Bare livsforsikringsselskaper og pensjonskasser kan tilby ytelsesbaserte
pensjonsordninger etter lov om foretakspensjon. Dette skyldes at
slike ordninger innebærer forsikringsvirksomhet. Livsforsikringsselskaper
og pensjonskasser har derfor lang tradisjon for å tilby
skattestimulerte pensjonsordninger til private foretak. Det skattestimulerte
pensjonsmarkedet utgjør også en betydelig del
av livsforsikringsselskapenes samlede virksomhet. Etter at innskuddspensjonsloven trådte
i kraft 1. januar 2001 har også banker og verdipapirfond
anledning til å tilby pensjonsordninger til foretakssektoren
på tilsvarende skattevilkår.
For å tilby hele produktspekteret innenfor innskuddspensjonsloven
kreves ulike konsesjoner. Konsesjon innenfor en type virksomhet
vil videre kunne være uforenlig med annen virksomhet, ved
at det for eksempel ikke kan bli gitt konsesjon til samme selskap
både som bank og forsikringsselskap. Den nevnte skattestimuleringen
av typiske spareprodukter har medført økt næringsinteresse
for avgrensning av de ulike aktørenes virkeområde,
altså hvilken virksomhet som kan drives med en bestemt
konsesjon og hvilken virksomhet som vil være annen næringsvirksomhet.
I denne sammenheng er det ved flere anledninger tatt opp spørsmål
om hvilke innholdsmessige krav som gjelder for produkter som selges
av norske livsforsikringsselskaper. Særlig gjelder
dette for livsforsikringsselskaper som tilbyr produkter
med investeringsvalg.
Livsforsikringsselskaper har lang tradisjon for å inngå kontrakter
hvor de overtar risiko knyttet til forsikredes liv eller helse.
I oppsparingsperioden er det ikke knyttet slik risiko til å forvalte
pensjonskapital etter innskuddspensjonsloven, men ved pensjonsalder kan
pensjonskapitalen konverteres til en pensjonsforsikring med såkalt
dødelighetsarv. Det kan også inntas i regelverket
for ordningen at midlene skal konverteres til pensjonsforsikring.
Da innskuddspensjonsloven trådte i kraft 1. januar 2001 åpnet
Finansdepartementet gjennom en forskriftsendring for at livsforsikringsselskaper
kan forvalte pensjonskapital i innskuddsordninger uavhengig av om
kapitalen ved pensjonsalder skal konverteres til et produkt med
dødelighetsarv, forutsatt at kapitalen blir gitt en garantert
avkastning i livsforsikringsselskapet. I Ot.prp. nr. 42 (2000-2001)
ble de nærmere kravene til risikoelement drøftet,
og departementet opplyste videre at det ville ta initiativ for å få undersøkt
forståelsen og praktiseringen av kravet til risikoelement
for slike produkter i enkelte EU-land. I brev av 23. mai
2001 ba Finansdepartementet Kredittilsynet blant annet undersøke
praksis i andre land vedrørende virksomhetsbegrensninger
i livsforsikringsselskaper.
Kredittilsynets vurderinger ble sendt til Finansdepartementet
i brev av 5. september 2001. Problemstillingene har til
dels også blitt håndtert parallelt i Banklovkommisjonen,
jf. NOU 2001:24 «Ny livsforsikringslovgivning» kapittel
3, og i tillegg har Finansnæringens Hovedorganisasjon (FNH)
på eget initiativ fått utarbeidet en rapport som
redegjør for situasjonen i tre land som en kan forvente
har en relativt liberal fortolkning av kravet til forsikringselement. Vurderingene
av hvilke krav som følger av EØS-forpliktelsene
og forståelsen av andre lands praksis er noe forskjellig
i de vurderinger som er foretatt. Etter departementets vurdering
gjenspeiler dette at de spørsmål som reises er
komplekse og at EØS-forpliktelsene er svært generelt
utformet. Ut fra dette er det vanskelig å komme fram til
en presis avgrensning både av hvilken virksomhet norske
myndigheter kan og ikke kan tillate at livsforsikringsselskapene
deltar i innenfor den avgrensning som følger av livdirektivene.
Vurderingen av hvilke virksomhetsbegrensninger som følger
av EØS-reglene i relasjon til forvaltning av pensjonskapital
i innskuddsordninger vil derfor måtte baseres på et
visst skjønn. Skjønnsspørsmålene
vil særlig være knyttet til om forsikringselementet
skal være obligatorisk eller frivillig for medlemmene i
ordningen, og på hvilket tidspunkt forsikringselementet skal
være til stede.
Gjeldende rett er omtalt i punkt 4.2 i proposisjonen og bakgrunnen
for de vurderinger som nå er gjort er omtalt i punkt 4.3
i proposisjonen. I punkt 4.4 omtales forholdet til EU/EØS-retten,
mens Banklovkommisjonens vurderinger er gjengitt i punkt 4.5. Kredittilsynets
vurderinger er gjengitt i punkt 4.6.
Departementet viser til oversikten over gjeldende norske regler
om livsforsikringsselskapers virksomhet (punkt 4.2 i proposisjonen).
Som der nevnt inneholder lov om forsikringsvirksomhet § 7-1
forbud mot at livsforsikringsselskaper driver virksomhet som ikke har
naturlig sammenheng med livsforsikring. Virksomhetsområdet
for livsforsikringsselskaper er nærmere fastlagt gjennom
forskrift 18. september 1995 nr. 797 om inndeling i forsikringsklasser
som grunnlag for konsesjonstildeling. Det framgår videre
(punkt 4.3 i proposisjonen) at pensjonsordninger med innskuddspensjon
hittil har vært antatt å være et kapitaliseringsprodukt,
og at forskriftens bestemmelse om kapitaliseringsprodukter har vært
forstått slik at det stilles krav om avkastningsgaranti
fra selskapets side. På denne bakgrunn er det hittil ikke åpnet
for at livsforsikringsselskaper over lengre tid forvalter
pensjonskapital i pensjonsordninger med innskuddspensjon uten at
selskapet gir avkastningsgaranti, jf. drøftelsen i Ot.prp.
nr. 42 (2000-2001) kapittel 4.
Det framgår av Ot.prp. nr. 42 (2000-2001) at det da
proposisjonen ble framlagt forelå betydelig usikkerhet
med hensyn til hva som ville være den riktige tolkingen
av de relevante bestemmelser i EUs første livsforsikringsdirektiv,
og at dette ble vektlagt av departementet. Etter departementets
syn var det derfor behov for å klarlegge EU-landenes forståelse
og praktisering av EU-regelverket på dette området
før en i tilfelle endret de norske bestemmelsene. Dette
har en søkt å gjøre så langt
som praktisk mulig på det nåværende tidspunkt
ved den kartlegging av praksis i EU-landene som blant annet Kredittilsynet
har utført. På denne bakgrunn legger departementet
nå til grunn at den tolkning av EUs regelverk på dette
området som det er redegjort for ovenfor, kan tas som utgangspunkt ved
vurderingen av hvordan det norske lov- og forskriftsverket bør
utformes.
Etter departementets vurdering vil hensynet til å motvirke
uønsket risikoeksponering i livsforsikringsselskapene og
soliditets- og tilsynsmessige hensyn, ikke tilsi at en begrenser
norske livsforsikringsselskapers adgang til å tilby pensjonsordninger
basert på innskuddspensjon med investeringsvalg i forhold
til de rammer for slik virksomhet EU-regelverket på området
må antas å inneholde. Generelt vil departementet følge
utviklingen i tiden framover både i forhold til regelutviklingen
og praksis i andre land, og i forhold til eventuell rettspraksis
i forhold til første livsforsikringsdirektiv.
Departementet viser videre til finanskomiteens uttalelser i Innst.
O. nr. 85 (2000-2001) (gjengitt i punkt 4.3 i proposisjonen) hvor
det fra komitéflertallets side anmodes om at
«… departementet foretar de nødvendige
avklaringer som sikrer målsettingen om at livsforsikringsselskapene
kan forvalte innskuddspensjonsprodukter uten rentegaranti på konkurransedyktige
vilkår i forhold til konkurrenter som opererer i innskuddspensjonsmarkedet.»
Departementet antar på denne bakgrunn at det ikke vil
være aktuelt å videreføre særlige
norske regler som begrenser livsforsikringsselskapenes adgang til å overta
pensjonsordninger med innskuddspensjon i forhold til de rammer som
bestemmelsene i første livsforsikringsdirektiv må antas å fastlegge.
Det vises til at slike særlige regler ville kunne motvirke
effektiv konkurranse mellom de ulike typer av institusjoner som
må antas å ville engasjere seg i det norske innskuddspensjonsmarkedet.
Departementet ser at det er fordeler i at en nå, på samme
måte som i flere andre EU-land, søker å legge
forholdene til rette for et fullt integrert marked for langsiktig
pensjonssparing i form av innskuddspensjon. Dette må antas å være
så vel i livsforsikringsselskapenes som bedriftenes og
arbeidstakernes interesse.
Departementet vil vurdere i hvilken utstrekning det vil være
behov for endringer i gjeldende regelverk for å bringe
regelverket i samsvar med de vurderinger det ovenfor er gitt uttrykk
for. Teknisk sett vil endringene i tilfelle kunne gjennomføres
ved endring av forskrift 18. september 1995 nr. 797 om
inndeling i forsikringsklasser som grunnlag for konsesjonstildeling klasse
III Livsforsikring med investeringsvalg og klasse VI Kapitaliseringsprodukter.
Det har vært reist spørsmål om livsforsikringsselskaper
kan tilby pensjonsordninger basert på innskuddspensjon
med investeringsvalg innenfor klasseforskriften klasse V Forvaltning
av midlene i pensjonskasser og andre pensjonsinnretninger. Slik forvaltning
skjer også uten risiko knyttet til person og uten avkastningsrisiko
for selskapet, men avviker ellers etter sin art vesentlig fra de
pensjonsprodukter selskapene tilbyr bedriftene og arbeidstakerne.
Kredittilsynets kartlegging av praksis i EU-landene viser at det
ikke vil være i samsvar med EU-regelverket på området å utvide
denne forsikringsklasse til å omfatte pensjonsordninger
med innskuddspensjon. Departementet legger denne oppfatning til
grunn.
Komiteen viser til departementet sine
vurderingar, og tek desse til vitande.