Det ønskes innført hjemmel for merkeordningen
i landbrukskvalitetsloven for å kunne gjennomføre
bestemmelser om krav til kvalitet, geografisk opprinnelse og produkters
særegenhet. Dette for at produkter skal kunne markedsføres
med en bestemt geografisk betegnelse eller en særegenhetsbetegnelse
og med eget offentlig merke. I tillegg ønskes regler om
at andre, som ikke oppfyller vilkårene satt for den aktuelle betegnelse,
heller ikke har lov til å benytte disse betegnelsene eller
merket. Reglene skal sikre redelig frambud av produkter som beskyttes
under ordningen.
Lovforslaget innebærer at Kongen gis myndighet til å gi
forskrifter til merkeordningen, dvs. om beskyttelse av produktbetegnelser,
inkludert geografiske betegnelser. Det er ikke meningen å utelukke
muligheten for beskyttelse av andre typer produktbetegnelser, opprinnelsesbetegnelser
og særegenhetsbetegnelser. Det legges opp til å utforme
et nasjonalt regelverk med utgangspunkt i EUs regelverk.
Ordningen vil gjelde for de produkter som faller inn under landbrukskvalitetslovens
virkeområde. Kongen kan i forskrift bestemme hvilke produkter som
faller inn under loven. Fiskeriprodukter, bortsett fra produkter
av innlandsfisk, vil falle utenfor ordningens virkeområde.
Departementet vil senere vurdere en utvidelse av hjemmelen for en
merkeordning til andre matvarer og andre produkter på et
senere tidspunkt.
Departementet mener at en statlig ordning er riktig for å sikre
redelig frambud, og for å sikre at det stilles strenge
krav til de produsenter som ønsker å benytte en
betegnelse som beskyttes under ordningen. Produsentene vil selv
måtte definere sine produkter og produksjonssted samt framskaffe
dokumentasjon for at påstandene de framsetter er korrekte.
Det offentlige vil kontrollere at dette er riktig forut for at produktbetegnelsen
eventuelt beskyttes. Det vil dessuten bli ført kontroll
med at produksjonsbestemmelsene overholdes. Det er viktig at merkeordningens
integritet, troverdighet og tillit sikres gjennom at de personer
som foretar vurderinger og godkjenning av produkter som skal merkes,
skal være uavhengige og ikke ha økonomiske interesser
i produktene. De må videre være organisatorisk
og økonomisk uavhengig av produsentene. I tillegg er det
nødvendig med en uavhengig og habil kontrollstruktur. En
innføring av merkeordningen med utgangspunkt i EUs forordninger,
vil medføre at det må etableres nye hindre i forhold
til å oppnå registrering etter varemerkeloven
og fellesmerkeloven. Dette anses nødvendig for å hindre
at en betegnelse kan beskyttes under begge ordninger og skape uklarheter
med hensyn til hva betegnelsen står for.
På bakgrunn av ovenstående foreslås
det innført en hjemmel i landbrukskvalitetsloven til i
forskrift å kunne modifisere registreringsadgangen etter
varemerkeloven og fellesmerkeloven. Det tas sikte på at det
etableres en innsigelsesadgang, i likhet med den som rådsforordningene
2081/92/EØF og 2082/92/EØF
foreskriver, for innehavere av varemerkerettigheter som mener sin
rett krenket ved at en betegnelse beskyttes i henhold til den nye
merkeordningen. Egne publikasjonsrutiner må iverksettes
for å sikre at innehavere av eksisterende varemerkerettigheter
kan gjøres oppmerksomme på at et konkurrerende
merke gis.
Gjeldende lov gir kun hjemmel til å innkreve avgift
for dekning av utgifter til kontrolltiltak. Det er i tillegg ønskelig
med en hjemmel for innkreving av gebyr for dekning av det offentliges
kostnader i forbindelse med andre oppgaver som må utføres
for å forvalte en merkeordning. Departementet mener brukerne
må være med på å betale for
en ordning som igangsettes for å øke verdiskapningen
i landbruket, men ser at høye gebyrer kan skape problemer
for spesielt utsatte bedrifter. En vil derfor ta dette i betraktning
ved endelig utforming og drift av ordningen.
Departementet mener det er riktig å gi betegnelsene
og merkene som blir beskyttet et vidtgående vern. Det er
også viktig å beskytte forbrukerne blant annet mot
faren for villedning som følger av misbruk av en beskyttet
betegnelse eller merke. Det foreslås derfor inntatt en
ny straffebestemmelse som er mer vidtrekkende enn den som gjelder
i dag, ved at det innføres fengselsstraff i tillegg til
bøtestraff. At straffebestemmelsen bare rammer forsettlig
bruk stemmer overens med varemerkelovens bestemmelser. Dersom det
viser seg ønskelig og nødvendig å gi
et erstatningsrettslig vern til de som rettmessig bruker en beskyttet
betegnelse, foreslås en hjemmel til å regulere
erstatningsspørsmålet i forskrift. Utforming av
slike erstatningsbestemmelser vil bli fastlagt etter omfattende
høring.
Med hjemmel i den nye bestemmelsen i landbrukskvalitetsloven
tas det sikte på å utarbeide en nasjonal rammeforskrift,
med utgangspunkt i EUs regelverk.
Rammeforskriften vil omhandle følgende hovedelementer:
vilkår for beskyttelse av
og merker for geografiske betegnelser, opprinnelsesbetegnelser og
særegenhetsbetegnelser,
rettigheter og plikter for de som kan bruke beskyttede merker
og produktbetegnelser,
administrasjon av ordningen,
prosess for søknad, godkjenning/avslag
og offentliggjøring,
tilsyn, revisjon og kontroll, og
sanksjonsbestemmelser.
Utgangspunktet vil være en søknad fra en sammenslutning.
Når en produktbeskyttelse er opprettet, kan imidlertid
samtlige aktører, herunder utenlandske, benytte produktbetegnelsen
- gitt at de offentlige krav som knytter seg til bruken, er oppfylt.
Ved innføringen av merkeordning i Norge, er det vesentlig
at en eventuell merverdi som skapes ved å få beskyttet
en produktbetegnelse, i hovedsak tilfaller primærleddet. Denne
målsetting er i tråd med grunnlaget for verdiskapingsprogrammet
på matområdet. Søkere til ordningen bør
derfor i hovedsak være en sammenslutning av primærprodusenter,
eller av primærprodusenter i samarbeid med videreforedlere.
I særskilte tilfeller kan søker være
en enkeltperson eller en foredler.
Med hjemmel i rammeforskriften tenkes det utarbeidet en forskrift
for hvert produkt som skal beskyttes. Hver av disse vil blant annet
inneholde nærmere beskrivelser av produksjonsmåter
og andre vilkår som er særegne for produktet hvis
navn beskyttes i henhold til angjeldende forskrift. Det er produsentene selv
som vil måtte utarbeide grunnlaget for reglene, og sørge
for at alle særpreg ved produktet dokumenteres. Forslag
til produktspesifikke bestemmelser må undergå høring,
slik at man både sikrer at de som måtte anse sine
rettigheter krenket og andre som måtte ha innvendinger
mot produktbeskrivelsen, får anledning til å inngi
innsigelse. De ordninger som foreslås innført
er i hovedprinsippene i samsvar med de bestemmelser som EU har praktisert
siden tidlig på 1990-tallet, og som EFTA-landet Sveits
har innført.