Til Odelstinget
Kommunal- og regionaldepartementet legger i proposisjonen frem forslag om lov om endringer i lov 24. juni 1988 nr. 64 om utlendingers adgang til riket og deres opphold her (utlendingsloven) og i lov 8. desember 1950 nr. 3 om norsk riksborgarrett (statsborgerloven). Det foreslås at det i begge lover inntas en hjemmel for Kongen til å fastsette ved forskrift at det skal tas gebyr for søknader etter henholdsvis utlendingsloven og statsborgerloven. Hjemmelen som foreslås i utlendingsloven vil likevel ikke gjelde søknader om asyl. Her vil det dermed ikke være anledning til å kreve gebyr.
Hensikten med å innføre et gebyr for å søke, er å redusere omfanget av mangelfulle og åpenbart grunnløse søknader. Dette vil spare forvaltningen for tid og ressurser.
Departementet viser til at andre nordiske land innkrever behandlingsgebyr.
I høringsbrev av 6. mai 2002 foreslo departementet forskriftshjemler i hhv. utlendingsloven og statsborgerloven for å innføre behandlingsgebyr ved søknader etter disse lovene.
I proposisjonen er det gjengitt høringsuttalelser og departementets vurdering av disse.
Når det gjelder konsekvensene av forslagene til endringer i utlendingsloven § 59 og statsborgerloven § 17 om behandlingsgebyr, er utgangspunktet for beregningene et gebyr på 1 000 kroner for en søknad om statsborgerskap, 600 kroner for en søknad om oppholds-, arbeids- eller bosettingstillatelse og 600 kroner for en søknad om fornyelse. Videre legges det til grunn et forventet antall gebyrbelagte søknader på ca. 73 000 pr. år, der søknader om statsborgerskap utgjør ca. 7,5 pst. og søknader om arbeids-, oppholds- og bosettingstillatelse samt fornyelse utgjør ca. 92,5 pst. På bakgrunn av dette vil man kunne regne med en inntekt i størrelsesorden 45,8 mill. kroner. Departementet gjør oppmerksom på at det hefter stor usikkerhet ved tallmaterialet og prognosene på dette feltet.
Det vil imidlertid påløpe administrasjonsutgifter i form av utgifter til trykking av betalingsblanketter, utarbeiding av eventuelle informasjonsbrosjyrer og eventuelt andre utgifter til oppstart av ordningen. Utover dette antar departementet at det vil være et begrenset behov for økt bemanning.
Når inntektssiden og utgiftssiden ses i sammenheng, antas ordningen å føre til inntekter på vel 41 mill. kroner.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sigvald
Oppebøen Hansen, Reidar Sandal, Karl Eirik Schjøtt-Pedersen
og Signe Øye, fra Høyre, Peter Gitmark, Hans Kristian
Hogsnes og Kari Lise Holmberg, fra Fremskrittspartiet, Torbjørn
Andersen og Per Sandberg, fra Sosialistisk Venstreparti, Karin Andersen
og Heikki Holmås, fra Kristelig Folkeparti, Anita Apelthun
Sæle og Ivar Østberg og fra Senterpartiet lederen
Magnhild Meltveit Kleppa, viser til Regjeringens forslag
om å innføre behandlingsgebyrer på søknader
om statsborgerskap, arbeids-, oppholds- og bostedstillatelse og
visum.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti,
støtter Regjeringens forslag om innføring av gebyr
for søknader etter utlendingsloven og statsborgerloven. Flertallet viser
til at EU-Rådet den 20. desember 2001 vedtok en
Rådsbeslutning om at det skal avkreves et behandlingsgebyr
ved innlevering av søknad om visum, ikke ved utstedelse,
som i dag. Beslutningen utgjør en videreutvikling av Schengen-regelverket,
og flertallet vil understreke at Norge derfor er
forpliktet til å gjennomføre den i sitt nasjonale
regelverk. Flertallet viser videre til at det etter
Schengen-regelverket ikke er adgang til å unnta bestemte grupper
fra kravet om gebyr. Flertallet støtter også Regjeringens ønske
om å innføre gebyr for behandling av andre typer
søknader etter utlendingsloven.
Regjeringen ønsker å innføre gebyr
for behandling av søknad om statsborgerskap. Et slikt gebyr
vil være i samsvar med ordningen i de andre nordiske land,
og flertallet støtter dette.
Et annet flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti, viser til at det
ikke er aktuelt med gebyr ved søknad om asyl. Dette
flertallet er også enig i at det ikke skal kreves
gebyr for barn under 18 år for søknad om tillatelse
etter utlendingsloven eller søknad om statsborgerskap.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti mener
innføring av slike gebyrer vil være å innføre
en ekstraskatt som den enkelte betaler for over skatteseddelen.
Disse medlemmer viser til at flere av høringsinstansene
støtter disse medlemmers syn og er kritiske
både til innføring av gebyrer og den antydede
størrelsen på disse.
Disse medlemmer viser til at Regjeringen ønsker å bruke
avgifter for å begrense antallet ufullstendige og ubegrunnede
søknader. Avgifter brukes på andre felter når
samfunnet ønsker å beskatte uønsket adferd.
Imidlertid virker det urimelig å innføre en slik
avgift på en rekke handlinger som ikke kan sies å være
uønskede. I den anledning viser disse medlemmer eksempelvis
til at Regjeringen ved flere anledninger ønsker å oppfordre
til økt arbeidsinnvandring.
En innføring av behandlingsgebyrer blir etter disse
medlemmers oppfatning urimelig for søkere der det
er stor grad av skjønn involvert. Forutsigbarhet er en
forutsetning for at økonomiske incentiver skal fungere.
I visumsøknader vurderes eksempelvis faren for at søker
ikke kommer til å returnere ved endt opphold, basert på forhold
hos den enkelte søker og situasjonen i landet for øvrig.
Etter disse medlemmers oppfatning blir det også derfor
feil å innføre gebyrer i slike tilfeller.
Disse medlemmer mener at et udifferensiert behandlingsgebyr
på visumsøknader vil være svært urimelig
og ramme spesielt hardt dem som kommer fra fattigere land, i tillegg
til at det i mange tilfeller nettopp er slike land som har visumplikt
til Norge.
Disse medlemmer viser til at vi gjennom Schengen-samarbeidet
er forpliktet til å sette gebyr på søknadsbehandling
av visum. Disse medlemmer er uenige i dette og mener
derfor at et slikt gebyr bør settes til kroner 0.
Disse medlemmer vil be Regjeringen komme tilbake
med inndekning for reduserte inntekter og utgifter i forbindelse
med Revidert nasjonalbudsjett for 2003.
Medlemene i komiteen frå Arbeidarpartiet
og Senterpartiet viser til at fleire høyringsinstansar
påpeikar den ekstrabelastning gebyr vil medføra
for personar med lågt lønsnivå og ber
Regjeringa ta omsyn til det ved endeleg utforming av unntaksreglane.
Medlemen i komiteen frå Senterpartiet viser
til opplysningar i proposisjonen om at andre nordiske land i dag
krev inn handsamingsgebyr både ved søknader om
opphalds- og arbeidsløyve, familiesameining og ved søknad
om statsborgarskap og at dei nordiske landa også vil innføra
gebyr på søknad om visum. Denne medlemen vil
på det grunnlag støtta Regjeringa sitt forslag.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti, Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet, viser til respektive merknader i Innst.
S. nr. 129 (2001-2002) om dobbelt statsborgerskap, og vil for øvrig
ikke omtale andre forslag enn de som fremkommer i Ot.prp. nr. 19
(2001-2002).
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, viser
til at Fremskrittspartiet ønsker en innskjerping av reglene
for tildeling av statsborgerskap. Disse medlemmer mener
at statsborgerskap kun skal tildeles til personer som har minst
10 års botid i Norge, fra da de fikk innvilget lovlig opphold.
Disse medlemmer finner det bekymringsfullt at
Regjeringen later til å bruke uforholdsmessig lang tid
på å adoptere Fremskrittspartiets holdning i asyl-
og utlendingssaker, og viser til de endringer som Regjeringen har
foretatt seg i tråd med Fremskrittspartiets tidligere forslag.
Disse medlemmer har forståelse for at
mange av søknadene om tillatelse etter utlendingsloven og
om innvilgelse av statsborgerskap, er mangelfulle og i mange tilfeller
grunnløse. Disse medlemmer viser til at
det er viktig å demonstrere handlekraft og besluttsomhet
overfor personer som med viten og vilje utnytter et gunstig norsk
regelverk, og vil i den sammenheng støtte innføringen
av gebyr for nevnte søknader.
Disse medlemmer vil imidlertid påpeke
den opplysningsplikt som påligger myndighetene, og det forutsettes
at denne ikke skal gjøres mindre gjeldende, snarere tvert
imot. Disse medlemmer ønsker å forsikre
seg mot at gebyrene skal fjerne myndighetenes incitament for å informere
aktuelle målgrupper om utformingen av de gebyrpliktige
søknadene, og fremmer derfor følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen om at nettoinntekter i forbindelse
med innføring av behandlingsgebyr for søknader
om tillatelse etter utlendingsloven og om søknad om innvilgelse
av, eller løsning fra norsk statsborgerskap, i sin helhet
brukes på relevante informasjonstiltak ovenfor målgruppen
gebyrene tilsikter seg å gjelde, samt generelle informasjonstiltak overfor
grupper som misbruker ordningene under norsk utlendingslov, herunder
grunnløse asylsøkere."
Disse medlemmer viser videre til den uheldige
praksis som har etablert seg gjennom praktiseringen av statsborgerloven,
ved at barn født i utlandet får norsk statsborgerskap
automatisk dersom en av foreldrene er bosatt i Norge. Disse
medlemmer viser til at dette i mange tilfeller fører
til at norske utlendingsmyndigheter godtar flerkoneri, ved at enkelte
menn gifter seg lovlig i Norge og deretter gifter seg med en ny
kone i et land som godtar flerkoneri, og får barn med vedkommende
som igjen automatisk får norsk statsborgerskap. Disse
medlemmer mener at barn født innenfor flerkoneri-ekteskap
ikke bør få norsk statsborgerskap på bakgrunn
av at en av foreldrene har dette.
Disse medlemmer ønsker på denne
bakgrunn å fremme forslag om å endre lov om norsk riksborgarrett:
"I lov om norsk riksborgarrett gjennomføres
følgende endring:
§ 1 første ledd
bokstav b skal lyde:
b) dersom faren er norsk borgar og foreldra er
gifte, dog ikkje ved fleirkoneri."
Disse medlemmer mener det er for enkelt å få norsk
statsborgerskap. Disse medlemmer ønsker
derfor å øke kravet om botid før statsborgerskap kan
innvilges fra dagens 7 til 10 år med virkning fra den dagen
personen får lovlig opphold. Å få innvilget norsk
statsborgerskap skal komme på bakgrunn av en lang tilpasning
til det norske samfunnet og norske leveregler.
Disse medlemmer ønsker på denne
bakgrunn å fremme forslag om å endre lov om norsk riksborgarrett:
"I lov om norsk riksborgarrett gjøres følgende endring:
§ 6 første ledd nr. 2
skal lyde:
2. har hatt bustad i riket dei siste 10 åra
rekna fra den dato han fekk lovleg opphald."
Disse medlemmer mener videre at det
bør stilles strengere krav til dem som ønsker å bli
norske statsborgere. For å sikre at ingen uten tilstrekkelige norskkunnskaper
blir norske statsborgere, bør det innføres en
egen språktest for slike søkere. Det bør også innføres
krav om at arbeidsfriske mennesker utnytter sin ervervsevne, slik
at statsborgerskap ikke blir en garantiordning for gunstige sosiale
ytelser. Disse medlemmer fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen om å innføre krav
om språktest og ervervsevne som betingelse for å få innvilget
norsk statsborgerskap."
Disse medlemmer ønsker å avvikle
muligheten til å inneha dobbelt statsborgerskap i Norge. Dette
er en unyttig ordning som gir grunnlag for habilitetsproblemer. Disse
medlemmer viser til det faktum at man på tross
av et dobbelt statsborgerskap bl.a. kan bli innvalgt i Stortinget,
dette er svært betenkelig. Med andre ord kan vi komme i
en situasjon hvor en stortingsrepresentant eksempelvis står overfor å skulle
gå til sanksjoner mot sitt "andre hjemland", med de konflikter
dette medfører. Samtidig er det betimelig å kreve
at en person som ønsker å bli norsk statsborger
frasier seg sitt opprinnelige borgerskap, med tanke på de
rettigheter og plikter som medfølger norsk statsborgerskap. Disse medlemmer fremmer
derfor følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen å fjerne anledningen til å inneha
både norsk og utenlandsk statsborgerskap."
Forslag fra Fremskrittspartiet:
Forslag 1
I lov 8. desember 1950 nr. 3 om norsk riksborgarrett skal følgende bestemmelser lyde:
§ 1 første ledd bokstav b:
b) dersom faren er norsk borgar og foreldra er gifte, dog ikkje ved fleirkoneri.
§ 6 første ledd nr. 2
2. har hatt bustad i riket dei siste 10 åra rekna fra den dato han fekk lovleg opphald.
Forslag 2
Stortinget ber Regjeringen om at nettoinntekter i forbindelse med innføring av behandlingsgebyr for søknader om tillatelse etter utlendingsloven og om søknad om innvilgelse av, eller løsning fra norsk statsborgerskap, i sin helhet brukes på relevante informasjonstiltak overfor målgruppen gebyrene tilsikter seg å gjelde, samt generelle informasjonstiltak overfor grupper som misbruker ordningene under norsk utlendingslov, herunder grunnløse asylsøkere.
Forslag 3
Stortinget ber Regjeringen om å innføre krav om språktest og ervervsevne som betingelse for å få innvilget norsk statsborgerskap.
Forslag 4
Stortinget ber Regjeringen å fjerne anledningen til å inneha både norsk og utenlandsk statsborgerskap.
Komiteen har for øvrig ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Odelstinget til å gjøre slikt
vedtak til lov
om endringer i utlendingsloven og i lov 8. desember 1950 nr. 3 om norsk riksborgarrett (gebyr)
I
I lov 24. juni 1988 nr. 64 om utlendingers adgang til riket og deres opphold her (utlendingsloven) skal § 59 nytt annet punktum lyde:
Kongen kan ved forskrift gi regler om at det skal tas gebyr for å behandle søknader etter denne lov, med unntak av søknad om asyl.
II
I lov 8. desember 1950 nr. 3 om norsk riksborgarrett skal § 17 nytt annet punktum lyde:
Kongen kan ved fyresegn fastsetje at det skal krevjast gebyr for å handsame søknad om norsk borgarrett.
III
Loven her trer i kraft straks.
Oslo, i kommunalkomiteen, den 16. januar 2003
Magnhild Meltveit Kleppa |
Heikki Holmås |
Hans Kristian Hogsnes |
leder |
ordfører |
sekretær |