Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Jon Olav Alstad, Frank Willy Larsen, Liv Marit Moland, Oddbjørg Ausdal Starrfelt og Shahbaz Tariq, fra Fremskrittspartiet, Per Roar Bredvold og Per Sandberg, fra Kristelig Folkeparti, lederen May-Helen Molvær Grimstad og Ola T. Lånke, fra Høyre, Trond Helleland og Inger Stolt-Nielsen, fra Senterpartiet, Tron Erik Hovind, og fra Sosialistisk Venstreparti, Ågot Valle, vil understreke at det forbrukerpolitiske utgangspunkt må være at den enkelte i størst mulig grad selv skal bestemme om en ønsker å motta kommersielle budskap i sin private sfære.
Komiteen støtter departementet i at det
er uheldig å begrense virkeområdet til at det
faktisk er levert en vare eller tjeneste. Bestemmelsen vil ellers
lett kunne oppfattes som en innskrenking av gjeldende rett.
Komiteen har merket seg Forbrukerombudets høringsuttalelse
og viser der til følgende:
«Selv om det foreløpig er særlig
i næringslivsforhold at fakturaer for ikke bestilte varer
er problematisk, oppstår tilsvarende problemer regelmessig
i forbrukerforhold, særlig i forbindelse med at det ikke
er inngått noen uttrykkelig avtale.»
Komiteen er enig med departementet i at forbudsbestemmelsen
bør utformes som en markedsrettslig bestemmelse, og at
bestemmelsen dermed vil være et hensiktsmessig supplement
til straffeloven.
Komiteen er kjent med at Statens Institutt for Forbrukerforskning
tidligere i år har foretatt en undersøkelse, der
det viste seg at 30 pst. av norske nettbrukere har opplevd å bli
utsatt for såkalt «spamming», som vil
si at man har mottatt uønsket e-post reklame.
Komiteen vil vise til at Forbrukerombudet mener
det er stor grunn til å tro at dette tallet vil stige sterkt
dersom det ikke settes effektive begrensninger for denne markedsføringsmetoden.
Komiteen forstår departementets endringer
i markedsføringsloven slik at man skal innhente forhåndssamtykke
også ved bruk av «tips en venn» funksjonen.
Komiteen mener at dette spørsmålet
ikke er tilstrekkelig utredet fra departementets side, samt at det heller
ikke er skissert hvilke konsekvenser et slikt forhåndssamtykke
vil medføre for ulike parter.
Komiteen stiller seg bl.a. spørrende
til om man kan betrakte det som markedsføring når
en forbruker sender informasjon til en annen forbruker.
Komiteen vil videre be departementet komme tilbake
med egen sak som omhandler denne problemstilling, slik at Stortinget
blir forelagt de ulike konsekvenser, og en nærmere gjennomgang
av eventuelt hva som skal reguleres og hva som ikke skal reguleres når
det gjelder denne tjenesten.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre viser til at departementets forslag til
krav om forhåndssamtykke fra forbrukeren for markedsføringshenvendelser
via e-post, tekstmeldinger og telefaks bryter med prinsippet om teknologinøytral
regulering som ble slått fast i stortingsmeldingen om elektronisk
handel. Dette gjennom at det skal stilles krav om forhåndssamtykke
i forbindelse med markedsføring via e-post, mens et slikt
krav ikke gjelder ved utsendelse av adressert reklame.
Disse medlemmer har merket seg at departementets
forslag går lenger enn EUs fjernsalgdirektiv, som med unntak
for telefax og automatiserte oppringningssystemer (talemaskin) bare
krever at det opprettes et reservasjonsregister. Disse medlemmer mener
strengere regulering av slik markedsføring i Norge enn
i andre europeiske land vil svekke norske bedrifters muligheter
til å konkurrere i forhold til markedsføring gjennom
f.eks. e-post fra utlandet som man ikke har effektive sanksjonsmidler
mot.
Når det gjelder telefonmarkedsføring, mener disse
medlemmer at adgang til å reservere seg i et sentralt
register i tilstrekkelig grad vil beskytte forbrukerne mot uønskede
markedsføringshenvendelser. Disse medlemmer ser
derfor ikke behovet for å utrede og sende på høring
et forslag til krav om forhåndssamtykke ved telefonmarkedsføring.
Disse medlemmer vil på denne
bakgrunn foreslå følgende:
«I lov om markedsføring og avtalevilkår
skal ny § 2 b annet ledd lyde:
Det er forbudt i næringsvirksomhet uten mottakerens
forutgående samtykke å rette markedsføringshenvendelser
til forbrukere ved hjelp av telefaks eller automatisert oppringningssystem
(taleboks).»
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«Stortinget ber Regjeringen i tråd med EUs
fjernsalgdirektiv opprette et reservasjonsregister for forbrukere
som vil reservere seg mot markedsføringshenvendelser i
form av e-post eller tekstmelding til mobiltelefon. Registeret skal
også omfatte forbrukere som vil reservere seg mot telefonmarkedsføring.
Det innføres ikke krav om forhåndssamtykke ved
telefonmarkedsføring».
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser
til at Sosialistisk Venstreparti ved behandlingen av St.meld. nr.
40 (1998-1999) (Forbrukermeldinga) foreslo prinsippet om at forbrukeren
må melde sin interesse og på den måten
bli registrert i et register som blir tilgjengelig for tilbyderen.
Forbrukeren skal ikke være nødt til gjøre
noe aktivt for å skjerme seg mot markedsføring.
Dette medlem mener at også markedsføring via
telefonsalg må underlegges krav om forhåndsgodkjenning.
Markedsundersøkelser viser at ni av ti er negative til
denne salgsformen. Dette medlem er enig med Forbrukerombudets
vurderinger om at det rimeligste blir derfor å legge aktivitetsplikten
til den som ønsker å formidle reklamen, og ikke
på den som ikke ønsker å motta den. Dette
medlem viser til at flere av høringsinstansene
peker på at telefonsalg oppfattes som en svært
aggressiv form for salg. Ved avtaler som inngås pr. telefon
der selgeren uanmeldt har ringt forbrukeren, er det større
behov for forbrukerbeskyttelse enn for andre fjernsalgsformer.
Dette medlem foreslår følgende
endring i § 2 b første ledd:
«§ 2 b første ledd skal
lyde:
Det er forbudt i næringsvirksomhet uten mottakerens
forutgående samtykke å rette markedsføringshenvendelser
til forbrukere ved hjelp av telekommunikasjonsmetoder som tillater
individuell kommunikasjon, som for eksempel elektronisk post, tekstmelding
til mobiltelefon, telefaks, automatisert oppringningssystem (talemaskin)
eller telefon.»
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Kristelig
Folkeparti og Senterpartiet viser til at spørsmålet
om regler om telefonsalg er under utredning i departementet og vil
avvente resultatet av dette.
Komiteen viser til at innstikk i aviser
og andre trykksaker som er adressert til abonnent, ikke kan oppfattes
som uadressert reklame. Det samme gjelder for innstikk i løssalgsaviser.
Komiteen mener også et forbud mot innstikk
i aviser og andre trykksaker vil være et inngrep i redaktøransvaret.
Komiteen vil, for å unngå uklarheter
på dette punkt, foreslå at det tas inn en direkte
henvisning i lovteksten når det gjelder innstikk og vil
foreslå følgende tekst som nytt annet ledd i lovforslagets § 2
c:
Ǥ 2 c nytt annet ledd skal lyde:
Innstikk, som er omfattet av redaktøransvaret, i aviser
og andre trykksaker, anses ikke som uadressert reklame etter denne
bestemmelsen.»
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene
fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti, vil påpeke
at departementet i sine kommentarer sier at distribusjonsformen
ikke er avgjørende, således skal det ikke spille
noen rolle hvorvidt reklamen distribueres alene eller f.eks. som
innstikk i aviser eller blader.
Flertallet mener at alminnelig språkforståelse tilsier
at innstikk i aviser og blader ikke er uadressert reklame, og at
dette kan det ikke være noen tvil om når det gjelder
løssalg, likeledes adresserte aviser og blader (postdistribusjon).
Hvis man legger departementets kommentarer til grunn for nevnte
lovendringsparagraf, vil dette etter flertallets syn
føre til en klar forskjellsbehandling mellom aviser og
blader som distribueres med bud i forhold til aviser og blader som
distribueres med post eller via løssalg.
Flertallet er kjent med at innstikk i aviser og blader
ikke var reist som problemstilling i høringsdokumentene
fra høsten 1999, men at det kun var snakk om uadressert
reklame levert i postkasse.
Flertallet er kjent med at Posten BA i sin høringsuttalelse
hevdet at innstikk i aviser og blader er å anse som uadressert
reklame.
Flertallet mener at dette var en såpass
vesentlig endring at denne problemstilling burde vært utsendt
på ny høringsrunde.
Flertallet viser til at aviser og blader har store inntekter
fra innstikk. Disse inntektene er økende og utgjør
for mange aviser og blader en stor del av annonseomsetningen.
Komiteen vil peke på at det
er særlig reklame «forkledd» som redaksjonelt
stoff som er problematisk i den forstand at redaksjonelt stoff for
de fleste vil være mer troverdig enn vanlig reklame og
det er i slike tilfeller svært viktig at det tydelig fremgår
at det dreier seg om markedsføring.
Komiteen er enig med departementet når
det gjelder den foreslåtte lovbestemmelsen, og mener at dette
vil klargjøre gjeldende rett.
Komiteen viser til at departementet
har gått inn for at direktivet skal gjennomføres
ved forskrift, og at departementet derfor har foreslått
en forskriftshjemmel i markedsføringsloven § 2
femte ledd.
Komiteen støtter departementet og mener
det er mest hensiktsmessig å gi disse reglene som forskrift,
og at utkast til forskrift sendes på høring innen rimelig
tid.