Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Erling
Brandsnes, Gunnar Breimo, Mimmi Bæivi, Karin Kjølmoen,
Kjell Opseth og Rita Tveiten, fra Kristelig Folkeparti, Dagrun Eriksen
og Randi Karlstrøm, fra Høyre, Ansgar Gabrielsen
og Ivar Kristiansen, fra Fremskrittspartiet, Øystein Hedstrøm, fra
Senterpartiet, lederen Morten Lund, fra Venstre, Leif Helge Kongshaug,
og representanten Terje Knudsen, merker seg at forslaget
i proposisjonen er en helt ny lov for veterinærer og annet
dyrehelsepersonell, og at denne skal erstatte den tidligere loven
om veterinærer mv. Arbeidet med loven startet allerede
i 1994 og komiteen merker seg at lovforslaget har
vært sendt ut på høring i to omganger.
Loven er i hovedsak en profesjonslov der organiseringen av det offentlige
veterinærvesen ikke er med slik det var i den gamle loven.
Derimot har Stortinget behandlet disse spørsmål
i St.prp. nr. 54 (1999-2000), jf. Innst. S. nr. 235 (1999-2000),
Om faglige, juridiske og økonomiske rammer for dyrehelseforvaltningen
og virksomheten til veterinærer og annet dyrehelsepersonell.
Komiteen merker seg også at offentlige
arbeidsoppgaver for veterinærer har økt. Dette
skyldes for en stor del at WTO- og EØS-avtalene har gitt
nye betingelser for handel med levende dyr og animalske produkter.
Komiteen er enig i at det er behov for en lov der
det stilles krav til kompetanse og forsvarlig virksomhet for veterinærer
og annet dyrehelsepersonell. Det er økende krav til etisk
forsvarlig dyrehold og det er et mål å bruke så lite
legemidler som mulig, noe som betyr at forebyggende virksomhet blir
en viktig del av virksomheten til alt dyrehelsepersonell. Dette vil
kunne bidra til å oppfylle målet om å produsere
så trygg mat som mulig.
Komiteen har merket seg at et økende
antall fiskehelsebiologer arbeider i oppdrettsnæringen
og at departementet mener å likestille fiskehelsebiologer
og veterinærer når det gjelder behandling av akvatiske dyr
med unntak av sjøpattedyr. Dette betyr at fiskehelsebiologer
også kan rekvirere reseptpliktige legemidler til akvatiske
dyr, unntatt sjøpattedyr. Komiteen merker
seg at EUs regelverk er til hinder for dette nå og at Regjeringen
så snart som mulig vil ta initiativ overfor EU for å få fjernet
disse hindringene.
Komiteen merker seg at departementet får hjemmel
til å forby bruk av visse legemidler.
Komiteen merker seg at nye yrkesgrupper arbeider
i fagfeltet til veterinærer, slik som veterinærassistenter
og dyrepleiere. Disse gruppene som arbeider under autorisert veterinærs
ansvar, omfattes også av den nye loven.
Komiteen merker seg at alt dyrehelsepersonell blir
pålagt plikt ut fra egne forutsetninger til å yte
nødhjelp til dyr.
Komiteen vil vise til at det i dag er et offentlig ansvar å sørge
for en landsdekkende veterinærtjeneste. Det vises i denne
sammenheng til behandlingen av St.prp. 54 (1999-2000), der næringskomiteen
uttalte:
«Komiteen slutter seg til prinsippene i proposisjonen
som særlig kommer frem i kapitlene 4, 5 og 7, som betyr
at staten har et overordnet ansvar for at alle deler av landet har
et forsvarlig tilbud på offentlige og private veterinære
tjenester til alle døgnets tider.»
Komiteen konstaterer at forslaget til den nye loven
ikke omtaler dette prinsipp, og mener at dette må lovfestes.
Imidlertid vil en landsdekkende og organisert tjeneste for å ivareta
en forsvarlig dyrehelsetjeneste, også kunne omfatte
andre yrkesgrupper enn veterinærer. Dette gjelder i særlig
grad fiskehelsebiologer. Komiteen vil vise til St.prp.
nr. 54 (1999-2000), der det er forutsatt at «Statens dyrehelsetilsyn får
ansvar for å organisere både offentlig og klinisk vakt
i alle områder av landet» og videre at «deltakelse i
vakt bør i prinsippet skje på frivillig basis». Komiteen er
enig i dette. Komiteen vil på denne bakgrunn
foreslå følgende tillegg til § 1
Lovens formål:
«§ 1 Lovens formål skal lyde:
Staten har det overordnede ansvaret for å sikre en landsdekkende
dyrehelsetjeneste.»
Komiteen viser videre til at det i lovforslagets § 26
blir foreslått å innføre vaktplikt for
praktiserende dyrehelsepersonell og forstår det slik at
dette vil kunne skje i områder der en ikke har fått
tilstrekkelig personell til å gå frivillig inn
i den kliniske vakten.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Høyre, Fremskrittspartiet og representanten Terje Knudsen,
merker seg at departementet etter lovforslaget vil få myndighet
til å bestemme fordeling av og vilkår for utbetaling
av tilskudd til den organiserte kliniske vaktordningen. Flertallet mener
at aktuelle yrkesorganisasjoner må ha innflytelse på både
størrelse på godtgjørelsestilskudd, fordeling
av og vilkår for utbetaling. Hvis utøvere innenfor
dyrehelsetjenesten skulle kunne bli pålagt vakter med en
kompensasjon som er bestemt uten rett til å forhandle,
kan dette påvirke dyrehelsepersonells valg av bo- og arbeidssted.
Flertallet viser samtidig til at en bevisst bruk av
differensiert godtgjørelse og tilskudd kan styrke områder
i landet med mindre muligheter for inntjening. Slik sett kan dette
være med på å sikre en god dekning av
tjenester innen dyrehelsen over hele landet.
Flertallet vil derfor foreslå at § 26
i loven skal lyde:
Ǥ 26 Om klinisk vakt skal lyde:
1. Det skal etableres klinisk vakt for dyrehelsepersonell i
alle deler av landet. Vaktdeltagelse baseres på frivillighet,
og departementet inngår avtale med yrkesorganisasjonene
etter forhandlinger om organisering og gjennomføring av
vaktene samt om godtgjøring/tilskudd for deltagelse.
2. Departementet kan, hvis det gjennom frivillige ordninger ikke
er mulig å dekke opp den kliniske vakttjenesten, bestemme
at praktiserende dyrehelsepersonell skal delta i den kliniske vakten
på det stedet de utfører sin virksomhet i henhold
til betingelser avtalt med yrkesorganisasjonene. Plikt til å delta
i vakt begrenses i forhold til den type praksis den enkelte yrkesutøver
driver daglig. Plikt til å delta i vakt faller bort ved
gyldig forfall, og det må tas hensyn til praktiserende
dyrehelsepersonells behov for ordnet fritid.
3. Departementet kan gi nærmere forskrift om gjennomføringen
av bestemmelsene i denne paragrafen.»
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet og Venstre vil vise til at Regjeringen i lovforslagets § 26
foreslår å innføre vaktplikt for praktiserende
veterinærer til klinisk vakt, og at Regjeringen skal bestemme
hvilke godtgjørelser de veterinærene som blir
beordret til klinisk vakt skal ha. Regjeringen begrunner dette med
at det vil sikre landet veterinærtjeneste til enhver tid. Disse
medlemmer vil igjen vise til at dette, ifølge regjeringen,
skyldes at de offentlige veterinærene har blitt tillagt
en rekke nye oppgaver som en følge av EØS-avtalen
og WTO-avtalen. Disse medlemmer kan ikke på noen
måte se at dette forsvarer regjeringens rett til å pålegge
privatpraktiserende veterinærer å ha klinisk vakt,
men vil samtidig ikke avvise at det under spesielle omstendigheter
kan være behov for dette. Disse medlemmer vil
for øvrig minne om at Stortinget i Innst. S. nr. 235 (1999-2000)
forutsatte at det skulle foreligge en avtale mellom DNV og staten
før de nye vaktordningene kunne tre i kraft. Disse
medlemmer må konstatere at en slik avtale ikke
foreligger.
Disse medlemmer mener at Regjeringen gjennom et
slikt forslag bidrar til å redusere muligheten for å få en
landsdekkende veterinærtjeneste. Når utøvere
av et fritt yrke skal bli pålagt vakter med en kompensasjon
som er bestemt uten forhandlingsrett, så vil dette kunne
påvirke veterinærenes valg av bo og arbeidssted.
Det foreliggende forslag vil kunne føre til at veterinærene
vil unngå å søke seg til områder
der vaktbelastningene er store.
Disse medlemmer vil også vise til vedlagte brev
av 2. mai 2001 til DNV fra advokat Thor-Erik Johansen der
det blir gitt en juridisk vurdering av de pålegg regjeringen ønsker å gi
til privatpraktiserende veterinærer. Også advokat
Johansen tviler på om Regjeringen med rette kan «pålegge
en selvstendig næringsdrivende veterinær å delta
på vakt til en godtgjøring og på betingelser
som ikke er basert på avtale, men diktat».
Disse medlemmer mener at privatpraktiserende veterinær
normalt ikke kan pålegges kliniske vakter. Det er særlig
pålegg om arbeid til en kompensasjon en ikke har forhandlingsrett
til som etter disse medlemmers oppfatning er uakseptabel. Disse medlemmer vil
dessuten vise til at regjeringens forslag vil kunne svekke den veterinære
tjenesten i næringsfattige strøk.
Disse medlemmer vil videre vise til at departementets
begrunnelse for å pålegge veterinærene
kliniske vakter uten å ha forhandlingsrett til kompensasjon
begrunnes med for knappe bevilgninger på kap. 1207 post
70. Disse medlemmer synes ikke dette er noen relevant
problemstilling, og viser til at dette kan løses enkelt
gjennom å gjøre kap. 1207 post 70 til en overslagsbevilgning
eller søke Stortinget om økte bevilgninger. Stortinget
skal ikke indirekte fastsette en godtgjørelse gjennom budsjettforhandlinger.
Disse medlemmer vil derfor foreslå at § 26
i loven skal lyde:
Ǥ 26 skal lyde:
1. Det skal etableres klinisk vakt for
dyrehelsepersonell i alle deler av landet. Vaktdeltagelse baseres på frivillighet,
og departementet inngår avtale med yrkesorganisasjonene
etter forhandlinger om organisering og gjennomføring av
vaktene samt om godtgjøring/tilskudd for deltagelse.
2. Departementet kan, hvis det gjennom frivillige ordninger
ikke er mulig å dekke opp den kliniske vakttjenesten, bestemme
at praktiserende dyrehelsepersonell skal delta i den kliniske vakten
på det stedet de utfører sin virksomhet i henhold
til betingelser avtalt med yrkesorganisasjonene. Plikt til å delta
i vakt begrenses i forhold til type praksis den enkelte yrkesutøver
driver daglig. Plikten til å delta i vakt faller bort ved
gyldig forfall, og det må tas hensyn til praktiserende
dyrehelsepersonells behov for ordnet fritid.
3. Det opprettes en nemnd for å håndtere
situasjoner hvor det ikke oppnås enighet ved forhandlinger om
vilkår og godtgjøring for deltagelse i vakt og ved
beordring til offentlig tjeneste.»
Disse medlemmer forutsetter at departementet om
nødvendig kommer tilbake med egen sak om opprettelse av
nemnda.
Komiteen merker seg at departementet
etter lovforslagets § 27 kan pålegge
praktiserende dyrehelsepersonell plikt til å utføre
offentlige tjenester mot godtgjørelse fastsatt av departementet,
men at plikten bortfaller ved gyldig forfall. Komiteen vil
understreke at slike pålegg bare må benyttes når
uforutsette situasjoner oppstår og at tungtveiende samfunnshensyn
tilsier dette. Komiteen mener det må foreligge krisesituasjoner
som for eksempel utbrudd av munn- og klauvsyke og svinepest, og
at det offentlige veterinærvesen ikke har kapasitet til å få rask
kontroll over situasjonen.
Komiteen forutsetter at godtgjørelse
for arbeid etter beordring avtales mellom partene.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet og Venstre forutsetter at godtgjørelse
fastsettes etter samme prinsipper som for vaktgodtgjørelse.
Komiteen foreslår at § 27
skal lyde:
Ǥ 27 Beordring i krisesituasjoner skal lyde:
I alvorlige krisesituasjoner kan departementet, eller den departementet
bemyndiger, pålegge praktiserende dyrehelsepersonell plikt
til å utføre offentlige tjenester etter avtalt
godtgjørelse. Beordringen skal være for så kort
tid som mulig. Plikten faller bort ved gyldig forfall.»