Departementet slutter seg til forslaget fra utvalget om det at
ikke stilles vilkår for erverv av statsborgerskap for adoptivbarn
under 18 år, utover de krav som adopsjonsloven stiller.
Dette innebærer at det i adopsjonstilfellene ikke skal
vurderes om lovens ordinære ervervsvilkår er oppfylt.
Dette er i overensstemmelse med gjeldende praksis når adoptanten
er bosatt i Norge. Også hensynet til mest mulig likestilling
mellom egnefødte barn og adoptivbarn tilsier at ytterlige
vilkår ikke oppstilles.
Departementet støtter forslaget om at det må være
tilstrekkelig at én av adoptivforeldrene er norske for
at adoptivbarnet får norsk statsborgerskap. Dette er tilstrekkelig
i henhold til § 1 a, både ved automatisk
erverv og erverv etter melding. Det bør være tilstrekkelig
med én norsk adoptant, uavhengig av om adopsjonen skjer
i felleskap med en annen adoptant, og uavhengig av om eventuell
medadoptant er utenlandsk borger.
Departementet går inn for at alle adoptivbarn, dvs.
personer som adopteres før fylte 18 år, skal erverve
norsk statsborgerskap i kraft av adopsjonen.
For utenlandske personer som adopteres etter fylte 18 år,
vil norsk statsborgerskap måtte erverves etter søknad.
Dette betyr at de ordinære ervervsvilkårene for
erverv etter søknad må være oppfylt.
Dette er også i overensstemmelse med gjeldende rett.
Departementets forslag til bestemmelse om erverv ved adopsjon
er inntatt i utkastet til § 5.
Komiteen mener det er et viktig prinsipp å sikre
mest mulig likestilling mellom egnefødte barn og adoptivbarn. Komiteen støtter
derfor forslaget om at det ikke stilles vilkår for erverv
av statsborgerskap for adoptivbarn under 18 år, utover
de krav som adopsjonsloven stiller, men at statsborgerskap skal erverves
automatisk i kraft av adopsjonen. Med bakgrunn i samme prinsipp,
mener komiteen at det er tilstrekkelig at én
av adoptivforeldrene er norsk for at adoptivbarnet skal få norsk
statsborgerskap.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti
og Senterpartiet, viser til at automatisk erverv av statsborgerskap
for adoptivbarn ofte fører til at adoptivbarnet får
dobbelt statsborgerskap. Dette vil da også etter flertallets mening
som regel være til barnets beste.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet finner
ikke å kunne støtte komiteens flertall når
det gjelder det ovennevnte da det melder seg en del motforestillinger.
Disse medlemmer vil peke på at det er
enighet i komiteen om at dobbelt statsborgerskap ikke skal aksepteres,
og det er vanskelig å se gode grunner for at adoptivbarn
skal unntas fra denne regelen.
Disse medlemmer mener derfor at bestemmelsene
som er nedfelt i § 10 også bør
gjelde for adoptivbarn. I prinsippet bør adoptivbarnet
løses fra sitt statsborgerskap når adopsjonen
er godkjent av hjemlandets myndigheter, men i tilfelle der dette
ikke er mulig bør det gis en frist på ett år
for løsning fra annet statsborgerskap før norsk
statsborgerskap kan innvilges. Hvis løsning ikke er skjedd
innen ett år tilbakekalles norsk statsborgerskap etter
bestemmelsene i § 26.