Departementet foreslår å lovfeste at statlige
institusjoner som hovedregel ikke skal kunne ta egenbetaling fra
studentene for studier som fører fram til en grad eller
yrkesutdanning. Dette er i samsvar med dagens retningslinjer. En
hjemmel foreslås inntatt i loven for å klargjøre
nærmere hvilke studier institusjonene eventuelt skal kunne
ta egenbetaling for. Dette vil gjelde visse etter- og videreutdanningstilbud
og studier som er lagt ut som fleksible eller desentraliserte løsninger.
Størrelsen på egenbetaling foreslås ikke
lovregulert for private institusjoner. Departementet foreslår
i stedet å lovfeste prinsippet om at det ikke skal tas
ut økonomisk utbytte av virksomheten, og at tilskudd fra
staten og egenbetaling fra studenter skal komme studentene til gode.
Departementet foreslår også å lovfeste
den hjemmelen som i dag fremmes i de årlige budsjettproposisjoner,
til å fastsette nærmere regler om institusjonenes
adgang til å ta betalt for kopier og enkelte andre utgifter
knyttet til studiet.
Departementet foreslår i det vesentlige å videreføre
gjeldende lov når det gjelder beskyttelse av universiteter
og høyskolers egennavn. Private institusjoner fastsetter
selv sitt eget navn, mens Kongen som i dag fastsetter de statlige
institusjonenes navn. Det lovfestes at betegnelsen høyskole
bare kan benyttes av institusjoner som er akkreditert som høyskole
eller for enkeltstudier etter loven. Departementet kan ved forskrift
eller enkeltvedtak forby institusjonsnavn som er egnet til å forveksles
med beskyttet betegnelse. Ny er bestemmelsen om at departementet
skal bestemme hvilke oversettelser til andre språk som
skal gjelde for de beskyttede kategorinavnene høyskole, vitenskapelig
høyskole og universitet.
Departementet viser til at statlige institusjoner, når
tilknytningsformen ikke er endret, vil ha samme forholdet til annen
lovgivning, dvs. forvaltningsloven, offentlighetsloven, målloven,
likestillingsloven og arkivloven. Når det gjelder private
institusjoner og forholdet til annen lovgivning, foreslås
gjeldende bestemmelser i privathøyskolen videreført
i det vesentlige. En rekke avgjørelser skal imidlertid
regnes som enkeltvedtak etter forvaltningsloven. Departementet foreslår å lovfeste
at alle universiteter og høyskoler skal regnes som offentlige
organer etter likestillingsloven. Dette vil gjelde både
styret og øvrige styringsorgan og utvalg ved private institusjoner.
Likestillingslovens krav vil gjelde for styret uavhengig av om medlemmene
er valgt eller oppnevnt, og uansett hvilken instans som foretar
oppnevningen.
Departementet mener at den nasjonale samordningen av lærerutdanningen
vil være tilfredsstillende ivaretatt i rammeplanene med
forskrifter. Det er derfor ikke videreført særskilte
bestemmelser om formål og innhold for lærerutdanning
i lovforslaget.
Komiteens flertall , alle unntatt medlemmet
fra Fremskrittspartiet og representantene Evje og Simonsen, er fornøyd
med at det lovfestes et prinsipp for de private institusjonene om
at det ikke skal tas økonomisk utbytte av virksomheten
og at egenbetaling fra studenter skal komme studentene til gode.
Flertallet merker seg lovforslaget fra departementet
om at statlige institusjoner som hovedregel ikke kan kreve egenbetaling
fra studenter for utdanninger som fører fram til en grad
eller yrkesutdanning.
Flertallet vil understreke at høyere
utdanning skal være tilgjengelig for alle. Flertallet er
derfor enig med departementet i at det er nødvendig å lovfeste
gratisprinsippet, og mener i den forbindelse at det er behov for
en tydelig definering av rammene for muligheten til å ta
egenbetaling.
Flertallet merker seg at departementet med sitt
forslag ønsker å videreføre eksisterende
regelverk og praksis.
Et annet flertall, medlemmene fra Høyre,
Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre , slutter
seg til departementets intensjon med at en lovfesting av gratisprinsippet er
en videreføring av dagens regelverk og praksis, med de
unntak som er klargjort av de påfølgende merknader.
Dette flertallet mener imidlertid at det må tydeliggjøres
i lovteksten at denne ikke gir grunnlag for nye former for egenbetaling,
for eksempel studieavgifter for grad eller yrkesutdanning fra studenter som
skal gis et ordinært studietilbud ved statlige universiteter
og høyskoler. Det må samtidig gis hjemmel for
unntak knyttet til etter- og videreutdanning som kan videreføre
dagens regelverk og praksis.
Dette flertallet foreslår på dette
grunnlag følgende ordlyd i § 7-1 (1):
"Statlige universiteter og høyskoler kan ikke kreve egenbetaling
fra studenter for ordinære utdanninger som fører
fram til en grad eller yrkesutdanning. Departementet kan i særskilte tilfeller,
etter søknad, godkjenne unntak fra denne bestemmelse."
Dette flertallet mener at institusjonene fortsatt
skal kunne ta egenbetaling for etter- og videreutdanning, for eksempel
organisert som desentralisert utdanningstilbud og opplegg basert
på fjernundervisning. Egenbetalingsstudier skal ikke gå på bekostning
av den ordinære utdanningsvirksomheten, men komme i tillegg
til den statlig finansierte virksomheten. Slik vil en kunne ivareta
forpliktelsene som ligger i oppfølgingen av Kompetansereformen.
Dette flertallet mener at egenbetaling fortsatt
kan tas fra privatister, men vil understreke at disse kostnadene
ikke skal være større enn de reelle ekstra utgiftene
som institusjonene har med gjennomføring av privatisteksamen.
Dette flertallet mener at institusjonene må tilby
studieinformasjon kostnadsfritt for studentene. Når det
gjelder kopi- og papirpenger, mener dette flertallet at
institusjonene skal kunne ta betaling for utgifter utover det som
er knyttet til forventet forbruk, der eksamen og obligatoriske innleveringer
er inkludert. Dette flertallet er enig i at kopi-/papirpenger
utover et minstenivå kun kan kreves for reelle ytelser
og at disse må kunne identifiseres og kontrolleres.
Komiteens flertall , alle unntatt medlemmene
fra Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, viser til brev fra
statsråd Clemet av 11. januar 2005, hvor det opplyses
at departementet for tiden gjør forarbeider til forskrift
om egenbetaling.
Flertallet merker seg at det i den forbindelse legges
vekt på å sikre omfanget av kostnadsfri etter- og
videreutdanning for studentene, men samtidig gir institusjonene
rom for å opprettholde et fleksibelt etter- og videreutdanningstilbud
der det kan tas egenbetaling.
Flertallet mener at etter- og videreutdanningstilbud
er viktig i oppfølging av Kompetansereformen, og fremmer
på denne bakgrunn følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen fremme sak på egnet måte
om omfanget av etter- og videreutdanningstilbud som gis ved universiteter
og høyskoler, om kostnader knyttet til tilbudene, hvordan
disse finansieres, samt hva som er kostnadsfrie tilbud sett i forhold
til tilbud der det tas egenbetaling."
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet mener at gratis høyere utdanning
er en grunnmur for velferdssamfunnet. Disse medlemmer mener
at prinsippet må lovfestes på en måte
som ikke skaper tvil om tolkningen. Disse medlemmer mener
at når man i forslaget bruker formuleringen "som hovedregel",
så er dette med på å åpne for
ulik praksis.
Disse medlemmer mener at all høyere utdanning
som inngår, eller kan inngå, i en grad og som tilbys
i kunnskapsallmenningen, skal være gratis. Det betyr at
det ikke skal være anledning til å kreve studieavgift
av studentene. Måten utdanningen blir distribuert på er
uten betydning for om institusjonen kan kreve egenandeler eller
ikke. Det betyr at om et kurs blir tilbudt på nettet eller
om det inngår som et ordinært kurs på campus,
så skal studentene ikke betale avgift. Uansett om en student
velger å være ordinær student på campus,
velger nettundervisning, velger et desentralisert tilbud eller velger å være
privatist, så skal det ikke kreves avgift så lenge
kurset tilbys i kunnskapsallmenningen.
Disse medlemmer mener at skreddersydde utdanningstilbud
utviklet på oppdrag, skal det kreves avgift for. Dette
er uavhengig av om kurset kan inngå som del av en grad.
Disse medlemmer vil understreke at avlagte studiepoeng
for utdanninger som det ikke kan kreves studieavgift for, skal gi
institusjonene kompensasjon etter finansieringsmodellen.
Disse medlemmer vil slå fast
og lovfeste gratisprinsippet for offentlig utdanning som fører fram
til grad eller yrkesutdanning. Disse medlemmer fremmer
følgende forslag:
"§ 7-1 første
ledd skal lyde:
Statlige universiteter og høyskoler kan ikke kreve
egenbetaling fra studenter for utdanning som fører fram
til en grad eller en yrkesutdanning."
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen forberede forskrift til universitets-
og høyskoleloven som trekker grensene mellom tilbud som
skal være gratis, og etterutdanningstilbud som det vil
være anledning til å kreve betaling for. Spørsmålet
forutsettes gitt en drøfting og lagt fram for Stortinget
på egnet måte."
Komiteens medlem fra Fremskrittspartiet og
representantene Evje og Simonsen viser til at lovforslagets § 3-10 (4)
gir adgang til å kreve vederlag fra eksamenskandidater som
ikke er tatt opp som studenter. Disse medlemmer mener
hovedregelen om ikke å kreve egenbetaling derved fravikes. Disse
medlemmer mener det er viktig å videreføre
og sikre privatistretten innenfor høyere utdanning, og
mener det offentlige finansieringsansvaret også bør
omfatte privatister.
For slike eksamenskandidater forutsetter disse medlemmer at
det etableres eget tillegg i finansieringsmodellen innenfor den
studentbaserte finansieringen.
Disse medlemmer går derfor imot § 3-10 (4)
og fremmer følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen innarbeide i finansieringsmodellen
for høyere utdanning en ordning der institusjonene også får
en godtgjørelse for gjennomført eksamen for privatister."
Disse medlemmer understreker at staten har ansvar
for finansiering av høyere utdanning som er offentlig godkjent.
Derfor bør det ikke kreves egenbetaling fra studenter. Disse
medlemmer legger til grunn at prinsippet gjelder alle studenter
som søker og får opptak som student ved en institusjon
og som følger institusjonens alminnelige undervisning i emner
som inngår i institusjonens tilbud om gradsutdanning eller
yrkesutdanning. Disse medlemmer viser til at bestemmelser
om adgang til å ta egenbetaling fra studenter hittil ikke
har vært regulert i lov. Disse medlemmer understreker
at det etter Fremskrittspartiets syn er viktig å tydeliggjøre
og understreke gratisprinsippet og at prinsippet bør gjelde
gjennom hele utdanningskjeden. Etter Fremskrittspartiets syn er
det viktig å videreføre og videreutvikle gratisprinsippet
for alle offentlig godkjente høyere utdanninger, uavhengig
av hvem som eier institusjonen og uavhengig av hvem som tar utdanningen
eller hva utdanningen brukes til når dette skjer innenfor
institusjonens eget, ordinære utdanningstilbud. Disse
medlemmer peker på at det fortsatt er store ulikheter
i offentlig finansiering av institusjoner innenfor høyere
utdanning som må utlignes over tid. Disse medlemmer understreker
at inntil slik utligning er gjennomført, legger Fremskrittspartiet
til grunn at private institusjoner kan kreve egenbetaling fra studenter
for studier innenfor offentlig godkjente utdanninger. Nærmere
regler om dette bør, slik disse medlemmer ser
det, legges inn i lovens del II om private universitet
og høyskoler. Disse medlemmer ønsker
gratisprinsippet tydelig fastslått i lovteksten samt prinsippet
om at statlig driftstilskudd skal komme studentene til gode. Disse
medlemmer viser likevel til at et slikt tydeliggjort og
forsterket prinsipp ikke vil være til hinder for at institusjonene
kan kreve egenbetaling for kopiering av læremateriell som
inngår i studieopplegget og tilbud om tekniske tjenester. Disse
medlemmer legger til grunn at den enkelte institusjon kan
legge opp fond for å sikre kvalitet i undervisningen.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"§ 7-1 skal lyde:
(1) Universiteter og høyskoler kan ikke kreve egenbetaling
fra studenter for utdanninger som fører frem til en grad
eller yrkesutdanning. Unntak fra denne bestemmelsen fremgår
av Del II § 8-3 (1).
(2) Statlige driftstilskudd skal komme studentene til gode.
(3) Departementet kan fastsette forskrift om universiteter
og høyskolers adgang til å kreve inn andre utgifter
knyttet til studiene."
Komiteens medlem representanten Evje har
merket seg at den videreutdanning som det kan tas betalt for og
den videreutdanning som er en del av en høyere grads utdanning,
og som følgelig er gratis, har uklare skillelinjer. Ordinær
opplæring som institusjonen benytter i sitt generelle tilbud
knyttet til gradsstudier, kan ikke ansees å være
gjenstand for egenbetaling. Når det gjelder øvrige
tilbud, må en foreta en nærmere avklaring. Det
forutsettes videre at også disse tilbudene som blir knyttet
opp til egenbetaling, får tilfredsstillende og likeverdige
betingelser for eksempel i Statens lånekasse for utdanning.
Komiteen slutter seg til departementets
forslag om at Kongen fortsatt skal fastsette de statlige institusjonenes
navn, og at betegnelsen høyskole bare kan benyttes av institusjoner
som er akkreditert som høyskole eller akkreditert for å tilby
enkeltstudier.
Komiteen er enig i departementets vurdering av
private institusjoners forhold til annen lovgivning som skal ivareta
viktige interesser for studenter, andre enkeltpersoner og samfunnet
for øvrig. Dette er interesser private institusjoner som
gir utdanning godkjent av staten eller som får statlig
tilskudd til sin drift, også bør ivareta.
Komiteens flertall , alle unntatt medlemmet
fra Fremskrittspartiet og representantene Evje og Simonsen, viser
her for eksempel til likestillingslovens bestemmelser om offentlige
utvalg, hvor det samme krav til representasjon av begge kjønn
i styret og andre utvalg må stilles til både statlige
og private institusjoner.
Komiteen er enig i at det ikke er behov for særskilte
bestemmelser om lærerutdanningen i ny felles lov, men at
lærerutdanningens formål og innhold på lik
linje med andre utdanninger blir ivaretatt i rammeplanene med forskrifter.