GIEK er en forvaltningsbedrift lokalisert i
Oslo. GIEK skal fremme norsk eksport av varer og tjenester og investeringer
i utlandet ved å tilby eksportkredittforsikringer, eksportgarantier
og produkter som er tilknyttet dette. I tillegg tilbys investeringsgarantier
ved norske investeringer i utlandet. GIEK kan avdekke kommersiell
og politisk risiko.
Fra 1. januar 2001 er GIEKs virksomhet innen
kortsiktig kredittforsikring (de vesentligste deler av den tidligere
Forretningsdelens tilbud) skilt ut i et heleid datterselskap, GIEK
Kredittforsikring AS.
GIEK forvalter følgende garantiordninger:
– Alminnelig
garantiordning (tidligere kalt Samfunnsdelen) - som dekker garantier
gitt etter 31. desember 1993. Aktiviteten er begrenset til en total ansvars-
og tilsagnsramme på 35 mrd. kroner, som også dekker
ansvar før 1. januar 1994 under Gammel alminnelig ordning.
– Garantiordning for investeringer
i og eksport til utviklingsland (U-landsordningen) - med ramme for
nye tilsagn og gammelt ansvar på 1,5 mrd. kroner.
– Garantiordningen for eksport
til og investeringer i det tidligere Sovjetunionen og de baltiske
land (SUS/Baltikum-ordningen) - med en ramme for nye tilsagn
og gammelt ansvar på 3 mrd. kroner.
GIEK administrerer i tillegg Gammel alminnelig ordning,
Gamle særordninger, Statens varekrigsforsikring, Garanti-Instituttet
for skip og borefartøyer AS og avvikling av Garantiordningen
for anbud, tilbud og forundersøkelser.
GIEKs kjernevirksomhet utføres under
Alminnelig garantiordning, mens de øvrige ordninger administreres
mot godtgjøring for administrasjonsutgifter. GIEK mottar
også en godtgjøring fra GIEK Kredittforsikring AS
for utførte fellestjenester.
Komiteen tar dette
til orientering.
Rammene for GIEKs drift av de ulike garantiordningene
fastsettes av Stortinget gjennom årlige garantivedtak.
Samlet garantiramme for Alminnelig ordning og Gammel alminnelig
ordning ble i forbindelse med revidert budsjett 2001 økt
med 5 mrd. kroner, fra 30 til 35 mrd. kroner, jf. Innst. S. nr.
325 (2000-2001). Dette ble gjort for å sikre fortsatt garantikapasitet
i 2001. Denne rammeutvidelsen løste et kortsiktig behov,
men det langsiktige behovet for garantikapasitet tilsier at rammen
bør utvides ytterligere. Dette skyldes at etterspørselen
etter garantier har vært sterkt økende de senere år,
og at det er en tendens mot større og mer kompliserte saker.
I garantimarkedet er det i dag en økende
tendens til at ett lands garantiinstitutt avdekker det totale prosjektansvaret
selv om det også er betydelig utenlandske leveranser. Dette
innebærer at ett garantiinstitutt på vegne av
andre håndterer søknad, tilsagn, poliseutstedelse
og dokumentasjon og har all kontakt med långivende banker.
Dette betegnes å fronte. Den som fronter, står ansvarlig
overfor bank/eksportør for hele kreditten som ytes,
men mottar reforsikring fra andre lands garantiinstitutter for beløpene
disse skal stå ansvarlig for.
Avtaler mellom deltakende garantiinstitutter
regulerer organiseringen av reforsikringen, og den som fronter har
full oppdekning fra de deltakende institutter. Fordi prosjektene
er store og har store leveranser fra vestlige land, søker
GIEK fra starten av om å oppnå prinsipptilsagn
om reforsikring fra andre garantiinstitutter. Ved eventuell erstatning
vil GIEK ha en uomtvistelig rett til å kreve de andre.
I perioden fra tilsagn gis til polise utstedes, vil ofte fronteren
formelt være eneansvarlig. I denne perioden vil det imidlertid
ikke kunne oppstå mislighold og erstatningsansvar, og tilsagnet
kan trekkes ved risikoøkning.
Denne framgangsmåten medfører
at store kontraktsbeløp vil belaste garantirammen fram
til det tidspunkt ansvaret overføres gjennom reforsikringer.
Denne utviklingen medfører behov for større garantirammer enn
tidligere. Dersom GIEK pga. kapasitetsproblemer ikke kan fronte,
er det en risiko for at multinasjonale selskaper flytter viktige
leveranser fra Norge til land hvor garantiinstituttet har slik kapasitet.
Det er GIEKs erfaring at behovet for fronting varierer fra bransje
til bransje, men at behovet er stort i bransjer som er viktige for
Norge.
Det garantiinstituttet som fronter, mottar en
ekstra godtgjørelse i tillegg til sin normale andel av
premien, som utgjør om lag 10 pst. av premien. I store
saker utgjør dette betydelige beløp. Dersom GIEK
systematisk ligger bak og ikke fronter, vil dette kunne påvirke premieinntektene
i betydelig grad.
Det foreslås derfor å øke
garantirammen for Alminnelig ordning og Gammel alminnelig ordning
med 5 mrd. kroner, slik at total ramme for nye tilsagn og gammelt
ansvar blir 40 mrd. kroner, jf. forslag til vedtak VIII, 3 i Gul
bok under Nærings- og handelsdepartementet.
Garantiordningen for SUS/Baltikum foreslås
videreført innenfor en uendret totalramme for nye tilsagn
og gammelt ansvar på 3 mrd. kroner, jf. forslag til vedtak
VIII, 4 i Gul bok under Nærings- og handelsdepartementet.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Sosialistisk Venstreparti, slutter seg
til Regjeringens forslag om garantifullmakter, jf. forslag til vedtak II
under A. Rammeområde 21 i kapittel 8 nedenfor.
Medlemene i komiteen frå Sosialistisk Venstreparti vil
be Regjeringa føreta ein gjennomgang av dei ulike garantiordningane
innanfor GIEK, for å vurdere om desse fungerer etter føremålet.
Inntil ein slik gjennomgang ligg føre, vil desse
medlemene gå imot Regjeringa sitt forslag om å auke garantiramma
for Alminneleg ordning og Gammal ordning med 5 mrd. kroner.
Desse medlemene fremjar følgjande
forslag:
"Stortinget slutter seg til Regjeringens
forslag om garantifullmakter knyttet til GIEK, med følgende
endringer:
Nr. 1 skal lyde:
1. Garanti-Instituttet for Eksportkreditt fullmakt
om nye garantier innenfor en ramme for nye garantier og gammelt
ansvar på inntil 35 000 mill. kroner ved eksport til og
investeringer i utlandet innenfor den alminnelige ordning (tidligere
Samfunnsdelen) og inkludert gammel alminnelig ordning. Garantivirksomheten
skal finne sted innenfor de rammer som Consensusavtalen setter.
Alminnelig ordning skal drives i balanse på lang sikt.
Nærings- og handelsdepartementet kan gi utfyllende bestemmelser
om gjennomføringen av dette vedtak."
Komiteen viser til merknader
under punkt 3.1.22 i innstillingen når det gjelder trekkfullmakter
under kap. 2460 postene 96 og 97.
(i
1 000 kroner) |
Underpost | Betegnelse | Saldert budsjett
2001 | Forslag 2002 |
24.1 | Driftsinntekter, refusjon
av driftsutgifter fra risikoavsetningsfond | -38 500 | -40 500 |
24.2 | Driftsutgifter, overslagsbevilgning | 38 500 | 40 500 |
GIEKs garantiordninger dekker selv sine administrasjonsutgifter.
For de ordningene som GIEK administrerer for andre, mottar GIEK
refusjon for sine administrasjonsutgifter. Som følge av
generell pris- og lønnsvekst og nødvendige investeringer
i nytt økonomi- og saksbehandlersystem foreslås
administrasjonsbevilgningen økt til 40,5 mill. kroner for
2002.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag.
(i
1 000 kr) |
Post | Betegnelse | Saldert budsjett
2001 | Forslag 2002 |
50 | Tilskudd til risikoavsetningsfond
for SUS/
Baltikum-ordningen | 45 000 | 45 000 |
SUS/Baltikum-ordningen ble opprettet
som et midlertidig virkemiddel i en periode da den politiske usikkerheten
i området var svært høy. I Baltikum kan
GIEK nå avdekke risikoen under sin Alminnelige garantiordning.
Risikoen i resten av det tidligere Sovjetunionen er fortsatt så høy
at det er behov for en videreføring av ordningen. Ordningen
fungerer slik at GIEK avgjør selv hvor mye av tilskuddsrammen
som skal belastes for hver enkelt garanti, men skal sørge
for at akkumulerte premieinntekter og belastning av tilskuddet til risikoavsetning
til sammen gjør at SUS/Baltikum-ordningen går
i balanse på lang sikt. Det foreslås å videreføre
bevilgningen med samme beløp som for 2001, dvs. 45 mill.
kroner.
Den økonomiske utviklingen i de Baltiske
landene er nå slik at flere av de prosjektene som tidligere
ble finansiert gjennom SUS/Baltikum-ordningen, nå kan behandles
under GIEKs alminnelige ordning. Videre er det en positiv næringsutvikling
i Russland og i andre deler av det tidligere Sovjetunionen. Dette
har ført til at GIEK nå har redusert fondsbelastningen
ved utstedelse av tilsagn og poliser for enkelte land i området. Alt
i alt innebærer det at behovet for en særlig garantiordning
for disse landene nå er mindre. I statsbudsjettet for 2002
er det foreslått en bevilgning på 45 mill. kroner.
Denne bevilgningen foreslås redusert med 20 mill. kroner
til 25 mill. kroner.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Senterpartiet og Kystpartiet viser til at regjeringen Stoltenberg
foreslo en bevilgning på 45 mill. kroner under SUS/Baltikum-ordningen. Disse medlemmer viser
til at risikoen i det tidligere Sovjetunionen utenom Baltikum fortsatt
er høy og at regjeringen Bondevik II med sitt forslag om å kutte
20 mill. kroner på kap. 2460 post 50 Tilskudd til risikoavsetningsfond
for SUS/Baltikum-ordningen svekker norske bedrifters muligheter
til å være med på næringsutvikling
i Russland, Ukraina og Hviterussland. Disse medlemmer er
uenig i at tilskuddsordningen kuttes, men tar til etterretning den
rammesum for rammeområde 21 som ble vedtatt i forbindelse
med behandlingen av finansinnstillingen.
Komiteen viser til merknader
under punkt 3.1.22 i innstillingen når det gjelder trekkfullmakter
under kap. 2460 postene 96 og 97.
Sammendrag fra St.prp.
nr. 1 (2001-2002) Nærings- og handelsdepartementet
(i
1 000 kr) |
Post | Betegnelse | Saldert budsjett
2001 | Forslag 2002 |
50 | Tilbakeføring
fra risikoavsetningsfond for SUS/Baltikum-
ordningen | 5 000 | 5 000 |
71 | Tilbakeføring
fra Gammel alminnelig ordning | 321 300 | 201 500 |
72 | Tilbakeføring
fra Gammel særordning for utviklingsland | | 203 900 |
80 | Utbytte fra GIEK Kredittforsikring
AS | | 2 000 |
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag.
Eksportfinans er bankenes felles institusjon
for å utvikle og tilby konkurransedyktige, langsiktige finanstjenester
til eksportnæringene og kommunal sektor.
Ved behandlingen av St.prp. nr. 84 og Innst.
S. nr. 325 (2000-2001) Tilleggsbevilgninger og omprioriteringer
i statsbudsjettet 2001, bevilget Stortinget 410 mill. kroner til
kjøp av 15 pst. av aksjene i Eksportfinans ASA.
Kjøpet av eierandelen ble gjennomført
ved en rettet kapitalutvidelse i selskapet. Staten betalte ca. 401,5 mill.
kroner for aksjene, etter avtalt pris basert på bokført
egenkapital pr. 30. juni 2001.
Komiteen tar dette
til orientering.
Stortinget besluttet i 1978 å opprette
en ordning med fast rente og valutakurssikring ved finansiering
av kapitalvareeksport, den såkalte 108-ordningen. Utgangspunktet
for rentefastsettelsen er Consensusavtalen innenfor OECD. Avtalen
regulerer konkurransen mellom OECD-landene, bl.a. når det
gjelder rente- og avdragsvilkår for offentlig støttede
lån ved kapitalvareeksport.
I henhold til Consensusavtalen tilbys lån
på såkalte CIRR-vilkår (Commercial Interest
Reference Rates).
108-ordningen omfatter pr. i dag ikke skip.
Det foreslås en utvidelse av 108-ordningen ved at det åpnes
for CIRR-finansiering av kontrakter knyttet til bygging av skip
for både innenlands og utenlands levering.
Med hensyn til nye tilsagn om finansiering av
kontrakter under 108-ordningen i 2002, foreslår Nærings- og
handelsdepartementet at Eksportfinans ASA gis tilsagn om statlig
dekning av underskudd på avregningskonoten for 108-ordningen
som følge av tilsagn om lån fram til 31. desember
2002, jf. forslag til vedtak VI, 2 i Gul bok under Nærings-
og handelsdepartementet.
Komiteen viser til
at forslag om tilsagnsfullmakt under VI, 2 i Gul bok under Nærings-
og handelsdepartementet ble fremmet under kap. 971 post 70 i 2000
og 2001, jf. omtale under kap. 934 i St.prp. nr. 1 (2001-2002) Nærings-
og handelsdepartementet.
Komiteen slutter seg til Regjeringens
forslag om tilsagnsfullmakt, jf. forslag til vedtak III under A. Rammeområde
21 i kapittel 8 nedenfor.
Komiteen viser til Budsjett-innst.
S. nr. 8 (2001-2002) fra næringskomiteen når det
gjelder den øvrige omtale under kap. 934.
Komiteen viser til
at netto utgiftsramme for rammeområde 21 ved Stortingets
vedtak 28. november 2001 er endelig satt til -387 400 000 kroner,
jf. Budsjett-innst. S. I (2001-2002). Komiteen viser
til at komiteens forslag til bevilgning, jf. forslag
til vedtak I under A. Rammeområde 21 i kapittel 8 nedenfor, er
i samsvar med denne rammen, jf. Stortingets forretningsorden § 19.