EØS-komiteen vedtok 25. januar 2001 å endre EØS-avtalens
vedlegg XV (Statsstøtte) til også å omfatte
kommisjonens direktiv 2000/52/EF om endring av
innsynsdirektivet (kommisjonens direktiv 80/723/EØF
om innsyn i medlemsstatenes økonomiske forbindelser med
offentlige foretak). Fristen for å gjennomføre
direktivet utløp 31. juli 2001.
Formålet med endringsdirektivet er særlig å kunne overvåke
mulig kryssubsidiering mv. i strid med prinsippene om ulovlig statsstøtte
i EF-traktaten og tilsvarende i EØS-avtalen når
det gjelder foretak som er gitt særlige eller eksklusive
rettigheter eller er tillagt oppgaven å utføre
tjenester av allmenn økonomisk betydning, jf. EØS-avtalens
artikkel 59.
Det er i St.prp. nr. 73 (2000-2001) lagt til grunn at gjennomføringen
av direktivet nødvendiggjør lovendring, slik at
Stortingets samtykke til godkjenning av EØS-komiteens beslutning
er nødvendig. Stortinget har gitt slikt samtykke etter
innstilling fra næringskomiteen i Innst. S. nr. 291 (2000-2001).
I Finansdepartementets brev 15. juni 2001 ble Kredittilsynet
bedt om å utarbeide et lovforslag som kunne gjennomføre
endringsdirektivet i norsk rett. Kredittilsynet oversendte sitt
lovforslag til Finansdepartementet i brev 14. september
2001. Finansdepartementet sendte forslaget på høring
med frist 9. november 2001.
Finansdepartementet fremmer forslag til endringer i regnskapsloven.
Det foreslås en ny bestemmelse i regnskapsloven som gir
Kongen hjemmel til å fastsette nærmere regler
i forskrift for å bidra til kontroll med at bestemmelsene
i EØS-avtalen artikkel 59 blir overholdt. Med hjemmel i
en slik lovbestemmelse vil det kunne fastsettes en forskrift som
vil sikre full gjennomføring av EØS-regler som
svarer til kommisjonsdirektiv 2000/52/EF. Gjeldende
rett, EØS-retten, Kredittilsynets forslag og høringsinstansenes
merknader er omtalt i punkt 7.2 til 7.5 i proposisjonen.
I likhet med Justisdepartementet og Nærings- og handelsdepartementet
mener departementet at gjennomføringen av de mer tekniske
bestemmelsene i direktivet bør skje i forskrift. For det
første er de enkelte lovbestemmelsene av teknisk karakter.
For det andre antas reglene å få konsekvenser
for et forholdsvis begrenset antall foretak. Direktivforpliktelsene
inntrer blant annet ikke for foretak som har netto årsomsetning
på mindre enn 40 mill. euro, eller over 300 mill. kroner.
Høringsuttalelsene tyder også på at reglene ikke
vil gjelde et stort antall foretak. Systematisk passer det for øvrig
bedre å samle regler om regnskap og rapportering til myndighetene
i bestemmelser knyttet til regnskapsloven. Etter departementets
syn vil derfor regelverket bli mer oversiktlig og brukervennlig
ved at det inntas i en forskrift til regnskapsloven, framfor i en
egen lov, slik Kredittilsyent foreslo. For øvrig vises
det til EØS-avtalens artikkel 7 b) hvor det heter at rettsakter
som tilsvarer et EØF-direktiv skal overlate til avtalepartenes
myndigheter å bestemme formen og midlene for gjennomføring.
Våre EØS-forpliktelser er således ikke
til hinder for en slik løsning.
Departementet foreslår derfor å ta inn en hjemmel i
nytt kapittel 9 i regnskapsloven til at Kongen kan gi nærmere
regler i forskrift om utforming, revisjon, registrering, dokumentasjon
og oppbevaring av slike oppgaver. Det foreslås videre at
Kongen kan også gi regler om innsendingsplikt til offentlige
myndigheter av oppgaver som nevnt i første punktum og om
innsyn for offentlige myndigheter og andre i registrerte regnskapsopplysninger
og regnskapsmateriale.
De materielle spørsmål som drøftes
av Kredittilsynet og høringsinstansene vil vurderes nærmere
i arbeidet med å fastsette en forskrift.
Komiteen sluttar seg til forslag til
nytt kapittel 9 i regnskapslova og flytting av kapittel 9 med §§ 9-1 til
9-4 til nytt kapittel 10.