Barnekonvensjonen artikkel 20 omhandler statens plikter til å sørge
for at barn som av forskjellige årsaker ikke kan tas vare
på av familien, får et alternativt omsorgstilbud.
Det gis eksempler på slike omsorgstilbud, og gis retningslinjer
for hvilke vurderinger som skal foretas når slike alternative
løsninger overveies.
Barnevernloven inneholder bestemmelser av betydning for barn
som er kommet i situasjoner som er beskrevet i artikkel 20. Loven
gir også anvisning på alternative omsorgsformer,
som fosterhjemsplassering og institusjonsplassering. Det følger
av barnevernloven at når barn skal plasseres utenfor hjemmet, f.eks.
i fosterhjem, skal stedet velges ut fra hensynet til barnets egenart
og behov for omsorg og opplæring i et stabilt miljø.
I høringsbrevet ble det foreslått å fastsette
i barnevernloven § 4-15 første ledd at
barneverntjenesten ved valg av plasseringssted også skal
ta hensyn til ønskeligheten av kontinuitet i barnets oppdragelse
og til barnets etniske, religiøse, kulturelle og språklige bakgrunn.
Ordlyden samsvarer med den norske oversettelsen av Barnekonvensjonen
artikkel 20 nr. 3. Selv om det i praksis også i dag legges
vekt på de momentene artikkel 20 nr. 3 viser til, ble det
i høringsbrevet uttalt at en ved å synliggjøre
kravet tydeligere i loven, vil kunne sikre at barnevernet i større
grad tar hensyn til disse forholdene i sine vurderinger. Det ble imidlertid
understreket at utgangspunktet fortsatt vil være at barnets
beste alltid skal ligge til grunn for avgjørelsen. Det
vil derfor kunne være tilfeller der en plassering med vekt
på kontinuitet i barnets oppdragelse eller barnets etniske
og religiøse bakgrunn mv., ikke er til det beste for barnet.
Videre kan det være vanskelig eller umulig å finne
plasseringssted som oppfyller de nevnte kravene.
Det store flertall av høringsinstanser som har uttalt
seg om dette, støtter lovendringsforslaget slik det lyder
i høringsnotatet.
Barne- og familiedepartementet går inn for å følge
opp forslaget i høringsbrevet.
Komiteen vil fremheve at alle avgjørelser
som fattes med hjemmel i barnevernloven, skal være til barnets
beste, jf. barnvernloven § 4-1 og Barnekonvensjonen
artikkel 3. Ikke minst gjelder dette ved plassering av barn utenfor
hjemmet.
Det følger av den norske oversettelsen av Barnekonvensjonen
artikkel 20 at man skal ta "tilbørlig hensyn til" kontinuitet
for barnet ved omsorgsoverføring. Komiteen vil
i den forbindelse presisere at det kan forekomme tilfeller hvor
det ikke er i barnets interesse at det plasseres i et fosterhjem
som viderefører den biologiske families tradisjoner og/eller
har samme etniske og religiøse bakgrunn. Når dette
er tilfeller skal hensynet til kontinuitet i barnets oppdragelse
tillegges liten vekt ved valg av plassering.
For å sikre at hensynet til kontinuitet ikke
tillegges større vekt i praksis enn det Barnekonvensjonen anbefaler,
mener komiteens flertall, alle unntatt medlemmet
fra Sosialistisk Venstreparti, at ordet "tilbørlig" bør
innlemmes i barnevernloven § 4-15 første
ledd. Flertallet har i sin vurdering av ordlyden
i § 4-15 særlig lagt vekt på pedagogiske
hensyn og behovet for klarhet i barnevernloven som i stor grad praktiseres
av andre enn den juridiske profesjon.
Flertallet foreslår at barnevernloven § 4-15 første
ledd formuleres på følgende måte:
"Innenfor den ramme som er fastsatt i § 4-14, skal
stedet for plassering velges ut fra hensynet til barnets egenart
og behov for omsorg og opplæring i et stabilt miljø.
Det skal også tas tilbørlig hensyn
til at det er ønskelig med kontinuitet i barnets oppdragelse,
og til barnets etniske, religiøse, kulturelle og språklige
bakgrunn. Det skal videre tas hensyn til hvor lenge det er trolig
at plasseringen vil vare, og til om det er mulig og ønskelig
at barnet har samvær og annen kontakt med foreldrene."
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti har
merket seg innvendingene som er kommet fra flere organisasjoner,
samt Barneombudet, mot Regjeringens forslag til barnevernloven § 4-15. Dette
medlem er av den oppfatning at ordet "tilbørlig"
er et lite egnet ord, fordi det for de fleste vil være
nokså uklart hva ordet innebærer. Dette medlem foreslår
derfor at barnevernloven § 4-15 første
ledd formuleres på følgende måte:
"Innenfor den ramme som er fastsatt i § 4-14, skal
stedet for plassering først og fremst velges
ut fra hensynet til barnets egenart og behov for omsorg og opplæring
i et stabilt miljø. Det skal også tas hensyn til
at det kan være ønskelig
med kontinuitet i barnets oppdragelse, og det
skal tas hensyn til barnets etniske, religiøse, kulturelle
og språklige bakgrunn. Det skal videre tas hensyn til hvor
lenge det er trolig at plasseringen vil vare, og til om det er mulig
og ønskelig at barnet har samvær og annen kontakt
med foreldrene."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Sosialistisk Venstreparti mener det er nødvendig å lovfeste
barns rett til å motta barneverntjenester. Det vises til
Innst. S. nr. 121 (2002-2003), om barnevernet, hvor familie-, kultur-
og administrasjonskomiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet og
Sosialistisk Venstreparti skriver:
"Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet og Sosialistisk
Venstreparti vil påpeke viktigheten av at barn får
en lovbestemt rett til å motta barnevernstjenester. Dette
er særs viktig med dårlig kommune- og fylkesøkonomi.
Befring-utvalget mener en slik rett bør innføres
for å sette barn og barns interesser i fokus og som et
ledd i en harmonisering av sosialtjenesteloven og kommunehelsetjenesteloven.
Komiteens
medlemmer fra Fremskrittspartiet og Sosialistisk Venstreparti fremmer
følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen
fremme forslag om at barn får en lovbestemt rett til barnevernstjenester.""
Disse medlemmer er skuffet over at ikke flere
partier støttet dette, da en slik rett vil kunne få store
positive ringvirkninger, for barna selv, for deres familier og for
samfunnet for øvrig.