Komiteen viser til at bakgrunnen for
proposisjonen er at FNs internasjonale sjøfartsorgan (IMO) har
vedtatt en endringsprotokoll til 1976-konvensjonen, med den hovedhensikt å gjennomføre
en indeksregulering av erstatningsansvaret for sjørettslige krav,
som har ligget fast siden da. Komiteen merker seg
at endringsprotokollen samtidig legger opp til å innføre
enklere prosedyrer, slik at det i fremtiden ikke skal gå like
lang tid før beløpene kan økes i takt
med inflasjonen. Komiteen viser til at både
lovforslaget og enkelte spørsmål knyttet til visse
overgangsregler har vært ute til omfattende høringer.
Komiteen har merket seg at departementet, i likhet
med høringsinstansene, ikke foreslår høyere ansvarsgrense
for passasjerskader enn de begrensningsbeløpene som er
gitt i 1996-protokollen, og som er å betrakte som minimumsbeløp. Komiteen er enig
i dette, ikke minst ut fra det arbeidet som for tiden pågår
i IMO med å lage regler for obligatorisk ansvarsforsikring
for passasjerskader. Komiteen peker på at
forslaget innebærer en tredobling av ansvarsbeløpene
i forhold til 1976-protokollen.
Departementet foreslår, slik 1996-protokollen gir anledning
til, at Norge reserverer seg mot at de nye ansvarsreglene skal gjelde
i forhold til krav som omfattes av den såkalte HNS-konvensjonen
av 3. mai 1996 om erstatning i forbindelse med sjøtransport
av farlige og skadelige stoffer. Komiteen har ingen
innvendinger til dette.
Komiteen er videre enig i at reglene i konvensjonen
av 1976 ikke sies opp straks, men at det foretas en gradvis overgang
til det nye systemet. På den måten ivaretas både
hensynet til at Norge har behov for konvensjonsbestemte ansvarsbegrensninger
i forhold til flere viktige stater, og hensynet til at skadelidte,
i begrenset grad, kan oppnå betydelig bedre beskyttelse
gjennom de nye reglene. Komiteen har merket seg at
ingen i høringsrunden har hatt innsigelser mot at protokollen
gis virkning i Norge før den trer i kraft internasjonalt.
Komiteen har videre, med interesse, merket seg
det nordiske sjørettssamarbeidet om å inngå en avtale
om å innføre reglene i 1996-protokollen i Norden,
mens vi ellers er bundet av 1976-konvensjonen. Komiteen regner
med at Stortinget på en egnet måte blir orientert
om resultatet av disse samtalene.
Komiteen tar til etterretning at det i overgangsperioden
finnes enkelte samordningsproblemer når det gjelder reglene
om begrensningsfond, og har ingen innvendinger til de overgangsreglene
departementet foreslår i denne forbindelse.