Gjeldende rett er omtalt i punkt 6.1 i proposisjonen.
Et flertall av Utvalget har foreslått at et verdipapirregister,
herunder VPS, skal organiseres som et allmennaksjeselskap. Et samlet
Utvalg er av den oppfatning at organiseringen av verdipapirregistreringsvirksomhet
i størst mulig grad bør følge av alminnelige selskapsrettslige
regler. Utvalget har derfor lagt opp til, så langt det
har funnet det hensiktsmessig, å la den selskapsrettslige
reguleringen av verdipapirregistre følge av den nye aksjelovgivningen.
Et mindretall i Utvalget finner det naturlig å ha stort
sett samme organisering for registerdelen av nåværende
VPS som for næringsdrivende stiftelser. Dette forslaget
har sammenheng med dette mindretallets forslag til omdannelse. Det
vises til NOU 2000:10 s. 189.
Utvalgets forslag og høringsinstansenes merknader er
omtalt under punkt 6.2.1 til 6.2.8 i proposisjonen.
Komiteen tar dette til orientering
og viser til merknader under punktene nedenfor i dette kapittel
5.
Det følger av allmennaksjeloven at generalforsamlingen
vil være øverste organ for verdipapirregister
organisert som allmennaksjeselskap. Departementet finner i likhet
med Utvalget ikke grunn til å foreslå særregler
om generalforsamlingen i et verdipapirregister.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
er enig i at de alminnelige reglene i allmennaksjeloven om generalforsamling
skal gjelde for verdipapirregistre.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk
Venstreparti, Senterpartiet og Kystpartiet viser til merknader under
punkt 3.1.2 og 4.2.
Departementet slutter seg til Utvalgets forslag om at det ikke
gis særregler om bedriftsforsamling for verdipapirregistre,
slik at allmennaksjelovens alminnelige regler vil gjelde.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
er enig i at de alminnelige reglene i allmennaksjeloven om bedriftsforsamling
skal gjelde for verdipapirregistre.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk
Venstreparti, Senterpartiet og Kystpartiet viser til merknader under
punkt 3.1.2 og 4.2.
Departementet mener i likhet med Utvalget at de funksjoner, den
virksomhet og den samfunnsmessige betydning et verdipapirregister
vil kunne ha, tilsier lovfesting av krav om et høyere antall
styremedlemmer enn det minimum på tre medlemmer som følger av
asal. § 6-1. Departementet viser i denne forbindelse til
at børsl. § 3-2 bestemmer at børsen
skal ha et styre med minst fem medlemmer. Departementet viser videre
til at Banklovkommisjonen i NOU 1998: 14 foreslår at finansforetak
(unntatt datterselskap i finansforetak) skal ha minst fem medlemmer,
noe som er en videreføring av dagens krav til styret i
forretningsbanker. Departementet slutter seg av den grunn til Utvalgets
forslag om at styret i et verdipapirregister skal bestå av
minst fem medlemmer.
Etter asal. § 6-1 kan daglig leder i allmennaksjeselskap
ikke velges som styreleder. Det er imidlertid etter allmennaksjeloven
ikke noe forbud mot at daglig leder er medlem av styret. Banklovkommisjonen
har i sin fjerde utredning om finansforetak foreslått at
daglig leder i finansforetak ikke skal kunne være medlem av
styret. Bakgrunnen for Banklovkommisjonens forslag er et ønske
om å gi styret en mer selvstendig stilling i forhold til
den daglige ledelse i foretaket. Departementet mener i likhet med
Utvalget at de samme hensyn gjør seg gjeldende for verdipapirregister,
og slutter seg til Utvalgets forslag om at daglig leder ikke skal
kunne være medlem av styret. Dette er i tråd med hva
som gjelder for børs, jf. børsl. § 3-2
første ledd annet punktum.
Utvalget har ikke ansett det nødvendig med særregler
for ansatterepresentasjon i styret. Asal. §§ 6-4
og 6-5 gir de ansatte, dersom foretaket har flere enn 30 ansatte
og ikke har bedriftsforsamling, rett til å velge et antall
styremedlemmer og observatører avhengig av antall ansatte.
Dersom foretaket har flere enn 200 ansatte og ikke bedriftsforsamling,
følger det av allmennaksjeloven en plikt til å ha
ansatterepresentanter i styret. Til forskjell fra gjeldende verdipapirsentrallov,
der ansatterepresentantene kun skal supplere styret ved behandlingen
av administrative saker, vil de ansattes representanter etter allmennaksjeloven
være fullverdige styremedlemmer. Departementet slutter seg
til Utvalgets forslag om at de alminnelige reglene i allmennaksjeloven
om ansattes representasjon i styret skal gjelde for verdipapirregister.
Departementet finner i likhet med Utvalget ikke grunn til å foreslå særlige
regler som avviker fra allmennaksjelovens regler om styrets oppgaver,
eller om fordeling av myndighet i forholdet mellom styret og daglig
ledelse.
Departementet slutter seg videre til Utvalgets forslag om at
det ikke gis særregler i verdipapirregisterloven for daglig
ledelse i et verdipapirregister.
Departementet foreslår i tråd med Utvalgets
forslag at styremedlemmer, daglig leder og andre som faktisk deltar
i ledelsen av foretaket skal ha relevante kvalifikasjoner og yrkeserfaring.
Avgjørelsen av hvem som faktisk deltar i ledelsen må etter
departementets syn bero på en konkret vurdering. Kredittilsynet
har bemerket at det ved håndhevelsen av kvalifikasjonskravet
til styre og ledelse vil være nødvendig å se hen
til hvilken rolle den enkelte skal ha i foretaket. Departementet
slutter seg til Kredittilsynets merknader på dette punkt,
og viser til at begrepet «relevante kvalifikasjoner og
yrkeserfaring» i forslaget gir mulighet til å legge
vekt på kvalifikasjonenes og erfaringens relevans i forhold
til den stillingen som skal fylles.
Utvalget har foreslått at styremedlemmer, daglig leder
og andre som faktisk deltar i ledelsen av verdipapirregisteret skal
ha ført en hederlig vandel og for øvrig ikke ha
gjort seg skyldige i straffbare forhold eller annen utilbørlig
adferd som gir grunn til å anta at stillingen eller vervet
ikke vil kunne ivaretas på en forsvarlig måte.
Tilsvarende var foreslått for børs i NOU 1999:3.
I Ot.prp. nr. 73 (1999-2000) (s. 55) anså departementet
kriteriet «gjort seg skyldig i straffbare forhold» som
overflødig ved siden av vandelskravet.
Departementet antar at tilsvarende kan legges til grunn for kvalifikasjonskravet
for styre og ledelse i et verdipapirregister. Departementet slutter
seg ellers til Utvalgets forslag. Det vises til lovforslaget § 4-1.
Departementet slutter seg til Utvalgets forslag om at et verdipapirregister
skal gi Kredittilsynet melding ved endringer i foretakets styre
og ledelse, og til at Kredittilsynet gis kompetanse til å pålegge
at endringer ikke skal iverksettes dersom disse medfører
at kravene til styre og ledelse ikke lenger vil være oppfylt. Departementet
er enig med Kredittilsynet og Norges Fondsmeglerforbund i at det
ikke alltid vil være mulig å innhente forhåndsgodkjennelse
ved endringer i ledelsen. I forslaget er det derfor tatt inn forbeholdet «så vidt
mulig» i tråd med Kredittilsynets merknader. Departementet
er imidlertid ikke enig med Norges Fondsmeglerforbund i at det er
behov for frister for melding til Kredittilsynet og for Kredittilsynets
vurdering av de aktuelle personer. Departementet viser til at den
påleggskompetansen som er foreslått lagt til Kredittilsynet
må innbefatte kompetanse til å gi pålegg om
at en endring ikke skal kunne gjennomføres før den
er vurdert av tilsynet. Når det gjelder eventuell frist
for Kredittilsynet til å fatte vedtaket, viser departementet
til at det følger av forvaltningsloven § 11a
at avgjørelse skal skje uten ugrunnet opphold. Departementet
mener det derfor ikke er behov for en fristregel som foreslått.
Det vises til lovforslaget § 4-1.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
slutter seg til departementets vurderinger og til forslaget til
verdipapirregisterloven § 4-1.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk
Venstreparti, Senterpartiet og Kystpartiet viser til merknader under
punkt 3.1.2 og 4.2.
Utvalget har vært delt i spørsmålet
om det bør lovfestes et krav om at verdipapirregister skal
ha kontrollkomité (se proposisjonen punkt 6.2.4.)
Flertallet mener det ikke er behov for en ordning med kontrollkomité,
og mener at de regler Utvalget har foreslått om tilsyn,
internkontroll mv. vil være tilstrekkelig til at virksomheten
vil drives på forsvarlig måte. Flertallet mener
videre at kontrollkomité vil kunne medføre en
pulverisering av ansvar som i utgangspunktet tilligger andre selskapsorganer.
Et mindretall av Utvalget mener at virksomhetens særpreg og
tekniske egenart gjør det hensiktsmessig med et særskilt
sikkerhetsorgan som skal påse at virksomheten drives forsvarlig.
Departementet slutter seg til Utvalgets mindretall og foreslår
et krav om at verdipapirregister skal ha kontrollkomité.
Departementet viser til at ordningen med kontrollkomité for
VPS, og for oppgjørssentral etter vphl. § 6-1
femte ledd synes å ha fungert etter hensikten. Departementet
viser videre til at børs etter børsl. § 3-3
skal ha kontrollkomité. Departementet slutter seg til Norsk
Oppgjørssentral ASAs, Kredittilsynets og Utvalgets mindretalls
vurdering av at virksomhetens særpreg og tekniske egenart, som
tilsier et lovfestet krav om kontrollkomité for børser,
også tilsier et slikt krav for verdipapirregistre.
Departementet er videre enig med Kredittilsynet i at bestemmelsen
om kontrollkomiteen bør utformes i tråd med den
tilsvarende bestemmelse i børsl. § 3-3. Departementet
foreslår derfor at kontrollkomité for verdipapirregister
skal ha minst tre medlemmer valgt av generalforsamlingen. Det foreslås
at kontrollkomitéens oppgave skal være å føre
tilsyn med at verdipapirregisteret følger lover, forskrifter
og konsesjonsvilkår, samt vedtekter og vedtak truffet av
foretakets organer, og herunder vurdere sikkerhetsmessige forhold ved
virksomheten. Det foreslås at generalforsamlingen skal
fastsette instruks for kontrollkomiteen, og at instruksen skal godkjennes
av Kredittilsynet. Det foreslås videre at det gis en hjemmel
for Kredittilsynet til å fastsette nærmere regler
om sammensetningen av og om virksomheten til kontrollkomitéen.
Det vises til lovforslaget § 4-2.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
slutter seg til departementets vurderinger og til forslaget til
verdipapirregisterloven § 4-2.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk
Venstreparti, Senterpartiet og Kystpartiet viser til merknader under
punkt 3.1.2 og 4.2.
Departementet slutter seg til Utvalgets forslag om at et verdipapirregisters
vedtekter skal godkjennes, og til at kompetansen til å gi
godkjenning legges til departementet.
Departementet slutter seg videre til Utvalgets forslag om at
vedtektsendringer i utgangspunktet krever godkjenning. Enkelte endringer
i vedtektene vil imidlertid kunne gjelde interne selskapsrettslige
forhold. Det foreslås derfor at departementet skal kunne
gi nærmere regler om innhold og godkjenning av vedtekter.
Det vil herunder kunne bestemmes i forskrift at visse typer av vedtektsendringer
ikke behøver godkjenning. Det vises til lovforslaget § 4-3.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
slutter seg til departementets vurderinger og til forslaget til
verdipapirregisterloven § 4-3.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk
Venstreparti, Senterpartiet og Kystpartiet viser til merknader under
punkt 3.1.2 og 4.2.
Departementet slutter seg til Utvalgets forslag om at det skal
lovfestes at styret skal fastsette retningslinjer for internkontroll,
og at Kredittilsynet skal kunne gi nærmere bestemmelser
om gjennomføringen av slik internkontroll. Departementet
viser til at VPS og andre institusjoner i finansmarkedet er underlagt
regler om internkontroll etter forskrift om klargjøring
av kontrollansvar, dokumentasjon og bekreftelse på den interne
kontroll. Departementet viser videre til at børs og autoriserte
markedsplasser er underlagt tilsvarende regler etter børsl. § 3-4.
Etter departementets forslag skal styret forvisse seg om at internkontrollen
etableres, gjennomføres og dokumenteres på en
forsvarlig måte i samsvar med styrets retningslinjer og
pålegg. Daglig leder skal sørge for at internkontroll
etableres og gjennomføres i henhold til lov og forskrifter.
Det samme gjelder for styrets vedtatte retningslinjer og pålegg.
Det vises til lovforslaget 4-4. Departementet viser til at det i
børsl. § 3-7 er fastsatt habilitetsregler for
ansatte og tillitsvalgte i børs. Departementet viser videre
til at det i børsl. § 3-8 første
ledd er bestemt at en børs ikke kan eie finansielle instrumenter
opptatt til notering på vedkommende børs, med
unntak av obligasjoner og sertifikater utstedt av en EØS-stat.
I bestemmelsens annet ledd er det gitt regler som gir begrensninger
for børsenes ansatte og tillitsvalgte til å erverve
eller avhende finansielle instrumenter.
Reglene i børsl. §§ 3-7 og
3-8 er en videreføring av regler som fulgte av børsloven
1988, og er i hovedsak i samsvar med Børslovutvalgets forslag.
Utvalget har ikke foreslått tilsvarende regler i utkastet
til verdipapirregisterloven.
Departementet viser til at et verdipapirregister har en noe annen
rolle i verdipapirkjeden enn en børs. Bl.a. har en børs
oppgaver knyttet til markedsovervåkning. Imidlertid er
hensynet til tillit og integritet viktig også ved reguleringen
av foretak som driver verdipapirregister. Departementet har derfor
vurdert hvorvidt det bør innføres regler tilsvarende
børsl. §§ 3-7 og 3-8 gjeldende
for verdipapirregistre.
Departementet viser til at et verdipapirregisters adgang til å eie
finansielle instrumenter vil være regulert i lovforslaget § 5-1.
Behovet for egenhandelsregler for ansatte i VPS ble vurdert i
Ot.prp. nr. 84 (1997-1998). Departementet fant da ikke grunn til å gjøre
reglene i vphl. kapittel 2a gjeldende for ansatte i VPS. Det ble
bl.a. vist til VPS" interne regler om ansattes egenhandel.
Når det gjelder ansattes adgang til å eie finansielle instrumenter,
viser departementet til at verdipapirhandellovens regler om innsidehandel
og markedsmanipulasjon gjelder generelt. Forbudet mot ulovlig innsidehandel
medfører at ingen kan foreta handler med finansielle instrumenter
dersom vedkommende har opplysninger som kan påvirke kursen
på de finansielle instrumentene og disse opplysningene
ikke er offentliggjort eller allmenn kjent i markedet. Ansatte og
tillitsvalgte i et verdipapirregister vil således være
avskåret fra å handle på bakgrunn av
opplysninger som mottas i kraft av stilling eller tillitsverv, dersom
disse opplysningene er å anse som innsideopplysninger.
Departementet legger i samsvar med vurderingen i Ot. prp. nr.
84 (1997-1998) til grunn at det ikke nå er behov for særlige
lovfestede regler for at personer tilknyttet et verdipapirregister
skal omfattes av egenhandelsreglene i vphl. kapittel 2a. Departementet
foreslår imidlertid at det lovfestes et krav om at foretakets
styre skal utarbeide interne retningslinjer for de ansatte og tillitsvalgtes
handel med finansielle instrumenter, samt habilitetsregler gjeldende
for disse. Det foreslås i tillegg at departementet skal
kunne gi nærmere regler om disse forhold dersom det senere
skulle vise seg at slike interne retningslinjer ikke er tilstrekkelige
for å ivareta hensynet til tillit og integritet. Et slikt
vedtak vil bl.a. kunne innebære at vphl. kapittel 2a gjøres gjeldende
for ansatte og tillitsvalgte i et verdipapirregister.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
slutter seg til departementets vurderinger og til forslaget til
verdipapirregisterloven § 4-4.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk
Venstreparti, Senterpartiet og Kystpartiet viser til merknader under
punkt 3.1.2 og 4.2.
Departementet viser til at et verdipapirregister, som etter forslaget
skal organiseres som allmennaksjeselskap, vil ha regnskapsplikt
etter regnskapsloven. Videre følger det av allmennaksjeloven
at revisor skal velges av generalforsamlingen. Verdipapirregister
vil ha plikt til å la årsregnskapet bli revidert
av minst én registrert eller statsautorisert revisor, eventuelt
av revisjonsselskap som er godkjent av Kredittilsynet og som skal
utpeke en ansvarlig revisor som er registrert eller statsautorisert
revisor for oppdraget, jf. revisorloven § 2-2.
Departementet finner det på denne bakgrunn ikke nødvendig å ta
inn bestemmelser om disse forhold i verdipapirregisterloven.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
er enig i at de alminnelige reglene i allmennaksjeloven, regnskapsloven
og revisorloven skal gjelde for verdipapirregistre.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk
Venstreparti, Senterpartiet og Kystpartiet viser til merknader under
punkt 3.1.2 og 4.2.
Departementet er enig med Utvalget og enkelte av høringsinstansene
i at det ikke er spesielle forhold knyttet til den løpende
driften av et verdipapirregister som tilsier et behov for særskilte
kapitalkrav ut over hva som følger av allmennaksjeloven.
Det vises i denne sammenheng til at det foreslås særlige
regler for et verdipapirregisters erstatningsansvar og for sikkerhetsstillelse
for et eventuelt ansvar. Departementet er imidlertid enig med Finansnæringens
Hovedorganisasjon og Justisdepartementet i at det kan være
forhold knyttet til å sikre en forsvarlig avvikling av
virksomheten som kan tilsi at det oppstilles kapitalkrav. Departementet
viser til at Kredittilsynet har foreslått at bestemmelsen
om kapitalkrav utformes etter mønster av børsl. § 4-5.
Denne bestemmelsen inneholder et krav om ansvarlig kapital som er
forsvarlig ut fra risikoen ved og omfanget av virksomheten. Bestemmelsen
i børsl. § 4-5 inneholder videre en hjemmel
for departementet til å gi nærmere regler om hva
som skal regnes som foretakets ansvarlige kapital, samt regler om
minstekrav til ansvarlig kapital. Departementet viser videre til
de regler som foreslås vedrørende avvikling, jf.
kapittel 15 i proposisjonen og lovforslaget kapittel 11. På bakgrunn
av at det foreslås at vedtak om avvikling må godkjennes
av departementet, antar departementet at det er tilstrekkelig for å ivareta
de forhold som påpekes av Justisdepartementet og Finansnæringens
Hovedorganisasjon at det fastsettes et forsvarlighetskrav med hensyn
til størrelsen på den ansvarlige kapitalen, kombinert
med en hjemmel for departementet til å fastsette minstekrav.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
slutter seg til departementets vurderinger og til forslaget til
verdipapirregisterloven § 4-5.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk
Venstreparti, Senterpartiet og Kystpartiet viser til merknader under
punkt 3.1.2 og 4.2.