Kontroll- og konstitusjonskomiteen viser til
brev av 29. oktober 1998 samt departementets redegjørelse
i brev av 11. november 1998.
Komiteen viser til at det i statsrådens
redegjørelse fremgår at det ikke tidligere er
innvilget tillatelser for den type arbeid som er aktuelt i saken
med de to kvinnene fra Peru. Komiteen kan for sin del ikke se at
statsråden tilstrekkelig har redegjort for et konkret hjemmelsgrunnlag
for innvilgning av ovennevnte arbeids- og oppholdstillatelse. Komiteen
kan videre heller ikke se at det ut fra tidligere praksis kan dokumenteres hjemmel
for et slikt vedtak. Komiteen vil også understreke at omtalte
arbeids- og oppholdstillatelse ikke kan hjemles med bakgrunn i stortingsbehandlingen
der det ikke er fremkommet noen ønsker om en slik utvidelse
av praksis for arbeid av denne type. Stortinget har derimot i gjennom
behandlingen av Dok. 8:78 (1996-97) jf. Innst. S. nr 238 (1996-97),
kategorisk avvist en slik utvidelse av praksis.
Komiteen har merket seg at statsråden
i sitt svarbrev henviser til at det innenfor rammen av Utlendingslovens § 5
annet ledd er gitt Kongen myndighet til å gi nærmere
detaljbestemmelser i forskrift innenfor rammen av de retningslinjer
Stortinget har fastsatt i medhold av Utlendingsloven. Det vises
videre til at det innenfor denne rammen er opp til Regjeringen å avgjøre
hvilke grupper man ønsker å prioritere. Videre vises
det til at Regjeringen nå har igangsatt et arbeid som tar
konkret sikte på, i forskrifts form, å gi et nytt arbeidstillatelsesgrunnlag
for arbeidsgruppen/barne-piker, bl.a. med sikte på sikre
barn i tospråklige familier tverrkulturell og tospråklig
oppdragelse. Komiteen vil i denne sammenheng understreke at denne
hjemmel ikke synes å fremgå av Stortingets behandling
av Ot.prp. nr. 46 (1986-87) jf. Innst. O. nr 92 (1987-88), om lov
om utlendingers adgang til riket og deres opphold her. Den praksis
som departementet legger opp til i denne saken synes derfor ikke å inneha
rettsgrunnlag, verken i forarbeidene til loven eller med bakgrunn
i Stortingets behandling av loven.
Kontroll- og konstitusjonskomiteen er av den
oppfatning at vesentlige endringer av innvandringspolitikken skal
behandles av Stortinget på prinsipielt grunnlag, før
denne type forskriftsendringer eventuelt foretas, jf. Ot.prp nr
46 (1986-87) og justiskomiteens merknader i Innst. O. nr 92 (1987-88),
samt kommunalkomiteens merknader og mindretallsforslag i Dok. 8:78
(1996-97) jf. Innst. S. nr 238 (1996-97).
Komiteen vil på denne bakgrunn be om å få redegjort hvorvidt
Regjeringen har vurdert å fremlegge spørsmålet
for Stortinget til prinsipiell behandling. Videre vil komiteen be
om å få redegjort om den praksis som er lagt til
grunn i den aktuelle saken vil danne presedens for andre saker av
samme kategori, før eventuell behandling av forskriftsendringer
i Regjering og Storting.