Spørsmålet er her om selve deltakelsen i en
organisert kriminell gruppe kan være straffbar, uavhengig av
om deltakeren kan knyttes til (andre) konkrete lovovertredelser.
Et slikt straffansvar kan tenkes å følge av de
særlige bestemmelsene i straffeloven §§ 104 a og
330. Straffansvar kan også oppstå etter de alminnelige
reglene om medvirkning og forsøk. I proposisjonen gjøres
det nærmere rede for rekkevidden av disse bestemmelsene.
Konvensjonen pålegger statene å kriminalisere deltakelse
i visse organiserte kriminelle grupper og medvirkning til enkelte
av de handlingene som gruppen begår. Statene har en viss
frihet når det gjelder valg av gjennomføringsmåte.
Konvensjonen inneholder to hovedelementer. Statene må enten
kriminalisere det å inngå forbund om alvorlige
straffbare handlinger, det vil si straffbare handlinger med en strafferamme
på fengsel i fire år eller mer, eller det å delta
aktivt i en organisert kriminell gruppe. Statene må i tillegg
kriminalisere det å medvirke til gjennomføringen
av straffbare handlinger som involverer en organisert kriminell
gruppe. Uansett hvilken gjennomføringsmåte som
foretrekkes, vil det være behov for lovendringer. Det er
fordeler og ulemper ved begge gjennomføringsmåter,
og departementet gjennomgår begge alternativene i høringsnotatet.
Høringsinstansene er delt i synet på hvilket
gjennomføringsalternativ som bør foretrekkes.
De er også delte i synet på utformingen av bestemmelsen.
Departementet mener at de beste grunner taler for forbundsalternativet,
og har utformet lovforslaget i samsvar med det. Departementet viser
til at denne bestemmelsen gir en klarere angivelse av området
for det straffbare. En straffebestemmelse som retter seg mot deltakelse
i organiserte kriminelle grupper, vil uvegerlig bli mer skjønnsmessig
og vurderingspreget. I tillegg til at gjerningsbeskrivelsen vil
kunne utformes på en mer presis måte, har dessuten
både påtalemyndigheten og domstolene en viss erfaring
med å anvende forbundsbestemmelser, som det fra før
finnes flere av i straffeloven. En annen fordel ved forbundsalternativet
er at den forberedelseshandlingen som i tilfelle rammes, vil knytte
seg til en straffbar handling som gjerningspersonen selv skal begå eller medvirke
til å begå. Den som deltar aktivt i en organisert
kriminell gruppe vil derimot, slik forslaget i høringsnotatet
var utformet, kunne straffes selv om vedkommende aldri har deltatt
i gruppens kriminelle virksomhet, og kanskje tar avstand fra den.
Forbundsalternativet er derfor også best i samsvar med det
strafferettslige prinsippet om at den enkelte bare skal måtte
svare for egne handlinger. Bestemmelsen bør begrenses til å gjelde
forbund hvor minst én av partene har tilknytning til en
kriminell gruppe. Departementet legger til grunn at en slik kvalifikasjon
er forenlig med konvensjonen. Bestemmelsen bør også ramme
forbund om å begå allmennfarlige forbrytelser,
eller forbrytelser mot liv, legeme og helbred, selv om handlingen
ikke er økonomisk motivert.
Etter konvensjonen artikkel 5 nr. 1 bokstav b skal konvensjonsstatene
kriminalisere det å medvirke til gjennomføringen
av straffbare handlinger som involverer en organisert kriminell
gruppe, og som kan straffes med fengsel i minst fire år.
I høringsnotatet ble gjennomføringen av denne
bestemmelsen drøftet.
Alle de høringsinstansene som har uttalt seg om spørsmålet
mener at det er unødvendig med en særskilt medvirkningsbestemmelse
i utkastet til § 162 c. Departementet
antar på denne bakgrunn at det foreløpig ikke
er behov for en slik bestemmelse, men vil komme tilbake til spørsmålet
om utviklingen skulle gi grunn til det.
Departementet foreslår at strafferammen for overtredelse
av utkastet til straffeloven § 162 c
første og annet ledd bør være fengsel
inntil 4 år. I høringsnotatet reiste departementet
spørsmålet om det likevel kunne være
grunn til å åpne for bruk av enkelte ekstraordinære
etterforskningsmetoder.
Alle de høringsinstansene som uttalte seg om spørsmålet,
støtter forslaget om å utvide adgangen til teknisk
sporing og kommunikasjonskontroll som ikke er avlytting.
Høringen bekrefter at det vil være et behov
for å bruke etterforskningsmetodene teknisk sporing og kommunikasjonskontroll
som ikke er avlytting i slike saker. Er de øvrige vilkårene
oppfylt, særlig kravet om at inngrepet ikke må være
uforholdsmessig, er det etter departementets syn heller ikke betenkelig å åpne for
bruk av de aktuelle metodene ved etterforskning av saker etter utkastet § 162 c.
Ikke minst gjelder det dersom den forbrytelsen avtalen gjelder,
er svært alvorlig. Departementet viser for øvrig
til de argumentene som har kommet frem under høringen og
fremmer forslag i tråd med synspunktene foran.
Komiteen vil påpeke at det
er en kjensgjerning at organisert kriminalitet er vanskeligere å bekjempe enn
annen kriminalitet. Miljøene er gjerne lukkede og praktiserer
ofte en hard indre justis. Komiteen ønsker
derfor å tillate bruk av ekstraordinære etterforskningsmetoder
ved skjellig grunn til mistanke om brudd på ny straffeloven § 162 c,
og støtter forslaget til endring i straffeprosessloven §§ 202 b
første ledd og § 216 b første
ledd bokstav b.
Komiteen mener det er positivt at Regjeringen fremmer
forslag om endring i straffeloven overensstemmende med FNs konvensjon
mot grenseoverskridende organisert kriminalitet. De organiserte
kriminelle opererer ofte på den internasjonale arena, og av
den grunn er det viktig med tilsvarende straffebestemmelser som
andre land.
Komiteen er kjent med at det er vanskelig å angi
eksakt omfanget av den organiserte kriminaliteten i Norge. Dette
til tross opplyses det fra politifaglig hold at utviklingen på området
er bekymringsfull. Organisert kriminalitet utgjør en større
trussel mot samfunnet og den enkelte enn annen kriminalitet. Ofte
er det ingen tradisjonell fornærmet som oppdager og anmelder
slik kriminalitet, typisk vil det være slik ved narkotikahandel.
Kriminaliteten blir derfor lett skjult i de kriminelle nettverk,
noe som ikke minst gir politiet helt andre utfordringer enn mer
tradisjonell kriminalitet. Bekjempelse av slik kriminalitet krever
derfor et bredere spekter av virkemidler. For å ramme den
organiserte kriminalitet er det nødvendig med en straffetrussel
rettet mot selve nettverket som sådan, før de
enkelte handlinger blir utført. Dette vil også muliggjøre
at politiet kan arbeide pro-aktivt ikke minst gjennom spaning, infiltrasjon
og bruk av utradisjonelle metoder. Komiteen har i
vesentlig grad vektlagt disse forhold i sin vurdering av forslag
til ny straffeloven § 162 c.
Komiteen har merket seg at høringsinstansene var
delt i spørsmålet om ny straffeloven § 162 c
skulle utformes som en forbundsbestemmelse eller om den skulle utformes
som et forbud mot deltakelse i kriminelle grupper. Etter komiteens oppfatning vil
en forbundsbestemmelse være å foretrekke, da den
best vil være i samsvar med det strafferettslige prinsipp
om at den enkelte bare skal svare for egne handlinger. Den forberedelseshandling
som rammes av en forbundsbestemmelse vil knytte seg til en straffbar
handling som gjerningspersonen selv skal begå eller medvirke
til å begå, og komiteen vurderer
en slik tilknytning som helt sentral ved avgjørelsen av
hvilke handlinger som skal straffereguleres. Videre er det etter komiteens oppfatning
en fordel at påtalemyndigheten og domstolene har erfaring med å anvende
forbundsbestemmelser som det fra før finnes flere av i
straffeloven.
Komiteen har merket seg at det i proposisjonen
legges til grunn at det ikke skal være et krav for domfellelse
etter ny straffeloven § 162 c at påtalemyndigheten
kan føre bevis for hvilken konkret forbrytelse avtalen
gjelder, så lenge den kan bevise at det gjelder en forbrytelse
med en nedre strafferamme på minst 4 år. Komiteen antar
at de fleste domfellelsene etter § 162 c
vil bygge på at retten har funnet forbundet knyttet til
konkrete forbrytelser. Komiteen er enig i at det
derimot ikke bør være et krav til at forbrytelsen
konkretiseres, men bemerker at hvis det ikke i det hele tatt er
ført bevis for noen hovedgrupper av handlinger, vil det
være vanskelig å føre tilstrekkelige
bevis for domfellelse.
Komiteen viser til at i og med at norske borgere
som hovedregel ikke kan utleveres til land utenfor Norden, jf. utleveringsloven § 2,
er det etter komiteens mening viktig å sikre
at nordmenn som overtrer § 162 c i utlandet,
kan straffeforfølges i Norge og sone her. Det er videre
hensiktsmessig at andre personer som overtrer nevnte bestemmelse
kan straffes i Norge, uavhengig av hvor forbrytelsen er begått. Komiteen slutter
seg derfor også til forslaget om å føye § 162 c
til i oppregningen i straffeloven § 12 første
ledd nr. 3 og 4.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmet
fra Sosialistisk Venstreparti, vil påpeke at dersom Norge
straffer organisert kriminalitet mildere enn andre europeiske land,
kan dette medføre at kriminelle miljøer finner
det hensiktsmessig å utøve sine ugjerninger her.
En slik utvikling vil være sterkt uønsket.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet merker
seg videre at Regjeringen påpeker at den generelle straffeskjerpelsesregelen bare
vil utvide domstolenes fullmakter, ikke pålegge domstolene å ilegge
en strengere straff i den enkelte sak enn det er grunnlag for. Disse
medlemmer vil i den sammenheng påpeke Stortingets
uttalelser om behovet for strengere straffer ved alvorlig kriminalitet,
og spesielt der forholdet dreier seg om forbrytelser mot mennesker.
Selv om domstolene alltid må ta utgangspunkt i straffegrunnlaget
i det enkelte forhold, er det fra disse medlemmers ståsted
et poeng at regelen om straffeøkning skal resultere i konkrete
skjerpelser der det er begått organisert kriminalitet.
Disse medlemmer mener regelen om straffeskjerping
som følge av at en organiserer sin kriminelle aktivitet
i en form for forbund, bør være en generell straffeskjerpelse.
Det fremstår som uforståelig at en ikke skal kunne
se dette i sammenheng med reglene om gjentakelse og sammenstøt
av forbrytelser. All den tid de som bedriver organisert kriminalitet
erfaringsmessig foretar mer enn ett enkelt lovbrudd, kan det se
ut til at Regjeringen ikke ønsker at reglene skal få betydning
ut over de tilfellene der det dreier seg om bagatellmessige lovbrudd. Disse
medlemmer ser organisert kriminalitet som et så alvorlig
samfunnsproblem at det å inngå i organiserte grupper
eller nettverk i seg selv må bety en utvidelse av maksimumsstraffen.
På denne bakgrunn ønsker disse medlemmer å stryke
forslaget til ny § 162 c første
ledd siste setning.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti mener
det ville vært en fordel om departementet hadde utformet § 162
c i tråd med Advokatforeningens forslag, slik at bestemmelsen
ble avgrenset til det å inngå forbund om nærmere
bestemte straffbare handlinger, i stedet for å la strafferammen
alene være avgjørende for om handlingene omfattes.
Forslaget fra regjeringspartiene om å senke strafferammen
i denne bestemmelsen fra fire til tre år (se kapittel 4),
er etter dette medlems oppfatning en bekreftelse på at
en slik variant ville vært klok. Å foreta en endring
som beskrevet, nærmest over bordet, for å sikre
seg at også tyveri (§ 257) og nå barnepornobestemmelsen
(§ 204 første ledd) skal omfattes av bestemmelsene,
er slik dette medlem ser det, uheldig. Dette medlem mener man i
stedet bør nevne disse bestemmelsene eksplisitt, og det
fremmes derfor følgende forslag:
”Straffeloven § 162 c første ledd
første setning skal lyde:
Den som inngår forbund med noen om å begå en handling
som kan straffes med fengsel i minst 4 år, eller som rammes
av §§ 204 første ledd eller 257, og som
skal begås som ledd i virksomheten til en organisert kriminell
gruppe, straffes med fengsel inntil 4 år, med mindre forholdet
går inn under en strengere straffebestemmelse. "