Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Aud Blattmann, Kai Ekanger, Gunn Karin Gjul, Bent Hegna, lederen Tore Nordtun og Torny Pedersen, fra Fremskrittspartiet, øyvind Korsberg og øyvind Vaksdal, fra Kristelig Folkeparti, Hilde Frafjord Johnson og Bror Yngve Rahm, fra Høyre, Bent Høie og Jan Tore Sanner, fra Senterpartiet, John Dale, fra Sosialistisk Venstreparti, Hallgeir H. Langeland, og fra Venstre, Gunnar Kvassheim, viser til at de foreslåtte endringer i viltloven har utspring i behovet for å tilpasse viltloven i forhold til de nye utfordringer som blant annet er kommet i forbindelse med økende bestander av de fire store rovviltartene.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmet fra
Sosialistisk Venstreparti, viser til at rekkevidden på dagens § 12
i forhold til adgangen til ren preventiv felling er svært
uklar og støtter derfor den foreslåtte endring
av bestemmelsen slik at dette kommer klarere frem.
Flertallet mener dessuten at gjeldende rett ikke
er et tilstrekkelig redskap for å møte de kommende
utfordringer i forvaltningen av de store rovdyrene. Flertallet er
derfor enig i forslaget om å etablere et rettsgrunnlag
som legger opp til prinsippet om differensiert forvaltning.
Et annet flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Kristelig Folkeparti, Høyre og Venstre, mener dette innebærer
at forvaltningen med kjerneområder eller forvaltningssoner gir
en langt mer liberal adgang til felling utenfor disse områdene
enn dagens praksis.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Senterpartiet mener dette innebærer en langt
mer liberal adgang til felling utenfor sentrale leveområder
for rovvilt enn dagens praksis.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmet fra
Sosialistisk Venstreparti, mener videre arten samtidig blir underlagt
et strengt vern innenfor disse områdene for å sikre
levedyktige bestander i henhold til Bern-konvensjonens forpliktelser.
Flertallet er dessuten av den oppfatning at en differensiert
forvaltning er det mest egnede virkemiddel for å oppfylle
målet om levedyktige bestander av de fire store rovdyrartene
i Norge. Dette med bakgrunn i målet om at det skal være
mulig å drive aktivt utmarksbeite samtidig som vi sikrer
rovviltbestanden. Ved å konsentrere innsatsen med forebyggende
tiltak til sentrale leveområder for rovvilt, kan man oppnå større
effekt når det gjelder bestandens overlevelse i Norge enn
ved å spre tiltakene.
Flertallet er enig i departementets vurdering
at kravet i ny § 12 om tillatelse til felling
kan skje for å forhindre skade, er i samsvar med unntaksmuligheten i
Bern-konvensjonens artikkel 9 nr. 1 annet strekpunkt, om å avverge
skade på husdyr. Flertallet er i denne sammenheng
videre enig i at prinsippet om differensiert forvaltning tar høyde
for konvensjonens artikkel 9 sitt krav om at unntaket skal gjelde
i tilfeller der skaden som skal avverges må være alvorlig.
Flertallet vil peke på at felling av
rovvilt ikke er det samme som jakt. Det er derfor viktig at vedtak om
felling etter viltloven § 12 effektueres raskt.
Et annet flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Kristelig Folkeparti, Høyre, Senterpartiet og Venstre, viser
til at for å oppnå et effektivt skadeuttak er
det nødvendig med et profesjonelt jegerkorps.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
at når først fellingstillatelse blir gitt, bør
fellingen gjøres mest mulig effektiv. Derfor er det etter disse
medlemmers syn viktig at nødvendige og effektive
hjelpemidler og metoder tas i bruk. Disse medlemmer vise
til at det er mer humant for rovviltet å bli effektivt
avlivet, enn jaging og forsøk på felling over
lengre tid. Disse medlemmer vil i så måte
vise til felling av jerv i Nordland, der helikopter ble benyttet.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti er
enig i ideen om at det kan være lettere å felle
rovdyr utenfor kjerneområdene enn innenfor, og støtter
derfor prinsippet om en differensiert forvaltning. Dette
medlem presiserer imidlertid at kravet i Bern-konvensjonen
om at felling bare kan skje når det ikke foreligger annen
tilfredsstillende løsning, må tas alvorlig. Dette
betyr at tiltak som tilsyn/gjeting/bruk av hund,
uroprosjekt, forsinket slipp på utmarksbeite, tidligere
sanking, flytting av sau til alternative beiteområder,
inngjerding m.v. er grundig vurdert som alternativer til felling.
Dette medlem mener at differensiert forvaltning
må knyttes til faktisk forvoldt skade. Etter dette medlems mening
vil ordlyden «…for å forhindre skade
på bufe eller tamrein» medføre at rovdyr
utenfor kjerneområdet er «fritt vilt».
Rovdyr representerer pr. definisjon en trussel mot andre dyr - bufe
og tamrein er intet unntak. Videre åpnes det for felling
for å «forhindre skade på naturlig fauna,
flora eller økosystemer». Etter dette
medlems mening åpner dette for tolkninger av primærforebyggende
karakter som vil måtte bli problematiske sett i relasjon
til våre internasjonale forpliktelser.
Dette medlem mener derfor at kravet til forvoldt
skade skal være opprettholdt, og at differensiert forvaltning
skal forholde seg til graden av slik forvoldt skade i og utenfor
kjerneområdet. Ikke minst mulighetene til en mer lempelig
fellingspraksis utenfor kjerneområdene forutsetter dette.
Dette medlem fremmer derfor følgende
forslag:
§ 12 skal lyde:
«Etter nærmere forskrift som
Kongen fastsetter kan departementet, uten hensyn til de regler som
ellers gjelder, iverksette felling av eget
tiltak eller gi tillatelse til felling av et bestemt antall
individer av bjørn, jerv, ulv og gaupe,
for å forhindre ytterligere skade på bufe eller
tamrein. Forskriften skal gi regler om differensiert forvaltning.
For å sikre bestandens overlevelse skal det i forskrift
fastsettes særskilte kriterier for adgangen til felling
i nærmere bestemte områder.
Avgjørelse om felling i henhold
til forskrift etter første ledd skal være
begrenset til et bestemt område og et bestemt tidsrom.»
Dette medlem viser videre til at utfordringene i
rovdyrpolitikken er store og økende. Mye tyder på at man
vet for lite om hvordan rovdyrstanden lever og vokser, noe den raske
veksten i ulvebestanden har vist, og mer forskning og kunnskap på dette
området er nødvendig. Problemene reflekteres også i
de sterkt økte utbetalinger til erstatninger. Erstatninger
kan imidlertid aldri bli mer enn nettopp det – nemlig en
erstatning for en virksomhet samfunnet ønsker, som utmarksbeite
og bærekraftig drift av bufe. Dette medlem er
derfor opptatt av at vi gjør det vi kan for å redusere
erstatningene gjennom nye forsøk, basert på erfaringer
fra andre steder med tilsvarende problemer, for eksempel Italia.
I Abruzo i Italia har myndighetene satset stort på forebygging.
Her har en systematisk over mange år arbeidet for at rovdyr,
bufe og mennesker skal kunne fungere sammen. Området, som
har vært fraflyttingstruet, opplevde en betydelig oppblomstring
ved at blant annet ungdom flyttet tilbake. Dette medlem ønsker
at en trekker erfaringer fra slike prosjekter, plukker ut ett eller
to områder i Norge og tilfører betydelige ressurser
for å drive forebyggende og forskningsbasert
arbeid. Et slikt prosjekt ville kunne bety ny kunnskap om rovdyrspørsmål,
samtidig som det kunne være en spennende distriktssatsing
av interesse for blant annet ungdom.
Dette medlem fremmer derfor følgende
forslag:
«Stortinget ber Regjeringen utvikle et forsøksprosjekt
med forebyggende og forskningsbasert arbeid i rovdyrutsatte områder,
basert blant annet på erfaringene fra tilsvarende problemområder
i andre land.»
Komiteen har merket seg at ny § 14
a gjelder alle viltarter.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene
fra Fremskrittspartiet, vil understreke at det skal sterke grunner
til for å gi fellingstillatelse etter § 14 a for
trua eller sårbare arter.
Komiteen støtter forslaget
om å overføre ansvar og virkemidler til kommunene
når det gjelder fellingsavgifter, viltfond, håndtering
av fallvilt m.v.
Komiteen viser til at komiteen i budsjettinnstillingene
for både 1998, 1999 og 2000 har bedt Miljøverndepartementet
legge fram forslag om overgang til etterskuddsvis betaling av fellingsavgiftene.
Dette bør etableres samtidig som ansvaret overføres
til den enkelte kommune.
Ved uttak av skadedyr mener komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet det er uheldig at de som er skadelidte
selv skal dekke kostnadene ved skadedyrfelling, som følge
av statlig rovdyrpolitikk. Disse medlemmer mener
at staten bør dekke disse utgiftene.