Grunnlaget for utleie og innleie av arbeidskraft er at det i
de fleste bransjer og yrker er behov for å rekruttere arbeidskraft
i tillegg til den faste arbeidsstokken i en periode. Dette skjer
bl.a. ved uforutsette arbeidstopper, vikariater, sykefravær,
under permisjoner eller ved midlertidig ledighet i stillinger. Sammen
med overtid og midlertidige ansettelser bidrar utleie av arbeidskraft
til fleksibilitet i arbeidslivet.
Utleie av arbeidskraft er i utgangspunktet forbudt, men det kan
gjøres unntak fra forbudet. Lovbestemmelsen som regulerer
utleie av arbeidskraft finnes i sysselsettingsloven § 27.
Det er i forskrift gjort unntak fra forbudet mot utleie av arbeidskraft.
Etter den siste mer omfattende revisjonen av forskriften i 1983
er det gjort generelle unntak fra forbudet mot utleie av arbeidskraft
på visse områder.
De områder som i forskriften § 1 første
ledd helt er unntatt fra forbudet mot utleie av arbeidskraft, er:
Firma som driver reisereparasjonsvirksomhet eller
vedlikeholdsarbeid ombord på skip i utenriks fart.
Losse- og lastekontorer eller tilsvarende organer som er
opprettet i samarbeid mellom partene i transportsektoren for utleie
av arbeidskraft til lossing og lasting av skip.
Deltakere på arbeidsmarkedstiltak som drives i samarbeid
med den offentlige arbeidsformidling.
Avløserlag i landbruket som stiller avløsere
til disposisjon for bønder i forbindelse med sykdom og
avvikling av ferie m.v.
Utleievirksomhet som skjer i forbindelse med gjennomføringen
av lærekontrakter inngått etter reglene i lov
om fagopplæring.
Etter forskriften § 1 annet ledd er det videre
gitt et generelt unntak for firmaer som stiller arbeidstakere til
disposisjon for oppdragsgivere innen områdene «kontor-,
regnskap-, sekretær-, butikk-, demonstrasjons-, og kantinearbeid,
teknisk tegning eller til lagerarbeid i tilknytning til varehandelen».
Disse områdene vil i det senere omtales som «kontorsektoren».
Av de områder som er unntatt fra forbudet, har «kontorsektoren» størst
betydning. Det er dette området som danner grunnlaget for
vikarbyråenes virksomhet.
Etter forskriften § 2 kan en virksomhet eller
et firma søke om tidsbegrenset dispensasjon for utleie
av arbeidskraft på andre områder. Dispensasjonen
kan gis som en generell dispensasjon av Arbeidsutleieutvalget, og
gjelder for et geografisk avgrenset område eller for hele
landet for et tidsrom av inntil fem år.
Dispensasjon kan også gis for et enkelt oppdrag.
Etter en forskriftsendring i 1992 kan Arbeidsutleieutvalget «gi
dispensasjon til arbeidsgiverforeninger for en gruppe av bedrifter
som ønsker å etablere en pool-ordning for utleie
av arbeidskraft». Formålet med etablering av pool-ordninger
er, som uttalt i forskriften § 9, «å redusere
omfanget av oppsigelser og permitteringer ved mangel på oppdrag,
og gjøre det mindre formålstjenlig å benytte
overtid for å løse kapasitetsproblem. Det er opp
til partene i arbeidslivet å etablere nærmere
samarbeidsformer om utvikling og bruk av slike pool-ordninger.»
Overtredelse av forbudet mot utleie og innleie av arbeidskraft
kan straffes med «bøter eller med fengsel inntil
3 måneder eller begge deler», jf. sysselsettingsloven § 40
første ledd. Påtale finner bare sted etter «krav
fra Arbeidsdirektoratet eller den det bemyndiger», jf. § 40
annet ledd.
I proposisjonen er det gitt en oversikt over normene som tillegges
vekt ved fortolkning av loven og forskriftens § 1
annet ledd.
En rekke lover antas å påvirke organiseringen
i arbeidslivet, herunder etterspørsel og tilbud etter kortidsarbeid
og bruk av alternative mellomleddsfunksjoner. Særlig vil
lovreguleringen av arbeidsgiveransvaret, samt andre kostnader ved å ha
egne ansatte som for eksempel personaladministrasjon, kunne ha innvirkning
på hvordan aktørene i arbeidslivet innretter seg.
I proposisjonen er det gitt en sammenfatning av sentrale bestemmelser
om arbeidsgiveransvaret i arbeidsmiljøloven og tjenestemannsloven.
Av annet regelverk som regulerer arbeidsgiveransvaret eller som
på annen måte kan påvirke organiseringen
i arbeidslivet, kan nevnes lov om lønnsplikt ved permittering,
yrkesskadeforsikringsloven, skatteloven og folketrygdloven, samt
lov om merverdiavgift og utlendingsloven.
I proposisjonen gis en kort gjennomgang av bruken av korttidsarbeidskraft
og en oversikt over omfang og utvikling av utleie fra vikarbyrå og
mellom ordinære bedrifter, samt en beskrivelse av hvem
som jobber i vikarbyråene og hva slags ansettelsesvilkår
de har.
Komiteen tar dette til etterretning.