I proposisjonen legger Barne- og familiedepartementet fram forslag
til endringer i lov om kontroll med markedsføring og avtalevilkår
(markedsføringsloven).
Endringene gjennomfører direktiv om sammenlignende reklame
og bestemmelser om markedsføring i direktiv om vern av
forbrukerne med hensyn til avtaler som inngås ved fjernsalg.
Begge direktivene er innarbeidet i EØS-avtalen. Gjennomføringsfristene
er henholdsvis 4. juni og 23. april 2000.
Det foreslås at direktivet om sammenlignende reklame
gjennomføres ved forskrift, og at hjemmelen for dette tas
inn i markedsføringsloven.
Direktivet om fjernsalg er et minimumsdirektiv, og forslaget
går på flere punkter lenger i forbrukerbeskyttelse
enn det som følger av direktivet.
Det foreslås et forbud mot at næringsdrivende krever
betaling for varer, tjenester eller andre ytelser så lenge
det ikke foreligger en avtale. Forbudet gjelder slike krav enten
de fremmes overfor forbrukere eller næringsdrivende. Bestemmelsen
er i første rekke ment å ramme virksomhet som
består i å sende ut fakturaer for ytelser som
ikke er avtalt eller levert. Eksempler på slik virksomhet
kan være et selskap som sender ut faktura til forbrukere
for telefonsamtaler som aldri har funnet sted, eller et selskap
som sender ut faktura til næringsdrivende for oppføring
i en ikke-eksisterende katalog. Denne formen for virksomhet er blitt
et stadig større problem, og det foreslås derfor
at det tas inn et uttrykkelig forbud i markedsføringsloven.
Stortinget har tidligere tatt opp denne problemstillingen og
ba i Dokument nr. 8:10 (1997-1998) regjeringen legge fram forslag
om endring i markedsføringsloven med sikte på å bekjempe
såkalte «kataloghaier».
Det foreslås videre et forbud mot å levere
varer, tjenester eller andre ytelser uten avtale med mottakeren,
hvis leveransen er forbundet med et krav om betaling. Regelen innebærer
et forbud mot såkalt «negativt salg»,
som består i at avsenderen gir inntrykk av at mottakeren
har en betalingsforpliktelse hvis han eller hun ikke returnerer
det mottatte. Slik praksis antas å være i strid
med markedsføringsloven, men departementet foreslår
likevel at det tas inn et uttrykkelig forbud i loven.
Det fremmes videre forslag om begrensninger i bruk av visse kommunikasjonsmetoder
til markedsføring overfor forbrukere. Etter forslaget kan
markedsføringshenvendelser via f.eks. elektronisk post,
tekstmeldinger til mobiltelefon og telefaks bare skje når forbrukeren
på forhånd har samtykket til dette. Formålet
med forslaget er å gi forbrukeren bedre kontroll med hvilke
markedsføringshenvendelser han eller hun mottar, uansett
medium. I personopplysningsloven § 2 nr. 7 defineres «samtykke» som «en
frivillig, uttrykkelig og informert erklæring» fra
en person. Bestemmelsen gjelder samtykke til behandling av personopplysninger.
Departementet antar at denne forståelsen av samtykkebegrepet
også bør kunne legges til grunn når det
gjelder samtykke til å motta markedsføring, og
er kommet til at det ikke bør tas inn nærmere
bestemmelser om krav til innholdet av et samtykke i markedsføringsloven.
Utgangspunktet må være at forbrukeren skal
stå helt fritt både til å gi og tilbakekalle
sitt samtykke. Det er slik sett ingen ting i veien for at det opprettes
et register over forbrukere som er villige til å motta
markedsføringshenvendelser fra alle næringsdrivende. Hovedregelen
vil nok likevel være at næringsdrivende må foreta
seg noe aktivt for å innhente samtykke.
Departementet er av den oppfatning at forespørsel om
samtykke til markedsføring også må regnes
som markedsføring, og dermed ikke kan foretas uten forutgående
samtykke. En annen løsning ville harmonere dårlig
med bestemmelsens formål.
Det foreslås et særlig unntak fra kravet til
forhåndssamtykke for telefonmarkedsføring. Departementet
mener at den beste forbrukerbeskyttelsen vil oppnås ved
at det stilles krav til forbrukerens forutgående samtykke
før telefonmarkedsføring kan finne sted.
Departementet ser imidlertid at et slikt forslag vesentlig innskrenker
markedsføringsmulighetene til en del næringsdrivende
og at forslaget kan ha store økonomiske følger,
særlig for aktører som må basere mye av
sin virksomhet på telefonmarkedsføring fordi de har
få eller ingen faste utsalgssteder. Et krav til forhåndssamtykke
vil ha så store konsekvenser at en grundigere utredning
må gjennomføres før et slikt forslag
kan fremmes.
Departementet er etter dette kommet til at telefonmarkedsføring
bør unntas fra kravet til forhåndssamtykke i denne
omgangen. Forbrukerne vil etter personopplysningsloven § 26
ha rett til å reservere seg mot slik markedsføring.
Et krav til forhåndssamtykke også ved telefonmarkedsføring
vil bli utredet nærmere, og departementet vil komme tilbake
til dette etter at et slikt forslag har vært på høring.
Det finnes i dag ikke bestemmelser i markedsføringsloven
om uadressert reklame. Forbrukerombudet har imidlertid tolket loven
slik at å gjøre markedsføringsframstøt
overfor forbrukere som klart har frabedt seg slike, i visse tilfeller
anses som urimelig overfor forbrukerne og dermed i strid med markedsføringsloven § 1.
Det foreslås videre forbud mot uadressert markedsføring
overfor forbrukere som ved merking av postkasse eller lignende klart
har tilkjennegitt at de ikke ønsker å motta slik
markedsføring. Formidlerens ansvar i utgangspunktet begrenses
ved at formidleren ikke skal vurdere sendingens innhold.
Departementet foreslår at ansvarsbegrensningen for formidleren
bør gjelde bare hvis formidleren positivt har fått
opplyst at sendingen ikke er reklame, og formidleren har grunn til å anta
at dette er tilfelle. Selv om det er opplyst at sendingen ikke er
reklame, kan ikke formidleren levere den ut til alle husstander
hvis oppdragsgiver åpenbart har gitt gale opplysninger.
Departementet legger til grunn at uadressert reklame rammes uansett
distribusjonsform. Om den distribueres som innstikk i aviser, gratisaviser,
blader og kataloger er ikke avgjørende.
Grensen mellom hva som er reklame og hva som er alminnelig informasjon
er imidlertid flytende. Departementet foreslår at lovbestemmelsen
bare får anvendelse på uadressert reklame.
Prinsippet om at markedsføring skal framstå som markedsføring
foreslås tatt inn i loven.
Markedsføringsloven § 17 foreslås
endret ved at strafferammen økes fra tre til seks måneders
fengsel, at det fastsettes samme strafferamme for uaktsomme og forsettlige
overtredelser og at det blir mulig å fastsette bøtestraff
i tillegg til fengselsstraff. Overtredelser skal fortsatt anses
som forseelser.
Det innarbeides en forskriftshjemmel i markedsføringsloven § 2
som hjemmel for gjennomføring av direktivet om sammenlignende
reklame ved forskrift.
Lovforslaget gjelder endringer i markedsføringsloven
som er en offentligrettslig lov.
Markedsføringsloven inneholder bestemmelser som regulerer
forholdet mellom næringsdrivende og forbrukere, og næringsdrivende
imellom. Bestemmelsene som beskytter forbrukerne, håndheves
av Forbrukerombudet med Markedsrådet som klageinstans. Forhold
mellom næringsdrivende må bringes inn for domstolene
dersom partene ikke blir enige på annen måte.
Forslaget om et uttrykkelig forbud mot negativt salg vil ikke
medføre vesentlige endringer i gjeldende rett. Det tas
inn en klar regel i loven, og dette vil gjøre tilsyn og
håndheving av forbudet mot negativt salg mer effektivt.
Forbudet mot «kataloghaivirksomhet» ventes å gi
påtalemyndigheten bedre muligheter til å håndheve
forbudet.
Forslaget om et forbud mot bruk av visse kommunikasjonsmetoder
til markedsføring overfor forbrukere uten mottakerens forutgående
samtykke, er en ny bestemmelse. For Forbrukerombudet som håndhever av
loven, må forslaget derfor forventes å få både økonomiske
og administrative konsekvenser. Økte krav til innsats med
informasjonsarbeid, behandling av klagesaker og behov for framforhandling
av nye avtalevilkår vil følge av den nye bestemmelsen.
Dette vil medføre et behov for økte budsjettrammer
for etaten.
Forslaget til forbud mot negativt salg, forventes å få positive
følger for private ved at omfanget av problemene knyttet
til fakturasvindel og annet negativt salg reduseres.
Forslaget om begrensninger i bruk av visse telekommunikasjonsteknikker
til markedsføring overfor forbrukere, forventes å få visse økonomiske
og administrative konsekvenser. Næringsdrivende må innhente
forhåndssamtykke fra forbrukerne, og ha oversikt over hvilke
forbrukere som har gitt sitt samtykke.