Samferdselsdepartementet legger generelt opp
til en overordnet eieroppfølging av selskapet og ikke en detaljstyring
av selskapets forretningsmessige strategi og virksomhet. Styringen
skal bidra til at statens mål med eierskapet oppnås
og at selskapet forvalter kapitalen på en god måte.
Avkastnings- og utbyttepolitikken ses på som viktige styringsredskaper
i den samlede eieroppfølgingen av selskapet.
Samferdselsdepartementet har fastsatt et avkastningskrav
overfor konsernet NSB med utgangspunkt i den såkalte kapitalverdimodellen.
En viktig begrunnelse for dette er at ulike avkastningskrav for
likeartet virksomhet innen privat og offentlig sektor vil være uheldig
ut fra hensynet til konkurranse og effektiv ressursallokering. Beregninger
ved bruk av denne modellen gjenspeiler den avkastning som over tid
er nødvendig for å trekke kapital til virksomheten,
dvs. den avkastning kapitalmarkedet ellers forventer for plassering
til samme risiko. Av hensyn til likebehandling med privat virksomhet
er avkastningskravet som fastsettes overfor konsernet NSB et etter-skatt
krav.
På grunn av usikkerheten rundt åpningen
av Romeriksporten og at det avventes en balansevurdering av NSB
Gardermobanen AS, vil avkastningskravet som fastsettes overfor konsernet
i første omgang være ekskl. NSB Gardermobanen
AS.
Med utgangspunkt i selskapets rammebetingelser, herunder
planrammen 1998-2001 for statlig kjøp av persontransporttjenester,
en risikofri rente på 5,5 pst. og en risikovurdering basert
på sammenligninger med andre transportselskaper både
innenlands og utenlands, har Samferdselsdepartementet beregnet at
staten som investor vil kunne kreve en nominell avkastning på 6,8
pst. på konsernet NSBs bokførte egenkapital. Avkastningskravet
må revideres i forbindelse med den neste stortingsmeldingen
om NSBs virksomhet om to år som følge av en nærmere
avklaring omkring NSB Gardermobanen AS" økonomi.
I forkant av neste stortingsmelding legges det opp til at det gjennomføres
en uavhengig verdivurdering av konsernet.
Departementets forslag til avkastningskrav innebærer
krav til store driftsmessige forbedringer innen NSBs kommersielle
person- og godstrafikk i forhold til dagens situasjon.
Styret har anbefalt at det ikke tas ut utbytte
fra selskapet så lenge selskapet har lån til staten
og driften er avhengig av de statlige omstillingsmidlene som ble bevilget
ved etableringen av selskapet (870 mill. kroner). Styret mener at
eventuelt overskudd i denne perioden bør gå tilbake
til selskapet for utvikling av jernbanetilbudet.
Selskapets overskudd for årene 1999
og 2000 vil i stor grad være avhengig av gevinster fra
salg av driftsuavhengige eiendeler. Etter departementets vurdering er
dette gevinster som bør omplasseres til driftsavhengige
eiendeler. Det legges derfor opp til at det ikke tas ut utbytte
fra selskapet for årene 1999 og 2000. På grunn
av behovet for nyinvesteringer vil likevel selskapets egenkapitalandel
bli redusert fram mot 2000.
Samferdselsdepartementet mener det er viktig
at NSB kommer i en utbyttesituasjon så snart som mulig, og
det legges derfor opp til at departementet vil komme tilbake til
den langsiktige utbyttepolitikken overfor selskapet i den neste
stortingsmeldingen om selskapets virksomhet i 2000. Den langsiktige
utbyttepolitikken overfor selskapet vil bli sett i sammenheng med
den generelle utbyttepolitikken Regjeringen fastsetter.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet, Sosialistisk
Venstreparti og Venstre, er enig med departementet og styret
for NSB BA i at det nå ikke skal legges opp til å ta
ut utbytte fra NSB BA og at eventuelle overskudd i 1999 og 2000
skal brukes i selskapet til å styrke og utvikle jernbanetilbudet.
Flertallet forutsetter at eventuelle
salg av såkalte driftsuavhengige eiendeler, eksempelvis
eiendommer, i 1999 og 2000 blir omplassert til såkalte
driftsavhengige eiendeler, eksempelvis nytt togmateriell. Flertallet vil
advare mot det kortsiktige i å selge driftsuavhengige
eiendeler for å få til et overskudd i NSB BA.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre kan ikke akseptere at staten skal frasi
seg muligheten til å ta utbytte i 1999 og 2000. Krav til
avkastning på investert kapital og utbytte er viktige incitamenter
for å fremme effektiv drift, dette gjelder og for NSB BA.