20. Forsvarsdepartementet

20.1 Kap. 1760 Nyanskaffingar av materiell og nybygg og nyanlegg

Post 45 Større kjøp av utstyr og vedlikehald

Samandrag

       Det blir foreslått en reduksjon under post 45 Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold på 50 mill. kroner. Reduksjonen skyldes en omdisponering til kap. 1792 Norske styrker i utlandet som følge av videreføring av Norges engasjement i UNIFIL og SFOR.

Merknader frå komiteen

       Komiteen viser til merknader til framlegget om løyving under avsnitt 20.2.

20.2 Kap. 1792 Norske styrkar i utlandet

Post 01 Driftsutgifter

Samandrag

       Det blir foreslått en økning under post 01 Driftsutgifter på 671 mill. kroner som utgjør 621 mill. kroner i tilleggsbevilgning og 50 mill. kroner omdisponert fra kap. 1760 post 45 Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold. Eventuelle termineringskostnader er ikke lagt inn i totalsummen.

       Bakgrunnen for økningen gjelder videreføring av Norges engasjement i UNIFIL og SFOR og er nærmere forklart under.

Framleis deltaking i UNIFIL-styrken i Libanon

       Norge har vært med i UNIFIL i Libanon siden styrken ble opprettet i 1978, og deltar for tiden med rundt 630 personell, fordelt på en infanteribataljon med ansvar for et eget operasjonsområde, en tropp i utrykningsstyrken Mobile Force Reserve, samt stabsoffiserer ved UNIFILs hovedkvarter. Styrkens mandat var opprinnelig å bekrefte den israelske tilbaketrekningen, bidra til å gjeninnføre fred og sikkerhet samt å assistere den libanesiske regjeringen med å gjenopprette kontrollen over området. I 1982 ble UNIFIL gitt i tilleggsoppgave å yte humanitær støtte til sivilbefolkningen i området.UNIFILS mandat har blitt rutinemessig forlenget med 6 måneder av gangen.

       For 1998 er det bevilget 115 mill. kroner til dekning av nettoutgiftene til UNIFIL første halvår. I reviderte prognoser viser det seg at utgiftene knyttet til første halvår 1998 vil bli større enn først antatt. Dette skyldes at Forsvaret, grunnet store problemer med rekrutteringen til internasjonale fredsoperasjoner, måtte gjennomføre kostbare rekrutteringstiltak og økede insentiver for deltagelse, blant annet en ekstra hjemreise for personell. I tillegg har Forsvaret - for å unngå å utsette norsk personell for uakseptabel risiko - måttet dekke utgifter til bl.a. drift- og vedlikeholdsforsyninger, som FN ikke har vært i stand til å refundere.

       Behovet for tilleggsbevilgning 2. halvår 1998, (inkl. merbehov 1. halvår og ekskl. egenandel) blir således på 211 mill. kroner.

       Eventuelle termineringskostnader er ikke lagt inn i ovenstående totalsum.

Merknader frå komiteen

       Komiteen viser til merknader til løyvingsframlegga nedanfor og har elles ingen merknader.

Norsk militær hjelp til ein ny NATO-leidd internasjonal styrke i Bosnia-Hercegovina
Samandrag

       Mandatet for det nåværende internasjonale militære nærværet i Bosnia-Hercegovina (SFOR) utløper 20. juni 1998.

       NATOs råd fattet den 20. februar 1998 fattet endelig vedtak om en etterfølgerstyrke i Bosnia ut over den nåværende mandatperioden som utløper 20. juni 1998. Beslutningen ble truffet under forutsetning av at styrkens mandat fornyes av FNs Sikkerhetsråd. Den planlagte etterfølgerstyrken adskiller seg ikke vesentlig i utforming og omfang fra SFOR. Planleggingen i NATO baserer seg på en styrke noe under dagens nivå på 35.000, organisert innenfor divisjonsteigene under ledelse av hhv. USA, Storbritannia og Frankrike. Hovedmålsettingen vil være gjennom en signifikant militær styrke å etablere tilstrekkelig stabile omgivelser med sikte på en fullstendig gjennomføring av Dayton-avtalens målsettinger om en varig og stabil fredsordning. Den nye SFOR forutsettes i tillegg til de rent militære oppgaver å gi økt støtte til den sivile implementeringsprosessen. Den nye styrken forutsettes bl.a. å kunne gi støtte til OSSE ved gjennomføring og oppfølging av valgene til høsten, samt støtte til UNHCR til retur av flyktninger og internt fordrevne. Oppfølgingsstyrken vil dessuten få økt kapasitet til å håndtere sivil uro ved at det inkluderes en spesialenhet som kan bidra til å opprettholde ro og orden.

       Som uttrykk for hovedmålsettingen om å legge grunnlaget for en varig fred som kan stå på egne ben, forutsettes SFOR gradvis å kunne reduseres, og til slutt trekkes helt ut, i takt med at den allmenne situasjon i området, særlig på sivil side, gradvis forbedres. Styrken vil ikke i utgangspunktet ha noe tidsbegrenset mandat, men bli gjenstand for periodiske vurderinger hver 6 måned hovedsakelig basert på kriterier med hensyn til fremgang i den sivile iverksettelsen. Allerede etter valget i september vil det foretas en vurdering av muligheten for et nedtrekk av styrken. Slike løpende vurderinger er nødvendige for å hindre at det utvikler seg en avhengighetskultur i forhold til internasjonal militær tilstedeværelse.

       Fra norsk side tas det sikte på å videreføre hovedtrekkene i vårt engasjement i Bosnia, fortsatt innenfor rammen av en nordisk-polsk brigade, i den amerikanske divisjonsteigen i Nord-Øst Bosnia.

       De norske styrkenes oppgaver forventes i hovedsak å bli de samme som i dag, dvs. bl.a. knyttet til patruljering og områdesikring av operasjonsområdet. Infanteribataljonens operasjonsområde vil bli noe utvidet som følge av reduksjoner i de amerikanske styrkene. Det totale styrkebidraget forutsettes holdt innenfor dagens ramme på 820 personell. Det forutsettes ingen endringer i kommandoforhold.

       Det nye engasjementet foreslås finansiert gjennom tilleggsbevilgning, ekskl. 25 mill. kroner som dekkes innenfor den ordinære forsvarsrammen. I første halvår av 1998 har det oppstått merbehov for vår SFOR-deltagelse ut over allerede bevilgede midler. Dette skyldes bl.a. for få og for dårlige erfaringstall på budsjetteringstidspunktet, noe som medførte underbudsjettering. Videre er det oppstått merbehov som følge av innføring av en ekstra hjemreise, kostbare rekrutteringstiltak, utvidelse av styrketaket med 44 personell og nødvendig gjenanskaffelse og vedlikehold av materiell. Behovet for tilleggsbevilgning 2. halvår 1998, (inkl. merbehov 1. halvår og ekskl. egenandel) blir således på 410 mill. kroner.

       Eventuelle termineringskostnader er ikke lagt inn i ovenstående totalsum.

Merknader frå komiteen

       Komiteen viser til merknader til løyvingsframlegga nedanfor og har elles ingen merknader.

Standpunkttabell, avsnitt 20.2, kap. 1760 post 45 og kap. 1792 post 01

Kap. Post Betegnelse Regj. AP KrF, FrP H SV TF
      for-   Sp, V
      slag
      mill
      kr
1792 01
  1 UNIFIL +211,0 +211,0 +211,0 +211 +61,0 +211,0 +61,0
  2 Bosnia-
    Hercegovina +410,0 +410,0 +410,0 +410,0 +410,0 +410,0 +410,0
  3 Overført fra
    kap 1760 post 45 +50,0 +50,0 +50,0 0,0 0,0 +50,0 0,0
    Sum post 01 +671,0 +671,0 +671,0 +621 +471,0 +671,0 +471,0
1760 45 Overført til
    kap 1792 post 01 -50,0 -50,0 -50,0 0,0 0,0 -50,0 0
  45 Ytterligere
    reduksjon 0 -100,00 -50,0 0 0 -690,0 0
    Sum post 45 -50,0 -150,0 -100,0 0,0 0,0 -740,0 0,0

- nedsettes med (i forhold til tidligere vedtatt budsjett)

+ forhøyes med (i forhold til tidligere vedtatt budsjett)

0 ingen endring (i forhold til tidligere vedtatt budsjett)

Kap. 1760 post 45

       Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet fremmer følgende forslag:

Kap. 1760   Nyanskaffelser av materiell og nybygg og
    nyanlegg (jf. kap. 4760)
  45 Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold,
    kan overføres, kan nyttes under kap. 1790
    post 45, nedsettes med kr 150.000.000
    fra kr 5.785.380.000 til kr 5.635.380.000    


       Disse medlemmer vil subsidiært støtte forslaget fra komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Venstre.

       Disse medlemmer viser for øvrig til merknad under avsnitt 1.2.

       Medlemene i komiteen frå Kristeleg Folkeparti, Senterpartiet og Venstre gjer i forståing med Regjeringa følgjande forslag:

Kap. 1760   Nyanskaffelser av materiell og nybygg og
    nyanlegg (jf. kap. 4760)    
  45 Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold,
    kan overføres, kan nyttes under kap. 1790
    post 45 nedsettes med kr 100.000.000
    fra kr 5.785.380.000 til kr 5.685.380.000    


       Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre og Tverrpolitisk Folkevalgte mener det er uforsvarlig å redusere materiellbevilgningene til Forsvaret, og går mot forslaget om å redusere kap. 1760 post 45 med 50 mill. kroner. Disse bevilgningene er allerede på et svært lavt nivå.

       Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser til generelle merknader under Forsvarsdepartementet og foreslår at post 45 reduseres med 690.000.000 kroner ut over forslaget i proposisjonen. Dette medlem gir subsidiær støtte til forslaget fra komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Venstre.

       Dette medlem fremmer følgende forslag:

Kap. 1760   Nyanskaffelser av materiell og nybygg og
    nyanlegg (jf. kap. 4760)
  45 Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold,
    kan overføres, kan nyttes under kap. 1790
    post 45, nedsettes med kr 740.000.000
    fra kr 5.785.380.000 til kr 5.045.380.000    


       Disse medlemmer viser for øvrig til forslag om reduksjon under kap. 1760 post 47 under avsnitt 24.2.51.

Kap. 1792 post 01

       Fleirtalet i komiteen, alle unnateke Framstegspartiet, Høgre og Tverrpolitisk Folkevalde, sluttar seg til forslaget i proposisjonen under kap. 1792 post 01.

       Komiteen støtter forslaget om å bevilge 410 mill. kroner til Bosnia-deltakelsen på kap. 1792 post 1.

       Fleirtalet i komiteen, alle unnateke Høgre og Tverrpolitisk Folkevalde, slutter seg til forslaget under post 01 om å bevilge 211 mill. kroner til UNIFIL.

       Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet fremmer følgende forslag:

Kap. 1792   Norske styrker i utlandet (jf. kap. 4792)
  01 Driftsutgifter,
    forhøyes med kr 621.000.000
    fra kr 561.553.000 til kr 1.182.553.000    


       Komiteens medlemmer fra Høyre og Tverrpolitisk Folkevalgte viser videre til at Høyre lenge har gått inn for å avslutte Libanon-engasjementet, og konstaterer at Forsvarsministeren, etter at St.prp. nr. 65 ble lagt frem, nå har tatt til orde for det samme. Disse medlemmer mener Libanon-engasjementet bør avsluttes snarest, og ser ikke behov for å bevilge midler til fortsatt drift i 2. halvår. For å finansiere termineringkostnader ved avslutning av engasjementet i Libanon foreslår disse medlemmer på skjønnsmessig grunnlag bevilge 61 mill. kroner på kap. 1792 post 01.

       Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

Kap. 1792   Norske styrker i utlandet (jf. kap. 4792)
  01 Driftsutgifter,
    forhøyes med kr 471.000.000
    fra kr 561.553.000 til kr 1.032.553.000    


       Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser til at Regjeringen viderefører den norske UNIFIL-styrken i Libanon ut året. Dette medlem ser seg fornøyd med at styrken opprettholdes ut året til nærmere vurderinger av styrkens framtid avklares.

20.3 Kap. 4792 Norske styrkar i utlandet

Post 01 Driftsinntekter

Samandrag

       Det blir foreslått en økning av post 01 Driftsinntekter på 28 mill. kroner, som følge av forventet refusjon fra FN i forbindelse med videreføring av Norges engasjement i UNIFIL. Inntekten er basert på refusjoner for personlig bekledning og utrustning.

Merknader frå komiteen

       Komiteen sluttar seg til framlegget i proposisjonen om å auke løyvinga under kap. 4792 post 01 med 28 mill.kroner.