Pågripelse (arrestasjon) besluttes av påtalemyndigheten
og settes i verk av politiet. Også privatpersoner kan beslutte
og gjennomføre en pågripelse når den mistenkte
"treffes eller forfølges på fersk gjerning eller
ferske spor". Forutsetningen er at vilkårene for å pågripe
er oppfylt. Hovedregelen er at bare den som mistenkes for en straffbar
handling som kan medføre høyere straff enn fengsel
i 6 måneder, kan pågripes. I tillegg må det
foreligge en fengslingsgrunn, normalt enten unndragelsesfare, fare
for bevisforspillelse eller fare for gjentakelse. Treffes den mistenkte
på fersk gjerning og ikke avstår fra den straffbare
handlingen, kan han pågripes selv om den straffbare handlingen har
en lavere strafferamme.
Straffen for naskeri er bøter eller fengsel i 6 måneder
(straffeloven § 391 a). Dermed kan private
bare pågripe en som mistenkes for nasking, hvis han treffes på fersk
gjerning og ikke avstår fra den straffbare handlingen.
Handels- og Servicenæringens Hovedorganisasjon og Servicebedriftenes
Landsforening har gitt uttrykk for at handelsstanden har et behov
for å kunne holde igjen naskere.
Etter departementets syn bør en lovendring skje ved
at strafferammen i § 391 a endres. Det er tilstrekkelig
at det sies i straffebudet at bot kan idømmes sammen med
fengselsstraff. Dette vil innebære at lovbruddet kan medføre
høyere straff enn fengsel i 6 måneder. Dermed
vil politiet få en generell adgang til å pågripe
naskere hvis det foreligger en fengslingsgrunn. Private vil på de
samme vilkår få rett til å pågripe
hvis naskeren treffes eller forfølges på fersk gjerning
eller på ferske spor. Det er grunn til å tro at forslaget
vil ha en preventiv effekt.
Departementet peker på at slik naskeribestemmelsen praktiseres
er den ikke begrenset til de helt bagatellmessige forseelsene -
verdigrensen går på ca. kr 2 000.
Dessuten er det ofte unge mennesker som gjør seg skyldige
i nasking. Det kan derfor være hensiktsmessig å reagere
overfor denne type lovovertredere på et tidlig stadium
for å forebygge ytterligere kriminalitet. Maktanvendelsen
må stå i samsvar med lovbruddets alvorlighet,
og private vil ikke ha anledning til å holde igjen lovovertrederen
over lengre tid.
Høringsinstansene har ulike syn på forslaget.
Departementet peker på at selv om det har klare betenkeligheter å tillate
private å utøve makt overfor andre private, kan
problemet et godt stykke på vei avhjelpes ved at vektere
og butikkansatte gis opplæring og ved at det etableres
gode rutiner. Videre bør det innføres rutiner
som innebærer at den butikkansatte primært ber
naskeren om å legitimere seg. Naskeren har ikke plikt til
det, men mange vil nok gjøre det frivillig hvis de får
vite at alternativet er å bli holdt tilbake til politiet
kommer.
Enkelte høringsinstanser mener at man heller bør lovfeste
en slik legitimasjonsplikt, fremfor å utvide adgangen til å pågripe,
men dette gir ingen god løsning når den pågrepne
ikke har legitimasjonspapirer på seg. På denne
bakgrunnen fremmer departementet forslag om å endre strafferammen
i straffeloven § 391a.
Komiteen er kjent med at naskeri er
et økende problem og påfører handelsnæringen
og forsikringsselskaper store økonomiske tap hvert år.
Det er videre bekymringsfullt at mange starter tidlig med denne type
lovbrudd, og naskeri er ofte et skritt på veien mot mer
alvorlige former for kriminalitet.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene
fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti, mener at disse
hensyn taler for en mer markert linje overfor slike lovbrudd, og
endringer i lovverket må gjøre det lettere å anmelde
og straffeforfølge lovbrytere. Flertallet ser,
i likhet med departementet og flere av høringsinstansene,
visse betenkeligheter med å gi private adgang til å pågripe
og holde tilbake naskere. Men siden naskere sjelden blir strafferettslig
forfulgt, kan en pågripelsesadgang virke preventivt.
Flertallet støtter etter dette departementets
forslag.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet og
Sosialistisk Venstreparti er betenkt over å utvide
private personers rett til å bruke maktanvendelse, og mener
det i alt overveiende grad er politiets oppgave å utøve
makt over privatpersoner.
Disse medlemmer vil peke på at reglene for pågripelse
er skjønnsmessige, og derfor vanskelig for private å håndtere.
Faren for at naskere blir pågrepet i større utstrekning
enn loven åpner for, og for at det blir brukt mer makt
og tvang enn lovlig, vil være til stede. Dette kan også resultere
i at den som utøver tvangsmyndighet selv kan komme i et
strafferettslig ansvar.
Disse medlemmer vil peke på at pågripelse også ved
naskeri kan vise seg å ikke være helt ufarlig,
og mener butikkansattes sikkerhet taler for å ikke utvide denne
adgangen.
Disse medlemmer mener at i tilfeller som naskeri, hvor det i
stor grad dreier seg om små verdier, bør handelsstanden
ivareta sine interesser gjennom forebyggende arbeid i form av videoovervåking,
og ved den myndighet den har til å foreta pågripelse
med det siktemål å få "tyvegodset" levert
tilbake, jf. straffeprosessloven § 173.
Disse medlemmer vil dessuten vise til at i forhold til "serie-naskeri"
vil straffeskylden grunnet gjentakelse ikke anses som liten og forholdet
vil bli subsumert som tyveri, slik at private vil kunne pågripe
etter dagens regelverk.
Disse medlemmer er enig i at butikknæringen skal ha
mulighet til å sikre seg nødvendige opplysninger
til å anmelde forholdet, samt skaffe bevis for hvem som er
gjerningsmannen. Imidlertid bør ikke pågripelsesadgangen
strekkes lengre enn dette. Det er dessuten et generelt behov, ikke
bare ved naskeri, men også ved andre forseelser, at fornærmede
bør ha mulighet til å sikre bevis for hvem som
er gjerningsmannen når denne blir tatt på fersk
gjerning.
Disse medlemmer mener derfor at butikknæringens behov
kan løses på en langt smidigere måte
ved at man endrer straffeprosessloven § 173 slik
at den som nekter å gi bevis for sine personalia kan pågripes.
Disse medlemmer vil etter dette stemme imot forslaget til endring
i straffeloven § 391 a og fremmer i stedet følgende
forslag til tillegg til straffeprosessloven § 173
første ledd:
"I straffeprosessloven gjøres følgende
endring:
§ 173 første ledd nytt
annet punktum skal lyde:
Det samme gjelder den som påtreffes på fersk gjerning,
og som på forlangende fra fornærmede eller representant
for denne nekter å gi bevis for sin personalia."