Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

Endringer i markedsføringsloven mv. (gjennomføring av forordning (EU) 2017/2394 om forbrukervernsamarbeid)

Prop. 8 LS (2019-2020), Innst. 169 L (2019-2020), Lovvedtak 81 (2019-2020)

Status: Lovsaken er ferdigbehandlet og sanksjonert i statsråd. Opplysninger om ikrafttredelse fremgår nederst i høyre kolonne.

Lovforslag fra Barne- og familiedepartementetSaken er behandlet i familie- og kulturkomiteenInnstilling avgitt 27.02.2020Innst. 169 L (2019-2020)

Saksgang

Status

  • Vedtak i korthet

    Stortinget har enstemmig vedtatt endringer i markedsføringsloven og en rekke andre lover som gjennomfører forordning (EU) 2017/2394 om samarbeid mellom nasjonale myndigheter med ansvar for håndheving av forbrukervernlovgivning, CPC-forordningen. Forordningen inneholder mer detaljerte og forpliktende regler om samarbeid ved grenseoverskridende overtredelser av forbrukervernregler enn i tidligere forordning. Endringene som Stortinget har vedtatt gjelder undersøkelses- og håndhevingsregler som særlig gjelder for Forbrukertilsynet, men også Helsedirektoratet, Legemiddelverket, Lotteritilsynet, Luftfartstilsynet, Medietilsynet, Sjøfartsdirektoratet, Statens jernbanetilsyn og Statens vegvesen.

  • Behandling og vedtak

    Lovsaken er ferdigbehandlet

  • Slik stemte representantene

    Første behandling:
    Voteringsoversikt

  • Behandling og innstilling

    Innstilling avgitt 27.02.2020

    Behandlet andre gang i Stortinget 24.04.2020