves straks.
Departementet kan gi forskrift med nærmere regler
om overgangsregler.
Ågot Valle |
Sigvald Oppebøen Hansen |
president |
sekretær |