Det er i proposisjonen redegjort for høringsforslaget
fra advokatfirmaet BAHR på vegne av Den norske Bank ASA
av 4. desember 1998, Kredittilsynets merknader og høringsinstansenes
merknader til departementets høringsbrev 13. april
1999.
Ved departementets vedtak av 2. juli 1998, angående
DnBs erverv av Vital Forsikring ASA, ble det som nevnt ikke gitt
samtykke til at konsernet etter ervervet skulle kunne organiseres
etter en datter-dattermodell. Departementet la i sin vurdering til
grunn at forarbeidene til reglene om finanskonsern i finansieringsvirksomhetsloven
legger opp til at blandede finanskonsern, i tilfeller der selskapsformen
ikke er til hinder for det, som hovedregel skal organiseres etter en
holdingmodell. Ved Kredittilsynets senere godkjenning av konsernstrukturen
i DnB-konsernet i november 1998, ble det stilt som vilkår
at DnB-konsernet skulle organiseres etter en holdingmodell.
Departementet legger til grunn at en omorganisering av finanskonsern
fra et konsern med et operativt selskap som konsernspiss til et
konsern med et holdingselskap som konsernspiss vil være
enklere å gjennomføre etter en endring av finansieringsvirksomhetsloven
som foreslått i høringsnotatet. Etter forslaget
vil generalforsamlingen i et operativt morselskap med kvalifisert
flertall kunne beslutte at konsernet skal omdannes til en holdingmodell,
og vedtaket vil også innebære at aksjeeiernes
aksjer byttes om med aksjer i det nyopprettede aksjeselskapet (holdingselskapet).
Selv om behovet for en bestemmelse som gjør det enklere å omdanne
finanskonsern til en holdingmodell vil være størst
ved danning av blandet finanskonsern, der Finansdepartementet som
hovedregel vil stille som vilkår at konsernet skal organiseres
med et holdingselskap som konsernspiss, vil forslaget ikke være
begrenset til blandede finanskonsern. Forslaget vil dermed også åpne
for at det på en enklere måte kan skje en omdanning
til holdingmodell i for eksempel et rent forsikringskonsern, dersom
et kvalifisert flertall av aksjonærene ønsker
dette.
Etter aksjeloven/allmennaksjeloven § 5-18
første ledd krever beslutning om å endre vedtektene
i et aksjeselskap/allmennaksjeselskap tilslutning fra minst to
tredeler så vel av de avgitte stemmer som av den aksjekapital
som er representert på generalforsamlingen. Etter aksjeloven/allmennaksjeloven § 5-18
tredje ledd kan det i vedtektene fastsettes strengere flertallskrav enn
det som følger av første ledd. Departementet er
på denne bakgrunn enig med Kredittilsynet i at kravet til minst
to tredelers flertall i forslaget bør byttes ut med formuleringen «med
flertall som for vedtektsendring», for å fange
opp et eventuelt strengere flertallskrav enn det som følger
av lovens normalregel.
Forslaget vil også omfatte etablering av holdingselskap
i delkonsern. Eksempelvis vil en bank som er eiet av et holdingselskap,
og som eier eller ønsker å erverve en finansinstitusjon,
kunne søke omdanning av delkonsernet etter den foreslåtte
bestemmelse. Resultatet vil da i utgangspunktet bli et holdingselskap som
eier et holdingselskap som eier banken og den øvrig finansinstitusjon
som søsterselskaper. Fordi en beslutning om omdanning etter
forslaget skal godkjennes av Kongen, vil imidlertid en slik struktur kunne
forhindres, ved å sette som vilkår at det mellomliggende
holdingselskapet må fjernes, eventuelt ved å nekte
samtykke til omdanningen.
I høringsforslaget vises det til at gjennomføringen av
aksjeombyttingen etter den foreslåtte bestemmelse forutsetter
at det selskapet som skal være morselskap (holdingselskapet)
er stiftet på forhånd, og at dette selskapet vedtar
en aksjekapitalforhøyelse som rettes mot aksjeeierne i
den finansinstitusjonen som skal få sine aksjer ombyttet.
Departementet finner ikke grunn til å gå nærmere
inn på det rent tekniske forholdet til stiftelsesreglenes
anvendelse på det nye morselskapet i denne proposisjonen.
I Kredittilsynets kommentar til lovforslaget, som er gjengitt
under avsnitt 5 i proposisjonen, legger Kredittilsynet til grunn
at en i høringsforslaget har vurdert og konkludert med
at en omdanning i henhold til lovforslaget ikke vil føre
til mislighold av låneavtalene som følge av eventuelle «change
in control»-klausuler. Finansdepartementet har forelagt Kredittilsynets
forutsetning for DnB, som i brev av 15. oktober 1999 uttaler:
«Den norske Bank ASA"s innlån
består av:
1. Innskudd
fra andre banker
2. Trekk på linjer i Norges Bank
3. Utenlandske obligasjonslån
4. Norske obligasjonslån
5. Enkeltstående lån dokumentert ved låneavtaler
Innskudd
fra andre banker vil ordinært ha en meget beskjeden dokumentasjon
som ikke inneholder misligholdsklausuler. Lån som opptas
ved trekk på linjer i Norges Bank vil følge Norges
Banks standard avtaler som ikke inneholder noen klausul om mislighold
ved endring i bankens eierskap.
For innlånene
nevnt under punktene 3 - 5 er det inngått avtaler som inneholder
misligholdsklausuler, men ingen av disse utløser mislighold
som følge av endring på eiersiden.
De
nevnte låneavtaler inneholder heller ikke klausuler som
statuerer mislighold i tilfelle der banken opphører å være
et børsnotert selskap, men i stedet blir et selskap 100% eiet
av et holdingselskap.»
Departementet legger etter dette til grunn at en omorganisering
av DnB-konsernet etter forslaget ikke vil ha betydning for bankens
innlånsavtaler.
En omorganisering etter forslaget vil i utgangspunktet utløse
realisasjonsbeskatning av de aksjonærer som får
ombyttet sine aksjer. I medhold av lov av 9. juni 1961
nr. 16 om tillegg til lov om skatt av formue og inntekt (skatteloven)
18. august 1911 nr. 8 avsnitt II, kan det fremmes søknad
overfor Finansdepartementet om lempning av eventuell skattepliktig gevinst
på aksjene. Fordi det ikke er adgang til å avskjære
fradrag for eventuelt tap ved realisasjonen av aksjene, vil omdanning
etter forslaget kunne medføre asymmetrisk skattemessig
behandling av gevinster og tap. Asymmetrisk skattemessig behandling er
imidlertid et generelt problem ved ulike former for omstruktureringer.
Dette gjelder blant annet alle former for konserndannelser hvor
det søkes om skattelemping etter avsnitt II i loven av
9. juni 1961 nr. 16, og likeledes ved konserninterne overføringer
av eiendeler etter forskrift av 13. mai 1991 nr. 336 om
skattefrie overføringer mellom aksjeselskaper og mellom deltakerlignede
selskaper med hovedsakelig samme eierinteresser. Departementet viser
også til at en av de tre alternative fremgangsmåter
som etter gjeldende rett kan brukes til å omdanne et finanskonsern
til en holdingmodell, vil kunne gi asymmetrisk skattemessig behandling.
Departementet mener etter dette at muligheten for at omdanning av
et finanskonsern etter forslaget vil kunne gi asymmetriske skattemessige virkninger,
ikke bør tillegges vesentlig vekt som argument mot det
fremsatte forslaget.
Komiteen sluttar seg til forslaget
frå Regjeringa, jf. finansieringsverksemdlova § 2a - 2
bokstav a andre punktum og ny § 2a - 1b
i kapittel 2 avsnitt IV.