Jeg viser til brev fra næringskomiteen 14. oktober
2004 hvor det anmodes om departementets vurdering av de enkelte
punktene i notatet fra Stiftelsen Skagerrak datert 12. oktober
2004.
Stiftelsen Skagerrak er etablert av personer med bakgrunn i Støttegruppen
etter Scandinavian Star. Denne støttegruppen har tidligere,
gjennom sine høringsuttalelser i saker som berører
skadelidtes rettigheter til sjøs, vært en viktig
støttespiller i mitt arbeid for bedre erstatningsordninger
til sjøs. Det er derfor gledelig at Stiftelsen Skagerrak
fortsetter dette engasjementet. Støttegruppen etter Scandinavian
Star var blant høringsinstansene ved høringen
av NOU 1999: 30 Undersøkelse av sjøulykker, men
avga den gang ikke realitetsuttalelse.
I notatet omtaler Stiftelsen Skagerrak flere viktige saker. Jeg
forstår komiteens henvendelse slik at man ikke ber om mine
kommentarer til disse sakene, men ønsker min vurdering
av de syv konkrete punktene som stiftelsen konkluderer med.
Stiftelsen foreslår at undersøkelsesmyndigheten bør
sortere under Stortinget v/kontroll- og konstitusjonskomiteen.
Etter mitt syn vil dette neppe være hensiktsmessig. Formålet
med slike undersøkelser av sjøulykker som nå foreslås
i sjøloven, skal være å undersøke
hendelsesforløpet og årsaksforholdene ved sjøulykker
(jf. lovforslaget § 473 annet ledd). Slike undersøkelser
skiller seg i stor grad fra den type saker som ellers hører
under kontroll- og konstitusjonskomiteen, jf. Stortingets forretningsorden § 12.
Dr imidlertid i denne forbindelse viktig å være oppmerksom
på at sjølovens regler om undersøkelse av
sjøulykker i regi av en havarikommisjon ikke er til hinder
for at kontroll- og konstitusjonskomiteen foretar undersøkelser
av forhold knyttet til sjøulykker, undersøkelsen
av disse ulykkene samt beredskapsforhold mv., i den grad komiteen
skulle ønske det.
Når det gjelder stiftelsens kommentarer vedrørende
Samferdselsdepartementets rolle, kan jeg opplyse at Havarikommisjonen
for sivil luftfart og jernbane hører administrativt inn
under Samferdselsdepartementet, men opererer uavhengig av departementet
i sitt faglige arbeid, herunder ved ulykkesundersøkelsene
og ved utarbeidelsen av undersøkelsesrapporten. Det er
ikke slik at havarikommisjonen "rapporterer til" Samferdselsdepartementet,
og departementet kan ikke instruere havarikommisjonen i dennes arbeid.
Havarikommisjonens tilrådinger oversendes departementet,
som sender disse videre til Luftfartstilsynet for oppfølgning
der. Luftfartstilsynet melder så tilbake til departementet
hvilken oppfølgning som er gjort, og departementet formidler denne
informasjonen videre til havarikommisjonen.
Innenfor sjøfarten har Samferdselsdepartementet i liten
grad noen rolle som forvaltningsmyndighet, tilsynsmyndighet og eier
av transportvirksomhet. Tilsynsmyndigheten (Sjøfartsdirektoratet)
hører i dag under Nærings- og handelsdepartementet.
Sikkerhetsberedskapen langs kysten hører i hovedsak under
Fiskeridepartementet. Sikkerhetsgodkjennelse av fartøyet
for passasjertransport gis av Sjøfartsdirektoratet. Sikkerheten
til sjøs ivaretas altså av andre enn Samferdselsdepartementet.
Det meste av skipsfarten er i privat eie (unntatt deler av den innenriks passasjerfarten
som eies av fylkeskommunalt eide aksjeselskaper). Samferdselsdepartementets
rolle innenfor skipsfart knytter seg derfor bare til løyver
til passasjertransport i form av fergekonsesjoner ol. (Etter yrkestransportloven
må den som driver innenriks persontransport i rute, ha
tillatelse. For fylkeskryssende ruter og riksveiferjedrift gis også tillatelse
av Samferdselsdepartementet. For fylkesinterne ruter gis tillatelsen
av fylkeskommunene/Oslo kommune.)
Dersom man skulle vurdere en slik endring som stiftelsen foreslår
under sitt punkt 1, bør man være oppmerksom på utkastet § 473
første ledd, som sier at "[u]ndersøkelse
av sjøulykker skal skje ved den myndighet Kongen bestemmer".
Denne bestemmelsen må endres om man vil legge undersøkelsene
inn under Stortinget. Det bør i så fall også foretas
en ny gjennomgåelse av lovforslaget med tanke på at
reglene måtte tilpasses en slik ordning, og en ny høring
vil da være ønskelig. Sjølovkomiteen
vurderte ikke i NOU 1999: 30 å legge undersøkelsene
inn under Stortingets kontroll- og konstitusjonskomité,
og det er heller ingen andre høringsinstanser eller andre
som etter det jeg er kjent med, har foreslått et slikt
alternativ. Selv om ikke selve lovforslaget regulerer hvilket organ
som skal være undersøkelsesmyndighet, er vurderingene
i Ot.prp. nr. 78 (2003-2004) basert på at regjeringen vil
legge undersøkelse av sjøulykker til en uavhengig
felles undersøkelseskommisjon, basert på en utvidelse
av den nåværende Havarikommisjonen for sivil luftfart
og jernbane.
Stiftelsen mener at alle sjøulykker hvor norske interesser
er sterkt berørt, må kunne undersøkes
av norske myndigheter, uansett flagg. Norske myndigheter har i dag
anledning til å undersøke alle sjøulykker
med norske skip. Problemstillingen knytter seg derfor til ulykker
med skip under fremmed flagg, slik som "Rocknes". Etter dagens regler
i sjøloven kan norske myndigheter bare foreta undersøkelser
av ulykker med fremmede skip når norske interesser er berørt
og skipet ligger i norsk havn, jf. sjøloven § 484 annet
ledd.
I lovforslaget foreslår Regjeringen at man utvider adgangen
for norske myndigheter til å undersøke ulykker
med fremmede skip, så langt dette lar seg gjøre
innenfor gjeldende internasjonale regler. De internasjonale reglene
om dette går i korthet ut på at undersøkelse
av sjøulykker i utgangspunket hører under flaggstaten.
Kyststaten anses imidlertid, uten hensyn til skipets flagg, berettiget
til å foreta undersøkelser av alle sjøulykker
som inntreffer innenfor dens territorialfarvann og som berører
kyststatens interesser, jf. punkt 1.1 i IMO-koden om undersøkelse
av sjøulykker (som er tatt inn som vedlegg i NOU 1999:
30). Ved ulykker utenfor territorialfarvannet er det mer begrenset
hvor langt en stat kan foreta undersøkelser av ulykker
med fremmede skip. IMO-koden punkt 6 forutsetter at det her vil
være flaggstaten som skal foreta undersøkelsene,
men slik at andre berørte stater bør kunne delta
i undersøkelsene. IMO-koden punkt 6.3 sier at en stat som
anses som en "særlig berørt stat" i forbindelse
med ulykken, for eksempel på grunn av nasjonaliteten til
skipets mannskap, passasjerer eller andre personer, skal inviteres
til å ta del i undersøkelsene. (IMO-koden er å anse
som en anbefaling, og er ikke formelt rettslig bindende, men er basert
på gjeldende folkerettslige prinsipper om dette.)
I utforslaget § 472 første ledd bokstav
b er havarikommisjonen på denne bakgrunn for det første
gitt kompetanse til å foreta undersøkelser av
alle ulykker med fremmede skip som inntreffer innenfor norsk territorialfarvann
("i riket"). "Rocknes"-ulykken ville derfor etter de nye reglene
kunne undersøkes av havarikommisjonen.
For det andre utvider lovforslaget § 472 første ledd
bokstav b også adgangen til å foreta undersøkelser
av ulykker med fremmede skip som inntreffer utenfor norsk territorialfarvann,
til alle tilfelle der flaggstaten samtykker, samt alle tilfelle
der det i henhold til folkeretten kan utøves norsk jurisdiksjon. Lenger
enn dette er det ikke mulig å utvide norske myndigheters
undersøkelseskompetanse ved ulykker med fremmede skip utenfor
riket, uten å komme i konflikt med folkeretten. Det vil
nok føre for langt om den norske havarikommisjonen skulle
foreta ulykkesundersøkelser overfor fremmede skip utenfor norsk
territorialfarvann, for eksempel basert på at det er nordmenn
som står bak skipet, direkte eller indirekte. (Dette er
imidlertid ikke til hinder for at norske myndigheter foretar andre
typer undersøkelser enn ulykkesundersøkelsen,
for eksempel politiets og påtalemyndighetens etterforskning
av straffbare forhold, i den grad man har jurisdiksjon til dette.)
Som det fremgår over, vil også Norge, når
Norge er "særlig berørt stat" etter IMO-koden
om undersøkelse av sjøulykker punkt 6, etter IMO-kodens
regler ha anledning til å delta i flaggstatens undersøkelser
av ulykken.
Stiftelsens endringsforslag går etter dette lenger enn
det vil være anledning til etter folkeretten, når
det gjelder å gi norske myndigheter kompetanse til å foreta
ulykkesundersøkelser. Jeg vil også i denne forbindelse
påpeke at det, uansett hvordan man regulerer dette i den
norske sjøloven, vil være begrenset i hvilken
grad Norge faktisk vil kunne utøve jurisdiksjon i form
av tvangstiltak eller andre tiltak overfor fremmede skip som har
forlatt norsk territorialfarvann.
Stiftelsen påpeker viktigheten av politiets og påtalemyndighetens
arbeid i disse sakene. Jeg er helt enig i at politiets og påtalemyndighetens
etterforskning i disse sakene er meget viktig, og at forholdene bør
legges så godt som mulig til rette også for dette aspektet.
Som det fremgår i kapittel 19 i proposisjonen, er det viktig å sikre
en balanse mellom på den ene siden hensynet til at havarikommisjonens
virksomhet skal foregå så effektivt som mulig
uten forstyrrelser, og på den annen side den viktige samfunnsmessige
interessen i at straffbare forhold i forbindelse med sjøulykker
blir etterforsket av politiet og påtalt, slik at de ansvarlige
blir straffet der det er grunn til det. Jeg er glad for at stiftelsen
støtter de vurderinger og forslag som proposisjonen inneholder når
det gjelder dette aspektet.
Ibindelse med stiftelsens ønske om en gjennomgåelse
og oppgradering av politiets og påtalemyndighetens oppfølgning
av sjøulykker, og ønsket om å avvikle
ordningen med sjøfartsinspektører, vil jeg peke på proposisjonen
kapittel 18. Her foreslås at dagens ordning med sjøfartsinspektører
oppheves, og at deres oppgaver legges administrativt inn i politiet.
Dette er en revisjon som vil være egnet til å styrke
den politimessige etterforskningen i sjøfartsforhold, jf. proposisjonen
side 73.
Stiftelsen slutter seg til forslaget i proposisjonen om at begrepet
"sjøulykker" skal omfatte nestenulykker. Jeg viser til
lovforslaget § 472 annet ledd annet punktum som
sier: "Som sjøulykke regnes også hendelse som
inntreffer i forbindelse med driften av et skip som har medført
en umiddelbar fare for skader som nevnt i første punktum
eller for sjøsikkerheten ellers."
Jeg vil også nevne at forslaget etablerer en absolutt
plikt for havarikommisjonen til å foreta undersøkelser
av alle nestenulykker med norsk passasjerskip, jf. lovforslaget § 476
annet ledd bokstav b. For andre nestenulykker vil det være
opp til havarikommisjonen selv om det skal foretas undersøkelser,
jf. lovforslaget § 476 fjerde ledd.
Skadelidtes rettigheter i forbindelse med ulykkesundersøkelsene
følger av lovforslaget § 484, som etablerer
rettigheter for det første for skipets "brukere", jf. proposisjonen
s. 88, som fastslår at dette begrepet typisk omfatter passasjerer.
Videre etablerer bestemmelsen rettigheter for dem som "saken angår" i
forbindelse med undersøkelsene. Det fremgår på samme
sted i proposisjonen at dette begrepet for eksempel vil omfatte
etterlatte. Både passasjerer og etterlatte er derfor omfattet
av rettighetene i lovforslaget §§ 484 og 485
selv om lovteksten ikke uttrykkelig nevner dem.
Jeg er enig med stiftelsen i at Sjøfartsdirektoratet bør
ha anledning til å foreta egne utredninger etter behov,
så lenge slike undersøkelser ikke erstatter eller
kommer i veien for havarikommisjonen. Ved ulykker hvor havarikommisjonen
foretar undersøkelser, bør Sjøfartsdirektoratet
derfor ikke kunne foreta egne undersøkelser uten at dette
skjer i forståelse med havarikommisjonen. Noe annet vil
kunne skape en uoversiktlig situasjon som vil kunne skade undersøkelsene.
Det er en reell fare for at Sjøfartsdirektoratets egne
undersøkelser vil kunne komme i veien for havarikommisjonens
virksomhet, for eksempel ved at vitner forstyrres eller ved at bevismateriale ikke
blir tilgjengelig i tide for havarikommisjonen.
I § 486 første ledd er poenget nettopp
at reglene i sjøloven om undersøkelser av sjøulykker
ikke skal være til hinder for at Sjøfartsdirektoratet
skal kunne foreta egne undersøkelser om de ønsker
det (og for øvrig har hjemmel i lovgivningen til det).
Reglene i § 486 annet ledd er imidlertid ment å sikre
at Sjøfartsdirektoratets undersøkelser ikke skal
komme i veien for havarikommisjonen. Dette hensynet er ivaretatt
ved en regel om at i saker der havarikommisjonen foretar undersøkelser,
skal Sjøfartsdirektoratet bare kunne foreta slike undersøkelser
som havarikommisjonen godkjenner. Jeg mener dette er en viktig regel,
som bør beholdes slik den er foreslått.
Jeg noterer meg at stiftelsen vil be om Stortingets tilslutning
til å sikre dette prosjektet sluttfinansiering, og ser
det ikke som naturlig at jeg i denne omgang kommenterer dette punktet.