Straffeloven setter straff for ulike former for befatning med
barnepornografi. Barnepornografi defineres som "kjønnslige
skildringer i rørlige og urørlige bilder hvor
det gjøres bruk av barn, noen som må regnes som
barn eller noen som er fremstilt som barn". Barnepornografi er det
straffbart å produsere, innføre til eget bruk,
besitte, overlate til en annen eller mot vederlag gjøre
seg kjent med.
Barnekonvensjonen inneholder flere bestemmelser som skal verne
barn mot å bli utnyttet. Artikkel 34 forplikter statene
til å verne barn mot seksuell utnytting, blant annet ved
at statene skal treffe tiltak for å hindre at noen utnytter
barn ved å bruke dem i pornografiske forestillinger eller
i pornografisk materiale. Den valgfrie protokollen styrker dette
vernet. Den pålegger statene å gjøre
en lang rekke handlinger knyttet til salg av barn, barneprostitusjon
og barnepornografi straffbare i den nasjonale lovgivningen.
Europarådet vedtok 8. november 2001 en konvensjon
om kriminalitet knyttet til informasjons- og kommunikasjonsteknologi
(Convention on Cybercrime). Konvensjonen ble undertegnet av Norge 23. november
2001. Konvensjonsstatene forplikter seg bl.a. til å kriminalisere
nærmere bestemte handlinger, som ulike former for befatning
med barnepornografi. Det såkalte Datakrimutvalget (oppnevnt
ved kgl. res. 11. januar 2002) skal blant annet vurdere hvilke
lovendringer som er nødvendige for å ratifisere
konvensjonen om IKT-kriminalitet. Utvalgets utredning om ratifikasjonsspørsmålet
er ventet å foreligge i løpet av første
halvdel av 2003.
Departementet foreslo i høringsnotatet at "barnepornografi"
defineres i § 204 første ledd bokstav
d som kjønnslige skildringer i rørlige og urørlige
bilder hvor det gjøres bruk av barn. Departementet slo
i høringsnotatet fast at det vil oppfylle våre
internasjonale forpliktelser best om § 204 definerer
barn som personer under 18 år. Dette gjelder særlig
i forhold til den valgfrie protokollen til FNs barnekonvensjon, men
også i forhold til Europarådets konvensjon om IKT-kriminalitet.
Videre pekte departementet på at hensynet til å beskytte
barn og unge mot seksuell utnyttelse også taler for i relasjon
til § 204 å definere barn som alle personer
under 18 år.
I høringsnotatet presenterte departementet to alternative
forslag til § 204 annet ledd annet punktum:
"Alternativ 1
Med barn menes personer som er eller må regnes å være
under 18 år.
Alternativ 2
Med barn menes personer som ikke er kjønnsmodne, eller
som er under 18 år etter det som fremgår av bildet
eller omstendighetene ellers."
Departementet foreslo en straffritaksregel i et nytt femte ledd
i § 204 etter mønster av straffeloven §§ 195
og 196. Straff skulle etter forslaget kunne falle bort når
gjerningspersonen og den fornærmede er omtrent jevnbyrdige
i alder og utvikling. I høringsnotatet la departementet
til grunn at fiktive fremstillinger allerede etter gjeldende rett
er omfattet av § 204. Departementet ba likevel
høringsinstansene om å uttale seg om ordlyden
uttrykkelig bør nevne dette.
Et flertall av høringsinstansene som uttaler seg, er
positive til forslaget i høringsnotatet. Når det
gjelder synet på hvilket av de to foreslåtte alternativene til
nytt annet punktum i § 204 annet ledd som bør
velges, er det en liten overvekt blant høringsinstansene som
foretrekker alternativ 1. Et flertall av høringsinstansene
går imot en regel om straffritak slik departementet foreslo.
Når det gjelder spørsmålet om § 204 uttrykkelig
bør nevne at fiktive framstillinger er omfattet, er et
flertall av høringsinstansene som uttaler seg om spørsmålet,
positive til dette.
Departementet har gjennom høringen blitt styrket i troen
på at forslaget vil gi barn og unge et bedre vern mot seksuell
utnyttelse. I tillegg til våre folkerettslige forpliktelser,
anser departementet hensynet til best mulig beskyttelse av barn
og unge og hensynet til effektivt internasjonalt samarbeid som tungtveiende
argumenter for den foreslåtte endringen. Departementet
vil derfor holde fast ved at § 204 bør
endres.
I valget mellom alternativ 1 og 2 slik de ble presentert i høringsnotatet,
fremmer departementet forslag i tråd med alternativ 1.
Departementet mener at det etter forholdene ikke behøver å være
straffverdig å ta og besitte private bilder dersom den
som er avbildet, er mellom 16 og 18 år og har samtykket,
og de to er omtrent jevnbyrdige i alder og utvikling. Departementet
foreslår derfor et nytt femte ledd i § 204
om straffritak, men med et snevrere omfang enn det som var foreslått
i høringsnotatet. Regelen slik den nå foreslås,
ligner mer på de forhold som det er tenkt på ved
straffritaksregelen i straffeloven §§ 195
og 196 - nemlig unge menneskers rom for å utforske egen
seksualitet. På den andre siden er en slik avgrensning
i tråd med formålet om å gi denne gruppen
et vern mot press på egne grenser.
Kripos har med støtte av Politidirektoratet og Redd
Barna tatt opp i sine høringsuttalelser at barnepornografi
skiller seg klart fra annen pornografi, og derfor bør reguleres
av et eget straffebud. Departementet finner det ikke hensiktsmessig å foreta
en slik oppdeling nå, men vil vurdere spørsmålet
i forbindelse med arbeidet med en ny straffelov.
Komiteen mener det er behov for å gjøre
det klart at barn skal forstås på samme måte
i forhold til alle befatningsmåtene i straffeloven § 204,
og støtter derfor Regjeringens forslag til språkendring
i bestemmelsens første ledd bokstav d.
Etter komiteens oppfatning bør § 204
definere barn som personer under 18 år. En slik definisjon vil
på en god måte oppfylle Norges internasjonale forpliktelser
på området og gi et tydelig signal om at barn
ikke skal vurderes som seksualobjekter. Den foreslåtte
lovendring innebærer en internasjonal harmonisering av
straffelovens pornografibestemmelse. Et effektivt internasjonalt
politisamarbeid for å bekjempe produksjon, distribusjon
og besittelse av barnepornografi, forutsetter samsvarende lovgivning
på området landende imellom.
For øvrig har komiteen ingen merknader
til de foreslåtte endringer i straffeloven.
Komiteen er kjent med at Regjeringen i januar 2002
oppnevnte det såkalte Datakrimutvalget. Utvalget skal vurdere
hvilke lovendringer som er nødvendige for at Norge skal
kunne ratifisere Europarådets konvensjon om kriminalitet
knyttet til informasjons- og kommunikasjonsteknologi av 8. november
2001. Komiteen ber Regjeringen prioritere oppfølgingen
av de anbefalinger som Datakrimutvalget gir.
Komiteen vil understreke at barn har behov for
et styrket rettsvern. Barnepornografi er et alvorlig samfunnsproblem.
Pornografiske bilder av barn vil i praksis være produkt
av overgrep mot barna, ikke sjelden også gjentatte overgrep
over tid. Befatning med barnepornografi innebærer en utnyttelse
av dette. Etterspørsel etter barnepornografi bidrar til å opprettholde
et marked der barn kan bli utsatt for nye og vedvarende overgrep
- det leder direkte eller indirekte til produksjon av nye bilder
mv. Dette vil også gjelde ved etterspørsel av
materiale som det ikke betales for, selv om sammenhengen er klarere
ved betaling.
Komiteen viser til at forbudet mot besittelse av
barnepornografi er regulert i den alminnelige pornografibestemmelsen.
Denne paragrafen skal beskytte samfunnet mot handlinger en finner
umoralske, ubehagelige eller støtende. Komiteen vil
understreke at et forbud mot barnepornografi først og fremst
skal beskytte barn mot at seksuelle overgrep blir begått
mot dem. Dette vil slik komiteen ser det, komme tydeligere
frem dersom forbudet mot barnepornografi gis i egen lovbestemmelse.
En egen lovbestemmelse vil markere overfor samfunnet at barn har
krav på et utvidet vern, slik det understrekes bl.a. i
Barnekonvensjonen. Komiteen vil vise til at Redd
Barna og Kripos med støtte av Politidirektoratet i sine
høringsuttalelser har pekt på at barnepornografi
skiller seg klart fra annen pornografi, og derfor bør reguleres
av et eget straffebud.
Komiteen ber derfor departementet utrede et eget
straffebud om barnepornografi som klart definerer at barnepornografi
ikke er alminnelig pornografi, men en skildring av overgrep mot
barn. Det fremmes følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen utarbeide et eget straffebud om barnepornografi
som klart definerer at barnepornografi ikke er alminnelig pornografi,
men en skildring av overgrep mot barn. Forslaget fremmes for Stortinget
så raskt som mulig, uavhengig av fremleggelse av ny straffelov."
Komiteen vil understreke at barn ikke på noen måte
skal være seksuelle objekter for voksne. Barn beskyttes
best ved at man skaper holdninger i samfunnet som gjør
det uakseptabelt at barn ansees på en slik måte.
Overgangen er ikke skarp mellom seksuelle overgrep og annen seksuell
utnytting. Barn har uansett krav på beskyttelse. Komiteen er
kjent med at det har vært usikkerhet knyttet til om barn som
poserer, er omfattet av forbudet i dagens lovbestemmelse. Komiteen er
av den klare oppfatning at såkalte poseringsbilder er omfattet
av lovens § 204 og viser til Ot.prp. nr.28 (1999-2000)
Om lov om endringer i straffeloven mv. (seksuallovbruddutvalgets
innstilling) s. 98-99:
"Begrepet "kjønnslig skildring" kan etter forholdene
være mer omfattende når det er barn som er avbildet
enn når modellen er voksne. Det avgjørende må være
om barn er brukt på en slik måte at det er egnet
til å gi seksuelle assosiasjoner. Det er ikke et vilkår
at barnet er involvert i åpenbare seksuelle situasjoner
eller at barnet kan sies å ha deltatt i en seksuell situasjon
ved avbildningen."
Komiteen vil presisere at alle former for befatning
med barnepornografisk materiale skal være ulovlig. Den
nedre grense må trekkes mot tilfeller der en under surfing
på Internett støter på materiale som vedkommende
ikke lette etter eller forventet å se.
Når det gjelder produksjon av barnepornografisk materiale,
vil komiteen i likhet med departementet understreke
at det seksuelle overgrepet som fremstilles, er straffbart etter
de vanlige sedelighetsreglene. Den som utfører overgrepshandlingen
eller er til stede og f.eks. filmer denne, skal straffes etter bestemmelser
med langt høyere strafferammer, blant annet som sedelighetsforbrytelse
eller medvirkning til slik forbrytelse. Den form for produksjon
som skal rammes av lovbestemmelsen uten samtidig å være
en del av overgrepshandlingene, må slik komiteen ser det,
avgrenses til å være den nødvendige etterfølgende
tekniske behandlingen av fremstillingene, som å overføre
barnepornografi fra ett teknisk medium til et annet, fremkalle film
eller ved hjelp av datateknikk å gjøre et digitalt
bilde synbart.
Komiteen er kjent med at domstolene den siste
tiden har skjerpet straffenivået i denne type saker, i
tråd med de signaler lovgiver har gitt knyttet til saker
vedrørende overgrep mot barn. Komiteen vil understreke
at også den øvre del av strafferammen må tas
i bruk.
Komiteen viser til at departementet i Ot.prp. nr.
62 (2002-2003) Om lov om endringer i straffeloven og straffeprosessloven
mv. (lovtiltak mot organisert kriminalitet og menneskehandel, gjengangerstraff
mv.) foreslår en ny straffebestemmelse som åpner
adgang til å skjerpe straffen ved organisert kriminalitet. Komiteen vil
som departementet presisere at det er behov for å skjerpe
straffen der det er tale om organisert befatning med barnepornografi.
Komiteen viser videre til at det i EU foreligger
forslag til rammebeslutning om bekjempelse av seksuell utnyttelse
av barn og barnepornografi. Rammeavgjørelsens formål
er å sikre en tilnærming av medlemsstatenes lovgivning
om bekjempelse av seksuell utnyttelse av barn og barnepornografi.
Det følger av beslutningen at medlemsstatene skal sikre
at overtredelser som omfattes av bestemmelsen om barnepornografi,
skal kunne straffes med fengsel i minst 1 til 3 år. Utbredelse
av barnepornografi der den fornærmede er under den seksuelle
lavalder og der minst en av de øvrige skjerpende omstendigheter
som beslutningen nevner, foreligger, skal kunne medføre
en fengselsstraff på 5 til 10 år. Komiteen ber
departementet utrede behovet for endringer i strafferammer som følge
av dette, særlig sett hen til nødvendigheten av
politisamarbeid på tvers av landegrenser. Komiteen fremmer
følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen utrede behovet for endringer i strafferammen,
basert på nødvendigheten av å skape rettsenhet
med EU i bekjempelsen av organisert kriminalitet knyttet til barnepornografi."
Komiteen mener at politiet må gå aktivt
inn i arbeidet med å avdekke og bekjempe barnepornografi
på Internett. Politiets etterforskningsarbeid må systematiseres
og styrkes. Det må kartlegges om etterforskningsmetodene
og dataverktøyene er gode nok i arbeidet med å avdekke
og etterforske barnepornografi på Internett. Komiteen vil
særlig understreke viktigheten av at det settes inn ressurser
i arbeidet med å identifisere ofre og gjerningspersoner.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti har
merket seg Redd Barnas behov for å sikre en full stilling
viet arbeidet mot barnepornografi. Redd Barna benyttes av mange
som faginstans på området, de driver en tipslinje
og de driver aktiv informasjonsvirksomhet. Dette medlem mener
dette arbeidet må støttes med større
ressurser enn i dag.