Finansdepartementet vedtok 27. januar 2006 at ved eigedomsoverføring
etter føresegnene i tomtefestelova kapittel VI, skal innløysingssummen
leggjast til grunn for berekning av dokumentavgifta. Bakgrunnen
for unntaket er dei nye reglane i tomtefestelova (sjå lov
2. juli 2004 nr. 63 om endringar i tomtefestelova), som
på nærare vilkår gir festar rett til å overta
eigedomsretten til festetomta til ein lovregulert innløysingssum.
Denne summen vil i dei fleste tilfelle vere lågare enn
salsverdien. Vedtaket inneber difor eit unntak frå hovudregelen
om at eigedomen sin salsverdi utgjer avgiftsgrunnlaget. Vedtaket
vart førebels treft med heimel i dispensasjonsføresegna
i dokumentavgiftslova § 3. Grunngjevinga for unntaket
er at avgiftsreglane her ville få ein sers urimeleg verknad,
da avgifta kunne bli svært høg i høve
til innløysingssummen. Vidare ville det bli krevjande å berekne
salsverdien i kvart enkelt innløysingstilfelle. Dette ville
stride mot sentrale omsyn bak dokumentavgiftsreglane, mellom anna
omsynet til eit enkelt og effektivt regelverk. Ettersom innløysingssummen følgjer
av tomtefestelova vil det heller ikkje vere fare for spekulasjonar
eller misbruk av avgifta dersom denne blir lagt til grunn for avgiftsberekninga.
For å sikre ein klår og einsarta praksis for
framtida er det ønskjeleg at ordninga blir lovfesta. Dette
vil bidra til å ivareta omsynet til eit enkelt, oversiktleg og
forutsigbart regelverk. Sjå forslag til endring av dokumentavgiftslova § 7
femte ledd fyrste punktum.
Av lovtekniske omsyn foreslår departementet at det i
dokumentavgiftslova § 7 femte ledd fyrste punktum
også gjerast endringar i utforminga av henvisningane til
dei øvrige lovene, slik at samtlege lovhenvisningar får
same form. Forslaget inneber ingen realitetsendringar.
Ettersom forslaget er ei kodifisering av eit unntak som allereie
er vedteke, har lovendringa minimale økonomiske og administrative
konsekvensar. Sjølve unntaket må likevel reknast å vere
arbeidsbesparande for både avgiftsmyndigheita og dei avgiftspliktige, og
med minimale konsekvensar for provenyet.
Departementet foreslår at lovendringa trer i kraft 1. juli
2006. Frå same tidspunkt fell departementet sitt dispensasjonsvedtak
bort som ikkje naudsynt lengre.
Hovudregelen etter dokumentavgiftslova er at avgiftsgrunnlaget
tilsvarar eigedomen sin salsverdi på tinglysingstidspunktet.
I nokre tilfelle blir det stilt spørsmål i høve
til kva som skal utgjere avgiftsgrunnlaget ved kjøp av
bygning på festa tomt, der festeretten følgjer
med. Ein slik transaksjon gjeld overføring av både
eigedomsretten til bygningen og festeretten til tomta. Uklarleikane
har sin bakgrunn i at det ved tinglysing av festerettar i utgangspunktet ikkje
skal betalast dokumentavgift. Ved tinglysing av eigedomsrett til
bygning på festetomt har likevel avgiftsmyndigheita berekna
avgifta av det samla vederlaget ved overføring til den
nye eigaren og festaren. Praksisen fører med seg at også den
delen av samla vederlag som eventuelt skuldast festeretten, går
inn i avgiftsgrunnlaget. Departementet ser dette som rimeleg. Festeretten
må reknast som ein integrert del av salsverdien, jf. dokumentavgiftslova § 7
fyrste ledd.
I lys av spørsmåla om regelverket som har kome, vil
departementet sjå nærare på behovet for
endringar i dokumentavgiftslova, for å klargjere kva som
i lova skal vere avgiftsgrunnlaget ved overføring av bygning
på festetomt. Departementet vil kome tilbake til saka i
samband med budsjettet for 2007.
Fleirtalet i komiteen, alle unnateke
medlemene frå Framstegspartiet, sluttar seg til framlegget frå Regjeringa
om endring i dokumentavgiftslova § 7 femte ledd
første punktum.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet går
imot Regjeringens forslag.
Disse medlemmer mener at dokumentavgiften er en
usosial avgift som rammer familier ulikt. Disse medlemmer viser
til at Fremskrittspartiet i sitt alternative statsbudsjett 2006
foreslo en reduksjon av dokumentavgiften uten å få flertall
for dette. Disse medlemmer mener at dokumentavgiften fungerer
som en slags "flytteskatt" som "straffer" familier som blant annet
av arbeidsmessige årsaker flytter. Disse medlemmer antar
at tinglysingsgebyret gir store nok inntekter for staten til å dekke utgiftene
tinglysing av fast eiendom utgjør, og at dokumentavgiften
på litt sikt derfor bør fjernes for alle. Disse
medlemmer viser for øvrig til merknader og forslag
i Dokument nr. 8:65 (2005-2006).