I proposisjonen fremmes forslag til ny lov om vaktvirksomhet
som vil erstatte lov om vaktvirksomhet av 13. mai 1988.
Hovedformålet med lovforslaget er å øke
kvaliteten på vektertjenestene, bedre den offentlige kontroll
og styrke rettssikkerheten for de som kommer i kontakt med vekterne.
Hovedtrekkene i tidligere lov foreslås videreført.
Proposisjonen bygger på Vaktvirksomhetslovutvalgets
utredning avgitt i 1997 der utvalget foreslår at det gis
en ny lov om vaktvirksomhet. Etter utvalgets oppfatning bør
vekterutdanningen i større grad være et offentlig
ansvar, noe som anbefales utredet særskilt. Dette vil bli
tatt opp med Kirke,- utdannings- og forskningsdepartementet.
I tillegg har utvalget foreslått diverse endringer med
formål bl.a. å stramme inn vilkårene
noe for å etablere og drive vaktselskap, samt styrke kontrollen
fra myndighetenes side. Utvalget har også foretatt en gjennomgang
av grensedragningen mellom oppgavene til vaktselskapene og politiet.
Høringsinstansene er - med få unntak - positive
til forslagene i innstillingen. Det er imidlertid innvendinger i
forhold til innskjerping av hundebruken, utvidet plikt for vekterne
til å legitimere seg og grenseoppgangen mellom politiets
og vaktselskapenes oppgaver.
I proposisjonen foreslår departementet å stramme inn
vilkårene noe for å etablere og drive vaktselskap, samt å styrke
kontrollen fra myndighetenes side. Departementet har, i likhet med
utvalget, ikke funnet det mulig å formulere en lovregel
som kan trekke opp helt klare grenser mellom politiet og vaktselskapenes
gjøremål.
Erfaringene med gjeldende lov har vist at politiet ikke har hatt
tilstrekkelige ressurser til å utøve tillatelses-
og kontrollfunksjonen på en tilfredsstillende måte.
Loven vil kunne medføre noe økte økonomiske
og administrative konsekvenser for det offentlige. Departementet
tar sikte på å kunne kompensere disse økte
kostnader med gebyrer.
Vaktvirksomhetsloven kommer til anvendelse på ervervsmessig
vaktvirksomhet av en viss varighet og omfang og oppstiller krav
om at den som utøver eller inngår avtale om vaktvirksomhet
skal ha tillatelse til dette. Tillatelse gis av politimesteren,
og avslag kan påklages til Justisdepartementet. Dersom
virksomheten omfatter flere politidistrikter, gis tillatelse av
vedkommende landsdelspolitimester.
Tillatelse til å drive vaktvirksomhet kan gis til personer
som er myndige norske statsborgere, har fast bopel i Norge, har «tilfredsstillende
vandel» og «for øvrig ikke anses uskikket
til å kunne utøve vaktvirksomhet på forsvarlig
måte i samsvar med «god skikk innenfor bransjen».
Justisdepartementet har gitt forskrifter til loven. Forskriftene
regulerer nærmere kravene til ansatte, utdanning, uniform,
legitimasjon, bruk av hund samt våpen.
Datatilsynet har gitt Justisdepartementet og politiet konsesjon
til å føre henholdsvis et sentralt register og
lokale registre over vaktselskaper.
EØS-avtalens regler om etableringsretten og fri bevegelighet
tilsier at kravene til norsk statsborgerskap og privat bopel i Norge,
jf. vaktvirksomhetsloven § 2, ikke kan opprettholdes.
Kravet i vaktvirksomhetslovens forskrifter om norsk politiattest
(§ 4) og obligatorisk norsk grunnutdanning for
vektere (§ 5) er også i strid med Norges forpliktelser
etter EØS-avtalen.
Det gis i proposisjonen en kort fremstilling av rettstilstanden
angående vaktvirksomhet i Danmark, Sverige og Finland.
Hovedformålet med en ny lov om vaktvirksomhet vil være å øke
kvaliteten på vektertjenestene, bedre den offentlige kontroll
og styrke rettssikkerheten for de som kommer i kontakt med vekterne.
Departementet mener det er viktig å være klar over
grensedragningen mellom oppgavene til politiet og vektere. Hovedinnholdet
i vekternes og vaktselskapenes virksomhet bør fortsatt
være begrenset til å observere, kontrollere og
rapportere.