2.1 Prioriterte oppgaver i 2017
Sammendrag
fra Prop. 1 S (2017–2018) Finansdepartementet
Nokre av dei viktigaste
oppgåvene Finansdepartementet i 2018 skal utføre, i tillegg til
å samordne den økonomiske politikken, er å arbeide med:
-
Oppfølging av NOU
2017:13 Ny sentralbanklov – organisering av Norges Bank og Statens
pensjonsfond utland
-
Statens pensjonsfond
-
Regelverksarbeid
på finansmarknadsområdet
-
Skatte- og avgiftsområdet
-
Fornye, forenkle
og forbetre
Ein viser
til kap. 2 i proposisjonen for nærare omtale.
Komiteens
merknader
Komiteen tar omtalen til orientering.
2.2 Oppfølging av anmodningsvedtak
Sammendrag
fra Prop. 1 S (2017–2018) Finansdepartementet
Ein viser til kap.
3 i proposisjonen.
Komiteens
merknader
Komiteen viser til tabell 3.1
i proposisjonen, merknader nedenfor, og til de respektive merknader
til anmodingsvedtakene i Innst. 3 S (2017–2018).
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og
Miljøpartiet De Grønne viser til at det flere steder i budsjettproposisjon
Prop. 1 S (2017–2018) er referert til Stortingets anmodningsvedtak. Disse medlemmer vil
understreke at disse
medlemmers merknader til disse ikke er å anse som Stortingets
kontroll av regjeringens oppfølging av vedtakene, og således ikke
kan erstatte den normale behandlingen gjennom stortingsmeldingen
om anmodnings- og utredningsvedtak i stortingssesjonen.
Vedtak
nr. 602 (2014–2015) Offentlig eierskapsregister
Sammendrag
fra Prop. 1 S (2017–2018) Finansdepartementet
Det vises til proposisjonen
for omtale.
Komiteens
merknader
Komiteen tar omtalen til orientering.
Vedtak
nr. 792 (2014–2015) LLR-rapportering, synliggjøring og tilsyn
Sammendrag
fra Prop. 1 S (2017–2018) Finansdepartementet
Det vises til proposisjonen
for omtale.
Komiteens
merknader
Komiteen tar omtalen til orientering.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet De Grønne viser
til Representantforslag 86 S (2016–2017) om tiltak mot svart økonomi
og skatteomgåelse, og tilhørende Innst. 338 (2016–2017), hvor det
påpekes en rekke problemer med regjeringens oppfølging av vedtak
nr. 792 (2014–2015). Disse
medlemmer peker på at gjeldende forskrift er utformet på en
slik måte at det åpnes opp for tilpasninger hos foretakene ved at
enkelte land ikke behøver å rapporteres for. Dette kunne blitt løst med
små endringer i forskriften og uten at det ville økt den administrative
belastningen eller kostnader for selskapene.
Disse medlemmer viser til merknader
fra Sosialistisk Venstreparti og Venstre i Innst. 338 (2016–2017), hvor
saken er oppsummert på følgende måte:
«Disse medlemmer
viser til at Finansdepartementet 22. desember 2016 fastsatte de
hittil siste endringer i forskrift om land-for-land-rapportering.
Disse medlemmer er fornøyd med den uttalte intensjonen i endringen,
men vil peke på at detaljer i nåværende forskrift gjør at den fremdeles
ikke er egnet til å synliggjøre uønsket skattetilpasning. Nåværende
forskrift har låst plikten til å gi opplysninger til kun å gjelde
land der selskaper har betalinger til myndighetene på over 800 000 kroner.
Konsekvensen er at man kun får se enkelte deler av investeringer,
inntekter og kostnader, ikke de fulle tallene i tråd med årsregnskapet.
Når bare deler må rapporteres, undergraver dette formålet med å
opplyse om investeringer, inntekter og kostnader. Det betyr videre at
relevante opplysninger knyttet til LLR-rapporteringen fra datterselskaper
og støttefunksjoner i tredjeland ikke fremkommer i regnskapet. Disse
medlemmer vil understreke at det ikke er selve materialitetsgrensen
på 800 000 kroner som er problemet, men at denne materialitetsgrensen
knyttes opp til hvilke land rapporteringsplikten skal gjelde for.
Videre må hovedtallene i LLR inntas i note til finansregnskapet
for å sikre at det benyttes allerede reviderte tall, og ikke fiktive
tall. Siden dette er informasjon som allerede finnes, og er revidert, i
regnskapet, vil det ikke medføre ekstra kostnader for bedriftene.»
Disse medlemmer mener på denne
bakgrunnen at regjeringen ikke har fulgt opp Stortingets vedtak på
tilfredsstillende måte.
Vedtak
nr. 48 (2016–2017) LLR-rapportering, regnskaps- og skatterapportering
m.m.
Sammendrag
fra Prop. 1 S (2017–2018) Finansdepartementet
Det vises til proposisjonen
for omtale.
Komiteens
merknader
Komiteen tar omtalen til orientering.
Vedtak
nr. 49 (2016–2017) LLR-rapportering for skatteformål – internasjonal
prosess
Sammendrag
fra Prop. 1 S (2017–2018) Finansdepartementet
Det vises til proposisjonen
for omtale.
Komiteens
merknader
Komiteen tar omtalen til orientering.
Vedtak
nr. 88 (2015–2016) Skatteinsentiv for langsiktige investeringer
i oppstartselskap
Sammendrag
fra Prop. 1 S (2017–2018) Finansdepartementet
Det vises til proposisjonen
for omtale.
Komiteens merknader
Komiteen tar omtalen til orientering.
Vedtak
nr. 639 (2015–2016) Krav til offentlig finansiert tjenesteproduksjon
Sammendrag fra Prop. 1 S (2017–2018)
Gul bok
Det vises til proposisjonens
kap. 8.2 for omtale.
Komiteens merknader
Komiteen tar omtalen til orientering.
Vedtak
nr. 108 pkt. 4 (2016–2017) Engangavgift på motorsykler
Sammendrag fra Prop. 1 S (2017–2018)
Finansdepartementet
Det vises til proposisjonen
for omtale.
Komiteens merknader
Komiteen tar omtalen til orientering.
Vedtak
nr. 108 pkt. 15 (2016–2017) Globalt klimamål
Sammendrag fra Prop. 1 S (2017–2018)
Finansdepartementet
Det vises til proposisjonen
for omtale.
Komiteens merknader
Komiteen tar omtalen til orientering.
Vedtak
nr. 108 pkt. 19 (2016–2017) Materialavgift
Sammendrag fra Prop. 1 S (2017–2018)
Finansdepartementet
Det vises til proposisjonen
for omtale.
Komiteens merknader
Komiteen tar omtalen til orientering.
Vedtak
nr. 108 pkt. 23 (2016–2017) Vurdere Oslo kommunes klimabudsjett
Sammendrag fra Prop. 1 S (2017–2018)
Finansdepartementet
Det vises til proposisjonen
for omtale.
Komiteens merknader
Komiteen tar omtalen til orientering.
Vedtak
nr. 294 (2016–2017) Mva.-kompensasjon og ordninger for tilskudd
– stønad til bosteder for vanskeligstilte
Sammendrag fra Prop. 1 S (2017–2018)
Finansdepartementet
Det vises til proposisjonen
for omtale.
Komiteens merknader
Komiteen tar omtalen til orientering.
Vedtak
nr. 306 (2016–2017) Skatteinsentiv for oppstartselskap
Sammendrag fra Prop. 1 S (2017–2018)
Finansdepartementet
Det vises til proposisjonen
for omtale.
Komiteens merknader
Komiteen tar omtalen til orientering.
Vedtak
nr. 557 (2016–2017) Rentetak
Sammendrag fra Prop. 1 S (2017–2018)
Finansdepartementet
Det vises til proposisjonen
for omtale.
Komiteens merknader
Komiteen tar omtalen til orientering.
Sammendrag fra Prop. 1 S (2017–2018)
Finansdepartementet
Det vises til proposisjonen
for omtale.
Komiteens merknader
Komiteen tar omtalen til orientering.
Vedtak
nr. 1035 (2016–2017) Forsikringer ved eiendomshandel
Sammendrag fra Prop. 1 S (2017–2018)
Finansdepartementet
Det vises til proposisjonen
for omtale.
Komiteens merknader
Komiteen tar omtalen til orientering.
Vedtak
nr. 1104 (2016–2017) Avgift for biodrivstoff
Sammendrag fra Prop. 1 S (2017–2018)
Finansdepartementet
Det vises til proposisjonen
for omtale.
Komiteens merknader
Komiteen tar omtalen til orientering.
Vedtak
nr. 1116 (2016–2017) Fradrag for tilskudd til vitenskapelig forskning
m.m.
Sammendrag fra Prop. 1 S (2017–2018)
Finansdepartementet
Det vises til proposisjonen
for omtale.
Komiteens merknader
Komiteen tar omtalen til orientering.
2.3 Oversiktstabeller for budsjettet
Sammendrag fra Prop. 1 S (2017–2018)
Finansdepartementet
Ein viser til kap.
4 i proposisjonen.
Komiteens merknader
Komiteen tar tabellene til
orientering.
2.3.1 Likestilling og mangfold
Sammendrag fra Prop. 1 S (2017–2018)
Finansdepartementet
Ein viser til kap.
6 i proposisjonen.
Komiteens merknader
Komiteen tar omtalen til orientering.
2.4 Miljø- og ressursspørsmål
Sammendrag fra Prop. 1 S (2017–2018)
Finansdepartementet
Ein viser til kap.
7 i proposisjonen.
Komiteens merknader
Komiteen tar omtalen til orientering.