Avskrivningsreglene er en viktig del av næringsbeskatningen.
Avskrivningsreglene er med på å avgjøre
hvor stort en bedrifts skattbare overskudd blir i det enkelte år.
Sammen med blant annet den formelle skattesatsen på selskapsoverskudd
bestemmer avskrivningsreglene dermed den reelle skattebelastningen
på næringslivet. Avskrivningsreglene har også avgjørende betydning
for skattesystemets virkninger.
Ved Stortingets behandling av skattereformen
som trådte i kraft i 1992 ble det fra politisk hold gitt
full tilslutning til prinsippet om at avskrivningsreglene skulle avspeile
det reelle verdifallet på driftsmidlene.
Forslagsstillerne viser til at de avskrivningssatsene som
ble vedtatt bygde på Aarbakke-utvalgets forslag i NOU 1989:14,
som var basert på beregninger av økonomisk levetid
og depresieringsrater, samt nødvendige korreksjoner som
kom frem under departementets og komiteens arbeid.
Etter at skattereformen trådte i kraft
i 1992 stod avskrivningssatsene uendret helt frem til behandlingen av
statsbudsjettet for 2000. Da ble avskrivningssatsene for saldogruppe
g og h redusert i budsjettforliket mellom Arbeiderpartiet og sentrumspartiene. Året
etter, ved behandlingen av statsbudsjettet for 2001, ble saldoavskrivningssatsene
nok en gang redusert, også denne gang i et budsjettforlik
mellom Arbeiderpartiet og sentrumspartiene. Denne gang ble avskrivningssatsene
redusert for alle saldogruppene utenom gruppe f; fly og helikopter.
Endringene ble gitt tilbakevirkende kraft for inntektsåret
2000.
Helt siden Aarbakke-utvalget la frem sin utredning
i 1989 har det vært bred enighet om prinsippene for fastsettelse
av avskrivningssatsene. Satsene stod urørt fra skattereformen
i 1992 til budsjettforlikene mellom Arbeiderpartiet og sentrumspartiene
i 1999 og 2000, som et ledd i å skaffe inndekking i budsjettavtalene. Endringer
i avskrivningssatsene er spesielt uheldig fordi de i stor grad rammer
allerede foretatte investeringer. Bedriftene har små muligheter
til å ta hensyn til at spillereglene er endret. Slike endringer
svekker tilliten til skattesystemet, og innebærer at aktørene
må ta hensyn til denne usikkerheten når de skal
foreta investeringsbeslutninger i fremtiden.
Stortingsflertallet har nå gått
bort fra flere av de grunnleggende prinsippene som skattesystemet
var bygget på, gjennom udokumenterte endringer i avskrivningsreglene
og innføring av dobbeltbeskatning av utbytte, uten at det
er etablert noen nye prinsipper. Dermed er skattesystemet nå uforutsigbart
og lider under manglende troverdighet. Ingen vet hva som skjer neste år.
Som Bergo-utvalget peker på i NOU 1996:17 har denne usikkerheten økonomiske
konsekvenser for Norge.
Forslagsstillerne vil peke på at endringene
i avskrivningsreglene er gjennomført uten forutgående
utredning. Det er verken lagt frem dokumentasjon av et ev. saklig
behov for justering av satsene utfra endringer i driftsmidlers økonomiske
levetid eller noen form for konsekvensutredning av virkningene de
dramatiske endringene i satsene vil ha for investeringsutviklingen i,
og konkurranseevnen til, norsk næringsliv.
Innstrammingen i avskrivningsreglene skal ifølge budsjettforliket
mellom Arbeiderpartiet og sentrumspartiene gi en merinntekt på 2
850 mill. kroner i 2001. Dette utgjør om lag 10 pst. av
den samlete skatten fra etterskuddspliktige skattytere for inntektsåret 1998,
og viser at dette er en meget kraftig økning av den effektive
beskatningen. Dersom en skulle oppnådd samme inntekt til
staten i 2001 ved å heve skattesatsen på alminnelig
inntekt for etterskuddspliktige skattytere, måtte satsen økes
fra 28 pst. til mellom 30 pst. og 31 pst. For de mest utsatte bedriftene
innebærer endringene at den effektive skattesatsen øker
langt mer.
Det er også fremkommet opplysninger
om at provenyanslaget på 2,85 mrd. kroner kan være
for lavt i forhold til den faktiske virkning. Hvis dette skulle
vise seg å være riktig, er skjerpelsen av bedriftsbeskatningen enda
kraftigere.
Forslagsstillerne vil i tilknytning til økningen
av bedriftsbeskatningen vise til NOU 1999:7 Flatere skatt, der utvalget
blant annet konkluderte med at:
"De negative virkningene av å heve skattesatsen
på alminnelig inntekt og dermed også bedriftsbeskatningen,
innebærer at det er vanskelig for utvalget å tilrå en omfattende
flatere skattereform under betingelse av uendret proveny. Skatten
på alminnelig inntekt bør trolig ikke settes særlig
høyere enn i dag."
Etter at dette utvalget la frem sine vurderinger
har altså stortingsflertallet økt den effektive
bedriftsbeskatningen kraftig, og i tillegg innført
skatt på utbytte. Dermed er næringslivets konkurranseevne
betydelig svekket i forhold til andre land.
For eksempel er saldoavskrivningssatsene for
maskiner, inventar etc. nå 15 pst. i Norge, mens tilsvarende satser
i andre land er: Sverige 30 pst., Danmark 25/30 pst., Finland
25 pst., Tyskland 20/30 pst. og Storbritannia 25 pst. Tilsvarende
forhold er det for de øvrige avskrivningsgruppene. Selv
om sammenligning av avskrivningsregler mellom land kompliseres av
forskjeller i gruppering av ulike driftsmidler etc., synes det klart
de norske avskrivningssatsene nå er klart lavere i forhold
til andre land.
Reduksjonen i avskrivningssatsene innebærer
at investeringer i Norge blir dyrere. Det må antas at dette vil
få konsekvenser for den langsiktige investeringsutviklingen
i Norge, og på utviklingen av næringsstrukturen.
Den reduksjonen i avskrivningssatsene som flertallet har gjennomført
rammer blant annet kapitalintensiv industri hardt. Forslagsstillerne
mener dette er viktige spørsmål og at denne type
virkninger av endringene i avskrivningssatsene burde vært
utredet grundig før en ev. gjennomførte endringene.
Det er kommet en rekke eksempler på enkeltbedrifter og
næringer som rammes svært hardt av endringene
i avskrivningsreglene. For eksempel viser beregninger fra Energibedriftenes
landsforening at de reduserte avskrivningsreglene innebærer økt
skatt for nettselskapene på om lag 400 mill. kroner for
inntektsåret 2000. Denne skatteøkningen vil enten
ramme forbrukerne gjennom høyere nettleie (på toppen
av kraftig økte el-avgifter), eller eierne av nettselskapene
som i stor grad er norske kommuner.
En annen bransje som har lagt frem beregninger
av virkningene er landbruksnæringen, som viser at landbruksnæringen
får økt skatt for inntektsåret 2000 anslått
til 436 mill. kroner. Denne skatteskjerpelsen på investeringer
kommer samtidig som myndighetene pålegger næringen
store investeringer for å tilfredsstille nye krav til standard
på driftsbygninger i landbruket gjennom de nye husdyrforskriftene.
Det er fremkommet eksempler på enkelte næringsdrivende
i landbruket som får økt skattebelastning for
inntektsåret 2000 på mer enn 50 000 kroner.
Endringene i avskrivningsreglene er gjennomført
på tross av tidligere bred politisk enighet om prinsippene for
fastsettelse av satsene. Det er ikke gjennomført noen form
for utredning av virkningene de reduserte satsene vil ha, eller
noen form for dokumentasjon for at satsene burde endres. Dette kan
ha ført til at satsene nå er langt unna de satsene
som driftsmidlenes økonomiske levetid skulle tilsi, og
dermed er faren stor for at skattesystemet er blitt mindre nøytralt.
Det er ikke lagt frem noen vurderinger av hvordan endringene vil påvirke
næringslivets konkurranseevne, fremtidige investeringer
og utvikling av næringsstruktur. Endringene har ført
til økt uforutsigbarhet om skattesystemet, på toppen
av den betydelige usikkerhet som allerede eksisterer på grunn
av Arbeiderpartiets og sentrumspartienes holdning i andre skattespørsmål.
Denne uforutsigbarheten har i seg selv betydelige konsekvenser.
Forslagsstillerne mener derfor det er nødvendig
med en snarest mulig revurdering av avskrivningssatsene, for å bidra
til et konkurransedyktig, forutsigbart og nøytralt skattesystem,
og som næringslivet kan ha tiltro til at vil vare.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen snarest
mulig legge frem forslag til revurderte saldoavskrivningssatser,
basert på tilsvarende satser i andre land og beregninger
og dokumentasjon av driftsmidlers økonomiske levetid."
Komiteen, medlemene frå Arbeidarpartiet, leiaren Dag Terje Andersen, Erik Dalheim, Grethe G. Fossum, Britt Hildeng, Ottar Kaldhol, Torstein Rudihagen og Signe Øye, frå Kristeleg Folkeparti, Valgerd Svarstad Haugland, Lars Gunnar Lie og Ingebrigt S. Sørfonn, frå Høgre, Børge Brende, Per-Kristian Foss og Kjellaug Nakkim, frå Framstegspartiet, Siv Jensen, Per Erik Monsen og Kenneth Svendsen, frå Senterpartiet, Odd Roger Enoksen, frå Sosialistisk Venstreparti, Øystein Djupedal, frå Venstre, Terje Johansen, og representanten Steinar Bastesen, viser til at forslaget i Dokument nr. 8:54 (2000-2001) er oversendt Finansdepartementet til uttale, og at komiteen har mottatt svar frå finansministeren 6. mars 2001. I svaret skriv finansministeren m.a.:
"I det gjeldende skattesystemet er det en målsetning å bringe det reelle selskapsoverskuddet til beskatning etter hvert som det oppstår, noe som bl.a. krever at en fastsetter alle inntekter og kostnader riktig i hver periode. For driftsmidler som gir inntekter over flere år, er det derfor nødvendig å fastsette avskrivningene slik at de gjenspeiler det reelle økonomiske verdifallet. Dersom skattemessige avskrivninger avviker fra faktisk økonomisk verdifall kan en få både et investeringsnivå og en sammensetning av investeringene som avviker fra det som er samfunnsøkonomisk mest lønnsomt.
Ved innføringen av skattereformen i 1992 ble det lagt til grunn at avskrivningssatsene på driftsmidler i prinsippet skal gjenspeile reelt økonomisk verdifall. Etter departementets vurdering skal dette fortsatt være det bærende prinsipp for fastsettelse av avskrivningssatsene.
Finansdepartementet har satt i gang en generell vurdering av det økonomiske verdifallet på ulike driftsmidler med sikte på å vurdere om enkelte avskrivningssatser bør justeres. Dette har jeg også varslet i pressemelding av 23. februar 2001. I dette arbeidet vil det bl.a. også bli innhentet opplysninger om avskrivningsreglene i andre land."
Komiteen viser til dokumentet frå Høgre der dei peiker på at avskrivingsreglane er ein viktig del av næringsskattlegginga og dermed av stor avgjerd for overskota til verksemdene. Samstundes vert det vist til svar frå finansministeren datert 6. mars 2001 som uttale til Dokument nr. 8:54 (2000-2001). I brevet vert det understreka at avskrivingssatsane på driftsmidel i prinsippet skal gjenspegla reelt økonomisk verdifall, og at det framleis skal vere gjeldande som det berande prinsipp. Komiteen er samd med departementet i dette. Komiteen meiner også det bør vurderast korleis dei norske avskrivingssatsane kan samanliknast med tilsvarande satser i andre land og dokumentasjon av den økonomiske levetida til driftsmidla.
Fleirtalet i komiteen, alle utanom medlemene frå Høgre og Framstegspartiet, meiner at ein heilskapleg vurdering av saldoavskrivingssatsane må vera ein del av den varsla reformen av skattesystemet som skal fremjast som eiga melding til hausten.
Fleirtalet fremjar følgjande forslag:
"Dokument nr. 8:54 (2000-2001) - forslag fra stortingsrepresentantene Per-Kristian Foss, Børge Brende og Jan Petersen om utredning av og forslag til nye saldoavskrivningssatser - vert å leggje ved protokollen."
Komiteens medlemmer fra Høyre og Fremskrittspartiet viser til argumentasjon og forslag i Dokument nr. 8:54 (2000-2001) om utredning av og forslag til nye saldoavskrivningssatser. Bakgrunnen for forslaget var de uansvarlige endringene i avskrivningssatsene som stortingsflertallet bestående av Arbeiderpartiet og sentrumspartiene foretok i budsjettene for 2000 og 2001, uten noen form for utredning. Disse medlemmer viser til at Høyre og Fremskrittspartiet i budsjettene for 2000 og 2001 foreslo å videreføre avskrivningssatsene uten endringer, og mener fortsatt det beste ville være at satsene ble ført tilbake til det de var i 1999.
Disse medlemmer viser til at forslaget fra Per-Kristian Foss, Børge Brende og Jan Petersen om utredning av og forslag til nye saldoavskrivningssatser langt på vei har fått gjennomslag. Ikke mer enn én uke etter at forslaget ble lagt frem for Stortinget sendte finansministeren ut pressemelding der han varslet at en slik gjennomgang ville bli foretatt. At finansministeren så raskt fulgte opp Høyres forslag viser hvor nødvendig en slik gjennomgang er.
Disse medlemmer viser imidlertid til at finansministeren kun varsler en gjennomgang av avskrivningssatsene ut fra driftsmidlenes reelle økonomiske verdifall. Disse medlemmer er enige i at dette er et viktig prinsipp, men vil understreke at satsene heller ikke kan sees isolert fra satsene i andre land. Det er kombinasjonen av disse to forholdene som må avgjøre hva som er hensiktsmessige avskrivningssatser. Disse medlemmer vil derfor understreke at den varslede vurdering av avskrivningssatsene også må innebære en gjennomgang av satsene i andre land.
Videre viser disse medlemmer til at forslaget i Dokument nr. 8:54 (2000-2001) var at utredning og forslag skulle legges frem snarest mulig, slik at de gjeldende satser kan rettes opp raskest mulig. Disse medlemmer mener fortsatt utredning og forslag må legges frem snarest mulig, og vil understreke at endringene må gjøres gjeldende for inntektsåret 2001. På denne bakgrunn fremmer disse medlemmer følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen utrede og legge frem forslag til nye saldoavskrivningssatser, basert på hva satsene er i andre land og driftsmidlenes økonomiske levetid. Endringene skal gjennomføres med virkning for inntektsåret 2001."
Forslag frå Høgre og Framstegspartiet:
Stortinget ber Regjeringen utrede og legge frem forslag til nye saldoavskrivningssatser, basert på hva satsene er i andre land og driftsmidlenes økonomiske levetid. Endringene skal gjennomføres med virkning for inntektsåret 2001.
Komiteen viser til dokumentet og til det som står framføre og rår Stortinget til å gjere slikt
vedtak:
Dokument nr. 8:54 (2000-2001) - forslag fra stortingsrepresentantene Per-Kristian Foss, Børge Brende og Jan Petersen om utredning av og forslag til nye saldoavskrivningssatser - vert å leggje ved protokollen.
Oslo, i finanskomiteen, den 26. april 2001
Dag Terje Andersen
leiar |
Lars Gunnar Lie
ordførar |
Siv Jensen
sekretær |