I ovennevnte brev er oppstilt følgende spørsmål:
(…)
Det er riktig at forslaget ikke har vært ute på høring.
Begrunnelsen for dette er at høring er ansett som «åpenbart
unødvendig».
Skattyternes innsigelser mot de av Norges vassdrags- og energidirektorat
(NVE) faktisk fastsatte gjenanskaffelsesverdier pr. 1. januar
1997 (GAV) som forslaget gjelder, er kjent. Innsigelsene er også vurdert ved
fremsettelse av lovforslaget.
Hovedinnsigelsene som også vant frem ved overligningsnemndas
behandling, er at NVE ikke har anvendt metoden for fastsettelse
av GAV innenfor de rettslige rammer som var forutsatt av lovgiver.
Det vises til vedtaket av 14. november 2001 fra overligningsnemnda
ved Sentralskattekontoret for storbedrifter (SFS) som er gjengitt
i proposisjonen kapittel 1.2.
Dersom overligningsnendas vedtak blir stående vil det
måtte foretas nye fastsettelser av GAV pr. 1. januar
1997. Fastsettelsene må skje med utgangspunkt i overgangsreglene
fra kraftskattereformen tolket i lys av den metodebeskrivelse og
det kostnadsgrunnlag som forelå pr. 1995, jf. NVEs publikasjoner 19/95
og 20/95. Det vil herunder være klart at de skattytere
som kan påberope seg et vedtak om at GAV-fastsettelsene
var ugyldige, vil hevde at anvendelse av metodebeskrivelsen og kostnadsgrunnlagene
pr. 1995 på et eller flere punkt vil medføre fastsettelse
av høyere verdier enn de NVE opprinnelig fastsatte.
Det fremgår av proposisjonen at departementet ved fremsettelse
av forslaget ikke har funnet grunn til å hensynta disse
underliggende innsigelser. Etter departementets oppfatning kan NVEs
GAV-fastsettelser anses som et forvaltningsrettslig og faglig sett tilstrekkelig korrekt uttrykk for gjenanskaffelsesverdiene. Uavhengig
av de verserende tvistespørsmål om gyldigheten
av NVEs GAV-fastsettelser, er NVEs faktisk fastsatte GAV således
vurdert som egnet som uttrykk for kapitalverdiene for skatteformål.
På dette grunnlag er Stortinget invitert til å akseptere
den opprinnelige GAV som grunnlag for fastsettelse av de skattemessige
verdier fra og med inntektsåret 2001.
Skattyternes mulige innsigelser mot den øvrige begrunnelse
for lovforslaget, ville etter departementets oppfatning heller ikke
ha betydning for lovforslaget. Det vises her til at forslaget anses
nødvendig for å oppnå likebehandling
og for å unngå ytterligere ressursbruk for skattyterne
og ligningsmyndighetene. Etter departementets oppfatning er denne
begrunnelse tilstrekkelig og lovtiltaket anses nødvendig
for å sikre at nevnte formål blir ivaretatt.
At man uten det aktuelle lovtiltak kan risikere ulik behandling
av ulike skattytere og ytterligere, omfattende ressursbruk både
for skattyterne og ligningsmyndighetene, lar seg konstatere utfra
de foreliggende omstendigheter. Det vises her til gjennomgangen
i proposisjonens kapittel 1.2 om ligningsmyndighetenes endringsforpliktelser
dersom overligningsnemndas vedtak blir stående. Ligningsloven
setter i seg selv grenser for i hvilken utstrekning ligningsmyndighetene
kan ta opp ligning for tidligere inntektsår til endring.
Noen generell ny fastsettelse av GAV med skattemessig virkning for
samtlige skattytere er ikke mulig.
Tilsvarende kan det konstateres at lovforslaget vil begrense
ytterligere ressursbruk for skattytere og ligningsmyndigheten knyttet
til fastsattelse av skattemessige inngangsverdier basert på GAV,
for senere inntektsår.
Det er ikke avklart hvor lenge spørsmålet om
gyldigheten av NVEs GAV-fastsettelser vil versere i det administrative
system og/eller i rettssystemet. Lovforslaget forhindrer
at merarbeidet knyttet til endring av tidligere års ligning
vil vokse videre, dvs. i forhold til ligningen også for
senere inntektsår.
(…)