Det er i proposisjonen redegjort for Banklovkommisjonens forslag
og høringsinstansenes merknader.
Det pågår nå en rask utvikling av
finanssektoren både i Norge og internasjonalt. Denne utviklingen påvirker
konkurransesituasjonen i Norge. Det vises til nærmere omtale
av dette i St.meld. nr. 11 (1999-2000) (Kredittmeldingen 1998).
I en slik situasjon er det viktig at også norske finansinstitusjoner
har tilstrekkelige utviklingsmuligheter, blant annet med hensyn
til samarbeid og allianser i Norge og på tvers av landegrensene.
Ved å sikre norske finansinstitusjoner utviklingsmuligheter,
styrkes også muligheten for at det utvikles konkurransedyktige
enheter. For å bidra til å styrke utviklingsmulighetene
for norske finansinstitusjoner, ønsker departementet å åpne
for en viss utvidelse av norske finansinstitusjoners handlefrihet med
hensyn til å utvikle nærmere samarbeid med andre
finansinstitusjoner i Norge og i utlandet. Banklovkommisjonen har
som nevnt foreslått en utvidet adgang til å få dispensasjon
til å eie større minoritetsposter i forbindelse
med strategisk samarbeid, og forslaget har fått bred tilslutning
fra høringsinstansene. Departementet slutter seg i hovedsak
til dette forslaget.
Det er foreslått av Banklovkommisjonen at vedkommende
store minoritetseier også skal kunne stemme for sine aksjer.
Banklovkommisjonen har foreslått at eierandelen skal kunne
være på inntil 30 pst. Det er vist til at dette
er noe under den eierandel som vil gi negativ kontroll på generalforsamlingen dersom
alle møtte. Departementet viser til at en minoritetseier
med 30 pst. vil kunne få meget stor innflytelse, avhengig
av hvordan de øvrige aksjene er fordelt. Det er ikke vanlig
at alle aksjonærer møter eller er representert
på generalforsamlinger i større, børsnoterte,
selskaper. Dette innebærer blant annet at en stor aksjonær
ofte vil kunne oppnå negativ kontroll med en eierandel
som ligger en del under 1/3 av aksjene. Vedtektsendring
krever i utgangspunktet tilslutning fra minst to tredeler av så vel
de avgitte stemmer som av den aksjekapital som er representert på generalforsamlingen.
Departementet vil derfor foreslå at grensen for slike store
eierposter settes til 25 pst. av aksjene eller stemmene.
Det er bare andre norske og utenlandske finansinstitusjoner som
vil kunne få tillatelse til å eie en slik stor
minoritetspost. Enkelte høringsinstanser har tatt til orde
for at samarbeidsavtaler kombinert med store minoritetsposter også bør
kunne inngås med andre typer foretak enn finansinstitusjoner.
En slik utvidelse av kretsen av mulige samarbeidspartnere ville
gi norske finansinstitusjoner større valgmuligheter. På den annen
side ville det reise en del spørsmål omkring avgrensningen
mellom finansinstitusjonen og foretak som driver annen virksomhet.
Departementet viser til at spørsmålet om betydelig
eierskap av andre enn finansinstitusjoner ble grundig vurdert i
tilknytning til behandlingen av Ot.prp. nr. 41 (1986-87) om finansieringsvirksomhet
og finansinstitusjoner, og at standpunktet fra den gang prinsipielt
sett ikke står i noen annen stilling i dag. Banklovkommisjonen
har i fjerde utredning opplyst at de vil vurdere om den generelle bestemmelsen
om godkjenning av samarbeidsavtaler i finansieringsvirksomhetsloven § 2-7
skal utvides til å omfatte samarbeidsavtaler med andre
enn finansinstitusjoner. Departementet vil derfor foreslå at
adgangen til å inngå strategiske samarbeidsavtaler
kombinert med store minoritetsposter begrenses til avtaler inngått
med andre finansinstitusjoner (norske eller utenlandske).
Det er foreslått et vilkår om at den store
minoritetsposten skal være i kombinasjon med en avtale om
strategisk samarbeid mellom de to finansinstitusjonene. Med uttrykket «strategisk
samarbeidsavtale» legger departementet til grunn at det
må stilles kvalitative krav til avtalens innhold, den må ha
en viss langsiktighet, og den må omfatte en eller flere
viktige deler av finansinstitusjonens eller konsernets virksomhetsområder.
Implisitt følger det også av lovforslaget at avtalen
må inneholde et element om eierskap av en stor aksjepost,
enten ensidig eller gjensidig. Det vises for øvrig til
spesialmerknadene til den foreslåtte bestemmelsen i NOU
1998:14 side 173-74.
Departementet antar videre at det bør stilles krav til
hvordan den aktuelle norske finansinstitusjonen inngår
en eventuell slik avtale om strategisk samarbeid. Fordi avtalen
både skal være langsiktig og ha et omfattende
innhold, bør vedtak etter departementets syn treffes av
generalforsamlingen, med flertall som for vedtektsendring. Dette
innebærer normalt krav om 2/3 av de avgitte stemmer.
Tilsynsmyndighetene vil måtte vurdere de enkelte avtalene
konkret i forbindelse med eventuelle søknader om dispensasjon.
Komiteen viser når det gjeld
reglane for eigarbegrensing også til merknader i Innst.
S. nr. 44 (1999-2000) Kredittmeldinga 1998.
Fleirtalet i komiteen, alle unnateke medlemene
frå Framstegspartiet og Høgre, sluttar seg til
forslaget frå Regjeringa, jf. finansieringsverksemdlova § 2-2
andre ledd nytt nr. 10.
Fleirtalet viser til at Forsikringsforbundet i brev
av 9. november 1999 m.a. har reist spørsmål
om forsikringsselskap sitt høve til å ha eigarandel
i forsikringsframand verksemd, og om evt. konsekvensar
av den såkalla Skandia-dommen.
Fleirtalet vil vidare vise til brev frå Finansdepartementet
datert 25. november 1999, der det m.a. heiter:
«Det framgår av Forsikringsforbundet
sitt brev at «Forsikringsforbundet reagerer på at
Finansdepartementet i proposisjonen ikke opplyser at regelverket for
forsikringsselskapers eiendeler i annen virksomhet enn forsikring
for tiden blir vurdert i lys av en EU-dom som ble avsagt 20. april
1999.» Dommen i Skandia-saken gjelder et annet spørsmål
enn de spørsmål som er omhandlet i Ot.prp. nr.
9. Dommen gjelder spørsmålet om forsikringsselskapers
andel i annen type virksomhet, eksempelvis forsikringsselskapers eierandeler
i en industribedrift. Departementet legger til grunn at dette vil
bli drøftet i Banklovkommisjonen som en del av gjennomgangen
av kapitalforvaltningsreglene. ESA har nå tatt opp med
Finansdepartementet hvordan norsk lovgivning står i forhold
til Skandia-dommen. Departementet arbeider nå med svar
på denne henvendelsen, og vi vil offentligjøre
svaret.»
Fleirtalet sluttar seg til forslaget frå Regjeringa,
jf. finansieringsverksemdlova § 2-2 andre ledd nytt
nr. 10.
Komiteen viser til at departementet
legg til grunn at spørsmål om forsikringsselskap
sitt høve til å ha eigardel i forsikringsframand
verksemd vil verta drøfta i Banklovkommisjonen som ein
del av gjennomgangen av kapitalforvaltningsreglane og saka vil såleis
komme attende til Stortinget på eigna måte.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at Regjeringen foreslår et unntak fra den særnorske
hovedregelen om at ingen kan eie mer enn 10 pst. av aksjekapitalen
i en finansinstitusjon. Regjeringens forslag betyr at det kan søkes om
unntak fra hovedregelen, slik at andre finansinstitusjoner kan ha
en eierandel på inntil 25 pst. dersom dette skjer som ledd
i en langsiktig samarbeidsavtale. Disse medlemmer mener
det er viktig at eierbegrensningsregelverket ikke virker hemmende
på velbegrunnede strukturendringer som kan bidra til å styrke
norsk finansnærings konkurransekraft internasjonalt. Det
er derfor vesentlig at eierbegrensningsregelverket gir fleksible
muligheter for langsiktig strategisk samarbeid eller allianser mellom
finansinstitusjoner. Det er etter disse medlemmers oppfatning
nødvendig med endringer, men Regjeringen går ikke
langt nok i å åpne for strategisk samarbeid mellom
finansinstitusjoner. Regjeringen går inn for at det ved
strategiske samarbeidsavtaler skal gis muligheter til eierandeler
opp til 25 pst. Disse medlemmer viser til at verken
Banklovkommisjonen eller andre høringsinstanser til kommisjonens
4. utredning med utkast til ny finanslovgivning, gikk inn for en
så lav maksimalgrense som Regjeringen nå gjør. Disse
medlemmer viser til brev fra Norges Forsikringsforbund til
finanskomiteen av 9. november 1999 hvor det fremkommer
en illustrasjon på de foreslåtte reglers
utilstrekkelighet. Det nye felles nordiske skadeforsikringsselskapet
IF med Storebrand, svenske Skandia og finske Pohjola som eiere,
kunne ikke hatt hovedkontor i Norge ut fra både gjeldende
særnorske regler og det nye forslaget fra Regjeringen.
Skandia vil få en eierandel på over 40 pst. i
det nye selskapet, mens Storebrands eierandel vil være
1/3. Siden Sverige etter EU-mønster ikke har en
slik eierbegrensningsregel, skaper ikke den planlagte hovedkontorlokaliseringen
i Sverige problemer knyttet til en slik eierskapsstruktur. Eneste
krav i EU er at eiere som har mer enn 10 pst. må være
egnet og skikket til å være store eiere. Sveriges
EU-harmoniserte regler på dette punkt innebærer
ingen kvantitativ eierbegrensning, men likevel slik at myndighetene
foretar en vurdering av eiernes egnethet til å sikre en sunn
og fornuftig ledelse av institusjonen. Disse medlemmer vil
derfor fremme forslag om at tilsvarende regelverk gjøres
gjeldende i Norge.
Disse medlemmer viser til at norske forsikringsselskaper
til sammen hadde en forvaltningskapital på noe under 400
mrd. kroner ved utgangen av 1. halvår 1999. Forsikringsselskaper
er som store institusjonelle investorer på Oslo Børs
en viktig kilde til finansiering av norsk næringsliv. Forsikringsselskapers
pensjonsmidler forvaltes med en langsiktig tidshorisont og er således
godt egnet til langsiktige og forsvarlige aksjeplasseringer i norsk
næringsvirksomhet. Forsikringsselskapers eierandeler i
norske og utenlandske selskaper begrenses imidlertid av regelen om
at forsikringsselskaper maksimalt kan eie eller stemme for 15 pst.
av aksjene i selskaper som ikke driver forsikringsvirksomhet. Etter
en dom i EU-domstolen nylig er dette nå blitt nok en særnorsk
regel i EØS-området, og synes ikke å være
i samsvar med Norges EØS-rettslige forpliktelser. Et siktemål
med EØS-avtalen er å tilpasse norsk rett etter
utviklingen i EU. Dersom EU-domstolens avgjørelse tolkes
slik at nasjonale myndigheter ikke kan gi allmenne begrensningsregler
så lenge det er tale om plassering av selskapenes frie
midler, kan dette få konsekvenser for utformingen av andre
viktige regler som gjelder for forsikringsnæringen. Antageligvis
også for regelverket om eierbegrensninger i forbindelse
med strategisk samarbeid mellom forsikringsselskaper og annen næringsvirksomhet. Disse
medlemmer mener at Finansdepartementets omtale av spørsmålet
ikke er tilstrekkelig belyst overfor Stortinget så lenge
det ikke er foretatt en vurdering av rekkevidden av Skandia-dommen.
Disse medlemmer mener videre at den særnorske
regelen om at forsikringsselskap maksimalt kan eie eller stemme
for 15 pst. av aksjene i selskaper som ikke driver forsikringsvirksomhet,
snarest bør EU-harmoniseres i lys av dommen i EU-domstolen
av 20. april 1999. Disse medlemmer vil derfor
fremme forslag om EU-harmonisering av denne regelen.
Disse medlemmer fremmer følgende forslag:
«I lov 10. juni 1988 nr. 39 om forsikringsvirksomhet
gjøres følgende endring:
§ 7-2 første ledd skal
lyde:
Et forsikringsselskap kan ikke eie eller ved stemmegivning
representere mer enn 15 pst. av aksjene eller andelene i et selskap
som driver virksomhet som etter § 7-1 ikke kan
drives av forsikringsselskap. Denne begrensning gjelder ikke for
eierandeler hvis samlet verdi ikke overstiger selskapets egenkapital.»
Disse medlemmer fremmer videre følgende forslag:
«a.
Stortinget ber Regjeringen foreta en nærmere vurdering
av om det prinsippet som er fastslått i Skandia-dommen,
fullt ut bør få gjennomslag for norske forsikringsselskapers
totale midler. En slik vurdering bør fremlegges sammen
med resultatene av Banklovkommisjonens 4. utredning.
b.
Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om å oppheve
eier- og stemmerettsbegrensningene for finansinstitusjoner regulert
i finansieringsvirksomhetsloven §§ 2-2 og 2-4.
c.
Stortinget ber Regjeringen utforme forslag til ny bestemmelse
i finansieringsvirksomhetsloven i tråd med EU-direktivenes
krav om at tilsynsmyndighetene skal godkjenne eierne av betydelige
eierandeler i kredittinstitusjoner og forsikringsselskaper.»
Komiteens medlemmer fra Høyre viser til
at det pågår en rask utvikling av finanssektoren både
i Norge og internasjonalt. Det er viktig at norske finansinstitusjoner
har gode utviklingsmuligheter, også med hensyn til samarbeid
og allianser i Norge og på tvers av landegrensene. Ved å styrke
norske finansinstitusjoners utviklingsmuligheter, styrkes også mulighetene
for at det utvikles mer konkurransedyktige enheter. Utvidet adgang
til å inngå strategiske samarbeidsavtaler med
andre er et viktig bidrag til dette.
Disse medlemmer foreslår at en i første
omgang gjennomfører Banklovkommisjonens forslag om at det
kan gis adgang til inntil 30 pst. eierandeler ved strategisk samarbeid. Disse
medlemmer viser til at dette forslaget fikk bred tilslutning
av høringsinstansene, og at ingen av høringsinstansene ønsket
en lavere grense enn Banklovkommisjonens forslag på 30
pst. Derimot har enkelte høringsinstanser gitt uttrykk
for ytterligere oppmykning. Disse medlemmer viser
til at det finnes eksempler på selskapsdannelser der norske
aktører er involvert, og der de norske eierbegrensningsreglene
forhindrer lokalisering av selskapet til Norge. Disse medlemmer mener
slike konsekvenser av regelverket er uheldig, og ber Regjeringen
drøfte også disse spørsmålene grundig,
og eventuelt fremme forslag til forbedringer, i forbindelse med
den fornyede gjennomgang av eierbegrensningsreglene som det bes
om i innstillingen til St.meld. nr. 11 (1999-2000) Kredittmeldinga
1998.
Disse medlemmer mener videre det bør åpnes
for at unntaket fra 10-prosentregelen ved strategiske samarbeidsavtaler
også bør omfatte andre enn finansinstitusjoner.
Fremveksten av ny teknologi, nye distribusjonsmuligheter og endret
kundeadferd fører til endringer i hvem det er naturlig
for en finansinstitusjon å samarbeide med. Finansinstitusjoner
kan potensielt dra stor nytte av samarbeid med aktører
innenfor andre næringer, for eksempel innen informasjons- og
kommunikasjonsteknologi eller aktører i andre næringer
som allerede har et godt utbygd kontakt-/distribusjonsnett.
Disse medlemmer mener derfor det ikke er noen
grunn til at unntaket fra den generelle eierbegrensningsregelen
kun skal gjelde finansinstitusjoner, men foreslår at unntaket
også skal gjelde andre som inngår en strategisk
samarbeidsavtale med en finansinstitusjon.
Disse medlemmer mener en slik utvidelse av unntaksadgangen
vil kunne bidra til å styrke konkurransen på finansmarkedet,
blant annet ved at eksisterende og nyetablerte finansinstitusjoner
gjennom et strategisk samarbeid med andre aktører kan få tilgang til
f.eks. et etablert distribusjonsnett eller nødvendig teknologi.
En adgang for de andre aktørene til å sitte med
en større eierandel i finansinstitusjonen vil gjøre slikt
samarbeid mer attraktivt.
Videre vil en slik utvidelse av kretsen av mulige samarbeidspartnere
gi større valgmuligheter for norske finansinstitusjoner.
Disse medlemmer vil også peke på at
en utvidelse av adgangen til å eie mer enn 10 pst. i en
finansinstitusjon vil kunne bidra til å styrke det nasjonale
eierskapet i finansnæringen.
På denne bakgrunn fremmer disse medlemmer følgende
forslag:
«Stortinget ber Regjeringen snarest fremme forslag om
endringer i lov av 10. juni 1988 nr. 40 om finansieringsvirksomhet
og finansinstitusjoner slik at norske eller utenlandske finansinstitusjoner
eller andre enn finansinstitusjoner kan ha eierandeler på inntil 30
pst. av aksjekapitalen eller stemmene i en finansinstitusjon.»