Det er en stor belastning for en familie å få et
for tidlig født og sykt barn som trenger ekstra behandling
og oppfølging, ofte over lang tid. Situasjonen for barnet kan
endre seg fra dag til dag, og det kan være en svært psykisk
belastende periode for foreldrene.
Det er derfor viktig at foreldre får
mulighet til å være sammen, støtte hverandre
og dele ansvaret og omsorgen i en periode med store belastninger,
usikkerhet og utrygghet rundt barnets situasjon.
Dessverre tar ikke dagens ordning med pleiepenger hensyn
til hele familien, men tilfaller som oftest mor. Det er viktig å få en
god, fleksibel og rettferdig ordning slik at både mor og
far kan ha mulighet til å ta et felles ansvar, og at det
blir like rettigheter for far og mor.
Etter folketrygdloven § 9-11
kan det ytes pleiepenger til foreldre og andre med omsorg for et
alvorlig sykt barn. Det fremgår av lovteksten at begge
foreldre kan få pleiepenger samtidig hvis det er behov
for det. Imidlertid viser det seg i praksis å være
vanskelig å få pleiepenger for begge foreldre
i tilfeller der alvorlig syke barn er innlagt i sykehus.
Subgruppen nyfødtmedisin i Norsk barnelegeforening
har påpekt at det er spesielle utfordringer ved en nyfødtavdeling.
Lovverket, slik det foreligger i dag, tar i det alt vesentlige kun
hensyn til kritisk syke barn med varig sykdom. For tidlig fødte
barn er ofte ustabile over en lengre periode, men blir ikke nødvendigvis
varig syke.
I de tilfeller hvor det er små søsken
hjemme, må det legges til rette for at far, eventuelt mor,
må få mulighet til å ta seg av disse.
Det er viktig forebyggende familiearbeid, og det er behov for å legge
til rette for individuelle løsninger.
I media har det fremkommet at mange fedre ikke
får pleiepenger eller annen økonomisk støtte,
og dermed opplever å måtte ta ut ferie, bruke
sykedager for tilsyn av syke barn, eller sykemelde seg hos egen
lege for å få mulighet til å være
sammen med det syke barnet og mor. Bare i helt spesielle situasjoner
vil også far få graderte pleiepenger. Flere fedre
har ytret ønske om graderte pleiepenger, spesielt i slutten
av sykehusinnleggelsen.
Subgruppen nyfødtmedisin i Norsk barnelegeforening
har gjennomført en undersøkelse ved 12 av 15 nyfødtavdelinger
i landet. Undersøkelsen avdekker at det er behov for presisering
og endring i lovverket for å oppnå lik praksis
ved alle sykehus i Norge, og for lettere å tilrettelegge
omsorgssituasjonen for småbarnsfamilier, slik at far kan
få graderte pleiepenger.
I dokumentet fremmes følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen fremme
forslag om endringer i regelverket for pleiepenger som:
1. Sikrer at folketrygdlovens
uttrykk "svært alvorlig sykdom eller skade" defineres likt
ved sykehus over hele landet. Det bør også vurderes
om dagens sykdomsdefinisjon er for streng.
2. Sikrer reell mulighet for tilståelse
av pleiepenger til begge foreldre etter folketrygdloven § 9-11, også når
barnet er innlagt i sykehus.
3. Sikrer reell mulighet til graderte pleiepenger
for begge foreldre."
Komiteen ba i brev av 10. februar 2006
om departementets vurdering av forslaget. Departementets svarbrev
av 22. februar 2006 følger vedlagt.
Som ledd i komiteens behandling av dokumentet
ble det 15. mars 2006 gjennomført åpen
høring. Følgende deltok i høringen:
På bakgrunn av det som fremkom under
høringene og de oversendte høringsnotatene ba
komiteen i brev av 20. mars 2006 om eventuelle ytterligere
kommentarer fra statsråden. Komiteens brev samt statsrådens svar
av 24. mars 2006 følger vedlagt.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Lise Christoffersen, Eva Kristin Hansen, Per Rune Henriksen og Sverre Myrli,
fra Fremskrittspartiet, Kari Kjønaas Kjos, Endre Skjervø og
Kenneth Svendsen, fra Høyre, Martin Engeset, fra Sosialistisk
Venstreparti, lederen Karin Andersen, fra Kristelig Folkeparti, Åse Gunhild
Woie Duesund, fra Senterpartiet, Dagfinn Sundsbø og fra
Venstre, André N. Skjelstad, viser til Dokument
nr. 8:20 (2005-2006) om endringer i regelverket for pleiepenger
for å sikre like rettigheter for begge foreldre ved omsorg
for for tidlig fødte og syke barn.
Komiteen viser til at foreldre
er i en svært sårbar situasjon når de
får et alvorlig sykt barn, og at det derfor er viktig å ha
et regelverk som legger til rette for en forutsigbar og lik behandling
av søknader om pleiepenger. Prematurforeningen, Barnelegeforeningen
i Den Norske Lægeforening og Barneklinikken Rikshospitalet
har gjort komiteen oppmerksom på at lovverket er
vanskelig å tolke og praktisere på en enhetlig
måte. Praktiseringen er ulik ved forskjellige sykehusavdelinger
og trygdekontorer. Informasjon om praktiseringen indikerer at bestemmelsen
til dels praktiseres noe strengere enn lovens intensjon skulle tilsi.
Komiteenviser
til statsrådens svarbrev av 22. februar 2006 og
24. mars 2006 (følger vedlagt innstillingen) hvor
det framgår at folketrygdloven § 9-11 gir
rett til pleiepenger når barn har en livstruende eller annen
svært alvorlig sykdom eller skade. Listen over sykdommer
som retningslinjene anvender, er ikke uttømmende. Komiteen vil
derfor understreke at det skal foretas individuell vurdering basert
på medisinsk skjønn. Det framgår klart
at ytelsen kan gis til begge foreldre etter § 9-11.
Dersom situasjonen for en nyfødt ikke
er alvorlig nok til å omfattes av § 9-11,
vil det vanligvis foreligge rett til pleiepenger etter § 9-10. Komiteen viser
til bestemmelsen i ny § 9-11 a om mulighet for
graderte pleiepenger i begge ordninger.
Komiteen har merket seg at Regjeringen
nå vil be Rikstrygdeverket om å gå gjennom
retningslinjene i samarbeid med aktuelle fagmiljøer, for å se
om det er behov for å foreta endringer. Videre vil Regjeringen
i tillegg vurdere behovet for lovendring med hensyn til vilkåret
om sykehusinnleggelse. Komiteen viser også til
at det allerede er etablert en interdepartemental gruppe, som vurderer
strategier og tiltak for å kombinere yrkesdeltakelse med
omsorg for pleie- og omsorgstrengende familiemedlemmer og at denne arbeidsgruppen
også vil gå gjennom folketrygdlovens kapittel
9 og annen relevant lovgivning.
Komiteen ber Regjeringen snarest
mulig melde tilbake til Stortinget vedrørende nevnte problemstillinger.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre synes det er positivt at Regjeringen nå vil
be Rikstrygdeverket om å gå gjennom retningslinjene
i samarbeid med aktuelle fagmiljøer, for å se
om det er behov for å foreta endringer. Videre har disse
medlemmer merket seg at Regjeringen i tillegg vil vurdere
behovet for lovendring med hensyn til vilkåret om sykehusinnleggelse.
Disse medlemmer vil peke på at
det er en stor belastning for en familie å få et
for tidlig født og sykt barn som trenger ekstra behandling
og oppfølging, ofte over lang tid, og understreke viktigheten
av at foreldre får mulighet til å være
sammen, støtte hverandre og dele ansvaret og omsorgen i
en periode med store belastninger, usikkerhet og utrygghet rundt
barnets situasjon.
Dagens ordning med pleiepenger tar etter disse medlemmers syn
ikke hensyn til hele familien. Ordningen med pleiepenger tilfaller
som oftest mor. Disse medlemmer mener det er viktig å få en
god, fleksibel og rettferdig ordning slik at både mor og
far kan ha mulighet til å ta et felles ansvar, og at det
blir like rettigheter for far og mor.
Disse medlemmer fremmer
på denne bakgrunn følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen fremme
forslag om endringer i regelverket for pleiepenger som:
1. Sikrer at folketrygdlovens
uttrykk "svært alvorlig sykdom eller skade" defineres likt
ved sykehus over hele landet. Det bør også vurderes
om dagens sykdomsdefinisjon er for streng.
2. Sikrer reell mulighet for tilståelse
av pleiepenger til begge foreldre etter folketrygdloven § 9-11, også når
barnet er innlagt i sykehus.
3. Sikrer reell mulighet til graderte pleiepenger
for begge foreldre."
Forslag fra Fremskrittspartiet og Høyre:
Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om endringer i regelverket for pleiepenger som:
-
1. Sikrer at folketrygdlovens uttrykk "svært alvorlig sykdom eller skade" defineres likt ved sykehus over hele landet. Det bør også vurderes om dagens sykdomsdefinisjon er for streng.
-
2. Sikrer reell mulighet for tilståelse av pleiepenger til begge foreldre etter folketrygdloven § 9-11, også når barnet er innlagt i sykehus.
-
3. Sikrer reell mulighet til graderte pleiepenger for begge foreldre.
Komiteenhar ellers ingen merknader, viser til dokumentet og rår Stortinget til å gjøre slikt
vedtak:
Dokument nr. 8:20 (2005-2006) - forslag fra stortingsrepresentantene Erna Solberg, Sonja Sjøli, Inge Lønning og Martin Engeset om endringer i regelverket for pleiepenger for å sikre like rettigheter for begge foreldre ved omsorg for for tidlig fødte og syke barn - vedlegges protokollen.
Jeg viser til brev av 10. februar d.å.
vedlagt privat forslag fra stortingsrepresentantene Erna Solberg, Sonja
Sørli, Inge Lønning og Martin Engeset om endringer
i regelverket for pleiepenger for å sikre like rettigheter
for begge foreldre ved omsorg for tidlig fødte og syke
barn.
Folketrygdloven § 9-11 gir
rett til pleiepenger når barn under 18 år har
en livstruende eller annen svært alvorlig sykdom eller
skade. Rikstrygdeverket har i samarbeid med Rikshospitalets barneklinikk
kommet frem til en liste over sykdommer og retningslinjer for anvendelsen
av bestemmelsen. Bestemmelsen åpner for bruk av skjønn,
og listen er derfor ikke uttømmende. Når det gjelder
for tidlig fødte barn, er slike tilfeller nevnt særskilt.
Lovens krav om at situasjonen skal være livstruende eller
svært alvorlig medfører imidlertid at ikke alle
tilfelle med for tidlige fødsler vil kunne dekkes etter
denne bestemmelsen. Jeg har forelagt saken for Rikstrygdeverket
som uttaler at det må foretas en individuell vurdering
basert på medisinske råd. Jeg har forståelse
for at det i enkelte tilfeller kan være vanskelig for legene å fastslå alvorlighetsgraden. Slike
vurderinger er imidlertid av medisinsk karakter og kan vanskelig
reguleres i lov. Dersom de medisinske opplysningene i saken tilsier
at barnets tilstand er alvorlig, vil trygdeetaten normalt legge
denne vurderingen til grunn. Jeg vil for ordens skyld opplyse om
at det ikke stilles krav til at sykdommen er varig og at mor og
far har like rettigheter.
Dersom situasjonen for den nyfødte
ikke er alvorlig nok til å omfattes av § 9-11,
vil det vanligvis foreligge rett til pleiepenger etter § 9-10.
Forskjellen for foreldrene vil være at det kun er førstnevnte
bestemmelse som gir rett til pleiepenger til begge under sykehusoppholdet.
Ved innvilgelse av pleiepenger etter § 9-11
fremgår det klart av lovtekst og retningslinjer at ytelsen
kan gis til begge foreldre ved sykehusinnleggelse. Rikstrygdeverket
uttaler at situasjonen i slike tilfeller som regel er så alvorlig
at det kan gis pleiepenger til begge uten ytterligere dokumentasjon
av pleiebehov.
I familier hvor en av foreldrene er hjemmeværende ser
jeg at det kan oppstå problemer mht tilsyn av søsken
når far eller mor må oppholde seg på sykehuset over
lengre tid. Pleiepengeordningen er imidlertid knyttet til det syke
barnet, og kan derfor ikke benyttes til å dra omsorg for
andre barn. Omsorgspengeordningen gir i slike saker mulighet for
omsorgspenger for den andre forelderen i inntil 10 dager (eller
15 hvis man har mer enn to barn). I løpet av denne tiden
må man forsøke å etablere en alternativ
tilsynsordning. Som regel vil familier med store sykdomsbelastninger
gis prioritet ved tildeling av barnehageplass.
Forøvrig viser jeg til at det fra l. januar
2006 ble innført en mulighet til graderte pleiepenger i
begge ordningene, jf. ny § 9-11 a. Dersom
det foreligger en situasjon som gir rett til pleiepenger, kan ytelsen
graderes der andre ivaretar pleie- og tilsynsbehovet deler av dagen
eller noen dager i uken. Dette vil blant annet måtte gjelde
der barnet er innlagt i sykehus og vil være uavhengig av
i hvilken fase av sykehusinnleggelsen man er.
Etter min vurdering dekkes de foreslåtte
endringene av dagens regelverk, særlig etter den siste
lovendringen som nevnt ovenfor. Jeg ser derfor heller ikke behov
for å vurdere dagens sykdomsdefinisjon, da bestemmelsen åpner
for bruk av skjønn og vurderingen må baseres på en
medisinsk vurdering i den enkelte situasjon.
Det vises til brev av 22. februar 2006
fra Arbeids- og inkluderingsdepartementet v/statsråden
om overnevnte tema.
I brevet viser statsråden til privat
forslag fra stortingsrepresentantene Erna Solberg, Sonja Sjøli,
Inge Lønning og Martin Engeset og redegjør for
reglene om pleiepenger i folketrygdloven §§ 9-11
og 9-10, herunder ny § 9-11 a med virkning
fra 1. januar 2006.
Arbeids- og sosialkomiteen avholdt høring
onsdag 15. mars 2006 som ledd i saksforberedelsene før behandling
av Dokument nr. 8:20 (2005-2006). Til høringen møtte
Prematurforeningen ved styreleder og styremedlem, Barnelegeforeningen
i Den Norske Lægeforening ved overlege pediatri og spesialsykepleier
ved Akershus Universitetssykehus og Barneklinikken Rikshospitalet
ved klinikksjef (inntil nylig overlege ved barneavdelingen) og ledende
sosionom. Sistnevnte høringsinstans har, slik statsråden
viser til i sitt brev, samarbeidet med Rikstrygdeverket om retningslinjene
for praktisering av gjeldende regelverk.
Tilbakemeldingene fra høringsinstansene
var at lovendringen av 1. januar 2006 innebar en forbedring, men
var likevel samstemte i at dagens regelverk er vanskelig å fortolke
og praktisere på en enhetlig måte. Det resulterer
i ulik praksis fra helseforetak til helseforetak, fra trygdekontor
til trygdekontor og i noen tilfeller også innen samme trygdekontor
og innen samme foretak. Barnelegeforeningen hadde gjennomført
en spørreundersøkelse til alle barneavdelinger
i Norge og påvist stor forskjell i praksis og stor frustrasjon
blant personalet.
Det var særlig tre forhold som ble
framhevet:
– § 9-11
ble oppfattet som for streng. Begrepet "livstruende" gjorde at bestemmelsen
lett ble tolket innskrenkende.
– Vilkåret i § 9-10
om innleggelse i helseinstitusjon ble oppfattet som for strengt.
Utviklingen i behandlingsmetoder går i retning av stadig
mindre bruk av innleggelse, slik at bestemmelsen ikke lenger dekker
tilfeller den var ment å dekke. I tillegg ble bestemmelsen
om at pleiepenger etter § 9-10 ikke kan gis til
begge foreldre samtidig, oppfattet som motstridende med samfunnets
generelle ønske om at fedre skal ta en større
del av omsorgen for barn.
– Det ble gitt en tydelig oppfordring
fra høringsinstansene om å se nærmere
på hele kapittel 9 i folketrygdloven, sammen med annet
regelverk for familier i krise. Som eksempel ble nevnt lov om sosial
tjenester.
Som saksordfører for Dokument nr. 8:20
(2005-2006) vil jeg gjerne vite om opplysningene og synspunktene
som framkom i høringen, gir grunnlag for ytterligere kommentarer
fra Arbeids- og inkluderingsdepartementet v/statsråden,
før komiteen avgir innstilling. Av hensyn til frist for
avgivelse av innstilling i saken, ber jeg om svar innen utgangen
av uke 12.
Vedlagt oversendes 3 notater vedr. høringsuttalelsene.
Jeg takker for brev av 20. mars 2006
med bakgrunnsdokumentasjon.
Foreldre som opplever å få alvorlig
syke barn er i en svært sårbar situasjon og det
er viktig å legge til rette for at praktiseringen av lovens
vilkår ikke skaper usikkerhet og ulik behandling.
Som nevnt i mitt brev av 22. februar
2006, lar det seg vanskelig gjøre å ha lovbestemmelser
som ikke er basert på medisinsk skjønn. Retningslinjene
for praktisering av regelverket blir dermed et viktig verktøy
for å sikre størst mulig grad av likebehandling.
Den tilsendte bakgrunnsinformasjonen indikerer både at
praktiseringen er ulik på sykehusene og til dels noe strengere
enn lovens intensjon skulle tilsi. Jeg vil derfor be Rikstrygdeverket
om å gjennomgå retningslinjene i samarbeid med
aktuelle fagmiljøer, for å se om det er behov
for å foreta endringer.
Når det gjelder vilkåret i § 9-10
om innleggelse i helseinstitusjon, er jeg kjent med at dette vilkåret
i enkelte situasjoner oppleves som urimelig. Dette spørsmålet
er imidlertid ikke tatt opp i det private lovforslaget. Jeg vil
likevel vurdere behovet for en lovendring på dette området.
Årsaken til at det ikke gis pleiepenger
til begge foreldrene samtidig etter § 9-10, er
at de tilstander som omfattes av bestemmelsen ikke er så alvorlige
at barnet anses å ha behov for at begge foreldrene er tilstede,
for eksempel ved et benbrudd. Jeg er selvsagt enig i at det er viktig
at far tar del i omsorgen ved sykdom, men mener at dette best kan
gjøres ved at foreldrene fordeler stønadsdagene
og ansvaret mellom seg.
Avslutningsvis vil jeg gjøre oppmerksom
på at det er etablert en interdepartemental arbeidsgruppe
som vurderer strategier og tiltak for å kombinere yrkesdeltakelse
med omsorg for pleie- og omsorgstrengende familiemedlemmer. Denne
arbeidsgruppen vil også gå gjennom folketrygdloven
kapittel 9.
Oslo, i arbeids- og sosialkomiteen, den 6. april 2006
Karin Andersen
leder |
Lise Christoffersen
ordfører |