I budsjettet for 2006 fjernet regjeringen Stoltenberg II skattefritaket for arbeidsgivers dekning av ansattes behandlingsutgifter under sykdom og av behandlingsforsikringer. Ordningen ble gjennomført av regjeringen Bondevik II som følge av budsjettforlik mellom de daværende regjeringspartier og Fremskrittspartiet i 2003. Til og med inntektsåret 2005 var dette, ifølge forslagsstillerne, en godt fungerende ordning. Det er, ifølge forslagsstillerne, grunn til å tro at ordningen bidro til at folk fikk raskere behandling og kom raskere tilbake i jobb. Videre at kostnadene ble mindre for arbeidsgiverne som reduserte sykelønnsutgiftene, og at produksjons- og effektivitetstap ble lavere i bedriftene. Det må, ifølge forslagsstillerne, også antas at sykelønnsutgiftene for staten ble redusert som en følge av dette og at ordningen bidro til å utnytte ledig kapasitet i behandlingsapparatet.
Ordningen var beregnet til å ha et skatteproveny på 20 mill. kroner. Forslagsstillerne mener imidlertid at de positive effektene av ordningen er større for den enkelte, bedriftene og for samfunnet.
Etter at regjeringen Stoltenberg II fjernet ordningen, har vi, ifølge forslagsstillerne, igjen fått et regelverk som motvirker at ansatte og arbeidsgivere i fellesskap kan unngå langvarige sykefravær, og i verste fall et liv på trygd for arbeidstakerne. Beskatningen hindrer, ifølge forslagsstillerne, med andre ord nettopp den utviklingen og det samarbeid partene i arbeidslivet tilstreber. I stedet blir resultatet for arbeidstakere og arbeidsgivere at de får en ekstra skatteregning ved å følge opp IA-avtalens intensjoner.
Forslagsstillerne understreker at norske bedrifter i svært mange bransjer har betydelige bemanningsproblemer i et meget stramt arbeidsmarked. Høyt sykefravær forsterker bedriftenes problemer med til enhver tid å ha tilstrekkelig kvalifisert arbeidskraft. Det blir da, ifølge forslagsstillerne, et paradoks at Regjeringen under budsjettbehandlingen finner 630 mill. kroner til å kjøpe raskere behandling for sykmeldte arbeidstakere, mens arbeidsgivere og ansatte som følger opp dette uten statlige bidrag, blir beskattet.
Forslagsstillerne peker også på at det i den offentlige debatt nå fremkommer at nærmest alle organisasjonene på arbeidstakersiden er enige om at skatteregler som direkte forhindrer at IA-avtalen oppfylles og at sykefraværet reduseres, bør endres. Dette tilsier en fornyet vurdering av en slik type ordning. Forslagsstillerne legger til grunn at ordningen praktiseres slik at andre pasientgrupper ikke fortrenges.
På denne bakgrunn fremmes følgende forslag i dokumentet:
"Stortinget ber Regjeringen, som en oppfølging av IA-avtalen, med virkning senest fra 1. juli 2007, fremme forslag om endringer i skatteloven § 5-15, slik at det kan gis forskriftshjemmel for skattefritak for arbeidsgivers dekning av ansattes behandlingsutgifter under sykdom og av behandlingsforsikringer."
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Marianne Aasen Agdestein, Alf E. Jakobsen, Rolf Terje Klungland,
Torgeir Micaelsen, lederen Reidar Sandal og Eirin Kristin Sund,
fra Fremskrittspartiet, Gjermund Hagesæter, Ulf Leirstein, Jørund
Rytman og Christian Tybring-Gjedde, fra Høyre, Svein Flåtten,
Peter Skovholt Gitmark og Jan Tore Sanner, fra Sosialistisk Venstreparti,
Magnar Lund Bergo og Heikki Holmås, fra Kristelig Folkeparti,
Hans Olav Syversen, fra Senterpartiet, Per Olaf Lundteigen, og fra
Venstre, Lars Sponheim, viser til at dokumentet 12. januar
2007 ble sendt finansminister Kristin Halvorsen til uttalelse. Svaret
fra finansministeren 17. januar 2007 er vedlagt innstillingen.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, mener at all arbeidsinntekt i utgangspunktet
bør skattlegges likt, uavhengig av om det betales i penger
eller i naturalia. Å kjøpe helsetjenester for
utvalgte ansatte er en form for naturalytelse som bør beskattes
på lik linje med andre frynsegoder.
Flertallet menerat å stimulere
til kjøp av raskere behandling ved private helseinstitusjoner
bidrar til en vridning av ressursbruken i helsevesenet. Tilbudet
alle har adgang til å bruke, kan lett svekkes ved at skattefradrag
stimulerer til økt bruk av private helsetilbud. I en tid
med mangel på arbeidskraft kan en slik gunstig skatteordning
føre til overgang av helsepersonell fra offentlig til privat
helsevesen.
Flertallet viser til at det vil
være de arbeidstakerne som er i en god forhandlingsposisjon
som lettest kan forhandle seg frem til at behandlingskostnader skal dekkes
av arbeidsgiver. Dersom det også skulle gjelde et skattefritak
for arbeidsgivers betaling av slike behandlingsutgifter, ville urimeligheten
forsterkes overfor andre arbeidstakere som ikke får dette
frynsegodet av arbeidsgiver. Disse andre arbeidstakerne må betale
eventuelle behandlingsutgifter selv, av beskattede inntekter.
Flertallet mener det vil være
urettferdig om særlig "lønnsomme" arbeidstakere/pasienter
med arbeidsgiver i ryggen skal kunne betale seg foran de mindre lønnsomme
pasientene i behandlingskøen. Helsevesenet bør
prioritere ut fra andre kriterier enn hvilke arbeidstakere arbeidsgiveren økonomisk ønsker å bidra til
behandling for.
Flertallet finner også grunn
til å påpeke at spørsmålet om å gjeninnføre
skattefritaket for arbeidsgivers dekning av ansattes behandlingsutgifter
under sykdom ikke ble tatt opp av arbeidslivets organisasjoner i
deres skriftlige innspill til Sykefraværsutvalget, til
tross for at innspillene inneholdt en lang rekke forslag for å redusere
sykefraværet.
Flertallet kjenner ikke til at
det foreligger noe dokumentert forskning som viser at sykefraværet
har gått ned i den perioden en slik skattefritaksordning eksisterte.
Flertallet vil trekke fram ett
av forslagene fra Sykefraværsutvalget om innføring
av en tilskuddsordning til kjøp av helse- og rehabiliteringstjenester
for å bringe personer som mottar sykepenger, raskere tilbake til
arbeidslivet. Flertallet peker på at Stortinget gjennom
behandlingen av St.prp. nr. 1 Tillegg nr. 4 (2006-2007) bevilget
604 mill. kroner til dette tiltaket.
Flertallet viser til at Arbeids-
og inkluderingsdepartementet og Helse- og omsorgsdepartementet har utarbeidet
et opplegg for tilskudd til helse- og rehabiliteringstjenester som
har vært drøftet med partene i arbeidslivet. Dette
innebærer at 120 mill. kroner avsettes til Arbeids- og
velferdsetatens oppgaver og 380 mill. kroner avsettes til de regionale
helseforetakenes oppgaver. 100 mill. kroner er inntil videre holdt
tilbake til avklaring av gråsoneproblematikk er gjennomført.
Flertallet viser videre til at
Arbeids- og inkluderingsdepartementet og Helse- og omsorgsdepartementet
har bedt de respektive etatene sette i gang ordningen, og har igangsatt
nødvendige forberedelser for å kunne få på plass
gode og relevante tilbud så raskt som mulig. Forskrifts-
og regelverksendringer for å sikre Arbeids- og velferdsetaten
nødvendige rammer til å kjøpe aktuelle
tjenester vurderes. Videre er det en premiss for ordningen at det
etableres et styrings- og kontrollsystem som sikrer sporbarhet mht.
bruken av midlene og gir grunnlag for evalueringer.
Flertallet fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
"Dokument nr. 8:26 (2006-2007) -
forslag fra stortingsrepresentantene Ulf Leirstein, Jan Tore Sanner, Hans
Olav Syversen og Lars Sponheim om skattefritak for arbeidsgiverbetalte
behandlingsutgifter og sykeforsikringer – bifalles ikke."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre vil fremheve
at mangelen på arbeidskraft er økende i Norge
for tiden. En ordning med skattefritak når arbeidsgiver
dekker behandlingsutgifter for syke arbeidstakere, vil kunne bidra
til et mer effektivt system som sørger for rask behandling
for flere. Det vil alle parter tjene på gjennom lavere
helseutgifter, mer tilgjenglig arbeidskraft og kortere langtidsfravær
for den enkelte.
Disse medlemmerser
ingen motsetning mellom å bevilge midler over statsbudsjettet
til kjøp av behandlingsplasser for medarbeidere rammet
av sykdom og samtidig ha en ordning med skattefritak for arbeidsgiverbetalte
behandlingsutgifter og sykeforsikringer. Det finnes også dokumentasjon
på at den tidligere ordningen fungerte etter hensikten.
Ifølge Finansnæringens Hovedorganisasjon (FNH) økte
antallet forsikrede personer i kollektive ordninger med behandlingsforsikringer
fra 9 800 til 23 900 i løpet av 2005.
I 2006 eller perioden etter at skattefritaket var fjernet ble økningen i
forsikrede personer klart lavere, fra 23 900 til 30 000. Mer
enn dobbelt så mange nye personer kom inn under en slik
kollektiv ordning i 2005 mot 2006.
Disse medlemmerserpåskattestimulering
av en slik ordning som ett av flere virkemidler for å få arbeidstakere
raskere tilbake i arbeid. Det vil være fornuftig for den
enkelte, og det er god samfunnsøkonomi. Den største
trusselen mot et godt velferdssamfunn er de vel 700 000
som står utenfor arbeidslivet til enhver tid på grunn
av sykdom og uførhet. Det er vel kjent at jo tidligere
en kan sette inn målrettede tiltak for å få sykemeldte
tilbake til arbeid, jo større er muligheten for å unngå varig
utstøting til ulike trygdeordninger. En skattestimulering
av arbeidsgivers dekning av helseutgifter gjør at tiltak
kan bli satt i verk enda raskere, noe ikke minst det offentlige
kan spare penger på. En slik ordning vil kunne øke
etterspørselen etter behandlingstilbud, noe det er ledig
kapasitet til i dag. En konsekvens av at ansatte får rask
behandling innenfor offentlig, privat eller eventuelt utenlandsk
helsetilbyder med ledig kapasitet, er frigjøring av plasser
og vil ikke fortrenge andre. Spesielt vil køene i offentlig
helsevesen kunne reduseres for mange andre brukere. På rehabilitering
som ofte innebærer behov for psykolog eller fysioterapi
er hovedandelen private tilbydere med ledig kapasitet. Dette forslaget
kan derfor spare det offentlige for helseutgifter på sikt,
motvirke langtidssykemelding for den enkelte og sørge for
tilgjenglig arbeidskraft for bedriftene.
Disse medlemmerviser
til at de fleste arbeidsgiver- og arbeidstakerorganisasjoner er
positive til forslaget til skattefritak for behandlingsutgifter
og sykeforsikring. De peker bl.a. på at tiltaket er veldig relevant
for målene i avtalen om et inkluderende arbeidsliv (IA).
I den sammenheng har regjeringen Stoltenberg lovet mer dialog med
partene i arbeidslivet.
Disse medlemmer viser for øvrig
til begrunnelsen i Dokument nr. 8:26 (2006-2007), og fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen, som
en oppfølging av IA-avtalen, med virkning senest fra 1. juli
2007, fremme forslag om endringer i skatteloven § 5-15,
slik at det kan gis forskriftshjemmel for skattefritak for arbeidsgivers
dekning av ansattes behandlingsutgifter under sykdom og av behandlingsforsikringer."
Forslag fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti
og Venstre:
Stortinget ber Regjeringen, som en oppfølging
av IA-avtalen, med virkning senest fra 1. juli 2007, fremme forslag
om endringer i skatteloven § 5-15, slik at det kan
gis forskriftshjemmel for skattefritak for arbeidsgivers dekning
av ansattes behandlingsutgifter under sykdom og av behandlingsforsikringer.
Komiteen viser til dokumentet og til det som står foran, og rår Stortinget til å gjøre følgende
vedtak:
Dokument nr. 8:26 (2006-2007) - forslag fra stortingsrepresentantene Ulf Leirstein, Jan Tore Sanner, Hans Olav Syversen og Lars Sponheim om skattefritak for arbeidsgiverbetalte behandlingsutgifter og sykeforsikringer - bifalles ikke.
Det vises til Dok. 8 forslag fra representantene
Ulf Leirstein, Jan Tore Sanner, Hans Olav Syversen og Lars Sponheim
om skattefritak for arbeidsgiverbetalte behandlingsutgifter og sykeforsikringer.
Skattefritaket for behandlingsutgifter og behandlingsforsikringer
ble innført i 2003, og avskaffet i forbindelse med skattereformen
2006, jf. St.prp. nr. 1 Tillegg nr. 1 (2005-2006). Skattereformen
innebar en opprydding og innstramming i en rekke særordninger
i skattesystemet, blant annet lempelig beskatning av enkelte naturalytelser.
Det vil oftest være behandling i private
helseinstitusjoner som er aktuelle å få dekket
av arbeidsgiver. Behandling i det offentlige helsevesenet innebærer som
oftest beskjedne kostnader for pasienten. Til gjengjeld vil det
ofte være ventetid før man blir tilbudt behandling.
Enkelte arbeidsgivere kan da ha interesse av å få sine
ansatte fort friske, for eksempel ved å betale for privat
behandlingstilbud i tilfeller der det er lang ventetid i offentlig
helsevesen. I tillegg dekker enkelte arbeidsgivere behandlingsforsikringer.
Behandlingsutgifter og -forsikringer har karakter
av å være private utgifter. Mange er villige til å betale
slik behandling eller forsikring selv. Arbeidsgivers finansiering
av slike utgifter innebærer en fordel for den ansatte,
og dette er en form for avlønning. I utgangspunktet bør
all avlønning skattlegges likt, enten avlønningen
skjer ved kontant lønn eller naturalytelser. Studier har
også vist at frynsegoder eller naturalytelser er svært
ulikt fordelt i befolkningen. Om lag tre firedeler av dem som fikk
betalt behandlingsutgifter og behandlingsforsikringer av arbeidsgiver
i 2003, var i toppskatteposisjon. En skattemessig likebehandling
av alle avlønningsformer er derfor viktig for å hindre
forskjellsbehandling.
En vesentlig ulempe ved skattefritaket for behandlingsforsikringer
og behandlingsutgifter betalt av arbeidsgiver, var at arbeidstakere
uten en særlig sterk posisjon i arbeidslivet, eller ansatte
i bedrifter med svak økonomi, ikke fikk et tilsvarende
tilbud. De måtte da velge mellom å betale tilsvarende
behandling med egne beskattede midler eller å vente på behandling
i det offentlige helsevesen. Regjeringen ønsker ikke en
ordning der de mest ressurssterke arbeidstakerne og bedriftene favoriseres.
Tiltak som bringer sykemeldte arbeidstakere
raskere tilbake i jobb, kan ha en positiv samfunnsøkonomisk virkning.
Hvordan dette organiseres og finansieres, vil derimot ha stor betydning
for fordelingsegenskapene ved tiltakene.
Etter Regjeringens mening ivaretas målet
om rask behandling av sykmeldte på en bedre måte,
og med en sterkere sosial profil, med forslaget til kjøp
av helse- og rehabiliteringstjenester som foreslått av
Regjeringen i St.prp. nr. 1 Tillegg nr. 4 (2006-2007). I denne ordningen
vil utvelgelsen av hvem som skal få raskere behandling,
ikke bli overlatt til arbeidsgivere eller prisgitt den enkelte arbeidsgivers økonomi.
Midlene kan dermed samlet sett rettes inn mot de områdene
hvor en styrket behandlingskapasitet kan gi best effekt for de sykemeldte.
Oslo, i finanskomiteen, den 27. mars 2007
Reidar Sandal
leder |
Marianne Aasen Agdestein
ordfører |