I proposisjonens kapittel 5 gis en oversikt over OECDs retningslinjer
for internprising for flernasjonale foretak og skattemyndigheter
(Transfer Pricing Guidelines for Multinational Enterprises and Tax Administrations),
heretter betegnet retningslinjene, som ble godkjent av OECD-rådet
13. juli 1995. Retningslinjene er en videreutvikling av
tidligere rapporter fra OECD vedrørende internprising og
relaterte problemstillinger. I 1996 og 1997 ble det føyd
til tre nye kapitler i retningslinjene om mer spesifikke og avgrensede
tema.
Retningslinjene bygger på en grunntanke om at hvert
enkelt foretak i et flernasjonalt konsern skal anses som en separat
enhet for beskatningsformål, og en internasjonal konsensus
om at denne separatenhetstilnærmingen best ivaretas ved å anvende
armlengdeprinsippet på transaksjoner mellom nærstående
foretak. Dette antas å sikre et egnet beskatningsgrunnlag
i hver jurisdiksjon, samt å medvirke til å forhindre
internasjonal dobbeltbeskatning.
Ved å bruke markedsmessige vilkår som målestokk
for den skattemessige behandlingen av konserninterne transaksjoner,
oppnår man å fjerne eller minimere konkurransevridninger
som ellers kunne ha oppstått mellom selskaper som tilhører
flernasjonale foretak og selskaper som opptrer uavhengig i markedet.
Sammenligning og sammenlignbarhet i forhold til transaksjoner mellom
uavhengige foretak er kjernen i armlengdeprinsippet og er sentrale
elementer i alle metoder som anerkjennes og anbefales i retningslinjene.
Armlengdeprinsippet er nedfelt i artikkel 9 i OECDs mønsterskatteavtale
om nærstående foretak, og denne bestemmelsen utgjør
den autoritative basis for retningslinjene.
Retningslinjene fokuserer på armlengdeprinsippet og
anvendelsen av dette ved internprising mellom nærstående
foretak. Formålet er å bistå skattemyndigheter
og flernasjonale foretak ved å indikere metoder for å komme
frem til gjensidig tilfredsstillende løsninger i internprisingssaker,
og dermed bidra til å avverge ressurskrevende tvister mellom
flernasjonale foretak og skattemyndigheter. Retningslinjene inneholder
en redegjørelse for og en analyse av akseptable metoder
for å vurdere hvorvidt forretningsmessige og finansielle
forhold i flernasjonale foretak tilfredsstiller armlengdeprinsippet.
Den praktiske anvendelsen av metodene blir også drøftet.
I retningslinjene gjennomgås videre sentrale problemstillinger av
betydning for medlemsstatenes helhetlige administrasjon av internprisingsregler,
med stor vekt på spørsmål knyttet til
ligningsforvaltningen.
Retningslinjene fokuserer på internasjonale aspekter
ved internprising, hvor mer enn en skattejurisdiksjon er involvert.
Spørsmål knyttet til internprising mellom nærstående
foretak i samme stat er ikke omhandlet i retningslinjene.
Omtalen i proposisjonen av en rekke enkeltpunkter er utelatt,
og framstillingen kan ikke reflektere det helhetsperspektiv og den
balanserte veiledning som retningslinjene selv uttrykker. Det vises
til proposisjonen.
Komiteen tar Regjeringens redegjørelse
i proposisjonens kapittel 5 for OECDs retningslinjer for internprising
for flernasjonale foretak og skattemyndigheter til orientering.