Etter utvalgets oppfatning oppfyller de gjeldende oppbevaringsreglene
i hvitvaskingsloven og hvitvaskingsforskriften i betydelig grad
de krav som stilles i direktivet. I FATFs evalueringsrapport punkt
3.5.3 legges det likeledes til grunn at norsk rett er i samsvar med
FATF-anbefaling 10. Utvalget foreslår på denne bakgrunn at de nåværende
bestemmelsene videreføres, med enkelte endringer som beskrives nedenfor. Det
anses ikke nødvendig å innføre et skille mellom dokumentasjon knyttet
til kundekontroll og dokumentasjon knyttet til kundeforhold og transaksjoner, slik
direktivet legger til grunn.
Utvalget foreslår at rapporteringspliktige skal oppbevare kopier
av dokumenter benyttet ved kundekontroll, samt registrerte opplysninger,
i fem år etter at kundeforholdet er avsluttet eller transaksjonen
er gjennomført, med mindre lengre frister følger av annen lov eller
forskrift, jf. utvalgets lovforslag § 21 første ledd første punktum.
Forslaget viderefører hvitvaskingsloven § 8 første ledd og hvitvaskingsforskriften
§ 15 første og annet ledd.
Dersom det er benyttet kvalifisert sertifikat, foreslår utvalget
at sertifikats identifikasjonskode og opplysninger om sertifikatutstederens
identitet skal oppbevares, jf. utvalgets lovforslag § 21 første
ledd annet punktum. Etter det utvalget har fått opplyst, vil dette
være tilstrekkelig for en entydig identifisering av sertifikatet.
Hvitvaskingsloven § 6 tredje ledd, om entydig forbindelse mellom
kundeforhold og registrerte opplysninger, foreslås videreført og
flyttet til lovens øvrige bestemmelser om oppbevaring, jf. utvalgets
lovforslag § 21 første ledd tredje punktum.
Utvalgets lovforslag § 21 annet ledd viderefører hvitvaskingsloven
§ 8 annet ledd, hvoretter dokumenter tilknyttet transaksjoner som
har utløst undersøkelsesplikt skal oppbevares i minst fem år etter
at transaksjonen er gjennomført.
Hvitvaskingsloven §§ 6 annet ledd og 8 tredje ledd og hvitvaskingsforskriften
§ 15 tredje og sjette ledd foreslås sammenfattet i utvalgets lovforslag
§ 21 tredje ledd. Etter forslaget skal dokumenter og opplysninger
oppbevares på en betryggende måte, beskyttes mot uautorisert tilgang
fra uvedkommende og slettes innen ett år etter at oppbevaringsplikten
opphører. Videre fastslås at personopplysningsloven får anvendelse
for oppbevaringen av personopplysninger.
Utvalget foreslår at departementet gis hjemmel til i forskrift
å fastsette nærmere regler om oppbevaringsmåte og sletting av opplysninger,
jf. utvalgets lovforslag § 21 fjerde ledd. Den nåværende hjemmel etter
hvitvaskingsloven § 8 fjerde ledd til å fastsette regler om hvilke
dokumenter som skal oppbevares, foreslås ikke videreført. Det er
etter utvalgets syn mer naturlig at regler om hvilke dokumenter
som skal innhentes/utarbeides ved kundekontroll og i tilknytning
til mistenkelige transaksjoner, fastsettes i medhold av forskriftshjemlene
i utvalgets lovforslag §§ 7 fjerde ledd, 16 tredje ledd og 17 tredje
ledd.
Hvitvaskingsforskriften § 15 fjerde ledd om bekreftelse av kopier
av fremlagte legitimasjonsdokumenter, foreslås videreført, jf. utvalgets
forslag til forskrift § 13 første ledd.
Etter hvitvaskingsforskriften § 15 femte ledd skal opplysninger
oppbevares "på en slik måte at dokumentene ikke taper bevisverdi".
Utvalget anser det ikke hensiktsmessig å knytte en regel om oppbevaringsmåte
til bevisverdi, og foreslår at det i stedet innføres et tilsvarende
krav som etter forskrift 1. desember 2004 nr. 1558 om bokføring
(bokføringsforskriften) § 7-1. Dokumenter og opplysninger skal etter
dette oppbevares på et medium som opprettholder lesekvaliteten i
hele oppbevaringsperioden, jf. utvalgets forslag til forskrift § 13
annet ledd.
Den såkalte løsbladforskriften av 16. desember 1992, som det
henvises til i hvitvaskingsforskriften § 15 femte ledd, ble opphevet
allerede i 1999, men kunne i medhold av overgangsregler benyttes
ut 2006. Løsbladforskriften §§ 5-3 og 5-4 må anses avløst av bokføringsforskriften
§ 7-2, hvoretter det stilles krav til sikkerhetskopi ved oppbevaring
av elektronisk materiale. Utvalget foreslår at det stilles tilsvarende
krav til oppbevaring etter hvitvaskingsregelverket, jf. utvalgets
forslag til forskrift § 13 tredje ledd.
Kravet etter direktivet artikkel 30 om at dokumenter må være
"admissible in court proceedings" krever ikke særskilt gjennomføring
i norsk rett, på bakgrunn av prinsippet om fri bevisføring under
rettergang.
Departementet slutter seg til utvalgets vurderinger og forslag
vedrørende oppbevaring av dokumenter og opplysninger til bruk ved
eventuell etterforskning og analyse av mulig hvitvasking eller
terrorfinansiering. Det vises til lovforslaget § 22.
Komiteen slutter seg til Regjeringens
forslag til ny hvitvaskingslov § 22.