Landbrukskvalitetsloven gjelder for varer som er fremstilt ved
husdyr- eller planteproduksjon, erstatningsmidler for disse, samt
produkter som er videreforedlet av slike varer. Loven omfatter også produkter fra
viltvoksende vekster. Videre kan Kongen gi forskrifter om hvilke
varer og produkter loven skal gjelde for.
Regler om beskyttelse av produktbetegnelser og varemerker har
vi også i lov 3. mars 1961 nr. 4 om varemerker
(varemerkeloven), og lov 3. mars 1961 nr. 5 om fellesmerker
(fellesmerkeloven). Varemerkeloven gir den som har fått
registrert eller innarbeidet et varemerke, rett til å nekte
andre å bruke dette kjennetegnet, eller kjennetegn som
er egnet til å forveksles med dette, for sine varer.
Fellesmerkeloven regulerer to ulike typer av varekjennetegn.
En forening kan ved registrering eller innarbeidelse oppnå enerett
til kjennetegn for sine medlemmer. Videre kan en sammenslutning
som fastsetter normer for eller fører kontroll med varer
eller tjenester, oppnå enerett til varemerke eller annet
særlig kjennetegn til bruk for slike varer eller tjenester
som normene eller kontrollen gjelder for. Merkene vil typisk markere
at varene oppfyller vise kvalitetskriterier. Begge kategorier av
merker betegnes som «fellesmerker». I NOU 2001:8
Lov om varekjennetegn med motiver er det foreslått at fellesmerkeloven
skal slås sammen med varemerkeloven. Etter forslaget skal
det ikke være forbudt å registrere tegn som angir
en vares geografiske opprinnelse som fellesmerke.
Lov 6. juni 1972 nr. 47 om kontroll med markedsføring
og avtalevilkår (markedsføringsloven) inneholder
et forbud mot villedende markedsføring av varer og tjenester.
Forbudet vil i mange tilfeller ramme bruk av geografiske betegnelser
der det ikke er samsvar mellom betegnelsen og produktets faktiske
opphav. Bestemmelsen vil også kunne ramme villedende fremstilling
av hvordan produktet er laget, hva det inneholder osv.
EØS-avtalen inneholder i dag regler om opprinnelsesmerking
for vin og sprit. Den har også regler om merking av økologiske
varer som også omfatter anerkjennelse av økologiske
produkter fra land utenfor EØS.
EUs varemerkedirektiv (89/104/EØF)
er innlemmet i EØS-avtalen. Direktivet forplikter Norge
til å gi eksisterende varemerker vern mot inngrep. Etter
rådsforordningene 2081/92/EØF
og 2082/92/EØF skal betegnelsene som
gis beskyttelse på visse vilkår ha forrang fremfor
eksisterende varemerker. Siden dette følger av EU-forordninger,
oppstår det ikke noe problem i forhold til varemerkedirektivet
innen EU. Forordningene er imidlertid ikke en del av EØS-avtalen. Norge
har derfor i utgangspunktet ingen formell hjemmel i EØS-avtalen
for å gjøre et slikt unntak fra varemerkedirektivet.
Det er imidlertid tale om å innføre de samme unntakene
fra varemerkedirektivet som de som gjelder innen EU. Forholdet mellom
forordningene og varemerkedirektivet vil bli nærmere vurdert
i forbindelse med utarbeidelsen av forskriftene som skal etablere
merkeordningen.
I tillegg til reglene for vin, sprit og økologiske produkter
har EU tre offentlige merkeordninger som henspiller på geografi
og tradisjon, nedfelt i rådsforordningene 2081/92/EØF
og 2082/92/EØF. Disse forordningene er
ikke en del av EØS-avtalen.
Formålet med EUs merkeordninger er:
utvikling av regional og spesialisert
produksjon, med sikte på å skape mangfold i landbruksproduksjonen
og medvirke til en utvikling av landsbygda,
å gi markedsføringshjelp til produsentene
samt at de skal kunne differensiere sin produksjon og beskytte sine
produkter mot misbruk, og
å gi pålitelig informasjon til forbrukere
som anser opprinnelse eller produksjonsmetode som viktig.
Rådsforordning 2081/92/EØF
skiller mellom opprinnelsesbetegnelser og geografiske betegnelser. Hvordan
og i hvor stor grad produkter har tilknytning til det begrensede
geografiske området det er oppkalt etter, bestemmer hvilken
beskyttelse som kan oppnås og hvilket merke som kan benyttes.
Hovedregelen er at bare sammenslutninger av produsenter kan søke
om registrering av en produktbetegnelse. Registrering gir alle produsenter
innen det definerte geografiske området, som følger
de fastsatte produksjonskriteriene i produktspesifikasjonen, eksklusiv
rett til å anvende den registrerte betegnelsen og merket
på sine produkter. I proposisjonen beskrives hvilke vilkår
som må være oppfylt for å få godkjent
de ulike typer betegnelser. Et generelt unntak oppstilles for navn
som har blitt generiske. Disse kan ikke registreres.
Rådsforordning 2082/92/EØF
om særegenhetsbetegnelse har regler for bruk av det tredje
merket. Med særegenhet menes det eller de kjennetegn som
klart skiller et landbruksprodukt eller næringsmiddel fra lignende
produkter i samme kategori. Til forskjell fra forordningen som gjelder
beskyttelse av geografiske betegnelser, består retten etter
denne forordningen bare unntaksvis av en eksklusiv rett til å anvende
produktets navn. Det som forbeholdes produsenter som innehar en
enerett, er kombinasjonen av produktets navn, fellesskapsbetegnelsen
og fellesskapsmerket.
Medlemsstatene skal sikre at det ikke skjer urettmessig bruk
av betegnelsene, men står fritt til å bestemme
om kontrollfunksjonen skal utøves av offentlige myndigheter
eller overlates til private organer.
Bruken og beskyttelsen av geografiske opprinnelsesbetegnelser
er delvis regulert gjennom WTO-avtalen om handelsrelaterte sider
ved immaterielle rettigheter (TRIPS-avtalen). TRIPS-avtalens regler
om geografiske opprinnelsesbetegnelser er i Norge hittil ansett
som ivaretatt av varemerke- og markedsføringslovgivningen.
TRIPS-avtalen setter også strenge grenser for hvor langt
beskyttelsen av geografiske opprinnelsesbetegnelser kan gripe inn
i allerede eksisterende rettigheter som er ervervet i god tro, og
bestemmelser om retten medlemsland har til å unnlate å beskytte
betegnelser som er blitt generiske.
EUs system for beskyttelse av geografiske opprinnelsesbetegnelser
har vært bestridt av USA som 1. juni 1999 ba om
konsultasjoner i henhold til WTO-avtalen med EU på grunn
av rådsforordning 2081/92/EØF.
Saken er ikke brakt videre i tvisteløsningssystemet, men
EU vurderer endringer til sitt system.