På bakgrunn av aktuelle sammenslåinger av selskaper
på norsk sokkel, har departementet foretatt en nærmere
vurdering av petroleumsskatteloven § 10 med sikte
på en prinsipiell avklaring av spørsmålet om
hvordan kostnadsbesparelser som kan tilskrives sammenslåinger,
skal behandles i relasjon til bestemmelsen. Departementet har foreløpig
fått en søknad til behandling der nevnte problemstilling
har vært sentral. Det er varslet at flere søknader
som gjelder sammenslåing av selskaper på norsk
sokkel er nær forestående.
I nevnte saker vil sammenslåingen normalt bidra til
en vesentlig reduksjon av driftskostnader for den nye selskapsenheten,
slik at selskapets driftsoverskudd og dermed skattene, blir høyere
etter sammenslåingen enn hva samlet driftsoverskudd for
de to enhetene ville vært dersom sammenslåingen
ikke hadde vært gjennomført. Kostnadsreduksjonene
vil i første rekke knytte seg til administrasjonskostnader,
for eksempel besparelser som følge av oppsigelser av ansatte,
men kan også gjelde andre kostnadstyper. Det har vært
anført at staten gjennom vilkår i § 10-vedtaket
skal kompensere den nye selskapsenheten økningen i skattebetalinger
som kan tilskrives kostnadsreduksjonene etter sammenslåingen.
Fordi de aktuelle sammenslåingene vedrører større
selskaper, og fordi rasjonaliseringsgevinster er et sentralt motiv
ved slike transaksjoner, vil differansen i skattebetalinger som
selskapene krever kompensert, utgjøre svært betydelig
proveny for staten.
Departementets samtykke i medhold av petroleumsskatteloven § 10
vil alltid bero på en konkret vurdering av om vedtaket
og de forutsetningene som er lagt til grunn er akseptable ut fra
formålet med bestemmelsen. Selv om nøytralitetsprinsippet
rent teknisk innebærer at en sammenligner partenes skattebetalinger/statens
skatteproveny med og uten den aktuelle transaksjonen, kan ikke dette
innebære at skattevirkningene av alle etterfølgende
konsekvenser av transaksjonen er relevante i nøytralitetsberegningen.
Praktiseringen av nøytralitetsprinsippet må skje på bakgrunn
av formålet med § 10-ordningen.
Formålet med petroleumsskatteloven § 10
er dels at staten ikke skal få et uakseptabelt provenytap
som følge av overdragelser på sokkelen (og motsatt
at selskapene ikke skal få en skattemessig behandling som gir økte
skatteinntekter til staten utelukkende som følge av overdragelsen).
Skatteinntektene skal bygge på den løpende produksjonen
fra petroleumsressursene. Etter departementets oppfatning går
det frem av forarbeidene, og de typetilfeller som er omtalt der, at
det først og fremst er periodiseringsvirkninger, herunder
virkningene av at partene er i ulik skatteposisjon, som skal nøytraliseres.
Dersom staten skulle kompensere partene for de skattevirkningene
som skyldes etterfølgende kostnadsreduksjoner, ville det innebære
at deler av det faktiske overskuddet fra virksomheten ikke ville
komme til beskatning overhodet.
Videre er formålet med § 10 å fjerne
unødige skattemessige disincentiver (eller incentiver)
for transaksjoner på sokkelen. Å nøytralisere
skatteeffektene av reduserte kostnader vil gå ut over dette,
ved at økningen av overskuddet som følge av kostnadsreduksjonene
dermed i realiteten ville bli skattefritt på selskapets
hånd. Et fradrag tilsvarende nåverdien av fremtidig økt
skatt på dette punkt, ville i realiteten gi en tilfeldig
overkompensasjon. En slik praktisering vil dermed gi sterke skattemessige
motiv til overdragelsen. Selskapene har i utgangspunktet riktige
incentiver til å foreta kostnadsreduksjoner når
overskuddet som kan tilskrives reduksjonene er gjenstand for ordinær overskuddsbeskatning.
De vil da beholde de samme andelene av kostnadsreduksjoner ved sammenslåinger
som ved kostnadsreduksjoner/inntektsøkninger ellers.
Departementet har derfor lagt til grunn at det ikke er i overensstemmelse
med formålet med petroleumsskatteloven § 10
at reduksjon i driftskostnader som følge av sammenslåinger
skal hensyntas i nøytralitetsberegningene.
I et overveiende antall tidligere saker som er truffet i medhold
av petroleumsskatteloven § 10 har endringer i
kostnader ikke vært noe tema ved saksbehandlingen. Det
foreligger imidlertid tidligere saker der endringer i driftskostnader
er tatt hensyn til i nøytralitetsberegningene. Disse sakene
gjelder transaksjoner av en annen karakter eller økonomisk
omfang enn sakene vedrørende sammenslåing av selskaper som
nå er aktuelle på norsk sokkel. Departementet
vil imidlertid for fremtiden legge til grunn at skatteeffekter som
skriver seg fra kostnadsreduksjoner i prinsippet ikke skal nøytraliseres
uansett om de utgjør en større eller mindre del
av de samlede virkningene av transaksjonen eller utgjør
et mindre betydelig beløp.
Departementet har for øvrig i brev av 4. juni 1999 orientert
oljeselskapenes organisasjoner, OLF og NORRET, om at departementet
i tråd med ovennevnte, ikke vil hensynta endringer i driftskostnader ved
nøytralitetsberegningene.
Komiteen viser til at departementet
legger opp til innstramminger i praktiseringen av petroleumsskatteloven § 10. Komiteen har
merket seg at departementet nå legger til grunn at det
ikke er i overensstemmelse med formålet med petroleumsskatteloven § 10
at reduksjon i driftskostnader som følge av sammenslåinger
skal hensyntas i nøytralitetsberegningene. Komiteen viser
til at dette i noen grad framstår i motstrid til tidligere
praksis hvor endringer i driftskostnader er tatt hensyn til i nøytralitetsberegningene. Komiteen tar
til etterretning at departementet vil legge til grunn at skatteeffekter
som skriver seg fra kostnadsreduksjoner i prinsippet ikke skal nøytraliseres. Komiteen antar
at departementet vil la sin praksis være slik at transaksjoner
ikke blir rammet på en uforutsigbar måte. Komiteen viser
for øvrig til brev 15. november 1999 til finanskomiteen som
følger som trykt vedlegg til denne innstillingen.