Det gis i proposisjonen en oversikt over regulering av assistert
befruktning i Sverige, Danmark, Storbritannia, Tyskland og Østerrike.
Det vises videre til Europarådets konvensjon om menneskerettigheter
og biomedisin artikkel 18.
Departementet har merket seg at begrepet "assistert
befruktning" har blitt stadig mer innarbeidet ved omtalen av behandling
for ufrivillig barnløse og foreslår at dette begrepet
nyttes i stedet for "kunstig befruktning" som brukes i gjeldende
lov. Videre foreslås det at begrepet "kunstig inseminasjon"
endres til "inseminasjon". For øvrig finner ikke departementet grunn
til å endre definisjonsbestemmelsen og foreslår
den videreført uten materielle endringer.
Komiteen stiller seg positiv til at
departementet anbefaler å erstatte begrepet "kunstig befruktning" med
"assistert befruktning" i det nye lovutkastet i tråd med ønsker
som er framkommet i høringsrunden fra en rekke høringsinstanser,
deriblant Foreningen for ufrivillig barnløse.
Komiteen vil imidlertid påpeke at begrepet ikke
er brukt gjennomgående i proposisjonsteksten. Komiteen oppfatter
begrepet "assistert befruktning" som verdinøytralt, mens
begrepet "kunstig befruktning" kan oppfattes som stigmatiserende
for de som mottar tilbudet. Komiteen er av samme årsak enig
i at begrepet "inseminasjon" benyttes alene, og ikke med ordsammenstillingen
"kunstig inseminasjon". Komiteen vil anmerke at dette
gjennomgående er gjort i alle flertallsmerknader i Innst.
S. nr. 238 (2001-2002) der det ikke dreier seg om ren sitatbruk.
Komiteen registrerer imidlertid at der departementet
omtaler flertallsinnstillingene i Innst. S. nr. 238 (2001-2002)
er likevel begrepet "kunstig befruktning" og "kunstig inseminasjon"
brukt flere steder, selv om disse begrepene ikke er brukt av flertallet
i innstillingen. Komiteen vil vektlegge at ordet "assistert"
konsekvent erstatter "kunstig" i tråd med departementets
egen anbefaling også der departementet selv har anvendt
ordet "kunstig".
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet og
Fremskrittspartiet viser til sine merknader under pkt. 2.9.2
angående preimplantasjonsdiagnostikk. Disse medlemmer mener
at den nye bioteknologiloven i likhet med dagens lov skal inneholde
en definisjon av preimplantasjonsdiagnostikk, og fremmer
følgende forslag:
"I lov om humanmedisinsk bruk av bioteknologi m.m. skal § 2-1
bokstav d lyde:
preimplantasjonsdiagnostikk: genetisk undersøkelse av
et befruktet egg før det settes inn i livmoren.
Departementet mener det er riktig å holde fast ved dagens
begrunnelse for helsetjenestens tilbud om assistert befruktning
og har ikke funnet grunnlag for å foreslå utvidelser
når det gjelder hvem som kan få et slikt tilbud.
Det skal etter forslaget fortsatt være en forutsetning
for assistert befruktning at kvinnen er gift eller samboer med en
mann i ekteskapsliknende forhold.
Komiteen merker seg at en forutsetning
for assistert befruktning i eksisterende lov er at kvinnen er gift
eller samboer med en mann i ekteskap eller ekteskapslignende forhold.
Tilbudet om assistert inseminasjon gis dermed ved dagens lovgivning
i de forhold der mannen er befruktningsudyktig. Komiteen registrerer
at dette videreføres i foreliggende lovforslag.
Komiteen registrerer at det i lovforslaget fremmes
forslag om at det skal gis tilbud om donorsæd ved in vitro
fertilisering (altså i de sjeldne tilfelle der mannen er
befruktningsudyktig, samtidig som kvinnen ikke har normal eggløsning,
slik at egget må befruktes etter uthenting for at graviditet
skal kunne oppstå). Komiteen vil påpeke
at departementets lovendringsforslag er i tråd med komiteens tilrådning
i Innst. S. nr. 238 (2001-2002).
Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre,
Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Senterpartiet,
viser til at inseminasjon med donorsæd tilbys i tilfeller
der mannen er befruktningsudyktig, eventuelt at han selv har eller
er bærer av en alvorlig arvelig sykdom. Denne formen for
assistert befruktning tilbys med andre ord på grunnlag
av en medisinsk indikasjon for å bøte på manglende
befruktningsevne hos mannen. Barnløshet hos par av samme
kjønn skyldes imidlertid ikke medisinske forhold som infertilitet.
En utvidelse av tilbudet om assistert befruktning til lesbiske par
innebærer at dette helsetilbudet utvides til personer som ikke
er barnløse av medisinske årsaker. Flertallet mener
at dette representerer en sykeliggjøring av barnløshet
som ikke er ønskelig. Både Helsetilsynet og et
flertall i Bioteknologinemnda støtter departementets forslag
om at nåværende krav til samlivsform videreføres.
Det bemerkes fra Helsetilsynets side at "assistert befruktning nå er
en hjelp til å oppnå befruktning i de tilfeller
der naturlig befruktning p.g.a. infertilitet ikke kan skje".
Videre påpeker komiteens medlemmer fra
Høyre, Kristelig Folkeparti og Senterpartiet at
behovet for helsetjenester er svært omfattende, og at dette
krever prioritering av begrensede ressurser. Disse medlemmer vurderer
at det ikke er forsvarlig å prioritere etablering av et
helsetilbud til personer som ikke er syke fremfor en forbedring
av helsetilbudet til personer som har behov for behandling av medisinske årsaker.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Senterpartiet,
viser til Stortingets enstemmige merknad i Innst.S. nr. 238 (2001-2002):
"Assistert befruktning er et tilbud til ufrivillig barnløse,
noe som betinger at det minst hos den ene av partnerne foreligger
manglende fruktbarhet. Dette framstår etter komiteens mening
som en helt rasjonell betingelse som også bør
videreføres. Assistert befruktning er ressurskrevende og
kan etter komiteens mening bare ansees fornuftig som behandlingsmetode
når svangerskap ikke kan oppnås på annen måte.
Komiteen
mener at det skal foreligge en forutgående og grundig kartlegging
av partnernes motivasjon før in vitro fertilisering igangsettes,
og støtter at dagens krav til hvem som kan motta dette
tilbudet, videreføres."
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet og
Sosialistisk Venstreparti viser til at diskusjoner og oppfatninger
om homofiles samlivs- og familieforhold fortsatt er preget av mange
fordommer og mangel på kunnskap. Problemstillingene er
ofte tabubelagt og omgitt av øredøvende taushet.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet ønsker
ikke på dette tidspunkt å åpne for assistert
befruktning til lesbiske.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet og
Sosialistisk Venstreparti viser til at en i Sverige har
fått en bred debatt av slike spørsmål
bl.a. på grunnlag av en Offentlig utredning (SOU 2001:10)
om "Barn i homoseksuelle familier". Disse medlemmer mener
også det er på tide å bryte tausheten
omkring homofiles familieforhold og barn som vokser opp med homofile
foreldre. Disse medlemmer vil derfor be om at det
tas initiativ til en offentlig utredning om disse spørsmålene.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk
Venstreparti og Senterpartiet fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen ta initiativ til en offentlig utredning
om barn som vokser opp med homofile foreldre."
Komiteens medlem fra Senterpartiet mener
det kan være formålstjenlig å få et
bedre kunnskapsgrunnlag omkring barns oppvekstforhold der foreldrene
er homofile, og støtter derfor dette forslaget.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet vil
hevde at det er til barnets beste at det vokser opp i en familie
hvor det kan forholde seg til mors og fars rolle. Dette er begrunnelsen
for at disse medlemmer går imot å gi
assistert befruktning til lesbiske par.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti viser
til at tilbudet om inseminasjon gjennom fremmed donor altså tar
utgangspunkt i sterilitet hos mannen, fordi paret dermed ikke kan
få barn. En endring av dette vilkåret til å gjelde fravær
av mannlig partner, ikke sterilitet hos en av partene, betyr at
vilkåret utvides fra å gjelde medisinske til også å gjelde
sosiale forhold.
Disse medlemmer vil påpeke at adopsjonsloven åpner
for at homofile i et parforhold skal kunne adoptere på gitte
vilkår når dette framstår som best for
barnet. Disse medlemmer vil imidlertid påpeke
at dette ikke kan sidestilles med inseminasjon, siden det da vil
være de kommende foreldres barneønske som skal
ivaretas, ikke hensynet til barnet.
Disse medlemmer mener at ønsket om å ha egne
barn er et forståelig ønske uansett om personen som
har dette ønsket, lever alene eller i et etablert parforhold,
og uavhengig av om partner har samme eller ulikt kjønn. Disse
medlemmer mener at dette dermed ikke handler om å skille
mellom "legitime" og "illegitime" ønsker, men om å definere
på hvilke vilkår et helsetjenestetilbud skal kunne
gis.
Disse medlemmer er usikre på hvorvidt
en kombinasjon av opphevelse av sædgivers anonymitet og
et tilbud til lesbiske par om donorinseminasjon vil kunne påvirke
rekrutteringen av sædgivere.
Disse medlemmer merker seg at Norsk Sykepleierforbund
mener at kravet til samlivsform er av underordnet betydning fordi
det er parets egnethet som er viktigst. Disse medlemmer merker
seg også at Norges Ingeniørorganisasjon mener
at bestemmelsen diskriminerer mennesker som lever i partnerskap.
Organisasjonen viser til at det viktige i denne sammenheng er egnethet
til å fungere som foreldre og hvorvidt paret lever i stabile
forhold, og ikke hvorvidt man lever i et heterofilt parforhold.
Disse medlemmer merker seg også at Landsforeningen
for lesbisk og homofil frigjøring uttaler:
"LLH mener Stortinget og Departementet her forfekter
et syn som hører fortiden til. Dagens samfunn består
ikke lenger bare av kjernefamilien med mor og far. I dag kan lesbiske
og homofile inngå partnerskap og adoptere den annens barn.
I tillegg opplever lesbiske og homofile en stadig større
forståelse og aksept i dagens samfunn.
Som
et ledd i denne utviklingen bør lesbiske og heterofile
par likestilles ved vurderingen av om kunstig befruktning skal tilbys.
Det avgjørende må være om paret ikke
er i stand til å få barn ved ordinært
samleie, uavhengig av om årsaken er medisinsk eller ikke."
Disse medlemmer mener at den enkeltes omsorgsevne
må sees uavhengig av hvorvidt omsorgspersonen er heterofil
eller homofil, eller hvorvidt man lever alene eller i et parforhold.
For det barn som vokser opp, vil imidlertid oppvekstvilkårene ikke
være uavhengig av om barnet har én eller to foreldre.
Det er rimelig å anta at det for et barn er en fordel å ha
to foreldre, når dette kan planlegges på forhånd,
og man står overfor et valg. Det har inntil nå også vært
en allmenn oppfatning at det vil være en fordel for barnet å vokse
opp med foreldre av ulikt kjønn, fordi dette har vært
det "normale".
Disse medlemmer deler imidlertid den oppfatningen
som framkommer fra nevnte tre organisasjoner. Familierelasjonene
er i endring, og barn opplever at de er i endring. Barn som vokser
opp med foreldre av samme kjønn, vil ikke oppleve dette
som unaturlig så lenge det samfunnet de vokser opp i, møter
slike familierelasjoner med toleranse. Aksepten for adopsjon av
partners barn har åpnet opp for familierelasjoner med foreldre
av samme kjønn.
Disse medlemmer vil anmerke at den forskningen
som er gjort på barn som vokser opp med to foreldre av
samme kjønn i Norge, til nå har konkludert med
at disse barna har en like god oppvekst som barn som lever med foreldre
med ulikt kjønn. Også i forbindelse med innføringen
av mulighet til å søke om å få adoptere
for homofile/lesbiske i Sverige ble det gjort et svært
omfattende arbeid med å samle tilgjengelige forskningsresultater.
Konklusjonen var den samme.
Disse medlemmer vil som en konsekvens av ovenstående
argumentasjon gå inn for at også kvinner som lever
i partnerskap eller partnerskapslignende forhold, skal kunne tilbys
donorinseminasjon. Disse medlemmer mener at krav
til at det skal foreligge et etablert parforhold er rimelig ut fra
vurderingen om at det sett fra barnets ståsted er en fordel å kunne
vokse opp med to foreldre, når dette kan planlegges.
Disse medlemmer viser til at komiteens flertall
i Innst. S. nr. 238 (2001-2002) gikk inn for at sæddonor
ikke lenger skal være anonym, og departementets lovutkast
tar utgangspunkt i dette i tråd med komitéflertallets ønske.
Barn som blir født ved donorinseminasjon etter den nye
lovens ikrafttredelse, vil dermed ha rett til kunnskaper om sitt
biologiske opphav ved fylte 18 år. Disse medlemmer vil påpeke
at barnet dermed ved fylte 18 år vil kunne oppta kontakt
med sitt mannlige biologiske opphav, dersom barnet selv skulle ønske
dette.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"I lov om humanmedisinsk bruk av bioteknologi m.m.
skal § 2-2 lyde:
Krav til samlivsform
Assistert befruktning kan bare utføres på kvinner som
er gift, lever i registrert partnerskap eller som er samboer i ekteskapslignende
eller partnerskapslignende forhold."
Det foreslås ikke materielle endringer i bestemmelsen
om vilkår for inseminasjon.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti
og Senterpartiet, legger til grunn at § 2-3
også vil omfatte de sjeldne tilfellene der kvinner har
antistoffer mot mannens sædceller. I en slik situasjon
vil mannen være befruktningsudyktig sammen med sin kvinnelige
partner.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet peker
på at det fremgår av § 2-3 i forslaget
til lovtekst at den eneste grunnen til at et medisinsk problem hos
kvinnen kan berettige inseminasjon, er at hun er bærer
av alvorlig kjønnsbundet sykdom der det er aktuelt å behandle
spermiene for å påvirke fosterets kjønn. Disse
medlemmer vil vise til at kvinner i visse sjeldne tilfeller
kan ha antistoffer mot mannens sædceller, og det kan da
være aktuelt å forsøke donorinseminasjon
i stedet for sæd fra ektefelle. Etter disse medlemmers mening er
det vanskelig å forstå og akseptere at dette ikke skulle
være tillatt.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti viser
til sine merknader under kap. 2.2.2. Som en konsekvens av at disse
medlemmer går inn for at det i loven skal åpnes
for inseminasjon også for kvinner som lever i partnerskap eller
partnerskapslignende forhold, fremmer disse medlemmer følgende
forslag:
"I lov om humanmedisinsk bruk av bioteknologi m.m. skal § 2-3
lyde:
Vilkår for inseminasjon
Assistert inseminasjon til en kvinne som er gift eller som er
samboer med en mann i ekteskapslignende forhold, kan bare finne
sted når mannen er befruktningsudyktig eller selv har eller
er bærer av alvorlig arvelig sykdom.
Assistert inseminasjon kan i særlige tilfeller finne
sted dersom kvinnen er bærer av alvorlig arvelig kjønnsbundet
sykdom, jf. § 2-13.
Assistert inseminasjon kan finne sted til en kvinne som lever
i registrert partnerskap eller partnerskapslignende forhold."
Det foreslås at det skal tillates å benytte
donorsæd også ved befruktning utenfor kroppen.
Komiteen viser til Innst. S. nr. 238
(2001-2002) til St.meld. nr. 14 (2001-2002) der komiteen gikk inn
for at bruk av donorsæd sidestilles med inseminasjon og
med befruktning utenfor kroppen. Bakgrunnen var at komiteen ikke
kunne se at det fantes noen logisk begrunnelse for dette skillet,
siden egget i begge tilfeller vil stamme fra den kvinnen som ønsker å oppnå graviditeten.
Forskjellen vil være rent teknisk ved at egget hentes ut
for å befruktes ved in vitro fertilisering, mens det ved
inseminasjon søkes å oppnås graviditet
gjennom at egget befruktes i livmoren. Når IVF er akseptert
som metode, foreligger det altså etter komiteens syn
ikke noe etisk skille for bruken av donorsæd ved inseminasjon
og ved IVF.
Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre,
Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti
og Senterpartiet, viser til at komiteens flertall i Innst.
S. nr. 238 (2001-2002) påpekte at når framtidige
barn heretter vil ha rett til å kjenne til sitt biologiske
opphav, vil sæddonasjon verken ved inseminasjon eller ved
in vitro fertilisering medføre uklarheter om biologisk
opphav. Flertallet merker seg at flertallsinnstillingen
er fulgt opp av departementet, og at lovutkastet er i tråd
med Stortingets tilrådning. Flertallet er
tilfreds med dette.
Et annet flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti
og Senterpartiet, vil påpeke at menn som er befruktningsudyktige
enten dette skyldes erektil dysfunksjon eller fordi de har gjennomgått
kreftbehandling, i begge tilfeller vil kunne ha tilstander som definert
under § 2-4. Dette flertallet legger
til grunn at disse tilstandene ligger innenfor lovforslagets rammer.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til forslaget til § 2-4 der det heter at befruktning
utenfor kroppen bare kan finne sted når kvinnen eller mannen
er befruktningsudyktig eller ved uforklarlig befruktningsudyktighet. Disse
medlemmer er blitt informert om at i enkelte tilfeller kan
befruktning ved samleie være vanskelig å oppnå fordi
mannen har erektil dysfunksjon, og selv om inseminasjon med sæd
fra mannen i noen tilfeller vil løse problemet, bør
det etter disse medlemmers mening være anledning
til å gi befruktning utenfor kroppen i enkelte tilfeller.
Disse medlemmer vil peke på at i en del
tilfeller sørger menn som skal gjennomgå cellebeskadigende
behandling for visse kreftformer (eksempelvis testikkelkreft), for
at det fryses ned sæd før behandlingen påbegynnes
med henblikk på befruktning etter at en behandling som
kan gi genetisk skade, er påbegynt. Det er etter disse
medlemmers mening ingen rimelig grunn til å begrense
bruken av slik sæd til inseminasjon dersom befruktning
utenfor kroppen kan gi større muligheter for en vellykket
behandling. Slik disse medlemmer ser det, bør
heller ikke denne situasjonen forbys i norsk lov. En pasient som har
overlevd kreftbehandling, må ha mulighet til å befrukte
sin hustru på denne måten.
Disse medlemmer vil også peke på at
dersom en av ektefellene lider av AIDS, ville et ubeskyttet samleie
medføre risiko for overføring av sykdommen til
den friske part. Det bør ikke innføres noe forbud
mot å få barn for AIDS-pasienter, og muligheten for
befruktning utenfor kroppen også i denne situasjonen bør
opprettholdes.
Disse medlemmer vil på denne bakgrunn stemme
imot proposisjonens forslag til § 2-4.
Etter departementets vurdering er det svært viktig at
paret er godt informert både om medisinske og rettslige
virkninger og om risiko ved assistert befruktning. Det foreslås
at det også skal gis informasjon om adopsjon som et alternativ
til assistert befruktning.
Behandlende lege skal etter lovforslaget ha plikt til å påse
at det foreligger skriftlig samtykke fra begge ektefeller/samboere
foran hvert enkelt behandlingsforsøk.
Komiteen viser til Innst. S. nr. 238 (2001-2002),
der komiteen uttalte følgende:
"Når så vel ubefruktede og befruktede
egg som sæd vil kunne fryses ned, vil selve svangerskapet
etter dagens lovgivning kunne gjennomføres opptil tre år
etter at uthenting av eggene finner sted. I mellomtiden kan parets
samliv ha endret karakter slik at det ikke lenger er gitt at begge
partnere har sammenfallende interesser når det gjelder
framtidige, felles barn. Det framstår derfor etter komiteensmening som
rimelig at det skal gis samtykke fra begge partnere foran alle de
assisterte befruktningsforsøk som gjennomføres,
og ikke bare ved oppstart av det første."
Komiteen merker seg at lagringstiden for befruktede
egg i det nye lovutkastet (§ 2-16) utvides fra tre
til fem år i tråd med komiteens anbefaling i Innst. S.
nr. 238 (2001-2002). Dette muliggjør en forlengelse av
tiden for innsetting av befruktede egg ved IVF uten behov for uthenting
av nye egg før etter fem år.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti
og Senterpartiet, mener dette forsterker behovet for samtykke
fra begge partnere før hvert forsøk, siden en
forlenget lagringstid øker mulighetene for at partnernes
oppfatning om framtidige, felles barn kan endre karakter i behandlingsperioden.
Flertallet registrerer med tilfredshet at departementets
lovutkast ivaretar dette hensynet.
Komiteen merker seg at den informasjonen paret
skal motta, også skal inneholde informasjon om adopsjon
som alternativ til assistert befruktning. Komiteen mener
at det er viktig at paret er kjent med de alternativer til assistert
befruktning som foreligger, før slik behandling gjennomføres,
men at informasjonen skal gis på en verdinøytral
måte, som ikke søker å legge føringer
for parets valg.
Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre,
Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti og Senterpartiet,
mener at informasjon om adopsjon som alternativ til assistert
befruktning må gis på et så tidlig tidspunkt
at paret kan treffe reelle valg, mest naturlig hos allmennlegen
før oppstart av behandling. Flertallet mener at
slik informasjon ikke lenger framstår som naturlig når
paret har startet behandling med assistert befruktning.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet legger
til grunn at det før in vitro fertilisering settes i gang,
foreligger en grundig kartlegging av partnernes motivasjon, og antar
at vurdering av ulike alternativer vil være en del av det. Disse medlemmer legger
vekt på at paret får informasjon om behandlingen
om de medisinske og rettslige virkningene behandlingen kan få.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at det etter forslaget til § 2-5 kreves fornyet
skriftlig samtykke ved hvert nytt forsøk på assistert
befruktning. Dette fortoner seg som unødvendig og krenkende
anstaltmakeri overfor par som er i en vanskelig situasjon slik disse
medlemmer ser det, og det harmonerer ikke med praksis for øvrig
innenfor norsk medisin. Disse medlemmer vil derfor
stemme imot siste ledd i forslaget til § 2-5.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti viser
til at disse medlemmer også går
inn for at kvinner som lever i lesbisk parforhold, skal kunne tilbys
assistert befruktning. Disse medlemmer foreslår
som en konsekvens av dette at ordlyden i § 2-5
annet ledd endres fra "kvinnen og hennes ektemann eller samboer"
til "begge parter".
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"I lov om humanmedisinsk bruk av bioteknologi m.m.
skal § 2-5 annet ledd første punktum
lyde:
Før behandlingen påbegynnes, skal behandlende lege
påse at det foreligger skriftlig samtykke fra begge parter."
Beslutningen om å tilby behandling med sikte på assistert
befruktning skal etter gjeldende lov treffes av lege basert på medisinske
og psykososiale vurderinger av paret. Det foreslås at det
i denne vurderingen også skal legges vekt på parets
omsorgsevne og hensynet til barnets beste.
Komiteen viser til Innst. S. nr. 238
(2001-2002) til St.meld. nr. 14 (2001-2002) der komiteens flertall
gikk inn for at parets omsorgsevne og barnets beste også skulle
vurderes før oppstart av assistert befruktning.
Komiteen merker seg at flertallsinnstillingen er
fulgt opp av departementet, og at lovutkastet er i tråd
med Stortingets tilrådning. Komiteen er
tilfreds med dette.
Komiteen støtter departementet i at avgjørelsen
om tilbud om assistert befruktning skal være basert på medisinske
og psykososiale vurderinger av paret foretatt av lege, der det skal
legges vekt på parets omsorgsevne og hensynet til barnets
beste.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at det i forslaget til § 2-6 fremheves at
det skal legges vekt på barnets beste, og at det skal tas
hensyn til parets omsorgsevne. Dersom angjeldende setning skal være
med, bør også kvinnens, parets og familiens beste
vektlegges slik disse medlemmer ser det. Disse
medlemmer vil derfor foreslå en endring i § 2-6
første ledd tredje punktum, og fremmer følgende
forslag:
"I lov om humanmedisinsk bruk av bioteknologi m.m. skal § 2-6
første ledd tredje punktum lyde:
Det skal legges vekt på parets omsorgsevne og hensynet
til barnets, kvinnens, parets og familiens beste."
Departementet foreslår å oppheve sædgivers
anonymitet.
Barnet skal etter forslaget være fylt 18 år
før det kan be om opplysninger om sædgiver. Det
understrekes at foreldre som har fått barn ved hjelp av
donorsæd, har et særlig ansvar for å gi
barnet mulighet til å kjenne sitt biologiske opphav, men
departementet har ikke funnet grunnlag for å innføre
en opplysningsplikt i loven.
Departementet mener det vil være hensiktsmessig å bygge
opp et sentralt register over sædgivere som kun skal inneholde
opplysninger om sædgivers identitet.
På bakgrunn av forslaget om å oppheve anonymiteten
for sædgiver har departementet funnet det hensiktsmessig å utarbeide
forslag til en ny bestemmelse som retter seg mot aktuelle sædgivere,
og det foreslås å lovfeste et vilkår
om at sædgiver skal være myndig. Det skal etter
forslaget være krav om skriftlig samtykke fra sædgiver
om at sæden kan brukes til befruktning, og sædgiver
skal ha adgang til å trekke tilbake samtykket så lenge
sæden ikke har blitt benyttet til befruktning. I tillegg
er det foreslått å ta inn i lovteksten at sædgiver
må samtykke til at hans identitet registreres i donorregisteret.
Når det gjelder spørsmålet om sædgiver
skal kunne få opplyst parets eller barnets identitet, viser
departementet til adopsjonsloven hvor det framgår at barnets
biologiske foreldre ikke skal opplyses om identiteten til adoptivforeldrene.
Det foreslås at dette reguleres tilsvarende når
det gjelder sædgivere.
Departementet understreker at sædgiver ikke vil kunne
få rettigheter og plikter som far overfor barn som han
som sædgiver er biologisk opphav til.
For å sikre at det skal være mulig for barnet
etter fylte 18 år å finne fram til sædgivers
identitet uavhengig av hvilket system for registrering som opprettes, foreslår
departementet å lovfeste at sædbanken har et ansvar
for at opplysningene om sædgivers identitet registreres
og meldes til et donorregister.
Departementet foreslår å videreføre
bestemmelser om godkjenningsordning for at virksomheter skal kunne
lagre sæd, og om at import av sæd bare skal kunne
skje etter særskilt godkjenning.
Det foreslås at sæd ikke skal kunne benyttes
til befruktning etter at sædgiver er død.
Det foreslås at departementet i forskrift skal kunne
gi nærmere regler om organisering av sædbanker, bruk
av donorsæd samt registrering og melding av opplysninger
om sædgiver.
Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre,
Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti
og Senterpartiet, viser til Innst. S. nr. 238 (2001-2002)
til St.meld. nr. 14 (2001-2002) der komiteens flertall gikk inn
for at sædgivers anonymitet skulle oppheves, og at barnet
på forespørsel kunne få opplyst biologisk
fars navn ved fylte 18 år.
Flertallet merker seg at flertallsinnstillingen er
fulgt opp av departementet, og at lovutkastet er i tråd
med Stortingets tilrådning. Flertallet er
tilfreds med dette.
Flertallet vil påpeke at FNs barnekonvensjon artikkel
7 sier at "så langt gjørlig" har barnet rett til å få kjennskap
til hvem foreldrene er. Norge har sluttet seg til denne konvensjonen.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser
til at Barneombudet har reist spørsmålet om "barnets
beste" i forhold til sæddonasjon overfor FN. På dette
området kunne ikke FN gi noen anbefaling.
Disse medlemmer viser videre til St.meld. nr.
14 (2002-2002) der departementet uttaler:
"Spørsmålet om forholdet til barnekonvensjonen ble
også berørt forrige gang bioteknologiloven ble behandlet
i Stortinget. Det ble imidlertid konkludert med at hemmeligholdelse
av sædgivers identitet ikke er i strid med konvensjonen."
Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre,
Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti og Senterpartiet,
deler departementets syn om at sæd ikke skal utleveres
for bruk til assistert befruktning etter sædgivers død,
begrunnet i at den ene av barnets to biologiske opphav i så fall
vil være død når barnet unnfanges.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet ønsker å opprettholde
et reelt tilbud om assistert befruktning ved hjelp av sæddonasjon
og mener at en forutsetning for dette er at eksisterende anonymitetsprinsipp
opprettholdes. Disse medlemmer viser til at sæd
som brukes ved assistert befruktning her i landet, for det meste
er importert fra Danmark hvor sæddonor er anonym. Denne
importen vil stoppe dersom en opphever anonymitetsprinsippet. Disse
medlemmer er redd for at dette vil sette sterke begrensninger
for denne behandlingsmåten i Norge og dermed vanskeliggjøre
situasjonen for infertile par som ønsker barn.
Disse medlemmer mener at man også ivaretar
hensynet til barnets beste ved å opprettholde anonymiteten
for sædgiverne. En opphevelse av anonymitetsprinsippet
vil kunne bety en endring av forholdet mellom barn og den sosiale
far som vi i dag ikke kjenner konsekvensene av.
Disse medlemmer viser til at det er den sosiale
far som har alle plikter og rettigheter i forhold til barnet. Disse
medlemmer viser videre til at donor ikke har hatt noe ønske
om å få barnet, men å hjelpe det barnløse
paret. Det er derfor ikke naturlig å sammenlikne den anonyme
sædgiver med biologiske foreldre som på grunn
av spesielle omstendigheter og en ofte vanskelig sosial situasjon
bortadopterer et barn.
Disse medlemmer vil på denne bakgrunn stemme
mot proposisjonens forslag til lovendring §§ 2-7 – 2-12,
og ønsker å opprettholde nåværende lovgivning.
Disse medlemmer fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
"I lov om humanmedisinsk bruk av bioteknologi m.m. skal følgende
bestemmelser lyde:
§ 2-7:
Sædgivers, barnets og parets identitet
Helsepersonellet plikter å sørge for
at sædgivers identitet blir holdt hemmelig.
En sædgiver kan ikke gis opplysninger om parets eller
barnets identitet.
§ 2-10:
Valg av sædgiver
Behandlende lege velger egnet sædgiver.
§ 2-11:
Lagring og import av sæd
Bare institusjoner som etter § 7-1 har
adgang til å utføre assistert befruktning, kan
nedfryse eller på annen måte lagre sæd.
Import av sæd kan bare skje etter særskilt
godkjenning fra Statens helsetilsyn."
Disse medlemmer vil stemme mot proposisjonens
forslag til §§ 2-8, 2-9 og 2-12.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet anser
at logikken i forslaget til § 2-11 som bestemmer
at sæd ikke skal utleveres til bruk ved assistert befruktning
etter givers død, er vanskelig å forstå fordi
giver ikke fremstår som juridisk person i forhold til ektepar
og det barn som blir født. Sannsynligheten for at giver
i alle fall dør i løpet av de første
18-19 år etter at sæd er avgitt, er i alle fall til
stede, og disse medlemmer vil stemme imot tredje
ledd i forslaget til § 2-11.
Disse medlemmer mener videre at forslaget til § 2-12
gir departementet svært vide fullmakter og vil stemme imot
denne paragrafen.
Departementet foreslår at bestemmelsen i gjeldende lov
om at behandling av sæd før befruktning for å velge
barnets kjønn bare er tillatt dersom kvinnen er bærer
av alvorlig arvelig kjønnsbundet sykdom, skal videreføres
uten materielle endringer. Det foreslås videre at teknikker
for å velge kjønn i forbindelse med assistert
befruktning må godkjennes før bruk.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti
og Senterpartiet, merker seg at gjeldende lov om valg av
kjønn kun ved alvorlig kjønnsbundet sykdom videreføres.
Et annet flertall, medlemmene fra Høyre,
Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti og Senterpartiet,
støtter dette fordi metoden kan sikre tilbud til familier
ved alvorlig kjønnsbundet sykdom som alternativ til preimplantasjonsdiagnostikk
som det ikke er adgang til i Norge.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet har
merket seg at departementet foreslår at behandling av sæd
før befruktning for å påvirke barnets
kjønn fortsatt bare skal være tillatt dersom kvinnen
er bærer av alvorlig kjønnsbundet sykdom.
Disse medlemmer har videre merket seg at bestemmelsen
regulerer behandling av så vel ektefelles/samboers
sæd som donorsæd. Disse medlemmer støtter
dette. Disse medlemmer finner imidlertid forslaget
om ikke å tillate samme type behandling når det
gjelder undersøkelser av egg i de tilfeller der moren er
bærer av alvorlig kjønnsbundet sykdom, som lite
konsistent. Disse medlemmer er i tillegg redd for
at denne mangel på konsistens vil gi par som ønsker
en slik behandling, et dårligere tilbud enn hva tilfellet
er i dag. Disse medlemmer viser i denne sammenheng
til det forhold at preimplantasjonsdiagnostikk har vi med utgangspunkt
i gjeldende lovverk erfaring med, mens teknikken med behandling
av sæd foreløpig er dårlig utviklet.
Etter departementets vurdering innebærer dagens forbud
mot forskning på befruktede egg at preimplantasjonsdiagnostikk
ikke kan utføres i Norge, og at preimplantasjonsdiagnostikk
derfor er forbudt uten at dette framgår eksplisitt av gjeldende
lov. Etter departementets syn bør det ikke etableres nye
tilbud som innebærer en mulighet for sortering av befruktede
egg ut fra egenskaper, og det foreslås at det eksplisitt
nedlegges et forbud mot genetisk undersøkelse av befruktede
egg (preimplantasjonsdiagnostikk) i loven.
Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre,
Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti og Senterpartiet,
merker seg at det som i realiteten er et forbud mot preimplantasjonsdiagnostikk
uttrykkes eksplisitt i lovteksten. Dette er en endring i forhold
til gjeldende lov.
Flertallet viser til Innst. S. nr. 238 (2001-2002)
til St.meld. nr. 14 (2001-2002) der komiteens flertall gikk inn
for at nevnte lovendring skulle gjøres.
Flertallet viser til at behovet for denne diagnostikken
antas å være svært begrenset. Dette er
en svært ressurskrevende høyteknologidiagnostikk
som flertallet mener at det ikke er faglig grunnlag
for å bygge opp i Norge. I den forbindelse vil flertallet vise
til Statens helsetilsyns avslag på søknaden fra
Haukeland sykehus, IVF-kvinneklinikken, om å etablere et
slikt tilbud.
Flertallet anser det som mer hensiktsmessig i de
få tilfellene der dette tilbudet etterspørres, å kjøpe dette
i utlandet etter henvisning fra helsepersonell i Norge innenfor
bioteknologilovens bestemmelser.
Flertallet mener at begrepet alvorlig arvelig sykdom
kan være vanskelig å avgrense, og tilstander som
tidligere var uforenlig med liv, kan gjennom ny viten og nye behandlingsmetoder
over tid innebære bedrede leveutsikter. Flertallet mener
derfor at det er viktig å trekke en skarp grense for hvilke
tilstander som skal kunne undersøkes, for å unngå at metoden
brukes til seleksjon av gitte egenskaper som både er forenlig
med liv, og som vil kunne behandles.
Flertallet mener at det vil være mulig å trekke en
slik skarp grense for kjønnsbundet alvorlig arvelig sykdom,
fordi sykdomsdisposisjonen vil være direkte relatert til
barnets kjønn, der framtidige jentebarn vil være
friske, mens guttebarn vil ha 50 prosent sjanse for å utvikle
sykdom når mor har arveanlegg for sykdommen.
Flertallet viser til at behandling av sædcellen før
befruktning representerer en alternativ metode ved alvorlig, arvelig
kjønnsbundet sykdom. Flertallet viser imidlertid
til at metoden beskrives som så eksperimentell i Ot.prp.
nr. 64 (2002-2003) at dette per dato ikke vil representere noe alternativ
for de par som til nå har fått tilbud om preimplantasjonsdiagnostikk
i utlandet. Flertallet vil derfor i påvente av
at metoden med behandling av sæd før befruktning
videreutvikles, gå inn for at preimplantasjonsdiagnostikk
ved alvorlig, arvelig kjønnsbundet sykdom uten behandlingsmuligheter
kan gjøres i spesielle tilfeller. Flertallet ber
Regjeringen komme tilbake med et forslag til lovforbud når
det eksisterer alternative behandlingsmuligheter.
Flertallet fremmer følgende
forslag:
"I lov om humanmedisinsk bruk av bioteknologi m.m.
skal § 2-14 lyde:
Genetisk undersøkelse av befruktede egg
Genetisk undersøkelse av et befruktet egg før
det settes inn i livmoren, herunder undersøkelse for å velge
barnets kjønn (preimplantasjonsdiagnostikk), kan bare gjøres
i spesielle tilfeller ved alvorlig arvelig kjønnsbundet
sykdom uten behandlingsmuligheter.
Før slik preimplantasjonsdiagnostikk foretas, skal
kvinnen eller paret gis genetisk veiledning og informasjon."
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet og
Fremskrittspartiet har merket seg at et flertall av høringsuttalelsene ønsker
at preimplantasjonsdiagnostikk skal tillates i forbindelse med alvorlige
arvelige sykdommer. Disse medlemmer vil vise til
Norges forskningsråds uttalelse der det heter:
"Ved alvorlige tilstander hos embryo/foster vil preimpantasjonsdiagnostikk
være et bedre alternativ enn fosterdiagnostikk med påfølgende
provosert abort. Derfor bør det åpnes for forskning
på befruktede egg med formål å oppnå gode
metoder for preimplantasjonsdiagnostikk. De etiske sidene ved disse metodene
krever ekstra oppmerksomhet når det gjelder bruk av forskningsresultater."
Disse medlemmer vil også vise til Sosial- og
helsedirektoratets uttalelse:
"Det er vanskelig å innføre et forbud
mot preimplantasjonsdiagnostikk uten å se dette i sammenheng med
at befruktning utenfor kroppen kan finne sted når en av
partene er bærer av alvorlig arvelig sykdom uten behandlingsmuligheter.
Man kan tenke seg en situasjon hvor kvinnen/paret gjennomgår
en IVF, etterfulgt av fosterdiagnostisk undersøkelse, som
fastslår at barnet vil få den alvorlige sykdommen.
Hvis sykdommen er tilstrekkelig alvorlig, og for eksempel medfører
død under eller umiddelbart etter fødsel, må man
kunne anta at kvinnen vil få innvilget sen abort. En slik
behandlingssyklus vil etter vår mening være en
så stor belastning for kvinnen og paret, at det verken
er etisk eller medisinsk forsvarlig. Konsekvensen av å forby
PGD kan følgelig bli at bærere av alvorlig sykdom
ikke får tilbud om kunstig befruktning."
Disse medlemmer mener det bør åpnes
for preimplantasjonsdiagnostikk i Norge, og at det må bygges
opp fagkompetanse på dette felt ved ett eller flere av
våre universitetssykehus.
Disse medlemmer legger til grunn at preimplantasjonsdiagnostikk
etter dagens lovgivning kun skal anvendes i forbindelse med alvorlige,
progressive arvelige sykdommer som leder til tidlig død,
og der ingen behandling er tilgjengelig.
Disse medlemmer ønsker på dette
grunnlaget å opprettholde dagens lovgivning og fremmer
følgende forslag:
"I lov om humanmedisinsk bruk av bioteknologi m.m.
skal § 2-14 lyde:
Preimplantasjonsdiagnostikk
Et befruktet egg kan bare undersøkes genetisk i spesielle
tilfeller ved alvorlig arvelig sykdom uten behandlingsmuligheter,
jf. § 2-4. Kongen kan fastsette nærmere
vilkår for adgangen til preimplantasjonsdiagnostikk.
Det er forbudt å undersøke et befruktet egg
for å velge barnets kjønn, unntatt i særskilte
tilfeller ved alvorlig arvelig kjønnsbundet sykdom.
Før det gis adgang til preimplantasjonsdiagnostikk,
skal kvinnen eller paret gis genetisk veiledning og informasjon."
Det foreslås å videreføre bestemmelsen
i gjeldende lov om at befruktede egg bare kan anvendes for tilbakeføring
i den kvinnen de stammer fra.
Departementet foreslår en hjemmel som gir adgang til å gi
forskrift om tilbakeføring av befruktede egg til kvinner
som får utført befruktning utenfor kroppen, og
uttaler at det i forskriften bør fastslås at det
som hovedregel kun skal tilbakeføres ett befruktet egg,
men at det må gjøres en individuell medisinskfaglig
vurdering.
I Innst. S. nr. 238 (2001-2002) uttalte komiteens flertall at
"det skal være en lovmessig forutsetning for
den assisterte befruktningen at det biologiske opphavet klart kan
defineres som én biologisk mor og én biologisk
far. Eggtransplantasjon vil ikke innfri et slikt krav, og skal derfor
etter flertallets syn ikke tillates."
Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre,
Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti og Senterpartiet,
merker seg at lovutkastet er i tråd med flertallets syn,
ved at befruktede egg bare kan anvendes for tilbakeføring til
den kvinnen eggcellen stammer fra.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet har
merket seg at bioteknologiloven ikke regulerer hvor mange befruktede
egg som kan tilbakeføres til kvinnen ved assistert befruktning,
og at det i dag er opp til behandlende leges medisinske skjønn
og etablert praksis i fagmiljøet.
Disse medlemmer viser til at fagmiljøene mener
at antall IVF-behandlinger der bare ett egg føres tilbake,
bør kunne økes i takt med økt kunnskap om
hvilke kvinner som har høy sannsynlighet for å bli
gravide ved tilbakesetting av bare ett befruktet egg. Disse
medlemmer har merket seg at departementet på denne
bakgrunn ønsker å videreføre forslaget
i høringsnotatet om en forskriftshjemmel med adgang til å gi
forskrift om tilbakeføring av befruktet egg til kvinner
som får utført befruktning utenfor kroppen. Disse
medlemmer forutsetter at dette ikke skjer før teknikken
er god nok og fins i praksis.
Disse medlemmer vil imidlertid påpeke
at dagens finansieringsbestemmelser om at par bare skal kunne gis
tre forsøk, kan ha innflytelse på hvor mange egg
som tilbakeføres, fordi en med flere egg øker
mulighetene for graviditet. Disse medlemmer vil likeledes
vise til at i Belgia har IVF-miljøet laget et forslag om å redusere
tvillingsvangerskap (ved bare å legge ett egg tilbake )
mot at staten betaler for de første forsøk med
assistert befruktning. Disse medlemmer ber om at
slike forhold og ulike finansieringsformer vurderes når
forskrifter skal utformes. Disse medlemmer forutsetter
at fagmiljøene vil bli tatt med ved utforming av nye forskrifter.
Departementet foreslår at første ledd i bestemmelsen
om lagring av befruktede egg gis en ordlyd slik at det framgår
at det må søkes om godkjenning.
Det foreslås at maksimal lagringstid utvides fra tre
til fem år.
Departementet ser at det kan oppstå situasjoner hvor
det kan være aktuelt for et par å skifte behandlingssted
i Norge, og mener at det i slike situasjoner bør kunne
skje en overføring av befruktede egg mellom virksomhetene
i Norge.
Komiteen viser til Innst. S. nr. 238
(2001-2002) til St.meld. nr. 14 (2001-2002) der komiteen gikk inn
for en utvidet lagringstid for befruktede egg fra gjeldende tre år
til fem år. Lagringstiden er etter komiteens syn
ikke et spørsmål av etisk karakter når
først lagring aksepteres i lovgivningen, men et spørsmål
om hvorvidt eggene ved lagring tar skade av å lagres eller
ikke. Når nye metoder medfører at eggene kan lagres
lenger, finner komiteen det rimelig at lagringstiden
utvides.
Komiteen merker seg at komiteens innstilling er
fulgt opp av departementet, og at lovutkastet er i tråd
med Stortingets tilrådning. Komiteen er
tilfreds med dette.
Komiteen er også enig med departementet
i at uttatte egg kan overføres mellom behandlingssteder når
de som mottar behandling, flytter. Komiteen ser dette
som hensiktsmessig fordi dette i kombinasjon med den utvidede nedfrysningstiden
på fem år vil redusere behovet for nye uttak av
egg når en ny klinikk må overta behandlingen.
Departementet foreslår å oppheve gjeldende
forbud mot lagring av ubefruktede egg, og det foreslås å åpne
for lagring av eggstokkvev. Etter forslaget skal kun institusjoner
som er godkjent til å utføre befruktning utenfor
kroppen, kunne lagre ubefruktede egg. Forslaget innebærer
at ubefruktede egg og eggstokkvev bare kan tas ut og lagres i tilfeller
hvor kvinnen eller mannen er befruktningsudyktig, ved uforklarlig
befruktningsudyktighet eller hvor kvinnen skal gjennomgå behandling
som vil kunne skade befruktningsdyktigheten. Det foreslås
videre en bestemmelse om at eggene skal destrueres dersom kvinnen
dør.
Forskning på ubefruktede egg har etter departementets
syn ikke de samme etisk problematiske sidene som forskning på befruktede
egg, og bør etter departements mening kunne utføres.
Det uttales at dersom hensikten er å befrukte egget, faller
det innenfor forbudet mot forskning på befruktede egg,
mens forskning vil kunne tillates dersom det ikke er hensikten å befrukte
egget.
Det foreslås en bestemmelse om at eggene skal destrueres
dersom kvinnen dør.
Komiteen merker seg at det i lovforslaget
legges opp til at forbudet mot å lagre ubefruktede egg oppheves,
og at eggstokkvev skal kunne lagres. Komiteen viser
til sine merknader i Innst. S. nr. 238 (2001-2002) der en enstemmig
komité gikk inn for en slik lovendring, og til at departementets
forslag er i tråd med dette. Komiteen støtter
derfor forslaget.
Departementet mener at eggdonasjon fremdeles ikke bør
være tillatt, og foreslår forbud mot eggdonasjon.
Departementet finner grunn til å spesialregulere transplantasjon
av kjønnscelleproduserende organer og vev slik at det ikke
omfattes av de generelle bestemmelsene i transplantasjonsloven.
Departementet foreslår at det skal framgå av
bestemmelsen om forbud mot eggdonasjon mv. at det heller ikke er
adgang til å donere deler av egg.
Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre,
Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti
og Senterpartiet, viser til Innst. S. nr. 238 (2001-2002)
til St.meld. nr. 14 (2001-2002) der komiteens flertall gikk inn
for at uttatte egg kun skal kunne tilbakeføres til den
kvinnen som eggene ble hentet ut fra, og at det samme skal gjelde
for kjønnscelleproduserende vev som eggstokkvev. Flertallet viser til
merknad under pkt. 2.10.2 som begrunner standpunktet.
Flertallet merker seg at flertallsinnstillingen er
fulgt opp av departementet, og at lovutkastet er i tråd
med Stortingets tilrådning. Flertallet er
tilfreds med dette.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet har
merket seg at høringsinstansene er delt i dette spørsmålet,
men at et flertall ber departementet å åpne for
eggdonasjon. I et flertall av høringsuttalelsene vises
det til at kjønnscellene må få lik etisk
verdi, og at forbud mot eggdonasjon mens tillatelse av sæddonasjon
er en usaklig forskjellsbehandling mellom befruktningsdyktige menn
og befruktningsudyktige kvinner.
Disse medlemmer har merket seg at departementet
argumenterer med at det er stor forskjell på mannens og
kvinnens rolle og funksjon i forbindelse med svangerskap, og at
eggdonasjon vil innebære brudd på langvarige sosiale
og kulturelle tradisjoner i samfunnet som er knyttet til mor og
svangerskapets helhet. Disse medlemmer mener slike
synspunkter og holdninger vitner om et kulturelt etterslep der bærerne
av disse synspunktene verken har tatt inn over seg de fremskritt
en har gjort på det medisinske feltet eller på likestillingsområdet.
Disse medlemmer viser til at eggdonasjon er tillatt
i de fleste europeiske land, og at det er en anerkjent behandlingsmetode
for barnløse. Disse medlemmer mener at eggdonasjon
og sæddonasjon bør vurderes likt, og viser til
at formålet med eggdonasjon er å hjelpe kvinner
som ikke selv er befruktningsdyktige, eller som er bærere
av alvorlig arvelig sykdom. Disse medlemmer legger
vekt på at dette vil innebære likestilling mellom
infertile kvinner og menn og gi mannen mulighet til å bli
biologisk far selv om kvinnen ikke er befruktningsdyktig. Disse
medlemmer går inn for at det i bioteknologiloven åpnes
for eggdonasjon på bestemte vilkår:
Disse medlemmer er enige med de høringsinstansene
som mener at det norske fagmiljøet bør få erfaringer
med denne behandlingsmetoden slik at det også kan delta
internasjonalt i utformingen av etiske rammer og inklusjonskriterier.
Disse medlemmer går inn for at eggdonasjon
tillates i Norge og fremmer følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen åpne for muligheten for
eggdonasjon i Norge. Regjeringen bes om at det foretas en kartlegging
av praksis ved eggdonasjon i andre land, og komme med forslag til
hvordan dette kan gjennomføres i Norge."
Bestemmelsen i gjeldende lov om godkjenning av behandlingsformer
i forbindelse med assistert befruktning foreslås videreført.
Departementet understreker at godkjenningsinstansen ved vurderinger
av om nye metoder skal tillates, særlig må ha
fokus på risikoen og konsekvensene for barnet. Departementet presiserer
at kravet om godkjenning også gjelder for utprøving
av nye metoder som tilbys som ledd i klinisk forskning. Det foreslås
at det presiseres i lovteksten at også behandling av sæd
i forkant av assistert befruktning, lagring og import av sæd
og lagring av befruktede egg eller ubefruktede egg/eggstokkvev omfattes
av kravet om godkjenning.
Komiteen viser til Innst. S. nr. 238
(2001-2002) til St.meld. nr. 14 (2001-2002) der komiteens flertall
gikk inn for at dagens ordning med krav til godkjenning av behandlingsformer
ved assistert befruktning, inkludert inseminasjon, videreføres.
Komiteen merker seg at flertallsinnstillingen er
fulgt opp av departementet, og at lovutkastet er i tråd
med Stortingets tilrådning. Komiteen er
tilfreds med dette.
Komiteen merker seg at metoden ICSI (intracytoplasmatisk
spermieinjeksjon) på ny er gitt midlertidig godkjenning,
denne gang for fem år, mens midlertidig godkjenning forrige
gang ble gitt for tre år. Komiteen mener
at med så lang godkjenningstid framstår det nå som
mer hensiktsmessig å gi permanent godkjenning for metoden,
og vil be departementet vurdere om slik permanent godkjenning kan gis.
Etter komiteens syn må det med bakgrunn
i Bioteknologinemndas uavhengighet være opp til nemnda
selv å ta stilling til hvorvidt den ønsker å uttale
seg i de ulike sakene som omhandler bioteknologiske spørsmål. Komiteen mener
at nemndas tilgang til informasjon ikke skal endres, og at den praksis
som gjelder i dag, hva angår at alle søknader
om godkjenning skal forelegges Bioteknologinemnda, videreføres.
Komiteen fremmer følgende
forslag:
"I lov om humanmedisinsk bruk av bioteknologi m.m.
skal § 2-19 annet ledd lyde:
Før departementet avgjør om godkjenning
skal gis, skal søknaden forelegges Bioteknologinemnda."
Komiteen mener også at ICSI kombinert
med uthenting av spermier fra testiklene og bitestiklene bør
tillates, slik det også er i de fleste vestlige land. Komiteen vil
peke på at gjennom denne metoden vil behov for donorsæd
minske, og mange menn med tette sædledere vil kunne bli
biologiske fedre. Komiteen viser videre til at behovet
for denne behandlingsmetoden vil øke dersom man opphever sædgivers
rett til anonymitet.
Samlebegrepet for inseminasjon og befruktning utenfor kroppen
er i henhold til lovforslaget "assistert befruktning", og departementet
foreslår at begrepet "inseminasjon" i barnelova endres
til "assistert befruktning".
Komiteen viser til sin merknad under pkt. 2.1.2,
der komiteen støtter departementets syn om at begrepet
assistert befruktning brukes som samlebetegnelse for befruktning
utenfor kroppen og inseminasjon. Komiteen oppfatter
at den endringen som departementet foreslår for barnelova,
er en konsekvens av dette. Komiteen støtter
endringsforslaget.