Ved kraftskattereformen i 1996 ble det gitt overgangsregler som
innebar at kraftforetakene kunne velge å få fastsatt
skattemessige inngangsverdier på særskilte, fysiske
driftsmidler pr. 1. januar 1997 med utgangspunkt i gjenanskaffelsesverdier
(GAV) beregnet av Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE). NVEs
fastsettelse av GAV i henhold til de fastsatte overgangsregler,
er imidlertid for enkelte skattytere blitt underkjent av overligningsnemnda
ved Sentralskattekontoret for storbedrifter (SFS). Nemnda fant ingen
grunn til å betvile at det resultat NVE var kommet til
var faglig sett riktig eller at det oppfylte kravene til likebehandling
av skattyterne. Men NVE hadde på enkelte punkter fraveket
det kostnadsgrunnlag som var nedfelt i NVEs publikasjoner 19/95
og 20/95. Etter nemndas syn var det ikke adgang til slike
fravik.
Skattedirektoratet har bragt overligningsnemndas vedtak inn for
overprøving ved Østfold fylkesskattenemnd. Skattyter
har bragt saken inn for domstolene. Endelig avgjørelse
foreligger ikke. Flere andre skattytere har påklaget ligningen
for inntektsårene 1997 til og med 2000 med lignende påstander
om at GAV-fastsettelsene var ugyldige. Så lenge det ikke
foreligger endelig avgjørelse i disse sakene, vil ligningen
for de aktuelle skattytere være uavsluttet.
I proposisjonen punkt 1.2 beskrives rettstilstanden og i punkt
1.3 gjøres det rede for de sentrale hensyn ved valg av
verdsettelsesmodell i Ot.prp. nr. 23 (1995-1996) kapittel 15.
I samsvar med de uttalte prinsippene i blant annet Ot.prp. nr.
23 (1995-1996), Innst.O. nr. 62 (1995-1996) og gjennomgangen i punkt
1.2 i proposisjonen om effektene av dagens uavklarte rettstilstand,
finner departementet det nødvendig å foreslå lovendring.
Med virkning fra og med inntektsåret 2001 vil departementet
foreslå lovfestet at NVEs fastsatte og rapporterte GAV
pr. 1. januar 1997 skal legges til grunn som utgangspunkt
for beregning av skattemessig inngangsverdi for driftsmidler i alle
kraftforetak som i åpningsbalansen pr. 1. januar
1997 ble forutsatt verdsatt på grunnlag av gjenanskaffelsesverdier
beregnet av NVE. Dette vil gjelde alle avskrivbare fysiske driftsmidler
som er særskilte for kraftforetak og som inngikk i kraftforetakenes åpningsbalanser
pr. 1. januar 1997, og hvor skattyter påberopte
seg bruk av reglene i bokstav A nr. 1 første ledd eller
bokstav B i Overgangsregel til §§ 19
e, 26 c og 136 annet ledd av 28. juni 1996 nr. 41. Ved fastsettelse
av de skattemessige inngangsverdier for angjeldende driftsmidler
for inntektsåret 2001, vil ovenstående danne utgangspunkt
for beregningen. De skattemessige inngangsverdier pr. 1. januar
2001 fastsettes med utgangspunkt i at inngangsverdien etter overgangsreglene
pr. 1. januar 1997 baseres på NVEs foreliggende
GAV-fastsettelser, redusert med årlige avskrivninger etter de
regler og satser som gjelder for vedkommende driftsmidler for inntektsårene
1997 til og med 2000. For skattytere som i mellomtiden har benyttet
andre skattemessige inngangsverdier, forutsettes at de faktisk benyttede
avskrivningssatser for mellomliggende inntektsår blir å benytte
ved beregningen av inngangsverdien for inntektsåret 2001.
Etter departementets oppfatning er det ikke behov for særskilt å lovfeste denne
forutsetning.
Det forutsettes at de aktuelle skattemessige inngangsverdier
skal benyttes i forhold til alle skattearter hvor driftsmidlenes
skattemessige inngangsverdier er relevante ved beregningen.
For de fleste kraftforetak vil lovforslaget medføre en
videreføring av dagens skattemessige inngangsverdier og
krever følgelig ikke ytterligere innsats fra skattyterne,
ligningsetaten eller NVE. En slik lovfesting vil fjerne usikkerheten
for de kommende inntektsår for alle skattearter.
Lovforslaget vil medføre fremtidig likebehandling av
alle kraftforetak for 2001 og senere inntektsår. Med unntak
for de tre selskaper hvor overligningsnemndas vedtak ved en inkurie
ikke er krevet overprøvd, samt eventuelt for de 10-20 skattytere
som har påklaget tidligere års ligninger med påstand
om underkjennelse av fastsatt GAV, vil det også sikre likebehandling
for inntektsårene 1997 til og med 2000.
Det vises til forslag til ny § 18-8 i skatteloven.
Departementets endringsforslag, med forutsatt virkning fra og
med inntektsåret 2001, vil ikke gripe inn i behandlingen
av de pågående klager og rettstvister om gyldigheten
av de fastsatte skattemessige inngangsverdier for tidligere inntektsår.
Disse spørsmål forutsettes behandlet uavhengig
av det nå fremsatte lovforslag.
Lovforslaget vil avgrense og redusere merarbeidet både
for skattyterne, NVE og ligningsetaten.
I hvilken utstrekning lovforslaget vil innebære endret
grunnlag for beregning av skattyters skattegrunnlag, vil avhenge
av den endelige avgjørelse vedrørende det vedtak
i overligningsnemnda for SFS som er under overprøving.
Departementet har ikke grunnlag for å fastslå om
de samlede provenyeffekter av forslaget vil være positive
eller negative. For den enkelte skattyter vil forslaget kunne være
dels til gunst og dels til ugunst, både vurdert i forhold
til enkeltposter og i sum.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Ranveig
Frøiland, Svein Roald Hansen, Tore Nordtun, Torstein Rudihagen
og Hill-Marta Solberg, fra Høyre, Svein Flåtten,
Torbjørn Hansen, Heidi Larssen og Jan Tore Sanner, fra Fremskrittspartiet,
Gjermund Hagesæter, lederen Siv Jensen og Per Erik Monsen,
fra Sosialistisk Venstreparti, Øystein Djupedal, Audun
Bjørlo Lysbakken og Heidi Grande Røys, fra Kristelig
Folkeparti, Ingebrigt S. Sørfonn og Bjørg Tørresdal,
fra Senterpartiet, Karin Galaaen, fra Venstre, May Britt Vihovde,
og fra Kystpartiet, Karl-Anton Swensen, viser til sine respektive
merknader nedenfor.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene
fra Fremskrittspartiet, Senterpartiet og Kystpartiet, viser til
at forslaget om ny § 18-8 i skatteloven ikke har
vært ute til høring og til at Finansdepartementet har
ansett høring for «åpenbart unødvendig»,
jf. svar i departementets brev 30. januar 2002 på spørsmål
fra Høyres stortingsgruppe (departementets svar er vedlagt
innstillingen). I brevet skriver departementet at man er kjent med
og har vurdert, skattyternes innsigelser mot de gjenanskaffelsesverdier
(GAV) som lovforslaget gjelder. Finanskomiteen har avholdt åpen høring
i saken og har mottatt flere skriftlige henvendelser. Videre har
det vært en ganske omfattende korrespondanse mellom departementet
og komiteen, der saken er blitt ytterligere opplyst og forklart.
Videre viser flertallet til at det var et omfattende
forarbeid som lå til grunn for kraftskattereformen i 1997,
herunder den aktuelle regel i bokstav A nr. 1 annet punktum i «Overgangsregel
til §§ 19 e, 26 c og 136 annet ledd» i
lov nr. 41/1996. Da denne bestemmelse ble vedtatt i 1996
hadde Stortinget fått seg forelagt NVEs kostnadsgrunnlag
som det vises til i bestemmelsen, med referanse til «Samlet
plan for vassdrag» 1995 som den var omhandlet i NVEs publikasjoner
av 1995. Da skattyterne i 1998 foretok sine valg av skattemessige
inngangsverdier i henhold til 1996-loven, hadde de fått
seg forelagt NVEs fastsettelser av GAV slik NVE hadde anvendt sin
myndighet.
Flertallet finner på denne bakgrunn at
forslaget i proposisjonen er tilstrekkelig opplyst til å kunne bli
realitetsbehandlet.
Flertallet viser til at forslaget til ny § 18-8
i skatteloven vil gjelde fra og med inntektsåret 2001 og at
de tvistene som står for ligningsmyndighetene og domstolsapparatet
vil gjelde inntektsår i perioden 1997 til 2000. For disse årene
er rettstilstanden ikke avklart.
På grunnlag av de opplysningene komiteen har mottatt
under forberedelsen av innstillingen, finner flertallet at
Norges vassdrags- og energidirektorats (NVE) beregning av GAV pr.
1. januar 1997 er foretatt på en måte
som gjør det forsvarlig å lovfeste at disse gjenanskaffelsesverdiene
skal utgjøre basisen ved ligningen for inntektsåret
2001 og fremover for de som i 1997 selv valgte dette som inngangsverdi,
jf. nedenfor. Flertallet viser til at det ikke er
tilstrekkelig godtgjort at NVEs beregninger er beheftet med slike
uriktigheter som gjør at de ikke bør lovfestes
og brukes ved fremtidige ligninger. Når det gjelder flertallets vurderinger
av forsvarligheten av den fremtidige regulering, vises det blant
annet til at finansministeren i punkt 1 i brev 12. februar
2002 til Arbeiderpartiets stortingsgruppe (vedlagt innstillingen)
har gjort rede for blant annet likebehandlingshensyn og den individuelle
behandling av kraftverkene. Videre viser flertallet til
følgende uttalelse i dette brevet:
«Når det gjelder likhetshensyn i forhold
til oppnåelse av lik behandling av de ulike kraftverkstyper,
er dette hensyn forutsetningsvis ivaretatt ved NVEs GAV-fastsettelser
som er ansett foretatt i samsvar med de forvaltningsrettslige likhetsprinsipper.
De avvik/justeringer fra metodebeskrivelsen og kostnadsgrunnlagene
pr. 1995 som NVE foretok ved fastsettelse av GAV for driftsmidler/kostnadselementer
som måtte være særskilte for elvekraftverk,
er forutsetningsvis fastsatt utfra faglige vurderinger. De fastsatte prinsipper
er forutsatt anvendt i samsvar med forvaltningsrettslige krav til
saksbehandlingen, herunder likhetsprinsippet. Dette har heller ikke
vært bestridt fra skattyterhold ...».
Flertallet viser også særlig
til punkt 1.3 i proposisjonen, der det gjøres rede for
de ressurser som vil medgå om man unnlater å innføre
en regel som avklarer den rettstilstanden som nå råder.
Tatt i betraktning flertallets vurdering av forsvarligheten
av forslaget med hensyn til den fremtidige ligningsbehandling, mener flertallet at
en slik ressursbruk vanskelig kan rettferdiggjøre en videreføring
av den gjeldende, uavklarte ordning. Det vises herunder til at gjeldende
ordning på grunn av spørsmålet om NVEs
adgang til å fravike kostnadsgrunnlagene i «Samlet
plan for vassdrag», har medført tvister som kan
vare over mange år og hvor resultatet uansett vil medføre
at ulike skattytere får fastsatt de skattemessige verdier
basert på ulike prinsipper. Flertallet viser
til at det er ordinært at lovgiver avklarer en uønsket
rettstilstand som dette, etter å ha avveiet de interesser
som måtte stå imot hverandre. I denne sammenhengen
viser flertallet også til at de berørte skattyterne
i 1997 hadde anledning til å velge mellom på den
ene side faktiske, dokumenterte anskaffelsesverdier og på den
annen side GAV beregnet av NVE som inngangsverdi, og at de fleste
prosentlignede og regnskapslignede kraftforetak valgte det siste
alternativet, som var en størrelse de kjente. Flertallet kan derfor
vanskelig se at det er urimelig at denne GAV nå lovfestes
med virkning for fremtiden.
Flertallet viser til at flere skattesaker knyttet
til GAV-beregningen er brakt inn for ligningsmyndighetene og domstolsapparatet
og til at disse tvistene skal avgjøres i henhold til de
materielle og prosessuelle reglene som har vært
gjeldende for de aktuelle årene.
De skattesakene som skal finne sin løsning i forvaltnings-
og/eller domstolsapparatet er omfattende og kompliserte,
og uenigheten er blant annet knyttet til uttalelser i forarbeidene
til 1996-loven. Slik saken er presentert i proposisjonen og i de
innspillene finanskomiteen har mottatt under saksforberedelsen,
er det først ved løsning av skattesakene man får
fastslått hvorvidt GAV-beregningene er gjort i henhold
til lovgivningen. På denne bakgrunn finner flertallet det naturlig
at Regjeringen kommer tilbake til Stortinget med en redegjørelse
for og vurdering av utfallet av disse skattesakene.
Flertallet understreker at dets vurderinger av lovforslaget
er uten betydning for den ligningsmessige behandlingen for inntektsårene
1997 til 2000. Flertallet fremholder at denne ligningsmessige
behandlingen selvsagt skal foretas på grunnlag av de reglene
som da gjaldt og på grunnlag av vanlige prinsipper om overprøving
og endring av ligningsvedtak.
Flertallet slutter seg etter dette til forslaget
om ny § 18-8 i skatteloven med ikrafttredelses-
og virkningstidspunkt.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Senterpartiet og Kystpartiet viser til at Ot.prp. nr. 34
(2001-2002) ikke har vært ute til alminnelig høring
slik vanlig praksis er og at det ikke fremgår uttrykkelig
av proposisjonen at man har unnlatt å gjennomføre
slik høring. Disse medlemmer mener at det
er opplagt uheldig at dette ikke er gjort i en sak der det senere
har vist seg at det er mange viktige innsigelser og der det tidsmessig hadde
vært fullt mulig å få det til.
Disse medlemmer har ingen forståelse
for finansministerens vurdering når han hevder at slik
høring i dette tilfellet var «åpenbart
unødvendig».
Disse medlemmer viser også til proposisjonens
side 8:
«Departementet har ikke grunnlag for å fastslå om de
samlede provenyeffekter av forslaget vil være positive
eller negative.»
Disse medlemmer viser i denne forbindelse til
Regjeringens utredningsinstruks som presiserer utredningsplikten
bl.a. gjennom krav om at de «… økonomiske
konsekvenser må vurderes med henblikk både på utgifts-
og inntektssiden for dem som berøres, herunder statlige … budsjetter
samt næringsliv og enkeltpersoner …» (utredningsinstruksen
punkt 2.3 annet avsnitt). Videre er det også slått
fast at dersom det foreligger «… vesentlig usikkerhet
ved elementer som inngår i beregningen,» skal
det gjøres «… anslag både for
maksimums- og minimumsalternativer».
Disse medlemmer kan ikke se at utredningsplikten
er oppfylt i denne saken. Dersom det foreligger vesentlig usikkerhet
mht. beregningsgrunnlaget burde nemlig utredningsinstruksens krav
om «anslag både for minimums- og maksimumsalternativer» komme
inn med full tyngde.
Bruddet på utredningsinstruksen på dette punkt bekreftes
gjennom finansministerens uttalelser i brev av 12. februar
2002 til Arbeiderpartiets stortingsgruppe. I første del
av brevets pkt. 2.1 slås det klart og tydelig fast at man
ikke har noen oppfatning om hvor store beløpsmessige økninger/endringer
lovforslaget vil kunne innebære i ulike henseende. Dette
kan bare bety at departementet ikke har oppfylt sin plikt til å utarbeide
anslag for maksimums- og minimumsalternativer slik instruksen viser
til skal gjøres i de tilfeller der det foreligger vesentlig
usikkerhet. Dermed har heller ikke Regjeringen gitt Stortinget noe
grunnlag for å bedømme viktige konsekvenser av
det forslag som Odelstinget er invitert til å fatte.
Disse medlemmer er derfor av den oppfatning at
Stortinget ikke kan ta stilling til, og fatte vedtak i denne saken,
før man blant annet har fått nærmere
kjennskap til hvilke økonomiske konsekvenser et slikt vedtak
vil få. Opplysninger, som ikke fremkommer i departementets
saksutredning, tyder på at flere kraftselskaper kan få betydelige
skatteskjerpelser pga. lovendringen. Det er også uklart
hvilken betydning en eventuell slik skatteskjerpelse vil få med
tanke på fremtidige investeringer og fremtidig strømpris
for forbrukerne.
Disse medlemmer kan ikke se at eierne av eldre
kraftverk i realiteten hadde noen reell mulighet til å kunne
benytte seg av faktiske og dokumenterte kostnader, dette fordi slike
tall ville vært svært vanskelig å fremskaffe
pga. tiden som er gått. Dersom en del av disse investeringene
også er blitt tatt over driften i kommunale regnskaper,
vil dette ytterligere redusere muligheten til å fremskaffe
slike tall.
Det er derfor grunn til å tro at spesielt eierne av gamle
kraftverk ikke har hatt noe reelt valg mellom to alternativer, men
er prisgitt det ene alternativet og dermed også NVEs metode
for taksering.
Disse medlemmer vil også peke på at
vi ikke ville hatt en uavklart rettstilstand i dag dersom NVE nøyaktig
hadde benyttet de metoder for taksering som lovgiver har forutsatt.
Den uavklarte rettstilstand kan derfor fjernes for fremtiden ved
at NVE foretar ny taksering i tråd med lovgivers vedtak.
Disse medlemmer vil også peke på at
det er prinsipielt uheldig å foreslå endringer
av lovverket for å sikre at omtvistet praksis ikke skal
være i strid med gjeldende lovverk. Dette kan gi et uheldig
signal om at det ikke alltid er like viktig å følge
Stortingets lovvedtak.
Ekstra uheldig er dette når forslaget til lovendring kommer
etter at overligningsnemnda for Sentralkontoret for Storbedrifter
har tilsidesatt de endringer i beregningsmetoden for fastsettelse
av skattemessig inngangsverdi som NVE har foretatt.
På bakgrunn av dette vil disse medlemmer gå imot
forslaget i proposisjonens kapittel 1 om ny § 18-8
i skatteloven.