I markedet for kommunale pensjonsordninger hadde ett selskap
(KLP) dispensasjon fra forsikringsvirksomhetslovens bestemmelser,
slik at selskapet kunne utjevne pensjonspremier i en fellesordning,
og hovedtariffavtalen hadde låst kommunene til dette selskapet.
Finansdepartementet skrev følgende om formålet
med lovforslaget i Ot.prp. nr. 11 (2003-2004) om kommunale pensjonsordninger:
"Finansdepartementet legger til grunn at det er behov
for tiltak for å bidra til virksom konkurranse i markedet
for kommunale tjenestepensjonsordninger. Konkurranse er ikke et
mål i seg selv, men et middel for å sikre en effektiv
utnyttelse av samfunnets ressurser. Departementet ønsker
derfor å legge til rette for at kommunale arbeidsgivere
skal kunne flytte sine pensjonsordninger til og fra KLP og andre
selskaper som tilbyr kommunale pensjonsordninger."
I Innst. O. nr. 9 (2002-2003) begrunner finanskomiteen anmodningen
til regjeringen om å utarbeide regler som åpner
for å tilby tjenestepensjonsordninger med kjønns-
og aldersnøytrale premier i privat sektor på følgende
måte:
"Fleirtalet viser til at kommunalt tilsette har tariffesta
kjønns- og aldersnøytrale premiar i sin tenestepensjon,
men at det til no berre har vore Kommunal Landspensjonskasse (KLP)
som har hatt høve til å tilby tenestepensjonar
med slike premiar. Fleirtalet har merka seg at Regjeringa har varsla
organisasjonane i arbeidslivet at den ynskjer å gi alle
livsforsikringsselskap høve til å tilby kjønns-
og aldersnøytrale pensjonspremiar i offentleg sektor, og
vil peike på at dette er positivt.
Fleirtalet
i komiteen, medlemene frå Arbeidarpartiet, Framstegspartiet
og Sosialistisk Venstreparti, viser til at ordningar med kjønns-
og aldersnøytrale premiar kan føre til auka likestilling
mellom kvinner og menn, og til at færre eldre arbeidstakarar
vert støytt ut av arbeidslivet. Fleirtalet vil understreke
at òg privat sektor bør ha høve til å velje
tenestepensjonsordningar med kjønns- og aldersnøytrale
premiar. Fleirtalet vil difor be Regjeringa komme attende til Stortinget
med eit forslag til nye reglar for forsikringsverksemd, som opnar
for at forsikringsselskap og pensjonskasser kan tilby pensjonsordningar
med kjønns- og aldersnøytrale premiar, både
i privat og offentleg sektor."
Bakgrunnen for forslaget i proposisjonen om å åpne
for at pensjonsordninger i privat sektor kan benytte et kjønns-
og aldersnøytralt finansieringssystem, er som det fremgår
av Innst. O. nr. 9 (2002-2003), først og fremst å åpne
for premieutjevning i fellesordninger i privat sektor, slik at den
enkelte arbeidsgiver ikke skal ha økonomisk motiv for å tilsette menn
fremfor kvinner og yngre fremfor eldre arbeidstakere. Det vises
til at det allerede er åpnet for premieutjevning i fellesordninger
i kommunal sektor.
Det forhold at premien for en forsikring kan være ulik
for menn og kvinner, og for yngre og eldre gjenspeiler nettopp ulik
risiko. For å fastsette risikodelen av premietariffene
i livsforsikring, benyttes statistiske og forsikringstekniske metoder
som tar utgangspunkt i blant annet forventet gjenstående
levetid i forskjellige aldre eller sannsynligheten for uførhet. Oppgavene
til forsikringsselskapene når det gjelder premietariffering
er å finne en administrativt håndterbar og saklig
objektiv metode for å dele inn forsikringsbestanden
i egnede risikogrupper, plassere forsikringstakerne i rett gruppe,
kontrollere i hvor stor grad forsikringstakerne bytter risikogruppe
og bedømme om forsikringstakerens opplysninger er korrekte.
Kjønn og alder er to karakteristika som det er enkelt å konstatere,
og som over tid har vist en god evne til å forklare den
risiko selskapet påtar seg ved livsforsikring. I gjeldende
beregningsgrunnlag for kollektive pensjonsforsikringer er det på flere
områder lagt inn ulike forutsetninger avhengig av kjønn og
alder. Eksempler på slike områder er dødelighet, uførhet,
sannsynlighet for å være gift, aldersdifferanse
mellom ektefeller, sannsynligheten for å ha barn, samt
barnas alder.
I ytelsesbaserte ordninger etter foretakspensjonsloven, skal
det som tidligere nevnt betales ulike premier for kvinner og menn
og for yngre og eldre arbeidstakere, dersom dette er nødvendig
for å sikre like store årlige ytelser. Dette gjelder
ikke bare alderspensjon etter denne loven, men også eventuelle uføre-
og etterlattepensjoner. Dette gjelder også om disse ytelsene
tegnes som tilleggsytelser til innskuddsbasert alderspensjon.
Generelt vil sammensetningen av forsikringsdekninger bestemme
om en betaler høyest premie for kvinner eller menn. Den
kombinasjonen av alders-, uføre- og etterlattepensjoner
som er mest vanlig innenfor de ytelsesbaserte ordningene, gir i
dag om lag lik premie for kvinner og menn i disse ordningene. Sammensetningen
av forsikringsdekninger vil også påvirke hvordan
premiekostnadene varierer med alder. Som hovedregel vil imidlertid
kostnadene knyttet til alderspensjonen dominere, slik at premiekostnadene øker
med alderen til forsikrede. Arbeidsgivere i privat sektor har imidlertid
betydelig valgfrihet ved utformingen av pensjonsordninger innenfor de
rammer som trekkes opp i pensjonslovgivningen, og vil herunder kunne
opprette pensjonsordning med skattemessig gunstig behandling der
medlemmenes kjønn og alder i liten grad påvirker
pensjonskostnadene. Foretakene kan dermed innenfor gjeldende regelverk
selv velge om pensjonsordningen skal gis en utforming hvor kjønns-
og alderssammensetningen blant medlemmene får betydning
for foretakets pensjonskostnader.
Kvidalutvalget gjenomgikk i NOU 2001:27 (Kjønnsnøytralitet
i pensjonsordninger i privat sektor) fordeler og ulemper med ulike
premieutjevningssystemer. Departementet har i sin vurdering i proposisjonen
lagt stor vekt på at Stortinget ved behandlingen av Ot.prp.
nr. 100 (2001-2002) om lov om endringer i innskuddspensjonsloven
og lov om foretakspensjon anmodet departementet om å utarbeide
forslag til endringer i virksomhetsreglene for livsforsikringsselskaper
som åpner for en generell rett til å tilby tjenestepensjonsordninger
med kjønns- og aldersnøytrale premier. Departementet
har videre lagt vekt på at det etter lovforslaget er opp
til det enkelte livsforsikringsselskap om de vil tilby pensjonsinnretninger
med fellesordninger for premieberegning, og at det er opp til det
enkelte foretak om de ønsker å ha sin pensjonsordning
i en fellesordning eller ikke. Forslaget til nye lovregler virker
således ikke begrensende verken for tilbudssiden eller
etterspørselssiden i markedet for private tjenestepensjoner. Forslaget
innebærer med andre ord kun en utvidelse av mulighetsområdet
i forhold til dagens regelverk.
Det kan anføres at regelverket for livsforsikring blir
enda mer komplekst som følge av de nye reglene som foreslås
innført, men ettersom det er frivillig for selskaper og
foretak om de ønsker å benytte seg av de nye mulighetene,
antar departementet at dette ikke bør tillegges avgjørende
vekt.
Enkelte høringsinstanser har vist til at forslaget ikke
nødvendigvis gir de ønskede virkninger i markedet
ved at man oppnår en utjevning av premiene med hensyn til
kjønn og alder. Departementet viser i denne sammenheng
til Banklovkommisjonens vurdering av virkningene av en adgang til å etablere
fellesordninger i privat sektor. Banklovkommisjonen skriver i NOU
2003:28 i kapittel 6 at virkningene vil bero på helt andre
forhold enn at loven endres, og at det avgjørende vil være
i hvilken utstrekning og på hvilken måte pensjonsinnretningene
og foretakene gjør bruk av den muligheten lovendringen
vil gi.
På bakgrunn av usikkerhet om effekter i markedet av
denne typen regulering, legger departementet til grunn at regelverket,
i likhet med regelverket for kommunale pensjonsordninger, skal evalueres
og eventuelt justeres dersom det viser seg at løsningene har
uforutsette uheldige konsekvenser.
Finansdepartementet følger i proposisjonen opp Banklovkommisjonens
forslag om å åpne for en generell adgang til premieutjevning
mellom arbeidsgivere som har ytelsesbaserte foretakspensjonsordninger.
Dette innebærer at det fastsettes nye regler om premieberegning
i forsikringsloven, slik at alle livsforsikringsselskaper kan benytte
premier utjevnet med hensyn til kjønn og alder. De foreslåtte
reglene utgjør et frivillig alternativ til eksisterende
bestemmelser om premieberegning, og vil først og fremst gjelde
for ytelsesbaserte pensjonsordninger opprettet av foretak i privat
sektor. I samsvar med Banklovkommisjonens forslag foreslår
departementet at kapittel 10A også skal gjelde for konsernpensjonskasser
som omfatter pensjonsordninger til flere foretak.
Komiteen viser til sine merknader nedenfor under
det enkelte punkt.