Departementet fremmer i proposisjonen forslag til endringer i
regnskapsloven og i enkelte andre lover som skal sikre internasjonalt
sammenlignbar regnskapsinformasjon av høy kvalitet, med
særlig vekt på de børsnoterte foretakenes
finansielle rapportering. Forslagene gjennomfører EØS-regler
og europeiske anbefalinger på regnskapsområdet.
Departementet foreslår lovregler til gjennomføring
av EØS-reglene som svarer til forordning (EF) nr. 1602/2002
om anvendelse av internasjonale regnskapsstandarder (IFRS-forordningen).
Forordningen pålegger børsnoterte foretak å utarbeide
konsernregnskap i samsvar med de internasjonale regnskapsstandardene
International Financial Reporting Standards - IFRS (tidligere International
Accounting Standards - IAS) fra 2005. Departementet foreslår
videre å benytte adgangen etter forordningen til å tillate anvendelse
i konsernregnskapet til andre foretak og i selskapsregnskapet.
Det Europeiske Råd i Lisboa 2000 understreket, på bakgrunn
av EU-kommisjonens Handlingsplan for finansielle tjenester viktigheten
av et felles finansmarked for å bidra til å nå EUs
sentrale målsettinger om vekst og høy sysselsetting.
Det var et prioritert punkt å bedre sammenlignbarheten
mellom foretakenes regnskaper. Kommisjonens handlingsplan understreker
at sammenlignbar, gjennomsiktig og pålitelig finansiell
informasjon er fundamental for et effektivt og integrert kapitalmarked.
EU utviklet på denne bakgrunn en regnskapsstrategi om å innføre de
internasjonale regnskapsstandardene IFRS som et felles sett regnskapsregler
for børsnoterte foretak. Strategien omfatter også behov
for streng håndheving av at regnskapsreglene blir fulgt.
Departementet mener at det viktig at denne strategien følges
aktivt opp også i Norge. Etter departementets vurdering
ligger det mulighet for store gevinster for norsk næringsliv
og norske kapitalmarkeder i at det på denne måten
etableres et felles grunnlag for finansiell rapportering i EØS-området.
Gjennom det pågående programmet for å bringe
sammen IFRS og de amerikanske regnskapsreglene US GAAP, er det videre
et mer reelt mål enn på lenge å etter
hvert etablere et felles regnskapsspråk som grunnlag for
den finansielle rapporteringen til noterte foretak i hele verden.
Det bør stilles strenge krav til den finansielle rapporteringen
til foretak som henvender seg til allmennheten gjennom kapitalmarkedene.
Det er viktig at den finansielle rapporteringen er basert på internasjonalt
anerkjente standarder. Til nå er dette søkt oppnådd
ved at norske regnskapsregler og regnskapsstandarder i stor grad
har vært tilpasset internasjonale standarder. Departementet
anser at en vil oppnå fordelene ved denne tilpasningen
i betydelig større grad når børsnoterte
foretak i hele EØS-området nå skal utarbeide
konsernregnskap i samsvar med IFRS.
Det er samtidig vesentlig å etablere tillit til at regnskapsreglene
blir fulgt. Den senere tids finansskandaler understreker betydningen
av dette. Departementet foreslår derfor at det etableres
en særskilt håndhevingsordning for børsnoterte
foretaks finansielle rapportering i samsvar med forutsetningen om dette
i EUs regnskapsstrategi. Forslaget følger de europeiske
anbefalingene for slik håndheving fastsatt av Den europeiske
komiteen for verdipapirtilsynsmyndigheter (Committee of European
Securities Regulators - CESR). Departementet foreslår at
Kredittilsynet blir ansvarlig og utførende for håndhevingsordningen.
Det foreslås lovhjemmel for å etablere en særskilt
klagenemnd for behandling av klager på enkeltvedtak i håndhevingsordningen.
Etter forslaget skal nemnden også kunne tillegges myndighet
til å avgjøre klager på det tilgrensende
området tilsyn med revisorer.
Departementet foreslår å lovfeste et overordnet krav
om at årsregnskapet skal gi et rettvisende bilde av den
regnskapspliktiges eller konsernets eiendeler og gjeld, finansielle
stilling og resultat. Hvis anvendelse av en bestemmelse i regnskapsloven
i særlige unntakstilfeller skulle være uforenlig
med kravet til å gi et rettvisende bilde, foreslås
det at regnskapslovens regel skal fravikes for å kunne
gi et slikt rettvisende bilde. Departementet mener at lovfesting
av disse overordnede kravene vil tydeliggjøre foretakenes
ansvar for å gi korrekt og dekkende informasjon i årsregnskapet.
En egen lovbestemmelse vil framheve EØS-reglene om dette
på en klarere måte enn den gjeldende gjennomføringen
som del av kravet til god regnskapsskikk.
Departementet foreslår å skjerpe inn at opsjonsavtaler
og annen aksjebasert betaling skal regnskapsføres til virkelig
verdi i samsvar med transaksjonsprinsippet. Praksis har vært
varierende og det har ikke vært vanlig å kostnadsføre
verdien av aksjebasert avlønning av ansatte og styremedlemmer
mv. Etter departementets vurdering er det nødvendig å stramme
inn denne praksisen for å sikre tilstrekkelig og relevant
regnskapsinformasjon fra foretak som tilbyr opsjonsprogrammer og
annen aksjebasert betaling. Dette er i samsvar med den internasjonale
regnskapsstandarden IFRS 2 som ble fastsatt i februar 2004. Departementet
anser at forenklingshensyn tilsier at små foretak unntas
fra kravet. Departementet mener videre det er nødvendig å presisere
visse minstekrav til opplysninger om aksjebasert betaling i noter
til årsregnskapet.
Departementet foreslår å heve terskelverdiene som
definerer små foretak i regnskapsloven til det EØS-reglene
om dette tillater. Etter forslaget heves grensen for balansesum
fra 20 til 30 mill. kroner og for salgsinntekt fra 40 til 60 mill.
kroner. Grensen for antall ansatte skal fortsatt være 50.
Departementet legger vekt på forenklinger for de foretak
som vil bli omfattet av økningen. Forslaget innebærer
at flere foretak kan benytte forenklingsmulighetene for små foretak
i regnskapsloven, bl.a. adgangen til å unnlate å utarbeide
konsernregnskap.
Departementet foreslår å styrke kravene til
finansiell informasjon i årsberetningen. For små foretak foreslås
et overordnet krav om å gi en rettvisende oversikt over
utviklingen og resultatet av virksomheten og av dens stilling. For øvrige
foretak foreslås i tillegg krav om å beskrive
sentrale risikoer og usikkerhetsfaktorer og analysere utviklingen
av virksomheten og resultatet inkludert opplysninger om miljø og
personalsaker. Forslagene gjennomfører nye EØS-regler
om endringer i regnskapsdirektivene. Det foreslås i tillegg
at andre enn små foretak skal redegjøre for om
tidligere angitte forventninger er i samsvar med resultatet.
Departementet foreslår i hovedsak å videreføre gjeldende
krav til ikke-finansiell informasjon i årsberetningen om
arbeidsmiljøet, det ytre miljø og likestilling
mellom kjønnene. Av hensyn til personvernet for de ansatte
foreslår departementet at foretak med færre enn
5 ansatte unntas fra kravet om å opplyse særskilt
om sykefravær.
Forslagene i proposisjonen er utredet av Regnskapslovutvalget
i NOU 2003:23 Evaluering av regnskapsloven. Utredningen omfatter
i tillegg en rekke forslag om endringer i regnskapsloven dels på bakgrunn
av en kartlegging av erfaringer med gjeldende regnskapslov og dels
for å sikre at regnskapsloven ikke skal være til
hinder for å føre regnskaper i samsvar med prinsippene
i IFRS. Departementet legger opp til å behandle disse forslagene
i en lovproposisjon som etter planen skal fremmes i løpet
av året.
Departementet fremmer også forslag om endringer i sparebankloven
som skal gi økt fleksibilitet ved sammensetningen av forstanderskapet
og i verdipapirfondloven som øker plasseringsgrensene for
verdipapirfonds investeringer i særskilt sikre obligasjoner
utstedt av samme foretak.
Forslagene er nærmere omtalt nedenfor i denne innstillingen
og i Ot.prp. nr. 89 (2003-2004) om lov om endringer i lov 17. juli
1998 nr. 56 om årsregnskap m.v. (regnskapsloven) og enkelte
andre lover (gjennomføring av EØS regler om anvendelse
av internasjonale regnskapsstandarder m.m.). Generelt er det kun
Regjeringens konkrete forslag som krever lovhjemmel, og Regjeringens
vurderinger vedrørende lovforslagene, som er gjengitt nedenfor
i sammendragene under det enkelte punkt. Gjeldende norsk rett, utenlandsk
rett, utvalgsrapporter, høringsuttalelser mv. knyttet til
det enkelte forslag, er redegjort nærmere for i den nevnte
odelstingsproposisjon.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Ranveig
Frøiland, Svein Roald Hansen, Tore Nordtun, Torstein Rudihagen
og Hill-Marta Solberg, fra Høyre, Svein Flåtten,
Torbjørn Hansen, Heidi Larssen og Jan Tore Sanner, fra
Fremskrittspartiet, Gjermund Hagesæter, lederen Siv Jensen
og Per Erik Monsen, fra Sosialistisk Venstreparti, Øystein
Djupedal, Audun Bjørlo Lysbakken og Heidi Grande Røys,
fra Kristelig Folkeparti, Ingebrigt S. Sørfonn og Bjørg
Tørresdal, fra Senterpartiet, Karin Galaaen, fra Venstre, May
Britt Vihovde, og fra Kystpartiet, Steinar Bastesen, viser
til at proposisjonen skal sikre internasjonalt sammenlignbar regnskapsinformasjon
av høy kvalitet for norske børsnoterte foretak,
samt for andre foretak som det foreslås skal ha adgang
til å kunne benytte IFRS-regelverket. Komiteen deler
vurderingen av at sammenlignbar, gjennomsiktlig og pålitelig
finansiell informasjon er fundamentalt for et effektivt og integrert
kapitalmarked. Dette er spesielt viktig for norske foretak som har
internasjonalt eierskap og som benytter internasjonale kapitalmarkeder
også for fremmedkapital. Komiteen viser
til rettebrev fra finansministeren 8. november 2004, som
er vedlagt innstillingen.
Komiteen viser for øvrig til
merknader under de enkelte punkter nedenfor.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene
fra Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, mener derfor at
det er positivt at Norge ligger i forkant av utviklingen og sikrer
at norske foretak tidlig får ta del i de positive effektene
en internasjonal harmonisering av regelverket vil ha for kapitalmarkedets
virkemåte, og støtter at departementet legger opp
til en mulighet for bredere anvendelse av IFRS i Norge enn minimumskravet.
Det er også viktig at det norske markedet har god tillit
internasjonalt og at det gjennomføres god kontroll med
at regnskapsreglene blir gjennomført som vedtatt.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet viser til at Regjeringen har fremmet en
rekke forslag til endring av regnskapslovverket på et tidligere
tidspunkt enn det EØS-krav tilsier. Konsekvensen av dette
er at gjennomgangen av regnskapsloven fordeles på to proposisjoner. Disse
medlemmer mener det er viktig å se de ulike forslagene
som kom fram i NOU 2003:23 under ett. Disse medlemmer påpeker
at de foreslåtte endringer åpner for bruk av IFRS-systemet
også i selskapsregnskap, mens det bare er i forhold til
konsernregnskap for børsnoterte selskap at EU krever at
rapporteringsplikt er vedtatt innen 1. januar 2005. Dessuten
er EUs regnskapsstandard for finansielle instrument fortsatt ikke
godkjent. Disse medlemmer mener derfor at de forslag
som ikke berøres av krav om vedtak før 1. januar
2005 bør utsettes, og behandles i sammenheng med forslagene
som fremmes i den kommende proposisjonen om endringer i regnskapslovgivningen.
Disse medlemmer fremmer på denne bakgrunn
følgende forslag:
"Behandlingen av de forslag i Ot.prp. nr. 89 (2003-2004) som
ikke berøres av krav om implementering innen 1. januar
2005, utsettes. Forslagene behandles i sammenheng med framleggelsen
av den kommende proposisjonen med ytterligere forslag til endringer
i regnskapsloven. "