Departementets forslag til kapittel 25 i straffeloven 2005 viderefører
i hovedsak bestemmelsene i straffeloven 1902 kapittel 22 om forbrytelser
mot liv, legeme og helbred. Bestemmelsene i kapittel 25 har det
til felles at de er ment å verne individets fysiske integritet mot
alvorlige krenkelser. Departementet følger i hovedsak opp Straffelovkommisjonens
skisse til kapittel 27 om vern av liv og legeme.
De mest markante endringsforslagene innebærer skjerpet straff
for vold i nære relasjoner, kjønnslemlestelse, grov vold og drap.
I hovedtrekk foreslås det at straffene skjerpes med rundt en tredjedel.
I bestemmelsene om legemskrenkelser foreslår departementet flere
terminologiske og strukturelle endringer. Det som tidligere har
vært omtalt som legemsfornærmelse erstattes i forslaget med kroppskrenkelse,
og legemsbeskadigelse erstattes med kroppsskade. Det foreslås også
en betydelig forenkling og reduksjon av straffalternativene for voldslovbrudd.
I tillegg til de generelle bestemmelsene om voldslovbrudd, inneholder
kapitlet også bestemmelser som retter seg mot mer spesielle tilfeller
av fysisk integritetskrenkelse. Departementet foreslår egne bestemmelser
om mishandling i nære relasjoner og kjønnslemlestelse. Kjønnslemlestelsesloven
foreslås dermed overført til straffeloven, uten realitetsendringer.
Strafferammene foreslås imidlertid vesentlig hevet.
I tillegg til at disse bestemmelsene nå foreslås videreført og
plassert i kapitlet om voldslovbrudd mv., foreslår departementet
en ny bestemmelse som gir et eget strafferettslig vern mot vold
for enkelte særskilt utsatte yrkesgrupper.
Endelig inneholder kapitlet bestemmelser som viderefører bestemmelser
som setter straff for forsømmelse av hjelpeplikt og hensettelse
i hjelpeløs tilstand mv.
Straffeloven 1902 § 228 setter straff for å øve vold mot en person
eller på annen måte fornærme en person på legemet. Det er altså
to alternative forøvelsesmåter, hvor vold er det alternativet som
oftest kommer til anvendelse. Straffeloven 1902 § 228 må avgrenses
oppad mot straffeloven 1902 § 229 om legemsskade. Grensedragningen
beror på en skjønnsmessig helhetsvurdering, der skadens art, varighet
og omfang må tas i betraktning.
Straffelovkommisjonen skisserer en straffebestemmelse som svarer
til straffeloven 1902 sin bestemmelse om legemsfornærmelse. Det
fremheves at bestemmelsen, som i dag, bør omfatte både vold og andre
krenkelser som fysisk rammer kroppen. Straffelovkommisjonen foreslår
også å videreføre straffeloven 1902 sin bestemmelse om grov legemskrenkelse.
Departementet foreslår imidlertid skjerping av straffen for kroppskrenkelse
og grov kroppskrenkelse. Departementet har valgt å antyde den ønskede straffskjerpingen
dels på bakgrunn av uttalelser fra Høyesterett om hva som antas
å være det alminnelige straffenivået for enkelte voldshandlinger,
og dels gjennom enkeltsaker for å illustrere typetilfeller av voldsutøvelse
som straffen bør skjerpes for. Bestemmelsene om voldslovbrudd dekker
imidlertid et betydelig antall forøvelsesmåter og skadefølger, og
departementet har begrenset seg til å antyde den ønskede straffskjerpingen
for de mest typiske forøvelsesmåtene.
Departementet ønsker at lovgiverens signaler om straffskjerping
i forslaget følges opp før straffeloven 2005 har trådt i kraft,
og eventuelt slik at det skjer en gradvis oppjustering. Tilsvarende
gjelder for de øvrige forslag om straffskjerping i forslaget.
Departementet går inn for å redusere antall straffalternativer
for voldslovbrudd. Departementets forslag om å redusere antall øvre
strafferammer til totalt åtte, innebærer at de øvre strafferammene
for enkelte voldslovbrudd etter forslaget blir høyere enn etter straffeloven
1902. Den øvre strafferammen for de ulike voldslovbruddene foreslås
å være: kroppskrenkelse bot eller fengsel inntil 1 år, grov kroppskrenkelse
fengsel inntil 6 år, kroppsskade fengsel inntil 6 år, grov kroppsskade
fengsel inntil 10 år og grov kroppsskade hvor det voldes betydelig
skade på en annens kropp fengsel inntil 15 år.
For kroppskrenkelser mener departementet at den tradisjon og
praksis som er etablert om fastsettelse av reaksjonens art og omfang
i hovedsak er tilfredsstillende og bør videreføres med reservasjon
for de kroppskrenkelser som ligger i grenseområdet mot kroppsskade.
For de sistnevnte tilfeller, f.eks. slag og spark som ikke fører
til skade, men sterk smerte og omfattende blåmerker, er departementet
av den oppfatning at straffenivået i dagens rettspraksis er for lavt.
Straffenivået ligger opp mot ubetinget fengsel i 75 dager for disse
voldslovbruddene. Departementet mener straffen for relativt uprovoserte
kroppskrenkelser som ligger i grenseområdet mot kroppsskade normalt
ikke bør ligge under 90 dager ubetinget fengsel.
Departementet mener videre at straffenivået for grove kroppskrenkelser
som tidligere ble straffet i området 30 til 45 dager ubetinget fengsel,
etter forslaget ikke bør ligge under 60 dager ubetinget fengsel.
Straffeloven 1902 § 229 setter straff for de mer alvorlige legemskrenkelsene,
de såkalte legemsbeskadigelsene. De mest alvorlige legemsbeskadigelsene
er skilt ut i en egen bestemmelse om grov legemsbeskadigelse. Gjerningsbeskrivelsen
i bestemmelsen inneholder to alternative forøvelsesmåter. Hovedalternativet
knytter seg til den som skader en annen på legeme eller helbred.
Det andre alternativet retter seg mot den som hensetter noen i avmakt,
bevisstløshet eller lignende tilstand.
Departementet slutter seg til Straffelovkommisjonens forslag
om å videreføre en bestemmelse som svarer til straffeloven 1902
sin bestemmelse om kroppsskade. Bestemmelsen foreslås videreført
uten realitetsendringer. Den øvre strafferammen foreslås hevet til
6 år.
Departementet foreslår dessuten å videreføre straffeloven 1902
sin bestemmelse om grov kroppsskade.
Gjennomgangen av straffutmålingspraksis under gjeldende rett,
viser at straffen for en ordinær overtredelse av straffeloven 1902
§ 229 annet straffalternativ ligger i området fengsel i 90 til 120
dager for uprovosert vold i form av knyttneveslag mot fornærmedes
hode. Dette er etter departementets oppfatning for lavt, og bør
etter lovforslaget i utgangspunktet ikke ligge under 6 måneder ubetinget
fengsel.
For det tilfellet man har å gjøre med meget grove overtredelser
av straffeloven 1902 § 229 tredje straffalternativ, slik som for
eksempel illustrert med saksforholdet i Rt. 2007 side 1465, bør
straffen etter departementets syn i utgangspunktet være ubetinget fengsel
i 8 år for den groveste volden og 7 år for den andre som deltok
i voldslovbruddet. Ved forsettlig betydelig skadeforvoldelse, slik
som for eksempel illustrert med avgjørelsen inntatt i Rt. 1997 sid
1003, bør straffen etter departementets oppfatning i utgangspunktet
være 6 år ubetinget fengsel.
Straffeloven 1902 setter straff for den som forvolder en annens
død. Et menneskes liv er det høyeste individuelle rettsgodet vår
rettsorden beskytter. Tapet av et menneskeliv er uerstattelig, og
det har ofte store konsekvenser for pårørende. Drap er derfor den
alvorligste integritetskrenkelsen.
Den nedre strafferammen for drap er fengsel i minst 6 år, og
den øvre er i utgangspunktet 15 år. Den øvre strafferammen heves
til fengsel i inntil 21 år når drapet er begått med overlegg, når
drapet er begått for å lette eller skjule en annen forbrytelse,
hvis gjerningsmannen ved drapet prøver å unndra seg straffen for
en annen forbrytelse, dersom det dreier seg om et gjentakelsestilfelle
eller hvis det foreligger særdeles skjerpende omstendigheter.
Straffelovkommisjonen foreslår å videreføre en bestemmelse som
svarer til straffeloven 1902 sin bestemmelse om drap. Kommisjonens
flertall ønsker å beholde dagens minstestraff på 6 år, mens kommisjonens
mindretall ikke ønsker å videreføre en minstestraff. En samlet
kommisjon foreslår å videreføre en øvre strafferamme på 15 år. Straffelovkommisjonen foreslår
en egen bestemmelse om grovt drap. Den øvre strafferammen for overtredelse
av bestemmelsen om grovt drap foreslås satt til 21 års fengsel.
Departementet foreslår én bestemmelse som setter straff for drap.
Drap er en så brutal handling, og har en så definitiv følge, at
det er lite naturlig å gå langt i å la loven gradere ulike former
for drap. De nye reglene om krigsforbrytelser og terrorhandlinger utpeker
visse drap som særlig straffverdige, og oppstiller en straff på
fengsel inntil 30 år. Departementet ønsker ikke å gå enda lenger
i å gradere en straffbar handling som, sett fra de etterlattes side,
har den samme følge. For øvrig bidrar én bestemmelse og én øvre strafferamme
til en straffeprosessuell forenkling, og for å underbygge departementets
syn om at det ikke bør etterlates inntrykk av ulike grader av integritetskrenkelse
ved drap, bør det også være bare én foreldelsesfrist for drap som
utgjør en terrorhandling eller krigsforbrytelse mv., og denne bør
være 25 år.
Når det gjelder strafferammene for drap, foreslår departementet
at den nedre strafferammen heves til 8 år. Den øvre strafferammen
på 21 år videreføres.
Straffen for drap begått uten at det gjør seg gjeldende særlig
formildende eller skjerpende omstendigheter, ligger i dag på fengsel
i rundt 10 år. Dette mener departementet er for lavt når man ser
hen til at drap er det mest alvorlige voldslovbruddet, og at straffen
for andre grove voldslovbrudd bør skjerpes betydelig. Etter departementets
oppfatning bør straffen for "ordinære" drap i utgangspunktet ikke
settes under 12 år.
For drap hvor det gjør seg gjeldende straffskjerpende omstendigheter,
vil det bero på en konkret vurdering i hvilken grad skjerpende omstendigheter
skal påvirke straffastsettelsen.
Etter straffeloven 1902 fritar et samtykke fra fornærmede gjerningspersonen
for straff ved overtredelser av straffeloven 1902 bestemmelser om
legemsfornærmelser og som legemsbeskadigelser.
Straffelovkommisjonen foreslår at straffeloven 1902 på dette
punkt videreføres.
Departementet slutter seg til kommisjonens vurderinger og forslag
om å videreføre gjeldende rett.
Straffeloven 1902 om grov legemsbeskadigelse – påføring av betydelig
skade på kropp eller helse – foreslås også videreført. Behovet for
en slik regel er mindre, idet minstestraffen for slike overtredelser ikke
foreslås videreført. Imidlertid mener departementet at det etter
omstendighetene kan være behov for at en i slike tilfeller kan sette
straffen til en mildere straffart, og på denne bakgrunn videreføres
regelen.
Samtykke til drap eller medlidenhetsdrap fritar ikke for straff.
Etter straffeloven 1902 kan straffen imidlertid nedsettes under
det ellers bestemte lavmål og til en mildere straffart. Påtaleunnlatelse
kan også være aktuelt.
Straffelovkommisjonen går samlet inn for å videreføre bestemmelsen
i straffeloven 1902 om at straffen for drap kan settes lavere enn
minstestraffen eller til en mildere straffart når den drepte samtykket
i handlingen. Kommisjonen mener at det ikke bør være utelukket med
anvendelse av nødrettsbestemmelsen i tilfeller av drap med samtykke.
Det kan forekomme ekstreme nødsituasjoner hvor nødrettsbestemmelsen
bør kunne benyttes.
Departementet slutter seg i det vesentligste til Straffelovkommisjonens
vurderinger og forslag.
Forsøk på selvmord er ikke straffbart etter straffeloven 1902.
Straffeloven 1902 strafflegger imidlertid medvirkning til selvmord.
Etter bestemmelsen skal medvirkning til selvmord straffes på samme måte
som drap av en samtykkende – slik at straffen kan settes under minstestraffen
eller til en mildere straffart.
En samlet kommisjon går inn for videreføring av regelen om medvirkning
til selvmord. Kommisjonen foreslår dermed at medvirkning til selvmord
gis de samme strafferammene som for drap, men med mulighet for å
sette straffen lavere enn minstestraffen eller til en mildere straffart.
Kommisjonen mener dessuten at det heller ikke for medvirkning til
selvmord bør være prinsipielt sett utelukket med straffrihet etter
nødrettsbestemmelsen.
Departementet slutter seg til kommisjonens forslag om å videreføre
straffeloven 1902 på dette punkt. Lovgrunnlaget for bestemmelsen
står like sterkt i dag, som ved innføringen av bestemmelsen i straffeloven
1902. Bestemmelsen slår fast at medvirkning til selvmord ikke er
rettmessig. Samtidig åpner den for at straffen kan settes under
minstestraffen for drap eller til en mildere straffart.
I straffeloven 1902 er det likestilt med samtykke at man "av
medlidenhet berøver en håpløs syk livet eller medvirker hertil".
Her kreves – i motsetning til drap med samtykke – intet samtykke
for at det kan gis straffnedsettelse. Det loven krever er at drapet
er begått av "medlidenhet" og gjelder en "håpløs syk". Motivet må
dermed være å spare den syke for videre lidelser.
Straffelovkommisjon foreslår å videreføre straffeloven 1902 sin
bestemmelse om at straffen for medlidenhetsdrap kan settes lavere
enn minstestraffen eller til en mildere straffart.
Departementet slutter seg i det vesentligste til Straffelovkommisjonens
vurderinger og forslag.
Straffeloven 1902 § 239 rammer den som uaktsomt forvolder en
annens død. I kravet om å "forvolde" ligger det ingen begrensning
i utførelsesmåten, men det oppstilles et krav om årsakssammenheng mellom
handlingen og fornærmedes død. Etter ordlyden er det tilstrekkelig
med vanlig uaktsomhet. De siste 20 årene har det vært et stadig
tilbakevendende spørsmål hvor streng aktsomhetsnormen skal være.
Departementet går inn for å videreføre straffeloven 1902 § 239
uten realitetsendringer her. Det foreslås heller ingen endring i
den øvre strafferammen, og departementet tiltrer Straffelovkommisjonens
forslag om å utelate passusen "ved bruk av våpen eller motorvogn
eller på annen måte". Det vil normalt føles ekstra belastende å
dømmes for uaktsom forvoldelse av nærståendes død, som for eksempel
hvor foreldre ikke utviser tilstrekkelig grad av aktsomhet og kjører
over sine barn. I tillegg til den ekstra belastning straff medfører
i tilfeller som dette, er departementet av den oppfatning at straffens
tilsiktede individualpreventive- og allmennpreventive virkninger ikke
gjør seg gjeldende på samme måte som ellers. Etter departementets
oppfatning kan det derfor for påtalemyndigheten være grunn til å
vurdere om forholdet skal avgjøres ved påtaleunnlatelse.
Straffeloven 1902 setter straff for uaktsom betydelig legemsbeskadigelse.
Straffelovkommisjonen foreslår en bestemmelse som i hovedsak
svarer til dette. Etter kommisjonens syn bør et uaktsomhetsansvar
bare inntre ved skader av et større omfang.
Departementet foreslår å videreføre straffeloven 1902 sin bestemmelse
uten realitetsendringer.
Straffeloven 1902 har en egen bestemmelse som retter seg mot
mishandling i nære relasjoner. Bestemmelsen ble vesentlig endret
i desember 2005.
På bakgrunn av den nylige revisjonen foreslår departementet kun
enkelte mindre endringer i bestemmelsen. Bestemmelsen om mishandling
i nære relasjoner foreslås inndelt i en ordinær og en grov bestemmelse
i tråd med graderingsmåten ellers i ny straffelov.
De øvre strafferammene er henholdsvis fengsel inntil 3 år (ordinær)
og 6 år (grov). Departementet foreslår nå å øke strafferammene til
henholdsvis fengsel inntil 6 år ved mishandling og fengsel inntil 15
år ved grov mishandling. Strafferammene for mishandlingsbestemmelsene
blir dermed tilpasset strafferammene for grove kroppskrenkelser
og kroppsskader.
Kjønnslemlestelsesloven setter straff for omskjæring av kvinner
og supplerer straffeloven 1902 sin bestemmelse om legemsbeskadigelse.
Kjønnslemlestelse er definert som å "utføre[r] et inngrep i en kvinnes
kjønnsorgan som skader kjønnsorganet eller påfører det varige forandringer".
Den øvre strafferamme er fengsel inntil 3 år, men inntil 6 år dersom inngrepet
har som følge "sykdom eller arbeidsudyktighet som varer over 2 uker,
eller en uhelbredelig lyte, feil eller skade er voldt". Fengsel
inntil 8 år kan idømmes dersom inngrepet har som følge "død eller betydelig
skade på legeme eller helbred". Pr. desember 2008 foreligger det
ingen rettsavgjørelser etter denne bestemmelsen.
Straffelovkommisjonen foreslår at kjønnslemlestelsesloven overføres
til straffeloven.
Departementet er enig med Straffelovkommisjonen i at lov om kjønnslemlestelse
ikke bør videreføres, men har en noe annen begrunnelse. Departementet
viser til at kjønnslemlestelsesloven har tre ulike straffalternativer
hvor den øvre strafferamme er henholdsvis fengsel inntil 3, 6 og
8 år. Når handlingen kan straffes så strengt, tilsier dette at straffebudet
bør plasseres i straffeloven.
Departementet foreslår at reglene i kjønnslemlestelsesloven videreføres
uten at det foretas realitetsendringer i det objektive gjerningsinnholdet.
Lovteknisk foreslås en inndeling i vanlig og grov kjønnslemlestelse.
I nær tilknytning til dette foreslår departementet at den øvre strafferammen
for kjønnslemlestelse og grov kjønnslemlestelse heves til fengsel inntil
henholdsvis 6 og 15 år, tilsvarende de foreslåtte øvre strafferammer
for kroppsskade. Hva gjelder straffenivået, foreslår departementet
at dette økes tilsvarende som ved de foreslåtte endringer i straffenivået
for kroppskrenkelser og kroppsskader. Departementet mener imidlertid
at en grov kjønnslemlestelse bør straffes noe strengere enn tilsvarende
grov kroppsskade. Lovbruddets karakter og de ytre omstendigheter
som normalt sett antas å være knyttet til slike lovbrudd – typisk
ved at det er tale om yngre jenter i en kulturell pressituasjon
– tilsier at straffreaksjonen bør være særlig streng. Kjønnslemlestelse vil
dessuten ofte ha karakter av å være fysiske overgrep mot barn. Det
er da viktig med et straffenivå som gjenspeiler behovet for et særskilt
vern i slike situasjoner.
Straffeloven 1902 setter straff for den som ved vold søker å
få en offentlig tjenestemann til å foreta eller innlate å foreta
en handling. Departementet har videreført straffeloven 1902 § 127
i straffeloven 2005 § 155, men slik at en snevrere personkrets nyter vern
etter denne bestemmelsen, jf. Ot.prp. nr. 8 (2007–2008) side 210–212.
Innsnevringen betyr at blant annet ansatte innen offentlig transport,
lærere og helsepersonell faller utenfor begrepet "offentlig tjenstemann"
i straffeloven 2005 § 155. For å videreføre det strafferettslige
vern enkelte yrkesgrupper nøt i medhold av straffelvoen 1902 § 127,
men som de mistet i forbindelse med videreføringen av dette vernet
i straffeloven 2005 § 155, foreslår departementet en egen straffebestemmelse
som er ment å gi et særlig strafferettslig vern til nærmere oppregnede
yrkesgrupper.
Straffeloven 1902 knesetter en generell hjelpeplikt i tilfeller
hvor det foreligger en klar fare for tap av menneskeliv. Hjelpeplikten
gjelder såfremt hjelp kan ytes uten "særlig fare eller oppofrelse"
for hjelperen eller andre. Kjernen i dette vilkåret er at det ikke
må være urimelig å forlange at det settes i gang redningsforsøk.
Straffen er bot eller fengsel inntil 3 måneder. Straffeloven 1902
statuerer en alminnelig hjelpeplikt ved oppfordring om bistand fra
en offentlig tjenestemann.
Straffelovkommisjonen foreslår en bestemmelse i tråd med gjeldende
rett som rammer den som unnlater å hjelpe noen som er i livsfare.
Kommisjonen foreslår at bestemmelsen også skal ramme den som unnlater
å hjelpe noen som står i fare for å bli påført en betydelig skade
på legeme og helse.
Straffeloven 1902 § 242 første ledd rammer den som hensetter
en annen i hjelpeløs tilstand. Det kreves en positiv handling som
fremkaller den hjelpeløse tilstanden.
Straffelovkommisjonen foreslår å videreføre straffeloven 1902
på dette punkt. Det foreslås at strafferammen skal være bot eller
fengsel inntil 3 år.
Departementet slutter seg til kommisjonens vurderinger og forslag.
Komiteen viser til at kapitlet om voldslovbrudd
mv. inneholder flere svært mye brukte straffebestemmelser. Det er
derfor viktig at utformingen av bestemmelsene er utformet på en
logisk og mest mulig tilgjengelig måte. Komiteen er
enig med Regjeringen i at "voldslovbrudd mv." er en dekkende overskrift
på kapitlet. Komiteen er også av den oppfatning at
endringen av begrepene "legemsfornærmelse" og "legemsbeskadigelse"
til "kroppskrenkelse" og "kroppsskade" gjør begrepene mer selvforklarende
og mer i tråd med alminnelig språkbruk. Komiteen er
videre glad for at det foreslås en forenkling og reduksjon av straffalternativene
for voldslovbrudd.
Komiteen viser til at et samlet storting ved flere
anledninger og over tid har vært opptatt av å heve straffenivået
for integritetskrenkelser. Komiteen vil i den forbindelse
vise til merknad fra en enstemmig komité i behandlingen av Ot.prp.
nr. 90 (2003–2004) der det heter:
"Lovgiver har over tid vært opptatt av å heve straffen
i saker som gjelder integritetskrenkelser. Man har særlig vært opptatt
av dette for seksuallovbrudds vedkommende. Komiteen har registrert
at straffenivået er hevet noe som en følge av dette, men mener fortsatt
at straffenivået, særlig i saker som gjelder voldtekt og seksuelle
overgrep mot barn, er for lavt."
Komiteen understreker at det her legges opp til
et ytterligere skjerpet straffenivå for bl.a. grov vold, drap, kjønnslemlestelse
og vold i nære relasjoner, både gjennom økte strafferammer, økte
minstestraffer og ikke minst gjennom at proposisjonen går gjennom
konkrete, utvalgte rettsavgjørelser og angir nytt straffenivå. Komiteen slutter
seg til disse anvisningene og understreker at dette er ment å gi
klare føringer for hvilket straffenivå domstolene i framtiden skal
legge seg på i denne typen saker. Komiteen vil videre
understreke at det nye anviste straffenivået er ment å ta til å
gjelde straks.
Komiteen mener at det over tid har utviklet seg
et straffenivå for de mest integritetskrenkende handlingene som
ligger for lavt i forhold til andre straffbare handlinger. Den foreliggende
saken legger i hovedsak opp til å skjerpe straffenivået for denne typen
kriminalitet med rundt en tredjedel.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
det var på høy tid at også de andre partiene innser alvorligheten
ved de mest integritetskrenkende handlinger og justerer strafferammer
og straffenivå opp. Fremskrittspartiet har foreslått dette flere
ganger tidligere og registrerer at regjeringspartiene nå kommer
etter.
Disse medlemmer mener imidlertid justeringen av
strafferammer og straffenivå burde heves på flere områder og fremmer
derfor følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om at strafferammen
høynes til fengsel i 30 år der hvor den etter dagens lov er angitt
til 21 år."
"Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om et system som innebærer
at ved første gangs pådømmelse av en kriminell handling skal straffen
utmåles skjønnsmessig innenfor hele strafferammen ut fra handlingens
grovhet, skyldgrad, art, samt følger for offeret. Når en straffedømt
på ny har begått en forsettlig straffbar handling av samme art eller
hvor strafferammen er fengsel i mer enn 6 år, som vedkommende tidligere
er dømt for her i riket eller i utlandet, kan straffen ikke settes
lavere enn halvparten av straffebudets ordinære strafferamme hvis
ikke straffebudet selv bestemmer noe annet. Er personen domfelt
for forsettlige handlinger av samme art eller hvor strafferammen
er fengsel i mer enn 6 år, mer enn én gang tidligere, kan fengselsstraffen
forhøyes med inntil det dobbelte og skal ikke fastsettes lavere
enn straffebudets ordinære, maksimale straff. Fengselsstraffen kan
ikke forhøyes utover 30 år."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre fremmer følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen ta initiativ overfor Domstoladministrasjonen
for å sikre at klare og formriktige uttalelser fra Stortinget om
straffenivået i større grad gjøres kjent for domstolene."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet fremmer
følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen fremme forslag til endring i straffegjennomføringsloven
slik at de mest alvorlige straffbare handlinger ikke kan gis åpen
soning og/eller prøveløslatelse før fire femdeler av straffen er
sonet, og hvor det ikke skal kunne gis åpen soning og/eller prøveløslatelse
i gjentakelsestilfeller."
"Stortinget ber Regjeringen innføre som en generell strategi
i politiet, at det skal være nulltoleranse og rask bøtelegging for
mindre alvorlige lovbrudd."
"§ 112 første ledd første punktum skal lyde:
§ 112 Grov krenkelse av Norges selvstendighet og fred
Grov krenkelse av Norges selvstendighet og fred straffes med
fengsel i minst 8 år og inntil 30 år."
"§ 118 første ledd første punktum skal lyde:
§ 118 Grovt inngrep overfor viktige samfunnsinstitusjoner
Grovt inngrep overfor viktige samfunnsinstitusjoner straffes
med fengsel inntil 21 år."
"§ 122 første ledd første punktum skal lyde:
§ 122 Grov etterretningsvirksomhet mot
statshemmeligheter
Grov etterretningsvirksomhet mot statshemmeligheter straffes
med fengsel inntil 21 år."
"§ 131 skal lyde:
§ 131 Terrorhandlinger
En straffbar handling som nevnt i §§ 138 til 141, § 142 første
ledd, §§ 143 til 144, § 192, § 239 (allmennfarlig forgiftning),
§ 240 (alvorlig miljøkriminalitet), § 254 (grov frihetsberøvelse),
§ 256 (menneskehandel), § 274 (grov legemsskade), § 275 (drap),
§ 345 (grov brannstiftelse), anses som terrorhandling og straffes
med fengsel inntil 30 år og i minst 8 år dersom den er begått med
terrorhensikt som nevnt i annet ledd.
Terrorhensikt foreligger dersom en handling som nevnt i første
ledd begås i den hensikt
a) å forstyrre alvorlig en
funksjon av grunnleggende betydning i samfunnet, som for eksempel
lovgivende, utøvende eller dømmende myndighet, energiforsyning,
sikker forsyning av mat eller vann, bank- og pengevesen eller helseberedskap og
smittevern,
b) å skape alvorlig frykt i en befolkning, eller
c) urettmessig å tvinge offentlige myndigheter eller en
mellomstatlig organisasjon til å gjøre, tåle eller unnlate noe av
vesentlig betydning for landet eller organisasjonen, eller for et
annet land eller en mellomstatlig organisasjon.
Straffen kan ikke settes under minstestraffen i bestemmelsene
som er nevnt i første ledd."
"§ 133 skal lyde:
§ 133 Terrorforbund
Med fengsel inntil 21 år straffes den som planlegger eller forbereder
en terrorhandling ved å inngå forbund med noen om å begå en straffbar
handling som nevnt i §§ 131, 138, 139, 141, 142, 143 eller 144.
Med fengsel inntil 3 år straffes den som inngår forbund med noen
om å begå en straffbar handling som nevnt i §§ 137 eller 140."
"§ 135 skal lyde:
§ 135 Terrorfinansiering
Med fengsel inntil 21 år straffes den som rettsstridig yter,
mottar, sender, fremskaffer eller samler inn penger eller andre
formuesgoder med hensikt eller viten om at midlene helt eller delvis
skal brukes
a) til å utføre en handling
som nevnt i §§ 131, 134 eller §§ 137 til 144,
b) av en person eller gruppe som har til formål å begå handlinger
som nevnt i § 131, § 134 eller §§ 137 til 144, når personen eller
gruppen har tatt skritt for å realisere formålet med ulovlige midler,
c) av et foretak som noen som nevnt i bokstav b eier eller
har kontroll over, eller
d) av et foretak eller en person som handler på vegne av
eller på instruks fra noen som nevnt i bokstav b.
På samme måte straffes den som stiller banktjenester eller andre
finansielle tjenester til rådighet for personer eller foretak som
nevnt i første ledd bokstav b, c eller d."
"§ 136 skal lyde:
§ 136 Oppfordring, rekruttering og opplæring til
terrorhandlinger
Med fengsel inntil 15 år straffes den som
a) offentlig oppfordrer noen
til å iverksette en straffbar handling som nevnt i §§ 131, 134,
135 eller §§ 137 til 144,
b) rekrutterer noen til å begå en straffbar handling som
nevnt i §§ 131, 134, 135 eller §§ 137 til 144, eller
c) gir opplæring i metoder eller teknikker som er særlig
egnet til å utføre eller bidra til utførelsen av en straffbar handling
som nevnt i §§ 131, 134, 135 eller §§ 137 til 144, med forsett om
at ferdighetene skal brukes til dette."
"§ 137 skal lyde:
§ 137 Medvirkning til unndragning fra straff for
terrorhandlinger
Med fengsel inntil 15 år straffes den som transporterer, skjuler
eller på annen måte medvirker til at noen som har begått en straffbar
handling som nevnt i §§ 131, 134, 135 eller §§ 138 til 144, unndrar
seg strafforfølgningen eller en idømt straff.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre fremmer følgende forslag:
"§ 137 andre ledd oppheves."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet fremmer
følgende forslag:
"§ 138 skal lyde:
§ 138 Terrorbombing
Med fengsel inntil 30 år og i minst 8 år straffes den som sender
inn, anbringer, avfyrer eller detonerer et sprenglegeme eller en
annen potensielt dødbringende anordning på, i eller mot et offentlig
sted, et statlig eller offentlig anlegg, et offentlig infrastrukturanlegg
eller et offentlig transportsystem, med forsett om å volde tap av
menneskeliv eller betydelig skade på legeme, eiendom eller miljø."
§ 139 skal lyde:
§ 139 Kapring av luftfartøy og skip mv.
Den som ved vold, trusler eller på annen ulovlig måte tiltvinger
seg kontroll over et luftfartøy i drift eller et skip eller griper
inn i en flygning eller seilas, straffes med fengsel inntil 30 år.
På samme måte straffes den som med slike midler tiltvinger seg kontroll
over innretninger eller anlegg på kontinentalsokkelen."
"§ 140 skal lyde:
§ 140 Forstyrrelse av den sikre drift av luftfartøy og skip mv.
Med fengsel inntil 15 år straffes den som ved vold, materiell
ødeleggelse, meddelelse av feilaktig informasjon eller på annen
måte forstyrrer den sikre drift av luftfartøy, flyplass, skip eller
innretninger eller anlegg på kontinentalsokkelen, og derved volder fare
for tap av menneskeliv eller betydelig skade på legeme, eiendom
eller miljø."
"§ 143 skal lyde:
§ 143 Gisseltaking i terrorøyemed
Med fengsel inntil 30 år og minst 8 år straffes den som berøver
noen friheten og som truer med å drepe eller skade gisselet eller
med å fortsette å holde gisselet frihetsberøvet, med forsett om
å tvinge en annen til å gjøre, tåle eller unnlate noe."
"§ 144 skal lyde:
§ 144 Angrep på en internasjonalt beskyttet person
Med fengsel inntil 30 år og i minst 8 år straffes den som begår
drap på et statsoverhode, en regjeringssjef, en utenriksminister
eller en annen internasjonalt beskyttet person når personen befinner
seg utenfor sitt hjemland.
Med fengsel inntil 21 år straffes den som berøver en slik person
friheten eller skader ham på legemet, eller begår et voldelig angrep
på hans tjenestested, bolig eller transportmiddel, der angrepet
volder fare for død eller betydelig skade på legeme."
"§ 151 første ledd skal lyde:
§ 151 Stemmekjøp og utilbørlig stemmepåvirkning
Med bot eller fengsel inntil 6 år straffes den som ved et offentlig
valg
a) ved trussel eller andre
ulovlige midler søker å påvirke noens avgivelse av stemme,
b) ved å gi et gode eller inngå avtale om det søker å oppnå
at noen forplikter seg til å stemme på en bestemt måte eller unnlate
å stemme,
c) opptrer slik at noen utilsiktet unnlater å stemme, eller
stemmer annerledes enn tilsiktet."
"§ 158 skal lyde:
§ 158 Grov motarbeiding av rettsvesenet
Grov motarbeiding av rettsvesenet straffes med fengsel inntil
15 år. Ved avgjørelsen av om motarbeidingen er grov, skal det særlig
legges vekt på om overtredelsen har voldt fare for noens liv eller
helbred, er begått ved flere anledninger, av flere i fellesskap
eller har et systematisk eller organisert preg.
Er lovbruddet begått som ledd i virksomheten til en organisert
kriminell gruppe, eller handlingen gjennomføres ved trusler om eller
bruk av våpen, er straffen fengsel i minst 1 år."
§ 189 første ledd skal lyde:
§ 189 Ulovlig bevæpning på offentlig sted
Med bot eller fengsel inntil 6 år straffes den som på et offentlig
sted forsettlig eller grovt uaktsomt har med
a) skytevåpen,
b) luft- og fjærvåpen,
c) våpenetterligninger som lett kan forveksles med skytevåpen,
eller
d) skytevåpen som etter våpenloven 9. juni 1961 nr. 1 § 1
annet ledd er gjort varig ubrukbart."
Disse medlemmer viser til svarbrev
fra justisministeren etter spørsmål om hvordan statsråden har tenkt
å få straffenivået til å begynne å virke før loven trer i kraft.
Statsråden viste da til at domstolen selv bestemmer hvilke signaler
de vil rette seg etter, slik at det ikke er sikkert at det forhøyede
straffenivå tar til å gjelde før loven trer i kraft.
Disse medlemmer mener det er uheldig dersom ikke
et markert høyere straffenivå inntrer straks.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet
og Sosialistisk Venstreparti, deler ikke medlemmene fra
Fremskittspartiets oppfatning av tolkningen av justisministerens
svarbrev, og viser til at det der står følgende om de aktuelle forhold:
"Etter at et lovforslag er behandlet i Stortinget tilligger
det domstolene å ta i betraktning de føringer som er gitt av lovgiver
om straffenivået. Domstolene er gjennom vide strafferammer gitt
fullmakt til å justere straffenivået i lys av den til enhver tid
rådende oppfatning om hva som er riktig straff i den enkelte sak.
I så henseende finnes det eksempler på at Høyesterett i en prinsippsak
har skjerpet straffenivået betydelig for en type lovovertredelse
som for eksempel har økt sterkt i omfang."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at statsråden i brevet som det er sitert fra over, også uttalte
følgende:
"Det er grunn til å tro at domstolene lettere vil ta til
følge et slikt forslag enn generelle uttalelser som ikke bygger
på en analyse av rettspraksis. Jeg vil imidlertid igjen understreke
at det er opp til domstolene å fastsette straffen i den enkelte
sak, og derigjennom ta stilling til hvor stor vekt retningslinjene
om straffenivået."
Disse medlemmer er enige i intensjonene om strengere
straffenivå med en gang, men stiller seg fortsatt undrende til hvordan
regjeringspartiene har tenkt å gjennomføre dette all den tid man
mener det fortsatt er opp til domstolene å avgjøre hvilke signaler
de legger vekt på.
Komiteen viser til at drap begått uten
at det foreligger særlige skjerpende eller formildende omstendigheter,
i dag straffes med fengsel i ca. 10 år. Komiteen støtter
Regjeringens forslag om at straffen for slike drap ikke settes under
12 år.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre registrerer med bekymring at stadig flere drap
blir begått av gjerningsmenn med psykiske lidelser. Disse
medlemmer er svært kritiske til at det fortsatt ikke er
etablert sanksjoner som gjør det mulig å iverksette tiltak mot denne
typen lovbrytere. Dette spesielt sett i sammenheng med at ulike
ministre, både justisminister Storberget og tidligere helseminister
Brustad, har sagt at de skal rydde opp i forholdet.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
i denne sammenheng til at Fremskrittspartiets representant Jan Arild
Ellingsen tok opp denne problemstilingen med tidligere justisminister
Dørum (10. november 2004) i Stortinget og med dagens justisminister
Storberget den 13. januar 2005 (jf. Dokument nr. 15:375) og 6. april
2006 (jf. Dokument nr. 15:744). Begge har sagt at de skal gjøre
noe med spørsmålet uten at noe tilsynelatende har skjedd.
Disse medlemmer viser til Fremskrittspartiets
forslag ved behandlingen av Innst. S. nr. 169 (2008–2009) om dette
temaet og forventer at Regjeringen nå tar tak i dette.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet
og Sosialistisk Venstreparti, viser til flere tragedier
som har funnet sted de senere årene der personer har blitt drept
av personer som har hatt oppfølgning både fra psykisk helsevern
og kommunale tjenester. Lovgivningen gir i dag hjemler for å gripe
inn mot utilregnelige personer som tar liv, for eksempel slik at
gjerningspersonen undergis tvungen behandling. Det kan imidlertid spørres
om man kan bli flinkere til å forutse slike tragedier, og om det
kunne ha vært mulig å forhindre dem dersom den utilregnelige hadde
fått bedre tilbud fra ulike tjenester. Flertallet er
kjent med at Regjeringen har oppnevnt et eget utvalg for å vurdere disse
spørsmålene, og vil understreke viktigheten av at oppfølgningen
av den kommende utredningen gis høy prioritet.
Flertallet vil videre vise til behandlingen av St.meld.
nr. 37 (2007–2008) Kriminalomsorgsmeldinga, der flertallet i komiteen
omtaler problematikken med psykisk syke som utøver svært plagsom men
mindre alvorlig kriminalitet, men som faller mellom to stoler ved
at de ikke regnes som tilregnelige, men heller ikke som syke nok
for behandling. Flertallet i komiteen skriver følgende
om dette:
"Fleirtalet er opptekne av at det må komme ei avklaring
når det gjeld dei som er for sjuke for å sone i fengsel og for friske
for psykiatrisk institusjon. Fleirtalet viser her til Mæland-utvalget
si innstilling, og vil peike på at denne omhandlar særlig dei som
ikkje strafferettsleg kan bli dømd. Fleirtalet viser til at det må
ein ny strafferettsleg særreaksjon på plass for denne gruppa, og
ber Regjeringa koma attende til Stortinget på egna måte."
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til den interpellasjonen representanten Elisabeth Aspaker fra Høyre
fremmet den 25. april 2006 til helseminister Sylvia Brustad om behovet
for ekstra tiltak for å styrke tilbudet til psykisk syke som begår kriminelle
handlinger. Det er en uholdbar situasjon at politiet står uten sanksjonsmuligheter
mot personer som gjentatte ganger begår kriminelle handlinger, samtidig
som de ikke oppfyller vilkårene for tvungen psykisk helsehjelp.
Statsråden erkjente i sitt svar under interpellasjonsdebatten at
tilbudet til de aktuelle gjerningspersonene ikke var godt nok. Etter disse medlemmers oppfatning
er tilbudet fremdeles svært langt unna godt nok. Disse medlemmer etterlyser
konkrete tiltak fra Regjeringen til hvordan tilbudet til disse personene
skal bli bedre.
Komiteen viser til at straffebudene
mot kjønnslemlestelse til nå har stått i kjønnslemlestelsesloven. Komiteen slutter
seg til at disse overføres til straffeloven. Så alvorlige forbrytelser,
som i tillegg ofte utføres overfor mindreårige, bør stå som egne
straffebud i straffeloven. Komiteen er også tilfreds
med at straffenivået heves vesentlig. Komiteen vil
likevel understreke at viktigere enn et høyt straffenivå, er det
at politi og barnevern i langt større grad må få informasjon ved
mistanke om kjønnslemlestelse, og at politiet følger opp slike saker
på en god måte.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre støtter Regjeringens forslag om at forbudet mot
kjønnslemlestelse flyttes fra en egen lov til straffeloven. Disse
medlemmer deler videre Regjeringens oppfatning av at straffenivået
for grov kjønnslemlestelse bør være markant høyere enn ved tilsvarende
kroppsskade. Lovbruddets karakter og de ytre omstendigheter som normalt
sett antas å være knyttet til slike lovbrudd – typisk ved at det
er tale om yngre jenter i en kulturell pressituasjon – tilsier at
straffreaksjonen bør være særlig streng. Kjønnslemlestelse vil dessuten
ofte ha karakter av å være fysiske overgrep mot barn. Det er da
viktig med et straffenivå som gjenspeiler behovet for et særskilt
vern i slike situasjoner. Disse medlemmer mener imidlertid
at argumentasjonen i proposisjonen støtter opp under at straffenivået
for både kjønnslemlestelse og grov kjønnslemlestelse bør være markant
høyere enn ved tilsvarende kroppsskade. Den bevisste påføring av
kjønnslemlestelse inneholder etter disse medlemmers oppfatning
ingen formidlende omstendigheter, og er dermed i utgangspunktet
mer straffverdig enn annen kroppskade.
Disse medlemmer fremmer derfor følgende forslag:
"§ 284 nytt første ledd skal lyde:
Med fengsel inntil 10 år straffes den som utfører et inngrep
i en kvinnes kjønnsorgan som skader kjønnsorganet eller påfører
det varige forandringer. Rekonstruksjon av kjønnslemlestelse straffes
på samme måte."
Komiteen er glad for Regjeringens fokus
på å bekjempe vold i nære relasjoner. Regjeringen har lagt fram
en egen handlingsplan mot vold i nære relasjoner som gjelder i perioden
2008–2011, og flere av tiltakene i planen er allerede igangsatt.
Mishandling i nære relasjoner er gjerne kjennetegnet ved at de foregår
over lengre tid og at frykten for vold fører til en følelse av å
leve i et trusselregime. Langtidsskadevirkningene kan være store,
og opplevelsen av mishandlingen kan føles verre enn når det er snakk
om enkelthendelser. Komiteen vil derfor, i likhet
med Regjeringen, signalisere at straffenivået for mishandling i
nære relasjoner bør ligge noe over straffenivået for sammenliknbare
voldslovbrudd.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre støtter lovforslaget, men er kritiske til Regjeringens
innsats for å håndheve det. Det vises særlig til den dramatiske
økningen i behandlingstid for vold hos politiet, illustrert ved
nylig offentlig kjent statistikk fra Riksadvokaten.
Komiteen viser til at en høyesterettskjennelse i
2005 gjorde det noe uklart hvorvidt barn nøt det samme strafferettslige
vernet som andre dersom det var snakk om kroppslig refselse i oppdragelsesøyemed. Komiteen slutter
opp om Regjeringens klare påpekning av at foreldres refsende maktanvendelse overfor
barn er uberettiget og straffbar, uansett om den skjer spontant
og i oppdragelsesøyemed, og at barn nyter samme beskyttelse etter
lovforbudet mot kroppskrenkelser som voksne. Komiteen slutter også
opp om Regjeringens omtale av tilfellene der det dreier seg om maktanvendelse
i avvergelses- eller omsorgsøyemed.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet
og Sosialistisk Venstreparti, vil understreke at det ikke
skal være noen tvil om at barn skal ha det samme strafferettslige
vernet som voksne. Flertallet viser til at Regjeringen
foreslår å heve straffen for voldslovbrudd som ligger nært opp til
forsettlig drap fra fengsel i 7 år til fengsel i området 8 til 9
år, og flertallet støtter dette. Det vises videre
til at Regjeringen foreslår en betydelig heving av strafferammer
og straffenivå i saker der barn utsettes for fysisk eller psykisk
mishandling i nære relasjoner, samt at barns strafferettslige vern
mot seksualforbrytelser foreslås styrket. Det at et barn er utsatt
for en straffbar handling, bør videre tillegges betydning i straffskjerpende
retning.
Flertallet viser til at det er stilt spørsmål
ved om saker der barn er fornærmede, subsumeres under mildere straffebestemmelser
enn der hvor fornærmede er en voksen person. Flertallet understreker viktigheten
av at etterforskningen i saker der barn er ofre også må sikre beviser
på en slik måte at den straffbare handlingen blir rett subsumert,
slik at det ikke kan stilles spørsmål ved barns rettsvern.
Flertallet støtter i den forbindelse Regjeringens
forslag om opprettelse av team som skal forestå dødsstedsundersøkelse
ved plutselig uventet spedbarns- og barnedød. Det understrekes at
slike team må ha med seg både person med etterforskningskompetanse
og rettsmedisiner som obduserer barnet. Det understrekes videre
at teamet må ha meldeplikt til politi ved mistanke om at barnet
kan ha vært utsatt for en kriminell handling, slik at ordinær etterforskning kan
komme i gang og bevis sikres.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre er tilfreds med at Regjeringen kommer etter og
foreslår markert heving av strafferammen for grov kroppsskade.
Disse medlemmer viser imidlertid til en del grove
voldssaker mot barn som har vært i medias søkelys den siste tiden.
På denne bakgrunn kan det stilles spørsmål ved om strafferammen
burde utvides ytterligere.
Disse medlemmer fremmer derfor følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen vurdere om strafferammen i straffeloven
2005 § 274 bør heves ytterligere."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet er
videre av den klare oppfatning at maktanvendelse som kan være skadelig
overfor barn er uakseptabelt. Disse medlemmer mener imidlertid
man må være forsiktig med kategorisk å belegge enhver maktanvendelse
av foreldre overfor barn med straff. I denne forbindelse vil disse medlemmer vise
til Riksadvokatens brev av 4. februar 2009 til Barne- og likestillingsdepartementet
hvor det manes:
"til forsiktighet med å konstatere straffeansvar for handlinger
som de færreste foreldre vil være fremmed for."
Disse medlemmer viser til at foreldre i enkelte
sammenhenger finner det nødvendig å ta hardt i barnet o.l. for å
beskytte barnet selv, småsøsken eller andre, ikke nødvendigvis bør
bedømmes fra en strafferettslig synsvinkel. Disse medlemmer er således
enige med Riksadvokaten i at handlinger som gjøres i forbindelse
med barneoppdragelse må vurderes i forhold til den kontekst handlingen
er begått i.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre vil fremheve barns utsatte rettslige stilling og
i enkelte tilfeller barns manglende rettssikkerhet. Flere saker
i domstolene de senere år tyder på at barn i praksis ikke har den samme
beskyttelse i lovverket som voksne har. Disse medlemmer mener
på denne bakgrunn at Justisdepartementet snarest bør igangsette
en bred gjennomgang av saker der barn er drept og se på praksis når
det gjelder tiltalebeslutning og straffeutmåling. Disse medlemmer er
av den oppfatning at det kan være tjenlig at også Riksadvokaten
foretar en særskilt vurdering av tiltalepraksisen i saker hvor barn
er ofre, både voldssaker og saker med dødelig utfall.
Disse medlemmer vil påpeke at det synes å være
et mønster i at saker hvor det er utøvd vold med dødelig utfall
mot barn, påtales som legemsbeskadigelse med døden til følge, mens
tilsvarende saker mot voksne påtales som forsettlig drap. Siden
strafferammene og straffeutmålingspraksis naturlig nok er høyere
for drap, vil da konsekvensen bli at handlinger mot barn straffes
lavere enn mot voksne. Disse medlemmer mener dette
kan tolkes som et uttrykk for at barns rettssikkerhet er dårligere
enn voksnes. Disse medlemmer understreker at vold
mot forsvarsløse, enten det er barn eller andre som er særlig utsatt,
må anses som straffskjerpende momenter i en straffesak. Dette gjelder
i særdeleshet hvor volden er utøvd av en nærstående.
Disse medlemmer har merket seg at det forekommer
saker hvor politiet har henlagt mistenkelige dødsfall hos barn,
hvor Riksadvokaten i etterkant har avgjort at det skal tas ut tiltale
eller etterforskes videre.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
i denne forbindelse til Dokument nr. 8:85 (2008–2009), om innføring
av obligatorisk dødsstedsundersøkelse ved plutselig spedbarnsdød,
fremmet av representantene Inge Lønning, Sonja Irene Sjøli, Elisabeth
Aspaker og André Oktay Dahl fra Høyre. For å styrke barns rettssikkerhet
er det viktig at det ved alle tilfeller av plutselig død hos små
barn, skal foretas en dødsstedsundersøkelse for å klarlegge om barnet
har vært utsatt for noe kriminelt. Fra ulike hold har det vært arbeidet
lenge for å få innført obligatorisk dødsstedsundersøkelse.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre tillater seg å peke på at flere europeiske land
har etablert slik praksis og at ordningen derfor må antas å være
i pakt med Den europeiske menneskerettskonvensjonen. Tiden er overmoden
for at den norske regjeringen gjør en fornyet vurdering av saken. Disse
medlemmer mener beslutningen om innføring av en frivillig
undersøkelse fra 1. juli 2009 må revurderes fordi en slik ordning ikke
vil bidra til en nødvendig styrking av små barns rettssikkerhet.
Komiteen viser videre til at i utgangspunktet må
gjerningsmannen ha utvist forsett for å kunne dømmes etter en straffebestemmelse.
For handlinger som resulterer i en annen persons død, er imidlertid utvist
uaktsomhet nok for å dømme gjerningspersonen.
Komiteen viser til at dagens bestemmelse om uaktsomt
drap er en praktisk viktig bestemmelse som benyttes ofte, herunder
i forbindelse med såkalte "trafikkdrap". Bestemmelsen har i lang
tid vært gjenstand for stor diskusjon i forhold til hvor streng
aktsomhetsnormen skal være.
Komiteen viser til Straffelovkommisjonens innstilling
der de går inn for å heve skyldkravet, slik at kun grov uaktsomhet
skal være straffbart. Bakgrunnen er at grov uaktsomhet er utgangspunktet
der uaktsomhet skal straffes, at alle bilførere på gitte tidspunkter
vil kunne sies å kjøre uaktsomt og at en ved uaktsom forvoldelse
av annen død, uansett vil kunne bli dømt etter andre, men mindre
stigmatiserende, bestemmelser. Kommisjonen mente også at allmennpreventive
hensyn i liten grad ville gjøre seg gjeldende.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Høyre og Sosialistisk Venstreparti, har forståelse for Straffelovkommisjonens
argumenter, men støtter likevel Regjeringens forslag om å opprettholde
dagens skyldkrav. Bestemmelsen gjelder et stort spekter av livsområder hvor
uaktsomhet kan få fatale konsekvenser. På områder hvor feil og uforsiktighet
kan få alvorlige følger, er det rimelig å kreve særlig aktsomhet.
Komiteen viser til at hvert år blir
om lag 300 nordmenn drept i trafikken. Enkelte av dødsfallene skyldes
rene ulykker ingen kan lastes for. Men altfor mange skyldes uvettig
kjøring: Kjøring i ruspåvirket tilstand, hasardiøse forbikjøringer,
altfor høy hastighet, eller at oppmerksomheten er andre steder enn
på trafikken. Komiteen ønsker ikke å sende et signal om
at man nå ser mildere på uaktsomhet i trafikken.
Komiteen viser til at bestemmelsen gjelder generelt,
og altså også på andre livsområder enn i trafikken. Selv om uaktsomhet
i trafikken uansett vil kunne straffes for uaktsom kjøring etter
veitrafikkloven, er det ikke alle livsområder som har egne straffebestemmelser
om uaktsom opptreden.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet er
av den oppfatning at skyldkravet for uaktsomt drap må heves til
"grov uaktsomhet". Disse medlemmer viser til den
utvidede yrkesrisikoen mange yrkessjåfører har ved å kunne bli stemplet
som drapsmann selv om man kun utviser den type uaktsomhet alle bilister
må innrømme at de utviser fra tid til annen. Disse medlemmer er
av den oppfatning at dette stemplet ikke blir borte bare ved å endre
navnet på bestemmelsen.
På denne bakgrunn fremmer disse medlemmer følgende
forslag:
"§ 281 skal lyde:
Med fengsel inntil 6 år straffes den som grovt uaktsomt forvolder
en annens død."
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Høyre og Sosialistisk Venstreparti, anser det viktig å fortsatt
ha en generell bestemmelse som rammer uaktsomt å forvolde en annens
død.
Komiteen viser til en lovendring i
2001 som medførte en viss lemping av aktsomhetsnormen ved såkalte
"trafikkdrap". I den forbindelse ble det av Justisdepartementet
og justiskomiteen uttalt at man ikke bør "belaste en hverdagsbilist
med tiltale for uaktsomt drap, dersom uaktsomheten er av en slik karakter
som alle førere må erkjenne at en gjør seg skyldig i fra tid til
annen". Videre ble det presisert at "et øyeblikks uoppmerksomhet
bør etter departementets mening ikke uten videre føre til domfellelse
for uaktsomt drap". Senere rettspraksis har tatt hensyn til disse
læresetningene i tilfeller der det stilles krav til alminnelig aktsomhet.
For tilfeller hvor det kreves særlig aktpågivenhet, f.eks. ved rygging
eller kryssing av gangvei, er aktsomhetskravet tilsvarende strengere.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Høyre og Sosialistisk Venstreparti, er likevel oppmerksom
på de mange historiene om personer som kjører uaktsomt og dreper
en av sine nærmeste. For de aller fleste vil en dødsulykke fortone
seg som et mareritt, uansett hvor uaktsomt en har kjørt. Når en
i tillegg må bære sorgen over tapet av et nært familiemedlem, er
det mye som tilsier at en fengselsstraff i tillegg ikke har gode
grunner for seg. I mange tilfeller vil verken individualpreventive
eller allmennpreventive hensyn tale for straff i slike tilfeller.
Flertallet vil derfor understreke overfor påtalemyndigheten
at det i slike tilfeller må vurderes om forholdet bør avgjøres ved
påtaleunnlatelse. Dersom slike tilfeller bringes inn for domstolene,
bør det være aktuelt å vurdere straffutmålingsfrafall.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet er
uenige i departementets resonnement hva gjelder drap av nærstående. Disse medlemmer har
forståelse for at de som begår en slik handling må leve med sorg
resten av livet og får det tungt som følge av at de har tatt livet
av en nærstående. For den drepte, som er offer for handlingen, har
det imidlertid ingen betydning om gjerningsmannen er nærstående
eller ukjent. Disse medlemmer mener offeret skal
stå i fokus for den strafferettslige bedømmelsen og finner således
ikke grunnlag for å reagere med påtaleunnlatelse eller straffeutmålingsfrafall
der noen blir drept av en nærstående.
Komiteen vil understreke at mulighetene
som her er skissert, ikke vil kunne brukes dersom sjåføren har kjørt
i ruspåvirket tilstand.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Høyre og Sosialistisk Venstreparti, viser til at det å bli
stemplet som drapsmann kan virke ekstra tyngende for en som er dømt
etter straffeloven 1902 § 239. Flertallet er derfor
tilfreds med at paragrafens overskrift "Uaktsomt drap" blir endret
til "Uaktsom forvoldelse av annens død" i straffeloven 2005. Flertallet mener det
vil være mer i samsvar med de faktiske handlingene som rammes av
bestemmelsen.
Komiteen viser til at Regjeringen foreslår
å videreføre dagens absolutte forbud mot drap med samtykke, medlidenhetsdrap
og medvirkning til selvmord, og at det ikke åpnes for straffrihet
i slike tilfeller. Komiteen slutter seg til dette,
men bemerker at straffen vil kunne settes under minstestraffen for drap,
dersom handlingen hører inn under en av disse kategoriene.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre ønsker et større fokus på voldelige handlinger
som rammer ufødte barn. Denne problemstillingen får generelt liten
oppmerksomhet, noe disse medlemmer finner lite tilfredsstillende.
Disse medlemmer viser til at det i dag ikke er
straffbart i seg selv dersom et foster dør etter et voldelig angrep
mot moren. Man blir dømt for vold mot moren og får en viss straffskjerpelse
for også å ha tatt livet av et ufødt barn.
Problemstillingen som her reises, berører etter disse
medlemmers oppfatning svært vanskelige moralske og etiske
spørsmål. Disse medlemmer mener like fullt det er
viktig at forholdet avklares i straffeloven og finner det således
betimelig å reise problemstillingen nå. Disse medlemmer mener
man trenger en grundig gjennomgang av rettsvernet for ufødte barn
og ønsker at Regjeringen nå starter det arbeidet.
På denne bakgrunn fremmer disse medlemmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen utrede strafferettslig vern for ufødte
barn og komme tilbake med lovforslag som ivaretar de aktuelle problemstillinger."
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet
og Sosialistisk Venstreparti, viser til at voldelige handlinger
som rammer fostre, etter straffeloven rammes av bestemmelser som
beskytter den gravide kvinnen. Flertallet mener lovens
utgangspunkt knyttet til dette er det som gir den klareste og mest
fornuftige avgrensning. Flertallet vil imidlertid
understreke at det skal være et klart straffskjerpende moment dersom vold
utøvd mot en kvinne, også fører til skade på fosteret.