I en situasjon med stadig skjerping av konkurransen både
innen person- og godstrafikk vil NSB legge stor vekt på kontinuerlige
forbedringer i driftsapparatet for å kunne oppnå en
kostnadsstruktur på linje med konkurrentene. NSB skal fokusere
på kjernevirksomheten, dvs. person- og godstrafikken. Datterselskapene
skal bidra markedsmessig og økonomisk til å bygge
opp under styrets visjon for konsernet som helhet.
Samferdselsdepartementet mener det i første omgang
vil være en utfordring for konsernet NSB å få på plass
en organisasjon med en kjernevirksomhet som gir overskudd, gitt
de statlige kjøp av persontransporttjenester.
NSB møter stadig sterkere konkurranse
fra veg- og flytrafikken. I tillegg går utviklingen i retning
av økt konkurranse innen jernbanesektoren, ikke minst gjelder
dette innen godstransporten. For å møte denne
konkurransen legger NSB opp til en fornying av materiellparken,
både med sikte på økt kapasitet, punktlighet, regularitet
og raskere transportløsninger.
Samferdselsdepartementet vil peke på betydningen av
at NSB Gardermobanen AS, som eget datterselskap av NSB, får
utvikle seg til å bli et mest mulig effektivt og kundeorientert
selskap. Selskapet vil således kunne være et godt
eksempel på en moderne jernbanevirksomhet som gir jernbanen
et løft og som gir resten av NSB noe å "strekke
seg etter" når NSB nå moderniseres gjennom den
betydelige materiellfornyelsen som skjer i løpet av de
nærmeste tre årene.
Det er etablert en kontaktgruppe mellom NSB,
Jernbaneverket, Norges Handikapforbund og Funksjonshemmedes Fellesorganisasjon
som skal ta opp problemområder for funksjonshemmede knyttet
til bruk av tog, herunder tilgjengeligheten til og på stasjonsområdene
og komme med forslag til tiltak for transport av rullestolbrukere
og andre funksjonshemmede i forbindelse med togreiser.
Samferdselsdepartementet ser positivt på det
samarbeidet som nå er etablert med de funksjonshemmedes organisasjoner.
Dersom funksjonshemmedes spesielle behov skal kunne ivaretas på en
best mulig måte, er det viktig at brukerne kan komme tidlig
inn i prosessen i forbindelse med planleggingen av nytt materiell.
NSB utarbeider egne planer for utvikling av
eiendommene selskapet besitter.
Det vil bli lagt vekt på at NSBs rolle
som eiendomsutvikler fortsatt skal være et bidrag til å nå Regjeringens
mål for utviklingen av byer og tettsteder. Samferdselsdepartementet
ser det i den forbindelse som en viktig oppgave å opptre
som pådriver når det gjelder å få i
stand en dialog mellom NSB og andre interessenter, herunder antikvariske
og lokale myndigheter.
NSBs mål om en framtidig kostnadseffektiv
virksomhet vil kreve store investeringer i kommende planperiode,
herunder de materiellinvesteringene som er lagt til grunn i avtalen
med staten om kjøp av persontransporttjenester. Innenfor
planrammen i NJP 1998-2007 til statlig kjøp av persontransporttjenester er
det tatt høyde for dekning av kapitalkostnader knyttet
til investeringer i 36 lokaltogsett til nærtrafikken i
Oslo- og Stavanger-området som vil bli levert til NSB i
løpet av perioden 2000-2002 og 11 krengende dieselmotorvogner
til bruk på Røros-, Rauma- og Nordlandsbanen som
vil bli levert i løpet av 2000. Videre er det tatt høyde
for investeringer i 6-12 nye togsett til InterCitytrafikken. I tillegg
vil NSB få levert 16 krengetogsett til fjerntogstrekningene
Sørlands-, Dovre- og Bergensbanen i løpet av perioden 1999-2001.
Det legges videre opp til utvikling av knutepunktrelasjoner både
innen person- og godstrafikken, fornyelsestiltak innen vedlikeholdssektoren og
videreutvikling av selskapets informasjonsteknologi.
Konsernet NSB, ekskl. NSB Gardermobanen AS, har
til sammen planer om investeringer i størrelsesorden 7,6
mrd. kroner i løpet av perioden 1998-2002, dvs. 1,3 mrd.
kroner utover morselskapets investeringsplaner. Dette er i hovedsak
knyttet til investeringer i NSB Biltrafikk AS.
NSB har etablert en syndikert trekkrettighet
på 2 000 mill. kroner med en gruppe norske og internasjonale banker.
I tillegg har NSB tatt opp to obligasjonslån i det private
obligasjonsmarkedet på til sammen 650 mill. kroner. Det
planlegges nå ytterligere låneopptak for 1999.
Dette, sammen med salg av driftsuavhengige eiendeler, vil i hovedsak
dekke selskapets finansieringsbehov i 1998 og 1999. NSB arbeider
aktivt med å legge planer for den langsiktige finansieringen, bl.a.
som følge av at det statlige lånet på 2
135 mill. kroner skal tilbakebetales innen 2. desember 2001.
Fra 1997 til 2002 er det forventet en reell
inntektsøkning for morselskapet på til sammen
5 pst. Den reelle inntektsveksten er bl.a. knyttet til forventningene
om økt persontransport som følge av krengetogsatsingen på fjerntogstrekningene
og økt godstrafikk.
Etter Samferdselsdepartementets vurdering er
den prognostiserte veksten i morselskapets driftsresultat nødvendig
for å kunne dekke de framtidige finanskostnadene knyttet
til den fornyelsen av materiellparken det er lagt opp til. Etter
departementets vurdering vil NSBs prognostiserte resultatutvikling
for årene 1999 og 2000 fortsatt i stor grad være
avhengig av gevinster fra salg av eiendeler.
Ved utgangen av 1997 hadde morselskapet en egenkapitalandel
på 41,7 pst. Det er ventet at egenkapitalandelen vil synke
til om lag 36 pst. ved utgangen av 2000. Dersom NSB Gardermobanen
AS holdes utenfor og det legges til grunn at det ikke tas ut utbytte
fra selskapet i løpet av perioden 1998-2002, viser prognosene
for morselskapet en egenkapitalandel i 2002 på om lag 40
pst.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet, Sosialistisk
Venstreparti og Venstre, har merket seg at styret i NSB
BA har som visjon for konsernet at det skal bli landets mest ressurseffektive
og samfunnsnyttige transportbedrift. Flertallet støtter
denne ambisiøse visjonen.
Flertallet mener det er viktig å sette
NSB BA i stand til å møte den store konkurransen
innen transportsektoren på en effektiv måte og
ser i denne sammenhengen viktigheten av å få en
ny materiellpark i selskapet. Flertallet viser til
de store investeringene som er gjort i nytt materiell og at det
er tatt høyde for å dekke kapitalkostnader forbundet
med dette innenfor planrammen i Norsk jernbaneplan 1998-2007. Flertallet vil
spesielt bemerke at det er viktig for NSB BA s økonomiske
og finansielle situasjon at selskapet lykkes med krengetogsatsingen
på Sørlandsbanen, Dovrebanen og Bergensbanen.
Flertallet har merket seg at
det i NSB BA sine planer er lagt opp til at det etter åpningen
av Romeriksporten vil bli mulig å øke
frekvensen blant annet i lokal- og nærtrafikken i Oslo-området. Flertallet forutsetter
at dette, kombinert med innsettingen av de 36 nye lokaltogsettene
som er bestilt, vil bedre togtilbudet vesentlig for tusener av togpendlere.
Flertallet viser til at NSB Biltrafikk
AS er en av de store busselskapene i landet og at selskapet har kjøpt
opp flere busselskaper de siste årene. Flertallet vil
videre vise til at NSB Biltrafikk AS på enkelte strekninger
kjører buss parallelt med toget, noe som medfører
at NSB konkurrerer med seg selv. Flertallet mener
det vil være behov for å se på et tettere
samarbeid mellom togdriften og bildriften i NSB BA på disse
strekningene, eksempelvis i form av matebusser til togene.
Flertallet minner om behandlingen
av årets statsbudsjett der det i Budsjett-innst. S. nr.
13 (1998-99) blant annet heter:
«Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Kristelig Folkeparti, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og
Venstre, har merket seg at NSB BA og SJ har utarbeidet en rapport
om nytt togkonsept mellom de to hovedstedene, "Oslo-Stockholm 2000+",
der det skisseres hvordan en med krengetog kan kjøre bedriftsøkonomisk
lønnsomt på strekningen. Flertallet ber departementet
medvirke positivt i arbeidet med å finne løsninger
for å få iverksatt dette.»
Flertallet vil understreke viktigheten
av dette.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre vil understreke ønskeligheten
av å gjøre NSB BA mer konkurransedyktig og at
dette kan øke jernbanens markedsandeler.
Disse medlemmer har med bekymring
merket seg at NSB BA i det siste har mistet kontrakter på godssiden.
Det er NSB BA sin manglende konkurransevne som er årsak
til dette. Tapet av kontrakter er beklagelig ut fra hensyn til miljø og
trafikksikkerhet. Erfaringene fra andre land ved å slippe
andre aktører til på jernbanesporet viser at jernbanens
konkurranseevne øker når konkurranse etableres.
Den negative holdning som flertallet på Stortinget har
vist til å innføre full konkurranse for godstransport
på jernbane, har redusert jernbanens konkurranseevne og
forhindret økte miljøgevinster.
Disse medlemmer vil i denne sammenheng
vise til forslaget under kap. 2.2 hvor en ber om en forskriftsendring
med sikte på full konkurranse på godstransport på Jernbaneverkets
linjer.
Disse medlemmer har merket seg
at NSB Biltrafikk AS på enkelte strekninger kjører
buss parallelt med toget.
Disse medlemmer regner med at
slik busstransport skjer på forretningsmessige
grunnlag og til forbrukernes beste.
Disse medlemmer kan derfor ikke
se noen grunn til å legge vanskeligheter i vegen for slik
miljøvennlig virksomhet.
Disse medlemmer ser generelt
ekspressbussene som et fleksibelt og godt kollektivtilbud og ønsker
en fri etableringsrett for disse.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser
til behandling av jernbaneplanen, jf. Innst. S. nr. 253 (1996-97),
hvor komiteens flertall viser til regiontogenes distriktspolitiske
betydning og hvor flertallet forutsetter "at også regiontogene blir
vurdert som satsingsområde i persontrafikken".
Komiteen er kjent
med at det er etablert en kontaktgruppe mellom NSB BA, Jernbaneverket,
Norges Handikapforbund og Funksjonshemmedes Fellesorganisasjon som
skal ta opp problemområder for funksjonshemmede knyttet
til bruk av tog, herunder tilgjengeligheten til og på stasjonsområdene,
og komme med forslag til tiltak for transport av rullestolbrukere
og andre funksjonshemmede i forbindelse med togreiser.
Komiteen forutsetter at de nye
krengetogene, lokaltogene og dieselkrengetogene som skal settes
inn, er tilpasset rullestolbrukere og andre funksjonshemmede og
at adkomsten for disse brukergruppene på stasjonsområdene
blir ivaretatt.